Mécs Lászlónak, az egyik legnagyobb papköltőnknek van egy verssora, mely
így hangzik: „Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld”. Mennyire
illik ez a mai napon Gyümölcsoltó Boldogasszony, és e kis kápolna
búcsúünnepén a Mennyei Atyára, aki Jézus megtestesülésekor a bűnbe esett
emberiség romlott törzsébe, természetébe a Szűzanya által beleoltotta
az isteni természetet, hogy az megnemesedjen, szebb legyen.
A mai napon tehát az Anyaszentegyház megemlékezik arról, hogy Isten
ígérete beteljesedett; valóra vált a prófétai szó: a Szentlélek teremtő
erejével belenyúlt a történelembe; a Boldogságos Szűz Istenanyává lett; a
második isteni Személy megtestesült, emberré lett.
„Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld.” Igen, milyen találó, s
milyen mély igazságot jutat kifejezésre a magyar nyelv már az ünnep
megnevezése kapcsán is: Gyümölcsoltó Boldogasszony. Hiszen éppen azt
ünnepelhetjük ezen a napon, hogy - pontosan kilenc hónappal karácsony
előtt - az emberiség elvadult fájába beoltódott az új hajtás: Mária
"Igen"-je által testvérünkké lett az Isten Fia, a második isteni
Személy.
Lehetne nagyobb megtiszteltetése ennek a korcsulásra hajló emberi
törzsnek, mint az a boldog valóság, hogy kitárult a lehetőség a teljes
megújulásra? Hiszen - amint Szent János írja: Jézus „mindannak, aki
befogadta, hatalmat adott, hogy Istenfiává legyen”. Álmodni sem
merhettünk volna ekkora lehetőséget, ekkora megtiszteltetést, mint ami
Mária befogadó szeretete által valósult meg!
Szt. Lukács evangélista az evangéliumi szakaszban, ezzel kapcsolatosan,
Jézus Lélektől származó eredetének hírüladásával hitvallást tesz arról,
hogy Isten az emberiség zavaros történelmében Mária közreműködése által,
Jézussal elkezdte egy új, reményt keltő korszak megalapozását.
Az evangélista személyesen megtapasztalta, hogy Jézus születésével
megváltozott a világ, beteljesedtek a prófétai ígéretek. Jézus nevében
üdvösséget nyertek az emberek, azaz Isten az Üdvözítő, a Szabadító,
ahogyan az angyal mondta: „Ő szabadítja meg népét – de nem politikai
ellenségeitől, hanem – a bűntől” (Mt 1, 21). Szt. Máté evangélista Jézus
születésének hírüladásával kapcsolatosan még megjegyzi: „Mindez pedig
azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta szavával
mondott: ,,íme a szűz méhében fogan, és fiút szül, és Emánuelnek fogják
hívni. Ez azt jelenti: Velünk az Isten''(Mt 1, 22-24).
Az Úr Jézus születésével, sőt már a fogantatásával, amit ma ünneplünk,
új korszak kezdődött, az üdvösség korszaka: Eljövetelével Jézus lett az
Úr. Ő a Messiás király, aki a legnagyobb Hatalomtól nyerte küldetését,
és akiben elkezdődött Isten uralma a földön, amelynek sohasem lesz vége.
Ő véget vet az ember abszolút uralmának az emberek fölött. A
Messiás-király mégsem tirannus, kegyetlen úr, mint a korábbi uralkodók,
mert „a Magasságbeli erejével”, a Szent Lélek erejével jön. Úgy jelenik
meg közöttünk, mint egy tehetetlen és szelíd gyermek, aki csak azok
szívét óhajtja meghódítani, akik szabadon és szeretettel akarnak
szolgálni neki. Jézussal elkezdődött Isten üdvözítő szelíd uralma a
Földön.
Isten nagy műve kivitelezéséhez és végrehajtásához mindig együttműködő
emberi szíveket keresett és keres. A mai evangéliumi szakaszból
hallottuk, hogy Gábor angyal, Isten megbízásából, felkereste Máriát, a
názáreti lányt és együttműködésre szólította Istennel, s az angyal
mindjárt Mária készséges együttműködésének biztosítékával, IGENJÉVEL
térhetett vissza Istenhez.
Mária volt Istennek az a teremtménye, aki szabadon, tiszta szívvel
ajándékozta oda magát Isten elgondolásának. A nyugalomba vonult szent
atya, Benedek pápa beszélt arról, hogy „valójában Mária igenje Krisztus
igenjét vetítette előre, amikor a világba jött, ahogy a Zsidókhoz írt
levél idézi a 39. zsoltárt: „Nézd, megyek, Istenem, hogy teljesítsem
akaratodat, amint a könyvtekercsben rólam írva van.” (Zsid 10,7)… „Mária
válasza az angyalnak tovább folytatódik az egyházban, amely arra
hivatott, hogy Krisztust megjelenítse a történelemben, készséggel
kínálva fel szolgálatát, hogy Isten továbbra is meglátogathassa az
emberiséget az ő kegyelmével.”
Isten azt akarta, hogy teremtményének ez a szabad szeretete legyen az a
"kapu", amelyen át az Atya örök Igéje bevonult a világba, hogy
mindörökre befogadja e világot saját életébe. Így akart e világra jönni.
Ezért Mária, ez az egyszerű názáreti lány az örök Irgalom kapuja, a
mennyország ajtaja, amelyen át Isten megváltó kegyelme elért bennünket, s
így újra odakapcsolhatjuk életünket Isten életéhez.
Máriának ez a feltétlen együttműködési készsége Istennel minden hívő
példaképe és bizalomteljes "Igen"-je egyben biztatás számunkra, hogy
vállaljuk készséggel a hivatást, amire Isten meghívott bennünket. Isten
nem gürcölő szolgának, hanem szolgálatra hív. „Íme, az Úr szolgáló
leánya" - mondta Mária, s mondhatja mindegyikünk, aki készséggel
vállalja Isten és embertársai szolgálatát.
Mária hozzánk hasonlóan alig láthatta át Isten terveit jövőjére
vonatkozóan, s mégis „igen”-jével, a nagy „FIAT”-tal elfogadta azt és
átadta magát Isten szolgálatára. Feltétlenül megbízott Istenben és
abban, hogy az ő tervei minden homályosságuk és rejtélyességük ellenére
célt érnek.
A fiatal názáreti lány, József jegyese, alig tudhatta, hogy mi vár rá.
Előbb a fiatal édesanyára csak csendes és szürke hétköznapok vártak. A
világ sok millió édesanyjához hasonlóan az volt a feladata, hogy
férjének jó felesége, s gyermekének jó anyja legyen, gondozza és
felnevelje magzatát. Később életveszély fenyegette gyermekét és
megmentése érdekében, férjével, Józseffel vállalnia kellett a menekültek
keserű sorsát Egyiptomban. Ugyanakkor osztozott sok édesanya sorsában,
amikor kamaszodó fia titokban elhagyta a szülői házat, pontosabban
engedély nélkül, a szülök tudta nélkül a zarándoklat idején ott maradt a
templomban, ahol három nappal később találtak rá aggódó szülei, majd
később vándortanító lett és a támadások kereszttüzébe került. Máriának
még a kereszt alatt is ki kellett tartani, amikor Fiát azon megölték.
Mindez benne foglaltatott Istennel való együttműködési nyilatkozatában:
„Íme, az Úr szolgáló leánya: történjék velem szavaid szerint” (Lk 1,
38).
Életünk során Isten üzenete hozzánk is eljut. Ilyenkor döntenünk kell,
hogy továbbra is kitartunk, önző énünket szemelőt tartva, hazug emberi
bölcsességeink mellett: „ki-ki saját szerencséjének kovácsa” címszó
alatt – avagy Máriához hasonlóan elfogadjuk Isten ajánlatát, és készek
vagyunk Vele együttműködni, Jézust befogadva, az Ő tanítását
megvalósítva, üdvözítő terveinek megvalósításán munkálkodni?
Egy ilyen együttműködési nyilatkozattal velünk is megtörténhet az, ami
Máriával: valami teljesen új születik bennünk. Ugyanaz a Lélek, amelynek
erejéből Mária gyermeket fogant és emberi életet adott Jézusnak,
ugyanaz a Lélek a mi szívünkben is lakást vesz és megtermékenyíti azt a
lélek gyümölcseivel, ha engedjük.
Istennek adott „igen”-ünk a hitben mégsem jelent gondok nélküli
mentessége-t. A hétköznapok terheivel továbbra is éppúgy számolnunk
kell, mint egykor Máriának. Utunk az övéhez hasonló: hétköznapi munka,
gond, meg nem értés, üldöztetés, szenvedés és végül halál.
Mindez el nem kerülhető, de hittel, Istennel együttműködve és bizalommal
ráhagyatkozva mégis azt tapasztalhatjuk, hogy Jézusban velünk az Isten
és amint neve is mutatja, ő valóban szabadulást és üdvösséget ad, ő
újjáteremti az életünket, ahogyan írva van: „Mindenki, aki Krisztusban
van, új teremtmény” (2 Kor 5, 17).
A bevezetőben azt mondtuk, hogy milyen szerencsés a Gyümölcsoltó
elnevezés, mert közelebb visz az ünnep titkához, segít megértenünk annak
lényegét. De ugyanennyire szerencsés a Boldogasszony elnevezés is. Mert
valóban boldog – és csak az a boldog –, aki felismeri hivatását, és
készséggel mond igent Isten akaratára. Milyen széppé, derűssé,
kiegyensúlyozottá teszi a házastársakat a készséggel vállalt szülői
hivatás! Milyen boldogító az a munka, ami nemcsak pénzkereseti
lehetőség, hanem valódi szolgálat, amit a nővérek is végeznek itt ebben a
házban! Micsoda belső gazdagság és öröm árad azokból a személyekből,
akik nem szolgák, hanem szolgálók, akik nem a kényszer hatására,
összeszorított fogakkal végzik feladatukat, hanem szabadon és önként
élik hivatásukat! - Az a gazdag ember, aki mindig tud adni. - Mária az
Úr szolgálója, és mindannyiunk szolgálója lett. S azért tud mindenkinek
adni, mert előbb odaadott, Istennek szentelt életében vált igazán
gazdaggá. Szívének gazdagságából ad ma is mindannyiunknak, hogy mi is
befogadjuk, elfogadjuk hivatásunkat és boldog örömmel legyünk Isten és
embertársaink szolgálatára.
Befejezésül a nyugalomba vonult Szentatyát idézzük: „A nagyböjti
időszakban gyakrabban elmélkedünk a Szűzanyáról, aki a Kálvárián
megpecsételte Názáretben kimondott igenjét. Jézussal, az Atya
szeretetének tanújával egyesülve Mária megtapasztalta a lélek
vértanúságát. Kérjük bizalommal az ő közbenjárását, hogy az egyház,
küldetéséhez hűen, bátran tanúságot tegyen Isten szeretetéről az egész
világ előtt.”
Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld.
Ha a Szűzanya erényeit, buzgó imádságát, tiszta anyaságát,
szeretetszolgálatát követjük, akkor a mi romlott emberi természetünkbe
is beoltódik az isteni természet az erényeken keresztül és igazán Isten
gyermekei leszünk, a szó szoros értelmében. És oly szép lesz lelkünk
földje, hogy bennünk is kedve telik Istennek, akárcsak Máriában. Ámen.
Kommentáld!