A mai ünnep – SZENTHÁROMSÁG - mélységes és titokzatos igazsága egészen
új ismeretet ad nekünk az Istenről: egy az Isten, de nem magányos.
Egy édesanya tanítja imádkozni a kisfiát. Gyengéden odavezeti a gyerek
kezét homlokához, melléhez, bal és jobb vállához, és fülébe súgja: „Az
Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, ámen”. És már próbálgatja is nagy
ügyetlenül az apróság a keresztvetést, tágra nyílt szemét anyjára vetve,
és ismétli gügyögve, egy kicsit bizonytalanul és meghatottan: „Az Atya,
a Fiú...”. Nem érti még, de érzi, hogy anyja is, ő is olyat tesznek,
olyat mondanak most, ami nagyon fontos, ami egészen más, mint a
mindennapi beszéd; olyasvalakit szólítanak meg, aki nagyon nagy és
hatalmas, de ugyanakkor végtelenül szerető és jóságos, akinek szeretete
átkarol, és akibe beburkolózunk a kereszt jelével.
Három név, de egy titok; minden imádság, minden dolog kezdete és vége: a mi kedves, szelíd, jóságos, nagy Istenünk.
Rómának egy kis szobájában az idős Loyolai Ignác, a Jezsuita Rend
alapítója, lép a házi kápolna oltárához. Vonásai nyugodtak, évtizedeken
át gyakorolt önfegyelem mutatkozik rajtuk. Hajthatatlan akaraterőt
tükröző éles szeme most mintha mérhetetlen távolságokba nézne. Keze a
keresztvetésre lendül, kezdi a szentmisét: „Az Atya, a Fiú és a
Szentlélek nevében”. De itt elakad szava. Átszellemült arcán mintha fény
ragyogna. Szeméből megered a könny. Olyat lát ez a két szem, amit szem
nem láthat. Nem is szeme lát, hanem lelke: belesüllyed, belemerül az
Isten mélységébe. Negyedóráig, félóráig is tart az elragadtatás, míg
végre alábbhagy a benső láng, és folytatni tudja miséjét. De mise után
is egész nap ott zsong szívében az élmény. „Az isteni lényeget, az Atya,
Fiú és Szentlélek személyét szemléltem” írja ránk maradt
följegyzéseiben. Ignácnak ebből a misztikus meglátásából fakadt minden
tette, minden gondolata, egész élete.
Az élet hajnalán álló kisgyermek együgyű imája, s a világtörténelmet
mozgató szent elragadtatott látomása – mekkora különbség! És mégis,
mindkettőnek a lényege ugyanaz: egyszerű, úgy, hogy még egy kisgyermek
is kimondhatja; kimeríthetetlenül mélységes, úgyhogy a legnagyobb szent
és bölcs lángesze föl nem érheti: Atya, Fiú, Szentlélek: Szentháromság
egy Isten, aki Krisztus keresztje által a mi életünk.
Az Ószövetség történelme megértette a zsidókkal az egy, élő Istent.
Ennek az élő Istennek benső, szentháromságos életére vet új fényt a
keresztény hitvallás. Talán legjobban egy középkori angol hittudós, a
párizsi Szent Viktor kolostor szerzetese, Richard gondolatmenete érteti
meg velünk, hogy milyen hallatlan dologról van itt szó.
Richard a szeretet teológusa. Az amor és caritas fogalmak
boncolgatásával igyekszik felderíteni az Isten életének titkát. Magyar
nyelven sajnos csak az egy szeretet szó áll rendelkezésünkre ennek a két
nagyon is eltérő fogalomnak kifejezésére. Pedig gyakran teljesen
ellentétes alap-beállítottság kifejezéséről van szó.
A falánk emberről mondjuk: „szereti az ételt”, a részegesről: „szereti
az italt”. Nem éppen dicséret az ilyen megállapítás. Ha pedig
hozzátesszük a „nagyon” határozószót akkor éppenséggel kemény bírálat
lesz belőle. Az ilyen „szeretet” voltaképpen „önszeretet”. Van ugyan
jogos önszeretet is, de az önszeretet magában véve sohasem lehet
csodálatunk tárgya. Ha pedig valaki „nagyon”, sőt „mindennél jobban”
szereti önmagát, akkor ennek az embernek az élete a maga számára
értelmetlen üresség, másoknak, pedig pokol.
De van egészen más szeretet is. Ha egy feleség önfeláldozóan ápolja
évtizedeken át ágyhoz kötött férjét, és amellett csendes boldogság tölti
el lelkét, ennek csak egy oka lehet: nagyon szereti az urát. Az ilyen
szeretet nem önszeretet, hanem annak éppen ellenkezője. Amikor így
szeretünk, kilépünk önmagunkból, életünk súlypontját áthelyezzük egy
másik személyre. Ha az embernek ez sikerül, ha nem saját magát, hanem
másvalakit szeret: házastársát, szüleit, gyermekeit, barátait,
embertársait, akkor élete a maga számára szép, másoknak, pedig áldás és
boldogság. Az ilyen ember él és éltet.
Ilyen meggondolások alapján érthetjük meg, miképpen különbözteti meg
Richard az „amor”-t és a „caritas”-t. Az „amor” szó általános értelmű,
és minden vonzódás kifejezésére alkalmas, akár önszeretetről, akár mások
iránti szeretetről van szó. De a „caritas” az „amor”-nak csak egyik
fajtáját jelenti, vagyis a másokra irányuló szeretetet. Richard idézi
Nagy Szent Gergely pápa szavait: „Ahhoz, hogy ,caritas' lehessen az
,amor', más személyre kell irányulnia”. Innen kiindulva gondolkodik
tovább az Isten életéről: „Istenben minden jóság végtelen teljessége
van, hiszen tökéletes. Ámde a legnagyobb jóság a ,caritas'. Ezért
Istenben végtelen és örök ,caritas'-nak kell lennie. Ámde ,caritas' csak
ott létezhet, ahol több személy létezik. Ezért létezik az örök Istenben
két személy: az Atya és a Fiú”.
Az Atya végtelenül szereti Fiát, aki tőle származik, mint örök isteni
Ige. A Fiú az, akit végtelenül szeret az Atya, és aki ezt a szeretetet
örökké viszonozza. Az Atya és Fiú kölcsönös szeretete az Isten élete és
boldogsága. Nem két Isten az Atya és a Fiú, mert az Atya végtelen isteni
létének teljes önátadásával „szüli” Fiát. Kettőjük léte egy, és mégis
ketten vannak: két egymást szerető személy.
Az Atya és Fiú kölcsönös szeretete nem két szeretet, hanem egy közös
szeretet. Ezt a szeretetet hívjuk Szentléleknek. Ô a harmadik „személy”,
mert sem nem az Atya, sem nem a Fiú, hanem kettejük köteléke. Az Isten
egysége tehát nem egy magányos személy zártsága, hanem egymásnak
megnyíló, egymásba áradó két személy (Atya és Fiú) tökéletes létegysége,
amelynek köteléke a harmadik személy, kettejük közös szeretete, a
Szentlélek. Mert ilyen szeretetközösség az Isten, azért nem volt
szüksége a világra, hogy boldog legyen. De épp azért, mert ilyen
szeretetközösség az Isten, akarta, hogy legyen teremtmények sokasága,
akik részesülnek életében, szeretetében, boldogságában. Gyönyörűen
fejezi ki Dante a teremtésnek ezt a csodáját: „új szeretetvirágokat
hajtott az Örök Szeretet”.
Az isteni élet tehát körforgásban halad. Először magában a
Szentháromságban: az Atyától a Fiúhoz, a Fiútól a Szentlelken át az
Atyához. Azután tovább halad a körforgás, most már magával ragadva a
világot. „Amikor elérkezett az idők teljessége, az Isten elküldötte
Fiát, hogy Isten fiaivá lehessünk. Mivel Isten fiai vagyunk, a Fiú
Lelkét árasztotta szívünkbe az Isten, aki Őt így szólítja: ,,Abba,
Atya!” (Gal 4,4-6). Ez a kiáradás. És a visszatérés: „Krisztus Jézus
révén van szabad utunk az egy Lélekben az Atyához'' (Ef 2,18).
A Szentháromságban élni nem más, mint beleállni ebbe a körforgásba.
Hálás szívvel elfogadni és viszonozni az Isten keresztre feszített
szeretetét, szeretni az Atyát és Fiút azzal a tűzzel, amelyet a
Szentlélek jelenléte gyújt meg szívünkben. De ez a szeretet nemcsak a
Szentháromság felé irányul, hanem átöleli az egész világot. Jól mondja
Nagy Szent Leó pápa: „Isten meggyújtja lelkünk mécsesét szeretetének
lángjával, hogy ne csak Őt szeressük, hanem mindazt, amit Ô szeret”.
Elmélkedésünk folyamán igyekeztünk behatolni a Szentháromságos Egy Isten
életének titkába. De talán minden fejtegetésnél jobban megértjük ezt az
életet, ha rátekintünk olyan emberekre, akik Krisztus követésében élték
ezt a csodát. Ilyen volt Assziszi Szent Ferenc atyánk is. Ott járt ô,
mezítláb, egy szál rongyos csuhában, Umbria dombjain. Madaraknak
prédikált, nappal, holddal, tűzzel, vízzel barátkozott. Átölelte a
leprásokat, rámosolygott a szegényekre. Semmije sincs, és ezért minden
az övé. Testén ott sajog és piroslik Jézus öt sebhelye. Örömmel várt
barátja, „húgocskája'' a testi halálra. Jézus nyomán járni, az
evangélium szerint élni: ez minden vágya. Ahol csak megjelent, az
emberek szívében öröm fakadt és remény, szeretet és béke. És az ő lángja
még most is ég.
Szent Ferenc követője, ferences volt Kolbe Szent Maximilián, aki az
auschwitzi pokolban vállalta magára szeretetből egy másik fogoly
halálítéletét. Meghalt éhen, magányosan, a hideg zárkában; de holtan is
él, mert Jézushoz hasonult a halálban, hogy eljusson a feltámadásra (Fil
3,11). Nem lehetünk mindnyájan Szent Ferencek, Szent Maximiliánok. De
mi is élhetjük, megvalósíthatjuk a „caritas”-t. Mert bennünk él és
szeret az Atya, a Fiú és a Szentlélek.
Kommentáld!