
Luxemburg, 980 körül. +Kaufungen, 1033. (1039?) március 3.
Bamberg a 10. században kis vártelepülés volt a frank birodalom
keleti peremén. Helyzete (a Majna és a Regnitz összefolyásánál feküdt)
azonban már korán fontos kereskedőutak metszéspontjává tette. Amikor a
német birodalom kelet felé kezdett terjeszkedni, megnőtt a település
jelentősége, és Szent II. Henrik felismerte ezt. Bamberg iránti
különleges szeretete akkor sem csökkent, amikor ezt az értékes
koronabirtokát hitvesének, Kunigundának ajándékozta. A házastársak
egymással vetekedve buzgólkodtak, hogy a kis települést fényes várossá
tegyék. Ez azután évszázadokon át magasztaló ragaszkodással adózott
alapítóinak; képük megtalálható kapukon és házak falán, sírköveken s
hídkorlátokon. E műalkotások közül a legszebb talán a dóm Ádám-kapuján
található. Henrik császári méltóságának jeleit hordozza: koronát, a
birodalom almáját és kormánypálcát. Szigorú és fénylő arca sugároz
valamit a ,,lovag'' nyugalmából és erejéből. A császár mellett áll
Kunigunda. Jobb karján egy templom modelljét tartja alapító
tevékenységének jelképeként, bal keze pedig beszédes taglejtéssel mutat a
hitvesére. Feje könnyed mozdulattal Henrik felé fordul, ajkai mintha
szóra nyílnának: Kunigunda egész alakja Henrikre irányul. A művész, aki
ezt az alakot csaknem kétszáz évvel Kunigunda halála után készítette,
talán többet kifejezett a szent nő lényegéből, mint korának
történetírói: Kunigunda nem gondolható el Henrik nélkül.
Ifjúságáról csak kevés biztos tudósításunk van. Luxemburg egy grófi
nemzetségéből származott, jámbor szüleinél számos testvére körében nőtt
fel. Bizonnyal kolostori életre vágyódott, később mégis szívesen követte
szülei kívánságát, amikor eljegyezték Henrik bajor herceggel. Néhány
évvel ezután Henrik hitveseként német királyné lett, 1014-ben pedig vele
együtt fogadta a császári koronát Rómában. Fáradhatatlanul kísérte
férjét a nagy birodalomban tett útjain. Mivel okos és nagyon képzett
volt, tökéletes tanácsadóként állt mellette fontos politikai
döntéseiben; néha még a kormányzást és a birodalom egyes részeinek az
igazgatását is átvette, ha férje erejét meghaladták összetorlódott
kötelezettségei.
Kunigunda voltaképpeni feladata azonban nem abban állt, hogy
segítsen egy császárnak politikai ténykedéseiben, hanem a szentség
megkezdett útján kellett férjének kísérőjévé és lassanként vezetőjévé
lennie. Teljes lelkéből támogatta az Egyház javát szolgáló műveit és
alapításait. Kedvelt székhelye, Bamberg iránti buzgósága közismert volt.
Később Kassel királyi udvarát kapta özvegyi birtokául. Teljesítve egy
súlyos betegségében tett fogadalmát, az ottani vidéken felépítette
Kaufungen bencés apátságát. Henrik megerősítette az alapító okmányt, és
az alapítványt többszörösen is hitvesének ajándékozta. Ők ugyanis, mint
egy okmányban írja, valóban ,,ketten egyek testben''. Milyen bensőséges
lehetett viszonyuk, ha egy ilyenféle nyilatkozat helyet kaphatott egy
hivatalos dokumentumban! Annál fájdalmasabban érinthette őket, hogy a
gyermekáldást nélkülözniök kellett. Úgy tűnik, hogy már 1007-ben
tudatában voltak ennek. A bambergi püspökség alapításakor ugyanis Henrik
kinyilvánította, hogy Krisztust akarja egyedüli örökösévé tenni, mert
nincs reménye testi örökösre. Az okmánynak ezt a szövegét megvilágítja
egy clunyi szerzetes tanúsága. Magasztalja Henriket, mert minden
vagyonát, amellyel a gyermekeinek tartozott volna, Krisztus Egyházára
hagyta, bár a kor szokása szerint megengedett lett volna, hogy
elbocsássa hitvesét, mivel nem szült neki gyermekeket.
A szent császári pár házassága másként jelenik meg a történeti
forrásokban, mint a 12. század legendájában. Ez azt közli, hogy szűzi
megtartóztatásra kötelezték magukat. Az ilyen ,,József-házasságok'' a
középkori szentség eszményképeihez tartoznak. Henrik és Kunigunda
gyermektelenségét általánosan ismert szentségükkel hozták kapcsolatba.
Ha ily módon magyarázzuk a legenda keletkezését, el kell ismernünk, hogy
ez végül is valami helyénvalóra irányul. Ez a két ember sohasem
akadályt, hanem mindenkor Isten felé ívelő hidat jelentett egymás
számára. Ebben a mélységesen szűzi magatartásban bizonyára erősebben
mutatkozik meg a szentség, mint a pusztán testi megtartóztatásban.
Nem jelent tehát törést Kunigunda életében, amikor Henriknek
1024-ben bekövetkezett halála után belépett Kaufungen általa alapított
kolostorába. Férje halálának évfordulóján, az új kolostortemplom
felszentelési miséjén letette császári öltözékét, s a püspök kezéből
vezeklőruhát és fátylat vett magára. Egyszerű nővérként illeszkedett be a
konventbe, és most már teljesen átadta magát Istennek. Krisztus
követésére irányuló akaratának komolysága talán nem is annyira abban
nyilvánult meg, hogy elutasította az apátnői botot, hanem mindenekelőtt
az alapító és jótékonykodó tevékenységról való lemondásban. Szegényen és
alázatosan élt a kaufungeni kolostor rejtettségében. Hogy alázatossága
nem lett engedékeny gyengeséggé, megmutatja egy kis epizód az életének
csodás eseményeiről szóló tudósításokban. Volt Kunigundának egy
unokahúga, Uta, akit gondosan és szeretettel nevelt, és aki később
követte őt a kolostorba. Buzgónak és jámbornak mutatkozott, ezért az
apácák apátnővé választották. Kunigunda magától értetődően alávetette
neki magát. Uta pedig, ,,aki nagyon korán jutott el ilyen méltóságra'',
lassanként hanyaggá vált, jobb kosztot és szebb ruházatot kívánt
magának. Kunigunda anyai szigorral többször is megintette. Egy napon az
apácák körmenetre gyülekeztek, de az apátnő hiányzott. Kunigunda a
keresésére indult, és lakománál találta néhány fiatal nővérrel együtt.
Szent haragjában arcul ütötte. És most történt a csoda: ujjainak nyoma
pecsétként verődött rá az apátnő arcára önmagának és konventjének
állandó intelmére.
Minél inkább elfelejtették a világ nagyjai egykori császárnéjukat,
annál inkább elbűvölte sugárzó szeretetével nővértársait és a kolostor
környékének egyszerű hívőit. Amikor elérkezett a halála, megtelt a ház
gyászolókkal. Mindent előkészítettek, hogy az egyszerű apácát császári
méltóságához illően temessék el. Ekkor a haldoklónak a szenvedélyes
buzgóság még egyszer erőt kölcsönzött: ,,Vigyétek ezt innen, ez nem az
én öltözékem! Idegen számomra, de ezzel, amelyet viselek, az éghez
kötődöm.'' Kérésként nyilvánította ki még, hogy szeretné, ha Bambergben
temetnék el kedves testvére és ura, Henrik császár mellé.
1200-ban avatták szentté. Mi magyarok nem feledkezhetünk meg arról,
hogy Kunigunda a férje révén rokonságban volt Szent István királlyal és
Gizellával, hisz Gizella és Henrik testvérek voltak.
forrás: Dr. Diós István
|
|
|
|
Kommentáld!