Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent helyek Veszprémben Ökumenikus kerekasztal-beszélgetés
A Gizella-napok eseményeként – kapcsolódva a hit éve szellemiségéhez – ökumenikus-vallásközi párbeszéd helyszíne volt a veszprémi várban a ferences templom május 8-án.
A
közelmúltban felújított, restaurált szakrális térben a város szent
helyeire emlékeztek a római katolikus, az evangélikus és a református
felekezet lelkipásztorai, valamint tudományos kutatók részvételével. A
beszélgetést Brassai Zoltán tanár, irodalomtörténész vezette.
A kerekasztal-beszélgetés célja volt egyrészt, hogy az egyes felekezetek behatóbban megismerjék egymást, egymás hitelveit, történelmét, s ehhez kapcsolódóan helytörténeti, művészettörténeti, vallástörténeti értékeiket, melyek az elmúlt évszázadok során Veszprémet gazdagították, a város arculatát, szellemiségét formálták.
Az első körkérdés a szent, azaz a szakrális hely fogalmára irányult az egyes felekezetek értelmezésében, majd ki-ki beszámolt saját közössége szentnek nyilvánított helyeiről.
Nagy
Károly kanonok, a Szent Mihály-bazilika plébánosa ószövetségi példával
illusztrálta a katolikus értelmezést; az Úrnak az égő csipkebokorból
Mózeshez intézett szavaival: „Vedd le sarudat a lábadról, mert a hely,
ahol állasz, szent föld”. (Kiv. 3,5). A szent hely a profánból, a
hétköznapi élet használatából kivont hely, amelyet az Egyház főpapi
konszekráció révén az Istennek ajánl fel, szentel fel, mutatott rá. Az
Isten jelenléte teszi szentté, szenteli meg a helyet. A konszekrálás
vonatkozhat helyre, tárgyra (kereszt, szobor, áldozati edények, ruhák)
és személyre is (például papszentelés), emelte ki. Ismertette a
konszekrálás liturgiáját is, illetve különbségét a benedikálás
(megáldás) tartalmától.
Isó
Dorottya, a veszprémi evangélikusok lelkésze elmondta, hogy
értelmezésükben szent az, ami az Istené, s ilyen értelemben szent a
gyülekezet minden tagja, mindaz, aki tiszta szívvel, hittel kapaszkodik
az Úristenbe. S szent az a hely is, ahol összegyűlnek a keresztények
(azaz a templom, a gyülekezeti helyiségek) és gyakorolják a hitüket,
találkoznak Istennel, hallgatják igéjét. Szent cselekménynek számít,
amikor Jézus Krisztus testéből és véréből részesednek az úrvacsorai
közösségben, amely hitük erősödését szolgálja. Szentnek tekintik az
úrvacsorai eszközöket, edényeket (paténa, kehely), illetve a keresztelő
kancsót. Náluk is létezik templom-, lelkész-, oltárkép-, illetve
orgonaszentelés.
Niederhoffer Zoltán református lelkész
hangsúlyozta, hogy náluk a szent fogalma hasonló, mint az
evangélikusoknál, csak némileg különbözik attól. A templom számukra az a
hely, ahol találkozhatnak Istennel, rendkívüli, lefoglalt hely. A
tárgyak és személyek vonatkozásában az emberre koncentrálnak, mondta,
aki befogadhatja Istent. Példaként Pál apostol értelmezését idézte:
„Élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus” (Gal. 2:20.).
Mezei
Zoltán történész a zsidóság értelmezésében szólt a „szent helyről”,
vagyis ahol a „sekina” (Isten dicsősége, jelenléte a zsidó vallásban), a
„ruah” (Isten szelleme) jelen van. Az égő csipkebokor, ahol Isten a
tűzben megjelent, ilyen szent hely volt, s ugyanilyen a Sínai-hegy, ahol
az Örökkévaló a Tízparancsolatot átadta Mózesnek. Szentek a papok,
akiket szolgálatukra olajjal és vérrel kentek fel, mint az Isten számára
kiválasztottakat. A zsidó vallás számára nagyon sok szent hely nincsen,
fűzte hozzá, mert az az alapvető hely, ahová mindig is visszavágytak a
zsidók az évezredek és évszázadok során, Jeruzsálem és a salamoni
templom volt. Miután 70-ben Titus lerombolta seregeivel e templomot, a
zsidóság azt kereste, hogyan és hol tudná vallását megélni, és ekkor
imaházakat, zsinagógákat épített. Veszprémben két zsinagóga is épült.
A második körkérdésben a veszprémi szent helyekről volt szó, azaz az egyes felekezetek templomairól, a zsidó közösség zsinagógáiról, a szentek szobrairól a városban. Hermann István, a megyei levéltár igazgatója megemlítette az egyház által hivatalosan megszentelt helyek mellett a népi vallásosság szent helyeit is, melyek a profán világban alakultak ki. Szólt továbbá arról, hogy a szent helyekről hivatalos dokumentumok elérhetők a kutatók számára az egyházi, plébániai, egyházközségi levéltárakban, gyűjteményekben is.
Kredics László, az érseki könyvtár vezetője ismertette Veszprém legrégebbi templomának a Szent György-kápolnának történetét, amely még a honfoglalás előtt épülhetett Cirill és Metód térítő munkája nyomán. Itt tette 1020 körül Szent Imre tisztasági fogadalmát.
Nagy
Károly plébános a bazilika történetét ismertette, amely hazánk
legrégebbi és legkisebb bazilikája, Szent István és Gizella építette. A
protestáns felekezetek képviselői kiemelték jeles gyülekezeti tagjaik
közül a veszprémi kálvinista, később gályarabságra ítélt prédikátort,
Bátorkeszi Istvánt és Haubner Máté evangélikus püspököt, aki az 1848-as
forradalom idején biztatta a fiatalokat a haza védelmére, s ezért hosszú
börtönbüntetést szenvedett el.
A kerekasztal-beszélgetés után a bazilika altemplomában történeti kiállítás nyílt Veszprém megszentelt helyeiről a Hét Domb Egyesület rendezésében.
Toldi Éva/Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 8 órája a(z) A felfesztitett Krisztus képhez:
IMA A SZENT KERESZTRŐL Urunk, Jézus Krisztus, aki a ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Papa beteg fórumtémában:
BETEGEK ANYJA SZŰZ MÁRIA Betegek anyja, Szűz Mária! ...
schrancz Erika 8 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló – 2024. április 18.
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Nagypéntek - napi evangélium Beteljesedett! Ettől fogva ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Ekkor a zsidók átvették Jézust. A keresztet ő maga vitte, míg...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
A zsidók pedig, mivel az előkészület napja volt, és a ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus megdicsőülése Ma, ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Ha figyelmesen elolvassuk Szent János evangéliumából ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Szent János evangélista tanításához képest Szent Pál ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Mindenható és irgalmas Istenünk! Hisszük, ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!