Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Pápai Lajos győri megyéspüspök nagyböjt péntekjein beszédsorozatot tart a győri Nagyboldogasszony-székesegyházban. A győr-újvárosi, győr-szigeti, öttevényi, kunszigeti és mosonszentmiklósi hívek nagyböjti zarándoklatán március 7-én mondott beszédét közöljük.
Kedves Testvérek!
Ebben
a nagyböjtben péntekenként az Úr Jézus kérdésére keresünk választ, amit
apostolaitól kérdezett, tudniillik, hogy „Hát ti mit mondtok, ki
vagyok?” (Mt 16,15)
Jean Guitton, a neves katolikus filozófus
írta: „Emlékszem, hogy André Maurois olykor félrevont, hogy elmondja:
„Úgy gondolkodom, mint Alain, tehát csodálattal veszem, amit az
Evangélium mond, isteni és emberi igazságot találok benne; ne
kényszerítsenek azonban, hogy hinnem kelljen: ez megtörtént.” S
emlékszem, hogy öreg barátom, Couchoud, aki egész életében az
Evangéliumról filozofált, azt mondta: Elfogadom az egész Hiszekegyet,
kivéve, hogy Poncius Pilátus alatt.” Minden dogmát jóváhagyott volna,
feltéve, hogy konkrét történeti kontextus nélkül tárultak föl.”
(Giovanni Martinetti SJ: A mai hit észérvei) Vagyis csodálták az
Evangéliumban megfogalmazódó Jézus-arcot és tanítását, szkepszissel és
gyanakvással tekintettek annak történelmi megalapozottságára.
S
itt az első kérdés: szükséges-e a Krisztusba vetett hitünket
történelmileg megalapozni? Az Apostoli hitvallásban ezt valljuk meg
Jézusról:
„…született Szűz Máriától;
szenvedett Poncius Pilátus alatt;
megfeszíttették,
meghalt és eltemették.”
A Nícea- konstantinápolyi hitvallásban pedig:
„Megtestesült a Szentlélek erejéből
Szűz Máriától, és emberré lett.
Poncius Pilátus alatt értünk
keresztre feszítették,
kínhalált szenvedett és eltemették.”
Tehát
a hitvallásokban, ahol megvalljuk Jézus Krisztus istenségét,
emberségét, megvalljuk azt is, hogy belépett a történelmünkbe. Ezért
szerepel a Credóban Poncius Pilátus neve, s az Újszövetségben császárok,
helytartók, főpapok megemlítése, hogy hittel valljuk: valóban emberré
lett, ezáltal „bemérhetővé” a történelemben. Így keresztény hitünk is
lehetővé teszi, sőt felszólít minket arra, hogy elinduljunk Jézus
Krisztus történelmi „megközelítésére”.
Ezzel szemben Karl Barth
református és R. Bultmann evangélikus teológus fölöslegesnek tartják ezt
a megközelítést. Bultmann bevezet egy radikális szakadást a hit
Krisztusa és a történelem Jézusa között. Álláspontja két meggyőződésre
alapul. A történelmi meggyőződése az, hogy mi gyakorlatilag semmit nem
tudhatunk a Názáreti Jézusról, ha csak azt nem, hogy létezett, meghalt a
kereszten, és eredete annak a történelmi mozgalomnak, ami a
kereszténység lesz. De ennek végül is nincs jelentősége számára. Így
fogalmaz: „A hagyomány Jézust nevezi meg mint e a gondolatok szerzőjét,
és van komoly esélye, hogy ez valóban így van. De még ha másképpen lenne
is, az nem változtatna semmit azon, amit a hagyomány mond [...]. De
mindenkinek szabad marad, hogy Jézus nevét zárójelbe tegye, és úgy
tekintse ezt a nevet, mint egy rövidítését a jelenségnek, amivel
foglalkoznak.” (R. Bultmann: Jésus. Mythologie et démitologisation)
Teológiai meggyőződése pedig az, hogy a történelemnek nincs jelentősége a
hit dolgában. Vagyis „nincs semmi különbség a között a biztonság
között, ami a jótettekre épül, és a között, ami az objektív tudásra
épül.” Ebben az értelemben is alkalmazva Luther tézisét, miszerint az
ember a hit által igazul meg, a törvény tettei nélkül.
Mindezekkel
szemben az apostoli hit – láttuk a hitvallásokban is – nagy
jelentőséget tulajdonított Jézus emberi eseménye teljességének,
halálától, feltámadásától húsvét előtti szolgálatáig, egészen
születéséig. Szent János szerint az „Ige testté lett” (Jn 1,14),
Bultmannál azt lehetne mondani, hogy a „test igévé lett”, vagyis
feloldódott az értelmezésekben.
Jézus történetiségének kérdése a
XVIII. században, az ún. „felvilágosodás” korában vetődött fel
kritikusan. A XVIII. században új kérdéseket vetnek fel az ember
Jézussal kapcsolatban, de inkább az ész, mint a történelem nevében. A
felvilágosodás (Aufklärung) filozófiája megtagadott minden
helytállóságot a történelemtől, mint olyantól, és abszolút prioritást
adott az észnek. Még nem Isten létét tagadta, sokkal inkább a
„természetfelettit”, a „kinyilatkoztatást”. Így például úgy mutatták be
Jézust, mint a pár excellence Bölcset. Jean-Jacques Rousseau például
kifejti lelkes szavakkal a Jézus és Szókratész közti párhuzamosságot
„Profession de foi du vicaire savoyard” című művében. De csodálata Jézus
fennkölt erényessége iránt együtt jár egy elég erőteljes gúnyolódással a
dogmák, misztériumok és csodák iránt. „Távolítsátok el – írta – az
Evangélium csodáit, és az egész föld ott lesz Jézus Krisztus lábai
előtt.” Kant nem sokkal később A vallás a puszta és határain belül című
művében kidolgoz egy „filozófiai teológiát”. Jézus nála a „példás
ember”, aki megvalósította az „Istennek kedves emberiség ideálját”. A
XIX. századi kritikákat is az „Aufklärung” inspirálta, vagyis az ész
autonómiája. De egy újabb dolog társult hozzá a XIX. században és ez a
történetiség gondolata. Naiv módon, a természettudományok mintájára
optimizmussal fordultak a történelem mint tudomány felé, azt gondolva,
hogy az objektív módon képes rekonstruálni a tiszta tényeket. Így
fordult ez a „historicizmus” a Jézus-kérdés felé is. Célja ez volt:
megszabadítani Jézus alakját a hit, a dogmák páncéljától, és
rekonstruálni a „tiszta, történeti Jézust”. Így Németországban
David-Frédéric Strauss Jézusról szóló könyvében megkülönbözteti a
„történelmi maradékot” és a „mítoszt”, s ami nem más, mint „az ember
abszolút ideáljának, ami az emberi értelemmel vele született” képe,
vagyis örök igazságok hordozója, s így alkalmas egy újraértelmezésre, az
emberiség vallásának értelmében. Franciaországban Ernst Renan inkább
népszerűsítő „Vie de Jesus”-a megrajzol egyfajta portrét Jézusról mint
„szelíd galileai álmodozóról”. Később aztán megjelentek a Jézusról mint
erkölcstanítóról, szociális forradalmárról stb. írt könyvek is.
Mindezekkel
kapcsolatban írta Bernard Sesboüé, hogy ezek a téves vagy egyoldalú
megközelítések mindenesetre rámutatnak a valódi kérdésekre, melyeket mi
teszünk fel Jézussal kapcsolatban. Azt írja: „Jézust illetően ezek
megfogalmaznak részigazságokat, melyek néha szokatlanok, de főleg
kifejezik azt a sajátos pontot, ahol az emberi értelem ellenáll Jézus
eseményének és üzenetének 'botrányával' és 'oktalanságával'.” (Bernard
Sesboüé: Jésus Christ á ľimage des hommes)
Már Szent Pál
megfogalmazta ezt az első korintusi levélben: „A zsidók csodajeleket
kívánnak, a görögök bölcsességet követelnek, mi azonban a megfeszített
Krisztust hirdetjük, ő a zsidóknak ugyan botrány, a pogányoknak
balgaság, a meghívottaknak azonban, akár zsidók, akár görögök, Krisztus
Isten ereje és Isten bölcsessége.” (1Kor 1,22-24) És ma is sokan
elfogadnák Őt, mint erkölcstanítót, szociális apostolt, vallási tanítót,
de mikor isteni öntudatáról van szó, ma is sokan azt mondják: „Kemény
beszéd ez, ki hallgathatja?” (Jn 6,60)
Azóta már Bultmann
tanítványai is elfordultak mesterüktől, és újra érdeklődnek a történeti
Jézus iránt. Ugyanakkor ma már túlhaladtak a naiv, természettudományos
megközelítéshez hasonlítható történelemszemléleten is. A történelmi
ismeret sohasem választható el azoktól az előfeltételektől, melyekkel
egy-egy történész dolgozik.
*
A Jézusról szóló állítások úgy
jelennek meg az Újszövetségben, mint tényközlő tanúságtételek. A
szentírók tényeket állítanak Jézusról, és megvallják Jézus Krisztusba
vetett hitüket. Ez viszont nem jelenti azt, hogy lehetetlen lenne a
bibliai elbeszélések által eljutni bizonyos pontokig, melyek a
történettudomány szemében is biztosak lesznek. Azt is látjuk ma már,
hogy a liberális, kritikus, ún. „anti-dogmatikus” a priori állítások,
melyek az előbb említett kritikus Jézus élete-könyvekben megjelennek,
maguk is dogmatikusak valójában, hiszen már a kezdeteknél (a priori)
kizárják, hogy Jézus más legyen, mint egyszerű ember, és arra
törekednek, hogy – különféle formákban – igazolják a szerzők humanista
ideálját Jézus személyében. Az apostoli Egyház számára az Evangélium nem
egy a mai formában megírt életrajzot jelentett. Ők hirdették azt a
Jézus Krisztust, akit ismertek, akinek tanítványai voltak, és
tanúskodtak a tényről, aminek tanúi voltak, hogy „valóban feltámadt”.
Az írott evangéliumok kialakulásában a Dei Verbum alapján három fokozatot különböztethetünk meg:
1.
Jézus élete és tanítása. Az Egyház szigorú meggyőződéssel vallja, hogy a
négy evangélium, „melynek történeti értékét kétkedés nélkül elismeri,
hűségesen adja tovább mindazt, amit Jézus az Isten Fia földi életében
ténylegesen tett és tanított örök üdvösségünkre.” (DV 19. p.)
2. Az
apostoli igehirdetés: „Amit Krisztus mondott és tett, azt az apostolok,
mennybemenetele után továbbadták hallgatóságuknak, a dolgok olyan
mélyebb megértésével, melyre Krisztus megdicsőülésének eseménye és az
Igazság Lelke vezette őket.” (DV 19. p.)
3. Az írásba foglalt
evangéliumok: „A szent szerzők pedig úgy írták meg a négy evangéliumot,
hogy szóbeli vagy írásos hagyományokból egyes részeket kiválogattak,
másokat egybevontak, vagy az egyházak állapotára tekintettel fejtettek
ki, megtartva továbbra is az igehirdető formát, de mindig úgy, hogy
Jézusról csak a színtiszta igazat közöljék velünk.” (DV 19. p.)
Az
evangéliumok tehát nem Jézus-életrajzok, hanem Krisztust hirdető
tanúságtételek, ahol az apostolok, az apostoli egyház Jézus életének és
tanításának gazdag tárházából hoz elő az igehirdetés céljából részeket.
Ezért írhatja a neves katolikus bibliakutató J. M. Lagrange O.P, hogy
„lehetetlen Jézus-életrajzot írni, ott vannak az evangéliumok, azokat
kell megérteni”.
Jézus történelmi létét hirdetik a pogány
források is, mint Tacitus, ifjabb Plinius, Suetonius vagy Hadriánusz
császár levele Minucius Fundanushoz, valamint a zsidó történetíró
Josephus Flavius „Zsidó régiségek” című könyve is. De mindezeknél,
valamint az archeológiai leleteknél is fontosabbak a keresztény
források, a négy evangélium, az apostolok – főleg Szent Pál – levelei,
melyek mind az I. századból származnak, s melyeket már Antióchiai Szent
Ignác idéz a század végén, s amelyeknek szövegét
papirusztekercs-töredékek százai tanúsítanak az akkori Római Birodalom
egész területéről. A szövegkritikusok végső, összegző ítélete így
hangzik: „Általánosságban kijelenthető, tudományosan megalapozott
bizonysággal, hogy a lényeges szöveganyag minden hamisítás nélkül
megmaradt.” (A. Vögtle, idézve: Gerhard Kroll: Jézus nyomában)
Láttuk
tehát, hogy a Názáreti Jézusnak mint Krisztusnak és Úrnak a hirdetése:
hitbeli tanúságtétel egy eseményről. Ez azt jelenti, hogy a hit a
történelemhez irányít minket: a hitnek van egy tartalma, ami megelőzi a
hitet, és ez a tartalom egy, a mi történelmünkben megvalósult esemény.
Mivel a hit kell, hogy „értelmes hódolat” legyen, az érdeklődés, amit a
hit kér tőlünk a történelem iránt, kell, hogy magába foglalja a kritikai
kutatás minden dimenzióját. De fordítva is igaz: a történelem a hithez
irányít minket: a Názáreti Jézus eseménye csak a hit révén nyer
értelmet: Istenbe vetett hit, Jézusba vetett hit, a tanúk hite által.
A
Kalkedóni Zsinat (451) úgy definiálta Jézus Krisztust, mint aki
egyetlen (isteni) személy, két (isteni és emberi) természetben. Ez a
definíció alkalmazható a mi témánkra is.
1. Ha Jézus Krisztus
valóban ember, hitelesen megtestesült történelmünkben, akkor kell, hogy
egy sajátosan történelmi úton elérhető legyen.
2. Ha Jézus Krisztus
valóban Isten, akkor ezt nem lehet felfogni, mint olyant, csak a hit
által. Istensége nem lehet soha egy empirikus megállapítás tárgya vagy
egy tudományos levezetés konklúziója.
3. Végül: Ha Jézus Krisztus
egyetlen és ugyanaz istenségében és emberségében, akkor a hit és a
történelem kell, hogy egymásba illeszkedjenek egy egyetlen eljárásban,
ami nem eredményez a különféle szintek között semmiféle keveredést és
semmiféle elválasztást.
Kedves Testvérek!
Elindultunk
Jézus Krisztus megközelítésére, keresésére a történelemben. Előttünk áll
egy csodálatos ember, aki szétfeszít minden evilági kategóriát, és
akiről tanítványai, apostolai azt vallják, hogy Isten Fia, Krisztus.
Megváltó. Életükkel tanúskodnak arról, hogy feltámadt. Ez a Jézus nekünk
is felteszi a kérdést: „Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” (Mt 16,15) Ha a
Szentlélek kegyelmével mi is ki tudjuk mondani: „Te vagy a Messiás az
élő Isten Fia”, akkor eljutottunk a hithez. Ennek a hitnek az öröme
töltse be lelkünket nagyböjti előkészületünk folyamán!
Ámen.
|
|
schrancz Erika 7 órája új blogbejegyzést írt: Damiani Szent Péter bíboros, remete és egyháztanító
Németh Bence új fórumtémát indított: Imaszándék az emberiségért:)
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, miképpen...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa állapota picit javult, az olasz miniszterelnököt is fogadta
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Kinek tartanak engem az emberek? ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Te vagy a Messiás – olvassuk Péter apostol ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Mennyei Atyám! Adj nekem önfeláldozó, szelíd ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Szent Marto Jácinta és Ferenc, a fatimai látnok gyermekek
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Egy vakot vezettek Jézushoz, és kérték, ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Átvitt értelemben mindannyian egy kicsit vakok ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!