Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | schrancz Erika | 0 hozzászólás
A
mai világ középpontja az ember kell, hogy legyen – mondják sokan. Ám
azt látjuk, hogy az emberközpontúság örve alatt a technológia uralma
valósult meg, amely mindent maga alá vet, a valóságot, magát az embert
is (LS 115). E folyamat kihatása, hogy az ember önközpontú egyedként áll
elénk, elvágva minden másra való vonatkozástól. Ennek gyakorlati hatása
a környezetrombolás miatt érzett aggodalom hiánya, a természet belső
rendjének, törvényeinek negligálása (LS 117).
„Ez a helyzet
állandósult skizofréniát eredményez, amely a technológia magasztalásától
(…) eljut egészen az emberi lény minden sajátos értékének tagadásához”
(LS 118). Ha nem lesz megújult emberképünk, akkor a teremtett világ
megvédésére sem leszünk alkalmasak. Nem megoldás, ha az
emberközpontúságot a „biocentrizmus” váltja fel, hisz így a mostani
egyensúlyvesztés helyébe egy másikat helyeznénk (ld. uo.).
Gondot
kell fordítanunk az emberi társadalomra, a kapcsolati hálókra is. „Ha
az ökológiai válság a modernitás etikai, kulturális és spirituális
válságának felbukkanása vagy külső megnyilvánulása, akkor nem
áltathatjuk magunkat azzal, hogy helyreállíthatjuk a természethez és
környezethez való viszonyunkat az alapvető emberi viszonyok
helyreállítása nélkül” (LS 119). Ezért elfogadhatatlan, ha egyesek
„környezetvédelmi okokból” például az abortuszt akarják igazolni (LS
120). Hogyan lehetne a gyöngébb, törékenyebb védelmére nevelni ott, ahol
ennyire nem tisztelik az életet?
Az emberközpontúság egyik
„tünete” a gyakorlati relativizmus, amely veszélyesebb az elméletinél
(vö. EG 80). Ez alakít ki egy olyan mentalitást, amely önközpontú, s
amelynek révén az egyik ember már a másikat is tárgyként kezeli. Ugyanis
ha nincsenek objektív értékek, akkor csak a saját kielégülés,
fogyasztás, „élmény” marad, s minden csupán annyit ér, amennyire és
amennyiben erre szolgál (LS 123).
A munka megvédése szintén
fontos ahhoz, hogy teljes értékű, nem „elembertelenített” ökológiáról
beszéljünk. Isten rendeli munkára az embert, már a teremtés pillanatában
(LS 128), a munka ezért elengedhetetlen, hogy méltó, teljes emberi
életet éljünk. Napjainkban azonban a profit többet ér, mint a befektetés
az emberbe, a munkás méltó bérezésébe. Ez összefügg a
környezetvédelemmel, hiszen ahol romlanak a munkakörülmények, nő a
nyomor és a munkanélküliség, ott az ember válsága hamar átcsap
környezeti válságba is.
A pápa szól még a kutatáson alapuló
biológiai innováció fontosságáról is (LS 130–136). A tudományos kutatás
az emberi szellem kivételes lehetőségeiből fakad, ugyanakkor nem szabad
elfelejteni, hogy korlátokhoz kötött. Már az élőlényeken végzett
kísérleteknél alapelv, hogy csak végső esetben, emberi élet megmentésére
irányuló kutatásban kerülhet ezekre sor (vö. KEK 2417).
Az
emberi technika lehetőségei mellett nem lehet eltekinteni az etikai
értékek által kijelölt korlátoktól, hiszen nem mindent szabad, amit
lehet. Ha a kutatás öncélúvá válik, elveszíti önazonosságát, igazi
hivatását. Különösen is világos ez a génmódosított növények, állatok
kapcsán (LS 133). Egyrészt a nemesítési, háziasítási folyamatok olykor
olyan hatásokat gyorsítanak fel, amelyek a természetes evolúcióban is
lejátszódnak, s egyes kockázatok nem magából a technológiából, hanem a
„helytelen és túlzó alkalmazásból” adódnak. Másrészt számolnunk kell a
valós veszélyekkel is, amelyeknek objektív tudományos értékelése a mai
napig vitatott (LS 134). Ami biztos: a génmanipulált fajták terjedése a
nagybirtokoknak, a monokultúráknak kedvezett, háttérbe szorítva úgy a
kis- és középgazdákat, mint a régi, hagyományos fajokat, fajtákat. Ennek
a folyamatnak a környezetromboló hatása már nyilvánvaló.
Mivel
ezek a kérdések átnyúlnak az országok határain, fontos lenne az
információcsere, az együttműködés, de legfőképp az „autonóm és
interdiszciplináris kutatás” előmozdítása, különösen a génmódosítás
terén (LS 135). Ám amikor a környezetet védjük, nem vállalhatunk fel
olyan álláspontot, amely a környezet óvása terén alkalmazott elveket nem
vonatkoztatja az ember és az emberi élet védelmére. Arra van hát
szükség, hogy a kutatást etikai elvek vezéreljék (LS 136).
A pápai dokumentum ismertetését holnap folytatjuk.
A Laudato si’ kezdetű enciklika teljes szövege különféle nyelveken elérhető a Vatikán hivatalos honlapján.
Fotó: News.va
Török Csaba/Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Útravaló – 2025. január 14.
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
napi evangélium Mi ez? Új tanítás, és milyen hatalmas! ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A Galileai-tó vidéke után Márk evangélista rögtön a...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Szentlélek, végtelen Szeretet, aki az Atyától és a ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) Fatimai Szűzanya képhez:
FATIMAI ÉNEK: Fatimában földre szállt, a Szeplőtelen ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
1/4.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Térjetek meg, és higgyetek az...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés Szent Márk evangélista nem jegyzi le...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus! Sokszor nem szavakkal ...
schrancz Erika 2 napja új blogbejegyzést írt: „Isten igéjét nem lehet bilincsbe verni” – Szent Hiláriusz püspök és egyháztanító
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!