Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Kezdettől fogva választott
A
Boldogságos Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának tételét (dogmáját)
IX. Piusz pápa 1854. december 8-án mondta ki, mégis, a dogmának hosszabb
előtörténete van, mintsem gondolnánk. A szenthagyományban ez a hittétel
is bejárta a dogmafejlődés útját, eleinte feltűnés nélkül, az egyéni
jámborság és lelkiélet terén; majd amikor fontosabb személyiségek,
püspökök, teológusok töprengtek rajta, mind többen érdeklődtek a
megtestesülés e távoli előkészítésének misztériuma iránt, de nem kevesen
akadtak olyanok is, akik vitatták, tagadták a Szeplőtelen Fogantatást.
Az egyházatyák a bibliai Ádám–Krisztus párhuzam alapján megalkották az
Éva–Mária párhuzamot, s ezzel az Ószövetség rejtett üzenetei érthetőbbé
váltak, Mária és egyszülötte, Krisztus egészen sajátos, szentségi
kapcsolatba kerültek. Szent Ágoston a pelágiánusokkal vitázva állítja,
hogy a bűn minden ember számára alapadottság, "kivéve azonban Szűz
Máriát, akiről az Úr Krisztus méltósága miatt egyáltalán hallani sem
akarok, ha a bűnről van szó".
Dr. Török József, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és az ELTE
professzora így fogalmaz: "...noha az augusztus 15-i Mária-ünnep
ősiségével nem veheti föl a versenyt a Szeplőtelen Fogantatás ünnepe, a
8. század elejétől kezdve meg lehet lelni a nyomát. Először Euboiai
János (†749-ben) beszédében, amelyet december 9-én tartott. A Jakab-féle
protoevangélium szerint angyal adta hírül a szülőknek a rendkívüli,
csodálatos fogantatást. A görög kapcsolatokkal rendelkező Nyugat fogadta
be elsőnek a 8–9. század során (Ravenna, Nápoly), majd a magyarok dúlta
10. században Gallián, Normandián át Írországig eljutott az egymással
kapcsolatban álló szerzetesi közösségek láncolatán keresztül. A magyarok
megtértével Európa nyugati fele békésebbé vált, a világi papság is
kezdte megismerni ezt a tanítást, ami áttételesen bár, de Krisztusra
utal, Krisztus szentségéből fakad; és 1120-ban Szent Anzelm tanítványa,
Eadmer, valamint clare-i Osbert Isten bölcsességéről értekezvén mondták
ki Mária bűntelenségét, szentségét magzati léte első pillanatától
kezdve. Szent Bernát ezt ellenezte, azonban ha a magzat fogantatásának
korabeli biológiai ismereteit figyelembe vesszük, akkor megértjük Bernát
ellenkezését. A kor értelmezési horizontja fölött azonban éteri
magasságban átívelt, mint valami nyugvópont felé tartó csillag, a
Szeplőtelen Fogantatás dogmájának lényege, s fényével megvilágította a
középkori, sok arcú és sokszínű Mária-tisztelet útját az újkor felé."
"Az 1846-ban megválasztott IX. Piusz pápa a Qui pluribus
kezdetű, 1846. november 9-én kelt körlevelében (magyar fordításban) 24
sort szentelt a pápai tévedhetetlenségnek,12 mintegy előkészítve
közelebbről az 1854-es dogma kimondását, távolabbról pedig az I.
Vatikáni zsinat Pastor Aeternus kezdetű hittani rendelkezését. A
februári-márciusi forrongások után IX. Piusz 1848. június 1-jén
teológiai bizottságot hozott létre, majd Rómából történt elmenekülése
után Gaëtában kibocsátotta az Ubi primum kezdetű körlevelet,
amely Szűz Mária tiszteletének fontosságát hangsúlyozva tudakolta a
püspökök, teológiai fakultások véleményét a Szeplőtelen Fogantatás
dogmakénti kimondása kapcsán. A válaszok összegzése alapján 543 püspök
közül 484 akarta, 18 nem a dogma kimondását. 41 püspök vagy közvetett
definiciót akart, vagy az időt nem találta arra alkalmasnak.
A pápa, miután megismerte a világ püspökeinek a véleményét,
teológusaival ismételten megtárgyalta a kihirdetendő dogma szövegét, s
az ünnepélyes pápai tanítás mikéntjét. A világegyház püspökeit meghívta
Rómába ezen alkalomra. A bíborosi testület 1854 novemberében négyszer
ülésezett, majd december 1-jén a pápa jelenlétében titkos
konzisztóriumot tartottak, amelyen IX. Piusz ismertette a dogma
szövegét, előtörténetét, és a bíborosok véleményét kérte a kihirdetés
megtételéről. Mivel a válasz kedvező volt, kijelölte a dátumot.
December 8-án a Szent Péter-bazilikában IX. Piusz pápa intonálta térden állva a Veni Creator himnuszt, majd az Ineffabilis Deus kezdetű
bullát maga olvasta föl. Végül megindult hangon segítségül hívta a
Szentháromságot és az apostolfejedelmeket, s a definimus, decretamus et
comfirmamus szavakkal kezdve kihirdette a kötelező erejű megerősítést. A
jelenlévőket a dogma szövegének előszöri hallása lenyűgözte, amint
erről a visszaemlékezések egybehangzóan tanúskodnak. Ezt követően,
általános megindultság közepette a pápa intonálta a Te Deum himnuszt,
megáldott egy aranyból készített, díszes mívű koronát, s azzal a IV.
Sixtus kápolnájában álló Szűz Mária-szobrot megkoronázta. Az ünnepnap
estéjén egész Róma fényárban úszott."
Az idézett szövegek forrása: Vigília folyóirat, 2005
A dogma szövege
"A kimondhatatlan Isten (...) kezdettől fogva és a századok előtt
egyszülött Fiának anyát választott és rendelt, hogy a Fiú testet öltve
az idők boldog teljességében tőle megszülessék. Ezt az anyát az összes
teremtményekhez képest annyira megajándékozta a szeretetével, hogy
egyedül benne lelte a saját akaratához legközelebb álló tetszését. Ezért
messze megelőzve az összes Angyali Szellemeket és az összes szenteket,
oly csodálatosan elhalmozta Őt minden égi kegyajándék bőségével
istenségének kincsesházából, hogy ő maga a bűn minden szennyétől mindig
teljesen mentesen és egészen szépen és tökéletesen az ártatlanság és a
szentség teljességének azt a példáját adja, amelynél nagyobb az Isten
alatti világban nem képzelhető, és el sem lehet gondolni, hogy Istenen
kívül bárki elnyerhesse.
Így tehát mindenképpen illő volt, hogy ő mindig a legtökéletesebb
szentség díszeivel fölékesítve tündököljön, és teljesen mentes lévén még
az áteredő bűn szennyétől is, az őskígyón a legnagyszerűbb győzelmet
arassa, ő, az oly tiszteletreméltó anya. Az Atyaisten úgy rendelkezett,
hogy egyszülött Fiát - akit úgy szeretett szívből, mint önmagát, hiszen
önmagával egyenlőnek nemzette - úgy adja oda anyjának, hogy természet
szerint az Atyaistennek és Szűznek egy és ugyanazon közös Fia legyen.
Maga a Fiú választotta őt, hogy valóságosan a maga anyjává tegye, és
akitől a Szentlélek azt akarta és eszközölte ki, hogy tőle, az anyától
fogantassék és szülessék meg, akiből ő származik. (...)
A Szent és Oszthatatlan Háromság tiszteletére a Szűz Istenanya
dicsőségére és ékességére, a katolikus hit fölmagasztalására és a
keresztény vallás növelésére, Urunk Jézus Krisztusnak, Szent Péter és
Pál apostoloknak tekintélyével és a sajátunkkal kijelentjük, kihirdetjük
és meghatározzuk, hogy az a tan, amely azt tartja, hogy a Boldogságos
Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a mindenható Isten
egyedülálló kegyelméből és kiváltságából, az emberi nem Üdvözítőjének,
Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek minden
szennyétől eleve megőrizve mentes volt: Istentől való kinyilatkoztatás,
és ezért erősen és állhatatosan kell hinnie minden hívőnek."
Ó Mária, imádkozz értünk bűnösökért, most és halálunk óráján!
|
|
schrancz Erika írta 13 órája a(z) KERESZTÉNYEK, SÍRJATOK képhez:
törlés Keresztények sírjatok, Mélyen szomorkodjatok. ...
schrancz Erika írta 13 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
ed You have no flash plugin installed Download latest ...
schrancz Erika írta 13 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Az evangéliumi jelenet helyszíne továbbra is a ...
schrancz Erika írta 13 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Köszönöm Teremtőm, hogy embernek ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Kérés blogbejegyzéshez:
Imádság a Szenvedőkért: Ó, Szűzanyánk, szenvedők ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Útravaló 2025. április 7.
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Flash version 10,1 or greater is required You ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Jézus ezt a kijelentést teszi önmagáról a ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Urunk, Jézusunk, ments meg minket attól, hogy ...
Németh Bence 2 napja új blogbejegyzést írt: Kérés
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Június 13.Szűz Mária második jelenése Fatimában
Június 9.A Boldogságos Szűz Mária Szeplőtelen Szíve
A hónap első szombatja a Szűzanya Szeplőtelen Szívének tisztelete.
Május 24.Szűz Mária, a keresztények segítsége