![](http://2.bp.blogspot.com/-QSm_mpXHJmg/SBtgSADTWhI/AAAAAAAAAII/jbv_c2JJnuw/s1600/NyRemetei%2Bbucsu.jpg) |
Nyárádremete - Szilveszter archívum |
A bűn és annak következményei miatt a lelkiélet, a hitélet, a vallásos
élet, az Isten szolgálata, áldozattal, harccal, lemondással és önmagunk
legyőzésével jár együtt, de „aki énértem elveszíti életét, megtalálja
azt” – ígéri az Úr. A mai vasárnap szentírási olvasmányaiban, Isten
üzenete ezt akarja tudomásunkra adni, szívünkbe vésni.
Jeremiás
próféta bánkódása annak az Isten által kiválasztott embernek mélységes
gyötrelmét fejezi ki, akinek Isten szavát, Isten akaratát kell
hirdetnie, s ezért mégis állandó üldözésben van része.
Ugyanis a
legtöbbször a szövetség útjáról letért választott népet kell
figyelmeztetnie, olykor meg kell dorgálnia. A prófétának rá kell
mutatnia arra, hogyha nem hagynak fel a bűnös, az Istennel kötött
szövetséghez való hűtlen életmóddal akkor a büntetés, a pusztulás
következik. Ezzel pedig nem nyeri el a nép, még inkább a nép vezetőinek
tetszését. Ez egyébként ma is így van: „Mond meg az igazat, s betörik a
fejedet” – tartja a népi mondás.
Ahelyett, hogy komolyan vennék a
próféta figyelmeztetését és bűnbánatot tartanának, mint annak idején
Ninive népe, inkább üldözik a prófétát, el akarják hallgattatni. Ezek
után a próféta nagy fájdalmában perlekedni kezd az Úristennel, odáig
jut, hogy kijelenti: Isten rászedte, becsapta, hiszen szava hirdetése
gyalázatára vált és csúfságára.
A szenvedéstől összetörten ki akarta
vonni magát Isten akarata alól, nem akart tovább az Úr eszköze lenni,
de érzi, hogy ez lehetetlen: „mintha perzselő tűz gyúlt volna szívemben,
és átjárta minden csontomat. S ha megfeszítettem erőmet, hogy
ellenálljak, belefáradtam és nem tudtam elviselni” – mondja a próféta.
Ez
a titokzatos belső tűz, Isten szeretetének jele, ami meghódította,
továbbá a ráruházott prófétai karizma arra készteti, hogy minden
természetes hajlandósága, félelme ellenére folytassa hálátlan
küldetését. Csodálatos példa ez arra, hogyan működik Isten hatalma egy
gyönge teremtményben.
Kt. Még világosabb az evangélium tanítása:
Jézus a rá váró kínszenvedésről beszél apostolainak, amelynek Jeremiás
szenvedése csak halvány előképe. „Ettől kezdve – vagyis attól a
pillanattól, hogy Péter apostol az Isten Fiának nevezte – Jézus többször
felhívta tanítványai figyelmét arra, hogy neki Jeruzsálembe kell
mennie, sokat kell szenvednie… megölik”. Péter a rá jellemző hevességgel
azonnal reagál: Hogy lenne az megengedhető, hogy a Messiást, az élő
Isten Fiát, üldözzék, és halálra adják?
Péter minden idők
emberének gondolatait fejezi ki. Az emberi logika szerint minél nagyobb
valaki, annál több sikert, több győzelmet kell aratnia, Istennek azonban
nem ez a logikája. Jézus kijelenti, hogy szenvednie kell, mégpedig az
Atya akaratából, s így kell megváltania a világot a bűntől.
Természetesen
a "kell", korántsem valamilyen végzetre utal, hanem arra, hogy az
Isten-ember, Jézus Krisztus felismerte Isten akaratát és azt
maradéktalanul teljesíteni akarja. Ő nem a sors kényszeréből szenved és
hal meg, hanem önszántából, értünk való szeretetéből. Egy alkalommal
erre utalva mondja: „Azért szeret az Atya, mert odaadom az életemet… Nem
veszi el tőlem senki, magam adom oda, mert van rá hatalmam, hogy
odaadjam, és van rá hatalmam, hogy visszavegyem (Jn 10, 17-18).
A
szenvedés ellen tiltakozó Péter apostol heves elutasításban részesült:
„Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem arra van gondod, amit az
Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak!”.
Félelmetes az
ellentét e szavak és a Jézus Istensége és messiási mivolta
megvallásakor hallott szavak között, amit a múlt vasárnap olvastunk föl.
Akkor azt hallhatta, hogy „Boldog vagy Simon…”, és megkapta a
főhatalmat és most: sátánnak nevezik és elutasítják.
Mindennek
egyetlen oka van, Péter emberileg gondolkodva, elképzelhetetlennek
tartja Jézus szenvedését és halálát. Neki könnyebb elismerni Jézusban az
Isten Fiát, mint elfogadni azt, hogy gonosztevőként kivégzik. Aki
azonban megbotránkozik a keresztben, magában Jézusban botránkozik meg.
Aki elutasítja a kínszenvedést, őt utasítja el, mert Krisztus maga a
megfeszített.
Aki követni akarja Krisztust, annak nemcsak az ő
keresztjét, hanem saját magáét is el kell fogadnia. Jézus figyelmeztetni
akarja tanítványait: ne ringassák magukat ábrándokban, ne gondolják,
hogy követése elképzelhető a kereszthordozás nélkül. A bűn óta ez az
üdvösség egyetlen útja az egyének és az egész emberiség számára.
A
kereszt, mint tárgy, és mint kiterjesztett, átvitt értelemben szemlélt
fogalom, a legszorosabban Krisztushoz tartozik, az ő legszemélyesebb
ügye. Krisztus nélkül a kereszt elveszíti szimbolikus jelentését, és
értelmezhetetlen. Az ezzel kapcsolatos tanítás így hangzik: „Ha valaki
utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét, és kövessen
engem" (Mk 8,34). Nem azt mondja, hogy az én keresztemet hordozzátok:
mindenki a sajátját élje át és kövesse őt.
„Testvérek, Isten
irgalmára kérlek benneteket – írja Szent Pál apostol –, adjátok
testeteket élő, szent, Istennek tetsző áldozatul”(Róm 12,1). A
keresztény nem hordhatja kényszerből a keresztjét, hanem önként,
szeretettel kell fogadnia, hogy Krisztus áldozatával egyesülten az Atya
dicsőségére és a világ üdvösségéért „élő és szent” áldozat legyen.
Ez
azonban a gondolkodásmód gyökeres átalakulása által lehetséges csak:
Isten logikája szerint kell gondolkodni, hogy így felismerjük, mi az
Isten akarata, mi a helyes, mi a tökéletes előtte, és a szenvedés láttán
ne botránkozzék.
Elmondhatjuk, hogy Krisztust követni, az ő
tanítványának lenni öntudatos elkötelezettséget jelent ma is. Erre maga
Jézus mutat rá a mai evangéliumi szakaszban: „Ha valaki utánam akar
jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét és kövessen engem." A bűn
óta ez az üdvösség egyetlen útja az egyének és az egész emberiség
számára.
Jézus tanítását visszhangozza Szent Pál a római
keresztényeknek írt levelében, amikor arra buzdítja őket, hogy ne
hasonuljanak a világhoz, amely semmit se akar tudni Istenről, hanem
egész életük legyen Krisztus áldozatával egyesülten az Atya dicsőségére
és a világ üdvösségéért Istennek tetsző „élő és szent” áldozat.
Krisztus
követése olyan útvonal ma is, amelyet gyakran jelöl meg értetlenség,
szenvedés, sőt üldöztetés és erőszakos halál, amit a keleti keresztények
szomorú története napjainkban is alátámaszt. Senki se tápláljon hamis
reményeket: ma, csakúgy, mint tegnap, kereszténynek lenni azt jelenti,
hogy az árral szembe kell haladunk, ellentétben világunk
gondolkodásmódjával.
Erre utalva mondta pénteken, augusztus
29-én a Szentatya, Ferenc pápa Jorge Hernandez gázai plébánosnak: „Az
evangélium áldozatokat igényel, amelyeket Jézus mindnyájunktól kér,
különböző helyeken. Nektek tanúságot kell tennetek Jézus Krisztusról
ott, azon a földön, amely Őt szenvedni látta, amely látta halálát, de
látta feltámadását is. Tehát erővel és bátorsággal haladjatok előre!”
Ez
az áldozat vállalás tükröződik például a pénteken ünnepelt, és
mindannyiunk előtt jól ismert Keresztelő Szent János vértanúságában.
Krisztus előfutára a következetességet választotta, amikor tanúságot
tett Isten Bárányáról, előkészítve útját. Halállal fizetett az
erkölcsösség és az igazság iránti szeretetéért és az a melletti
kiállásáért.
Keresztelő Szent János példája nyomán az Úr számos
tanítványa vallotta meg hitét élete feláldozásával, gondolhatunk itt
nemcsak azokra, akik az ősegyházban haltak vértanúhalált, hanem azokra
is, akik az elmúlt század keresztényellenes rendszereiben névtelenül
feláldozták életüket Krisztus iránti szeretetükért, vagy a napjainkban
üldözött keresztényekre, legyen szó akár Irakról vagy a többi keleti
országokról, ahol ma is kockázatos kereszténynek lenni, olykor
vértanúsággal jár.
Igen, a világkülönböző részein ma is sokan
szenvednek az evangéliumért. Kötelességünk, hogy emlékezzünk a hit nagy
tanúira, akik korunkban is szenvedtek és szenvednek hitükért,
életpéldájukat kövessük, és ugyanakkor imádkozzunk azokért, akiket ma is
üldöznek, hitükért, vallásos meggyőződésükért.
Kérjük Máriát, a
boldogságos Szűzanyát, hogy a hitvallók és vértanúk Királynője
segítségével az üldözöttek és mi magunk is legyünk erősek az élet
nehézségei közepette, azokat Krisztussal egységben éljük meg a magunk és
a világ üdvösségéért.
Kommentáld!