|
Az
eredetileg az Árpádkorból származó sárospataki vártemplom, 1685 és 1773
között volt a jezsuiták birtokában. Az itt szolgáló jezsuita atyák nagy
mértékben hozzájárultak a Hegyalja és a Tiszahát katolikus hítéletének a
megújításához, híres hítvitákat folytattak a protestáns lelkészekkel.
|
|
A sárospataki vártemplom története
A sárospataki római katolikus templom, Sárospatak legelső temploma az Árpád-korban épült.
9 évvel Szent István király halála után,
1047-ben Patak már királyi szállásbirtok volt, az erdőispánság
központja. I. Endre királyunk a királyi szálláshely közelében kis kör
alakú kápolnát (rotundát) építtetett a királyi család és az udvartartás
részére, amely kb. 60 személy befogadására volt alkalmas. Alapjai még ma
is a templom alatt láthatóak. Egy méter vastag fal vette körül, kb. 7
méter lehetett a belső átmérője.
Nem sokkal később már túl kicsinek találták az
építményt, ezért már a következő században jóval nagyobb román stílusú
templomot építettek, bár ennek alapjai a további átépítések során
fokozatosan eltűntek, és csak 1965-ben, egy ásatás folyamán kerültek
elő.
A kis királyi kápolnából hamarosan temető osszárium (csontház) lett.
A XIV. században már egy bazilikás felépítésű
gótikus templomot építettek, mely később leégett. A XV. század végére
átépítették egy háromhajós csarnoktemplommá.
Története szorosan összefügg a vár történetével, ugyanis a vár
gazdái a templom kegyurai is voltak, és szinte mindenki alakított,
bővített, módosított rajta valamit.
Mikor a templom elkészült, a vár gazdái a
Pálócziak voltak. A család férfitagjai a török elleni harcokban
elestek, a vár és így a templom is a Perényiek birtokába került, az ő
idejük alatt volt a mohácsi vész (1526.). Ezután vették körül az ország
várait hatalmas védőfalakkal, hogy mire a török seregek megérkeznek az
ostromra, védeni tudják a várat a támadókkal szemben.
A pataki várat is megerősítették védőfallal,
amely a Bodrogtól indulva a várat körülvéve a másik oldalon szintén a
Bodrogig húzódott . A védőfal egyik szakasza lett a templom északi fala.
3,2 méterre vastagították meg, ágyúkilövőket, lőréseket építettek bele.
A templom ettől kezdve a vár védőbástyája lett. A reformáció
Németországból terjedt el, de eleinte templomaik még nem voltak. Nálunk
az volt a törvény: Akié a föld, azé a vallás. A törvény értelmében a
jobbágyoknak azt a vallást kellett követniük, amit a vár ura képviselt.
Ezért a templom hol katolikus, hol református istentiszteleteket
szolgált.
Ennek az állapotnak II. Rákóczi György felesége, Báthory Zsófia vetett véget: végleg visszaadta a templomot a katolikusoknak.
Nagy változás történt a templomban a
Wesselényi-féle összeesküvés után. Ennek okmányát a vár "Sub Rosa"
termében írták alá. Ez azonban a császár tudomására jutott, aki az
összeesküvőket halállal büntette. Kivétel volt I. Rákóczi Ferenc, akinek
az életét édesanyja, Báthory Zsófia mentette meg súlyos anyagi
áldozatok árán.
A pataki várat zsoldos hadsereg szállta meg.
Fővezérük, Stahrenberg kapitány az összes várkaput befalaztatta, és a
templom északi és déli falán két nagy boltíves kaput vágatott. Az északi
kapura rávésette a kétfejű sasos címert, a déli kapura az évszámot,
1671-et. Tizenkét évig, míg Thököly fel nem szabadította Patak várát,
csak ezen az úton lehetett a várba bejutni. A templom első részét is
birtokukba vették, az hol kaszárnya, hol lőporraktár, hol pedig istálló
volt. A vár alatt húzódó kriptába az épület gazdái (a Pálócziak,
Perényiek, Dobók, Lórántffyak, Rákócziak), az udvartartás vezető
emberei, főtisztek, papok, szerzetesek temetkeztek. 1964-1970-ig tartó
ásatások alkalmával tárták fel.
Régen a koporsókba sok érték került, mert a nőket
ékszereikkel, a férfiakat fegyvereikkel temették el, és a sírokba
helyezett gyűrűk, keresztek, kelyhek, díszfegyverek értékesek voltak. A
zsoldosok lehatoltak a kriptákba, és vandál munkát végeztek.
Kifosztották a koporsókat, szétszórták a csontokat, összetörték a
sírköveket, lefaragták a címereket, feliratokat. 1685-től a jezsuitáké
lett a templom. 1707-1710 között Rákóczi száműzte őket, de a
szabadságharc bukása után visszatértek a jezsuiták és a templom
végérvényesen. a római katolikusoké lett.
1737 márciusában nagy tűzvész pusztított
Sárospatakon. A templom felmérhetetlen kárt szenvedett. A tetőzet
megsemmisült a berendezésekkel együtt. A harangok elolvadva hullottak
le. Ezek után a templom 50 évig romos állapotban, használaton kívül
állt.
1787-ben
kezdődött meg az alaposabb felújítás. Először provinciális, később
barokk stílusban renoválták. Ekkortájt készült el a ma is látható barokk
dongaboltozat, és került helyére a templom barokk berendezése is. Az új
boltozat statikája szétnyomta az oszlopsort, ezért az oszlopoknak 15-18
cm-es dőlésük van kifelé.
A főoltár XVIII.
századi, teljesen fából készült, majdnem teljesen tökéletes
márványutánzat. Az aranyozáshoz 4,5 kg aranyfüst-lemezt használtak föl.
Az oltárt a budavári karmeliták készítették saját templomuk számára. (Az
ő kolostoruk helyében ma sajnos egy várszínház működik.) Akkor került
ide, amikor II. József feloszlatta rendjüket, és értékeiket
elárvereztette.
Az oltárkép a bécsi Maulbercs munkája, amely a
szeplőtelen fogantatást ábrázolja. Az egyetlen diófatörzsből készült
miséző asztal II. Rákóczi Ferenc tárgyaló asztala volt. A két
mellékoltár szintén barokk fafaragás. Mindkettő a helyi trinitárius
kolostorból került ide a rend feloszlatása után. A főoltár melletti a
lorettói Fekete Madonnát, a kápolnában lévő Szent Annát ábrázolja ölében
a kis Szűz Máriával.
Az orgona a XVIII. század végén épült; két
manuálos és 16 regiszteres barokk orgona, 1000 sípja van. Egy ideig az
ország legszebb hangú hangszereként tartották számon. Hangja most is
csodálatos élményt képes nyújtani a hallgatóknak. A templom jó
akusztikájának köszönhetően nyaranta koncerteket is rendeznek itt.
Az északi fal bemélyedésében a befalazott
Stahrenberg-kapu helyén egy 4 méter magas hársfa dombormű látható. A
helyi fafaragó népművész, Mezei Tamás faragta ki a karácsony titkát. A
mű 1975 karácsonyára készült el. Fent Bethlen, a három királyok; középen
betlehemesek; lent egy magyar család, a háttérben zempléni falvak,
fenyvesek láthatók.
Az északi falon a kriptákból felkerült sírköveket és maradványokat állították ki.
Az
első ép sírkő keletről nyugat felé haladva Dobó Katalin fiának, Sebesi
Ferencnek készült 1565-ben. (Ő 23 évesen esett el Szerencs török
ostromában mint a vár kapitánya.) A kettős vörös márvány sírkő 1613-ból való. Az egri hős fia, Dobó Ferenc és felesége, Kerecsényi Judit nyugodott alatta.
A legutolsó, vaskarikás sírkő Lórántffy Zsuzsanna
egyik rendkívül művelt udvarhölgye, Szakmári Nyírő Katalin nyughelyét
jelölte. A sírkövet 1634-ben faragták homokkőből.
Az egyetlen, ép magyar nyelvű sírkő az orgona
alatt látható. 1623-ban készült a várnagy, Ibrányi Mihály édesanyjának,
Rákóczi Sárának (aki Rákóczi Zsigmond erdélyi fejedelem leánya volt) és
két unokájának, Györgynek és Bálintnak.
A bejárati ajtó két oldalán lévő két neogótikus
sírkő a múlt századból való; a vár utolsó gazdáinak, Bretzenheim
Ferdinándnak és Schwartzenberg Karolinának a sírköve. (Széchenyi
kezdeményezésére ők indították meg a környék iparosítását; ők
alapították 1831-ben a hollóházi porcelángyárat.)
Az utolsó két vörös márvány emléktábla a
Windischgrätz család tagjainak az emléktáblái. Ők 1875-ben kapták meg az
uradalmat, és utódaik 1945-ig éltek itt. A két tábla azért csak
emléktábla, mert ők már az ausztriai birtokukon temetkeztek.
A
templomot másnéven Szent Erzsébet templomnak is hívják. Szent
Erzsébetről nevezték el, aki 1702-ben Sárospatakon született. Anyja
Gertrudisz királyné, s apja pedig II. Endre király volt. 4 éves korában
Thüringiába került, majd IV. Lajos őrgróf felesége lett. 3 gyermeke
volt. 20 évesen özvegyen maradt, s 24 éves korában meghalt.
A talpazaton egy szépen ötvözött szekrényben őrzik
Szent Erzsébet ereklyéjét: tenyérnyi nagyságú selyembrokát, bizánci
eredetű ruhadarabját, és egy picike koponyacsont darabját. A templom
előtt lévő Lovasszobor-csoport Szent Erzsébetet és a férjét búcsúzás
közben örökítette meg Varga Imre.
Készítette: Brecska Flóra, Nagy Viktória, Nowacki Pauletta
(A miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium diákjai) |
|
Kommentáld!