Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gondolatok az olvasmányhoz, a szentleckéhez és az evangéliumhoz
Gondolatok az olvasmányhoz (2 Krón 36,14-16, 19-23)
A
szent és a profán (vagy pogány) értékeket állítja szembe a Krónikák
könyve. A sorok között olvasva arról is véleményt, sőt ítéletet mond a
könyv, hogy a vallási vezetők felelőssége nagyobb, mint a népé. Ha a nép
tévelyeg, hiszen ez mindig is megtörtént, a vezetőknek lett volna
kötelessége a népet helyes útra terelni. Ha a vezetők sem állnak
hivatásuk magaslatán, akkor nagyon nagy a baj. A profán (vagy a pogány)
szellem olyan, mint a tenger: feneketlen, határtalan és jellegtelen. A
szent olyan képződmény, aminek tisztaságát, egységét, egyedi jellegét
őrizni kell. A szent lehet tárgy is, mint a templom, de minden szent
tárgy rendeltetése a személy megszentelése. Ha a szent tisztátalanná
válik, ott katasztrófa kezdődik észrevétlenül. Érkeznek jelek,
megszólalnak személyek, akik jellé lesznek, mert látják és érzékelik a
szellőt, melyből a tornádó fejlődik. Ezeket a személyeket „kigúnyolják,
megvetik, kinevetik”. Ugyanez történik mindig és mindenütt. Nem akarom
megnevezni azt a fórumot, ahol ma nemzetek sorsa fölött rendelkeznek
magas rangú emberek, róluk is szól a Krónikák könyve. Vakon, de
hatalommal kezükben akarják irtani azt, ami szent. Kapják a jeleket
mindig a vak vezetők, de vakok és süketek maradnak. Mi a következmény?
„Az Úr haragja visszavonhatatlanul népére zúdult” – ahogy ma idéztük a
Krónikák könyvéből. Olvastuk a részleteket is, az Úr haragjának
kézzelfoghatóságait. Pusztulást lát az ember, és vagy átkozódik
kínjában, vagy a pusztulás mögött látja az Úr haragjának
megnyilvánulását. A pusztulás Isten jelenlétének jele a Krónikák
könyvének szerzője szemében. Számára a történelmi események jelzik Isten
jelenlétét, akit soha senki nem látott. (Ján 1,18)
De nemcsak a
pusztulás jelzi Isten jelenlétét, hanem a történelem eseményeinek
fordulata is. A történész csak a nagyhatalmakat és azoknak vezetőit
látja. A Krónikák könyvének szerzője Ciruszban, a perzsák vezérében azt a
vezetőt látja, aki a világtörténelmet formálja, de a történelem Ura nem
ő, hanem az, aki láthatatlan marad, ám képes „ébreszteni Cirusz király
lelkét vagy szellemét”. Cirusz politizál, Cirusz harcol, Cirusz
rendelkezik, de mögötte a történelem Ura irányít.
Így volt ez 2500
éve is, amikor Cirusz (Kr.e. 559-529) uralkodott, így volt azelőtt is,
így van azóta is, és így lesz mindörökké.
Gondolatok a szentleckéhez (Ef 2,4-10)
Nem
könnyű Pál apostol gondolatát követni az efezusiakhoz írott levelének
ma idézett részében. A „bűneinkben halottakat” kifejezés, a halálos bűn
fogalma nem könnyen érthető. Mégis, e fogalom megértése, a lélek
életének megtapasztalása a kulcs ahhoz, hogy a megváltás fogalmát
megértsük, a megváltottság, az üdvösség, a kegyelmi élet állapotát
megtapasztaljuk. Biztos vagyok abban, hogy nem a megértésből következik a
tapasztalat, hanem fordítva van. Azt, hogy „az élet Isten ajándéka”
csak az érti, aki megéli a lélek békéjét, aki megéli a belső harmóniát,
aki boldog. Boldog minden körülmények között lehet valaki, és az igazi
az, ha nem feltételekhez kötött a boldogság. Aki csak tehernek érzi az
életet, hogyan értené, hogy „az élet Isten ajándéka”? „Kegyelemből
részesültetek a megváltásban, a hit által, ez tehát nem a magatok
érdeme, hanem Isten ajándéka.” Amilyen mértékben elméleti ez a
teológiában sokat vitatott mondat, olyan mértékben tapasztalat
függvénye. Meddő e teológiai tétel fölött vitázni, ha nem tapasztalja
meg valaki a lélek „kegyelmi állapotát” már testi életében. A „lélek
halálát” is megtapasztalhatja és meg is tapasztalja talán mindenki. Van
feltámadás ebből a halálból!
A harmadik nehezen érthető és
szintén sokat vitatott fogalom „az eleve elrendelés” fogalma. Az idő és a
szabadság fogalmai úgy is jelentkezhetnek (az eleve elrendelés
fogalmával kapcsolatban) az emberi elmében, mint szakadékok, melyek
fölött nincs híd. Pedig szivárvány hídja feszül a szakadék káprázata
fölött: Istennel szemben nem vagy szabad. Ha megkísérled mégis, akkor
Lucifer sorsára jutsz. Ha megéled szabadságodat, mert felismerted
Istennek rád vonatkozó „elrendelését”, akkor boldog vagy. Ha Istenben
élsz, és Isten él tebenned, akkor az idő felemelkedik az örökkévalóság
tartományába.
Gondolatok az evangéliumhoz (Jn 3,14-21)
A
János evangélium nem érthető, hanem lenyűgöző. A napfelkelte sem
érthető, hanem lenyűgöző. De ahogy a napfelkelte élményét nem lehet
másnak elmondani, úgy a János evangélium kijelentéseit sem lehet
megérteni, ha nincs valakinek misztikus tapasztalata. A János evangélium
szerzője adott korban, adott kulturális környezetben élt, és adott
nyelven tudta kifejezni magát, gondolatait, tapasztalatait, élményeit,
lelki világát, tudását. Ezek az adott körülmények idővel és a kulturális
környezet függvényében változnak.
Olvasom, és szem előtt tartom
Gál Ferenc és Farkasfalvy Dénes ide vonatkozó értelmezését,
magyarázatát. Mindketten felhívják a figyelmet arra, amit így fogalmaz
Jézus a Nikodémussal folytatott beszéd keretében: „Ha földi dolgokról
beszélek, s azt sem hiszitek, hogy fogjátok hinni, ha majd a mennyei
dolgokról beszélek?” (Ján 3:12) A „mennyei dolgokról” szóló beszédet
hogyan értheti a földi ember? Ennek az értésnek csak az lehet az útja és
módja, amit Jézus így fogalmaz: „Még sok mondanivalóm volna, de nem
vagytok hozzá elég erősek. Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd
elvezet benneteket a teljes igazságra.” (Jn 6,12-13) E kijelentéshez
tartozik még: „A tőle kapott kenet maradjon meg bennetek, és akkor nincs
szükségetek rá, hogy bárki is tanítson benneteket mindenre, s ez igaz,
nem hazugság. Aszerint, ahogy tanított benneteket, maradjatok benne.”
(1Ján 2:27)
Farkasfalvy Dénes ezzel természetesen egybehangzóan ezt
írja: „sok a ki nem mondott, éppen csak jelzett téma, amit az olvasónak
kell kiegészítenie….teológiai kiértékelésük az olvasó feladata marad:
neki kell a maga meglátásaival logikai vagy élményszerű kapcsolatot
teremtenie közöttük.” (Testté vált szó)
Ízlelgessük csak az első
mondatot! „Amint Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy fogják
fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem
örökké éljen.” Amikor e mondatot írásba foglalták, a keresztények már
használták a máig ismert jelet, a feszületet. A mondat értelme itt csak
utalás egy a pusztai vándorlás idején használt jelre, a póznára tűzött
rézkígyó jelére. Mégis, milyen mélység és titok van ebben a jelben, mely
olyannyira elterjedt két évezred során a világon! Lehetne kíméletesebb
is ez a jel, például egy Jézus Szíve kép. Nem! Itt, amikor Isten ember
iránti szeretetét hivatott kifejezni egy jelkép, itt nem érzelemről van
szó, hanem emberi szinten olyan véres és szörnyű kínról, a legszörnyűbb
haláltusáról, amit csak a feszület képes kifejezni. Ez a jel ugyanakkor
az emberi sors küldetését is jelzi: „Ha szeretsz, az nem érzés, nem szó,
hanem áldozat, tenmagad feláldozása szeretetből.”
Még csak a
mondat feléig jutottunk, és máris lenyűgöz a jel, ha megvan bennünk a
Szentlélek ajándéka, a lélek belső világossága. Nem folytatom a hit és
az örök élet kapcsolatának kifejtésével, inkább idézem Reményik Sándort
befejezésül:
In hoc signo….
In hoc signo: e jelben győzni fogsz;
In hoc signo: a kereszt ez a jel;
In hoc signo: a kereszt, mely lesújt,
És a kereszt, mely mindig fölemel.
A tábor nő, a tábor harcra kész.
Új leventékre néz egy új tavasz,
Zúg a szélben a lélek-rengeteg:
Aki velünk nincs, ellenünk van az!
Kereszténység: hogy lángol ez a szó,
Mit elfödöztek bús szemünk elől!
Isten, a szikla, omló föveny lett,
És puhány lett a Názáretiből!
Nem, nekünk nem egy viasz-Isten kell,
Aki elomlik, s szakad, mint a part;
A mi Istenünk eszményeket tűz,
És törvényt hoz és ítéletet tart.
S a mi eszményünk nem egy tág keret,
Amelybe minden szenny is belefér,
A mi eszményünk Grál-kehely, örök,
S az új szövetség benne: ama Vér.
Mi megbocsátni, szeretni tudunk,
De harcolni is, irgalomtalan!
Amíg valaki álmainkhoz ér,
S míg szentségünkhöz nyúlni mersze van.
S ha láttuk Urunkat a Golgothán,
Szelíd-szenvedőn, - örök a remény,
Hogy megláthatjuk még diadalmasan,
S megdicsőülten a Tábor hegyén.
Ahol alatta elvész a világ,
És a Teremtés „ponttá vékonyul”,
S nyomába’ ránk húsvéti permeteg:
Szent álmok áldott ajándéka hull.
In hoc signo: e jelben győzni fogsz;
In hoc signo: a kereszt ez a jel;
In hoc signo: a kereszt, mely lesújt,
És a kereszt, mely mindig fölemel.
Buzgán József
|
|
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Kelj fel, vedd a gyermeket és anyját, és menekülj...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A karácsonyi ünnep öröme nem tartott ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Megváltónk! Te születésedtől halálodig azt az ...
schrancz Erika 18 órája új blogbejegyzést írt: Aprószentek emléknapja
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Imaszándék fórumtémában:
'Mennyei Atyánk! A te kezedben van mindnyájunk ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Imádság Mindszenty József boldoggá avatásáért. fórumtémában:
Istenünk, te Mindszenty József bíborost arra választottad ki, ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Medjugorje-i Szűzanya képhez:
Ajkam ezernyi imája szól feléd, Istenek Fiának Szent Anyja: ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Szent János apostol és evangelista emléknapja
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Szent István első vértanú
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Szent János apostol és evangelista
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!