Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A pünkösdöt követő tizedik nap Úrnapja, az Oltáriszentség ünnepe. Ebben az évben június 19, csütörtök. A határon túli egyházmegyékben e napon, Magyarországon a következő vasárnap, 22-én ünnepeljük. Bodó Márta írását a romkat.ro tette közzé .
Úrnapja
katolikus ünnep, központjában olyan hittétel áll, amely megkülönbözteti
egymástól a keresztény felekezeteket. A katolikus Egyház hiszi és
hirdeti: a liturgiában a pap szavára Isten lehetségessé teszi, hogy a
kenyér és bor színe alatt valóságosan jelenvalóvá váljon Krisztus. A
protestáns egyházak mindezt jelképesen értelmezik.
A köznépet ritkán foglalkoztatják az elméleti teológiai vonatkozások, sokkal inkább a gyakorlatiak: az érzelmekre ható szertartáselemek, a szemet gyönyörködtető, a fantáziát megmozgató mozzanatok. Az úrnapi ünneplés esetében is hamar kialakultak a népi ájtatosság kapcsolódó elemei. Az ünnep fő eseménye lett a drámai elemeket és látványosságot nem nélkülöző körmenet, amelyet 1274 és 1279 között Kölnben vezettek be, s a XIV. században több német városban is elterjedt. Célja kettős: hitvallás az eretnekekkel szemben; valamint Krisztus felmutatása a világnak és a világ hódolatának kifejezése Krisztusnak.
Dömötör Tekla néprajzkutató említi, hogy Angliában és Spanyolországban a körmenetet színjáték kísérte: nem egyetlen, helyhez kötött színpadon mutatták be, hanem a körmenettel haladva, kocsiszínpadon, a város különböző pontjain előre elkészített emelvényeken, színpadokon.
Magyar nyelvterületen a középkorból maradtak leírások az úrnapi körmenetek díszéről, fényéről. A népszerűség bizonyítéka, hogy 1593-ban Münchenben az úrnapi körmenet egyik jelenetét a magyar Barakha Miklós rendezte; ő maga is beöltözve, fiaival együtt vett részt a menetben. Barakha a lovasok élén lovagolt, bársonyból készült magyar ruhában. Az úrnapi körmenet XVI. századi népszerűségére jellemző, hogy 1551-ben az evangélikusok is megtartották a körmenetet az ostya körülhordozása és imádása nélkül.
Az
úrnapi körmenetes játékokat egyes céhek rendezték, a bibliai
történeteket a világ teremtésétől az utolsó ítéletig felosztották egymás
közt, és előadták. Sok városban a céhtagok előírt kötelessége volt ez; a
kolozsvári szabólegények 1502-es céhszabályzata is megemlékezik erről.
A XVII. századból az úrnapi színjátékszerű körmenetek rendezése a katolikus iskolák és a laikus vallású társulatok kezébe került. Bár magyar nyelvű passiójáték csak a XVIII. századból maradt ránk, magyar úrnapi játékokat a XVII. századból hármat is ismerünk: egy jezsuita és két ferences darabot, ezek a középkori hagyomány hű folytatói, az Úrnap jelentőségét az Ószövetségből való példával, a „praefiguratióval” világítják meg, mely a frigyláda története. A kolozsvári iskola 1709-ben a körmenet alkalmából német és magyar verseket adott elő, 1728-ban jelmezbe öltözve szintén több nyelven mutattak be jeleneteket. A csíksomlyói ferences gimnázium diákjai a méltán híressé vált passiójátékok mellett az 1700-as években egy magyar nyelvű úrnapi játékot is előadtak a körmenet négy oltáránál. 1668-ban, Úrnapján Székelyudvarhelyen szabad ég alatt magyar nyelven Melkizedek áldozatát adták elő.
Az úrnapi körmenet során a négy égtáj felé felállított, lombsátorral, virágokkal ékesített négy oltárhoz ünnepélyesen, kísérettel, énekszóval, sokszor zenekarral, baldachin alatt, díszes tartóban, úgynevezett úrmutatóban – monstranciában – a pap által hordozott Oltáriszentséggel vonultak végig a falun, városon. Mindenik oltárnál felolvastak egy-egy szentírási részt, majd ünnepélyes áldást adtak. Az egyes oltárokat védő sátrakat a helyi vallásos társulatok, olykor családok, nemzetségek készítették és díszítették. A pap által hordozott Oltáriszentség elé a fehér ruhába öltözött Mária-lányok – máshol az első áldozáshoz járult kislányok – virágszirmot hintenek.
Jankovics
Marcell mind a virágszőnyegről, mind a díszítésre szolgáló zöld ágakról
jelzi: a néphitben ezek varázserejű szentelményeknek számítottak.
Hasonló hatást tulajdonítottak nekik mint más ünnepek „megszentelődött”
növényeinek (betegség, villámcsapás ellen varázsoltak velük). A körmenet
tehát oltalomkérés is volt a természeti csapások, sőt, a háborúk ellen.
Temesvári Pelbárt ferences szerzetes egyik úrnapi prédikációjában elmondta, hogy az Eucharisztia ünnepélyes körülhordozásának jeles gyümölcse: védelem minden veszély és rossz ellen. Hiedelem volt a XVIII. század elején Debrecenbe települt katolikus lakosság körében, hogy azokat a házakat; amelyek előtt a szentséggel elhaladtak, a tűzvész megkímélte, ezért a kálvinista atyafiak is behívták a szentségvivő papot ily módon: „tiszteletes uram, ide is avval a Fínyessel a házamhoz!” Bálint Sándor néprajzkutató ehhez hozzáfűzi: ha égiháború esetén a szentséggel körüljárták a falut, azzal oltalmazták a földeket. Szokás volt az Oltáriszentséget végighordozni a tavaszi vetések között a természeti csapásokat távol tartásáért és a bő termésért. A négy világtáj felé adott áldás gyakorlati rendeltetése az ember, a föld, a zsendülő vegetáció megáldása volt. A négy áldás Bálint Sándor szerint kifejezetten hazai liturgikus fejlemény.
Az
egyházjogi előírások szerint ott kell körmenetet tartani, ahol ez a
megyéspüspök megítélése szerint lehetséges; az erre vonatkozó részletes
szabályok kiadása is a püspök feladata. Erdélyben igen jelentős
hagyománya van a székelyudvarhelyi úrnapi körmenetnek, amely – ahogy ezt
sokan meg is fogalmazták – a csíksomlyói búcsú után a legnépesebb
egyházi esemény. A szokás újrahonosításában és kiterjesztésében nagy
szerepet vállalt az egykori udvarhelyi katolikus főesperes-plébános,
Kovács Sándor. „Huszonhárom évet töltöttem Udvarhelyen, és ez az ünnep
az egyik legszebb emlékem. Mindig nagyon megadtuk a módját, és az
egyházmegye vezetése is fontosnak tartotta: minden évben az érsek, a
segédpüspök jelen volt a körmeneten, és vendégszónok, külföldi püspök
szólt az egybegyűltekhez” – idézi fel a főesperes. Az udvarhelyi szokás
eredetét így magyarázza: „Márton Áron a híres 1947-es csíksomlyói búcsún
elmondott emlékezetes beszéde után Gyulafehérvár felé tartva megpihent
Udvarhelyen. Ott volt egykor katona, ezért is kedves volt neki a hely, s
a búcsúról hazafelé tíz napot pihent itt: akkor ő tartotta, vezette az
úrnapi ünnepséget, körmenetet. Mivel a püspökért rajongtak, nagyon sokan
vettek részt. Ennek emlékét is akarták elődei, akartam magam is
elevenen tartani, megőrizni.” Kovács Sándor 1984-ben került
Székelyudvarhelyre. Körmenetet ott korábban is tartottak, igaz, a
kommunista diktatúra szorításában ez a templom körüli szűk térre
korlátozódott, illetve a templom mellett levő katolikus temetőre, oda
állították fel a korábbi plébánosok az ilyenkor szokásos négy sátrat, s
ott vonultak körbe. Az 1989-es fordulatot követően 1990-ben változtattak
a szervezésen. „Utánanéztem a plébániai háztörténeti feljegyzésekben,
ott találtam a leírást: régen az úrnapi ünnepre a környező falvak népe
is eljött keresztaljákba szerveződve, zászlókkal, mint a búcsúkra
szokás, mint ahogy ez az is volt, a kerület búcsúja. Zetelaka nyitotta a
sort, kétszázan is eljöttek onnan. Úgy alakítottuk ki az új szokást,
hogy már nem a templomhegyen, a templom körül, a temetőben vonultunk,
hanem lementünk a városba, tábori misét tartottunk, és a sátrakat is
város különböző pontjain, nyilvános terein állítottuk fel. Az ünnepi
mise után tehát az egész várost bejártuk díszes körmenetben, énekelve.
Régen ötezren is összegyűltek. Az Oltáriszentséggel vonulva hitet
tettünk arról, amiről meg vagyunk győződve: az Oltáriszentségben ott van
Krisztus teste és vére, valóságosan, hogy Isten él. Amikor a díszes
tartóban énekszótól kísérve, a baldachin védelmében körbevisszük, az a
hit erősítésére szolgál. A szervezés egésze átalakult, immár a katolikus
főgimnázium tanári kara és a diákság is részt vett benne, népviseletbe
öltözött tömeg kíséri a szentséget, ebben az időjárás sem akadályozott
meg soha.”
Kovács Sándor szerint ki kell lépni a templomból. Kolozsváron a Főtéren, a templom körüli nyílt téren tartják az Úrnapját, ott állítják fel a sátrakat. Hatvan évi szünet után először...
Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Imaszándék az emberiségért:) fórumtémában:
Szentséges Szűz, égi anyánk: Ne felejtkezzél meg a föld ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Imádság Mindszenty József boldoggá avatásáért. fórumtémában:
Urunk, Mennyei Atyánk! Hozzád jövünk, nem földi kérések ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
3/10, .Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Áldott Vasárnapot! képhez:
Drága Jézusom, testem lelkem Királya! Sajnálom és bánom, ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Hitt ő maga, és vele egész házanépe. Egy alkalommal ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A nagyböjti evangéliumokban sokszor ...
schrancz Erika írta 8 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Istenem, irgalmas Atyám! Öröm számomra, hogy ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
3/9, .Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Hozzátok hamar a legdrágább ruhát, és adjátok rá! Azokban...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Visszatérés az Atyához A mai evangéliumban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!