A Szentírás fontosságának hangsúlyozása érdekében, Szentírás vasárnapján
az Egyház a Bibliára irányítja figyelmüket és kihangsúlyozza, hogy a
Bibliát nemcsak a templomokban kell és szabad olvasni, hanem a templomok
falain kívül, a mindennapi életben és otthon is. Nekünk Bibliával a
kézben kell megtanulnunk keresztény módon hinni, imádkozni és élni.
Hiszen a Bibliában Isten szól hozzánk és az ő igéje „Isten üdvösséghozó
ereje” (DV 17).
Ma mi is Isten eleven és átható szavát (Zsid 4, 12) állítjuk
elmélkedésünk középpontjába, mert az ApCsel-nek szerzőjével valljuk,
hogy „neki hatalma van rá, hogy felépítse művét, és megadja nektek az
összes szenttel közös örökséget” (ApCsel 20, 32).
A szentírás alapos ismerete nélkül még a legőszintébb keresztény
törekvések sem vezetnek sikerre, hiszen belőle tanuljuk meg „Jézus
Krisztus fönséges ismeretét” (Fil 3, 8), és általa jutunk el Isten
megtestesült Igéjéhez, egyházi közösségünk éltető forrásához és
középpontjához, Isten népének egyetlen szegletkövéhez. Általa közösségbe
kerülünk a Szentháromsággal és egymással.
„A Szentírás nem ismerése Krisztus nem ismerése” – állítja a II.
Vatikáni Zsinat az isteni kinyilatkoztatásról szóló tanításában. Ezért
az egyház a Zsinat óta a korábbinál fokozottabb figyelmet szentel a
Szentírásnak. Ez különösen kitűnik az egyház szertartásaiból.
Az Ige fontosságának látható jelével találkozunk templomainkban, ahol az
oltár mellett mindig központi helyet foglal el az ambo, az olvasó
állvány, az élet Igéjének terített asztala is.
Templomainkban az egyház mindkettőn Isten megtestesült Igéjével vár
bennünket: az Ige asztalán Isten szavával, az oltáron az
Oltáriszentséggel, az Eucharisztiával, az élet kenyerével, Krisztus
testével. Mindkettőben Isten közeledik felénk. Az egyház Isten Igéjével
és az Eucharisztiával táplálja lelkünket. Az egyiket az Ige asztalán, a
másikat az oltáron kínálja nekünk.
Igaz, volt idő, az egyház történelme folyamán, amikor ez a szemlélet
háttérbe szorult, különösen a felekezeti viták, harcok idején, amikor a
protestánsok magasba tartották a Bibliát, a katolikusok az
Oltáriszentséget.
A katolikus egyház hosszú időn át előtérbe helyezte az eucharisztia
asztalát és a szentségeket; csak másodlagos jelentőséget tulajdonított
az Ige asztalának, a Szentírás asztalán megterített élet kenyerének.
Ma már rég túl vagyunk ezen az állásponton és az egyház egyformán komoly
jelentőséget tulajdonít mindkét isteni tápláléknak: az
Oltáriszentségnek és a Szentírásnak.
Ennek ellenére, ez a szemlélet mégse járja át kellőképpen vallásos
életünket, a Szentírás-olvasás még mindig nem vált körünkben a
Krisztussal való találkozás gyakori és lényeges elemévé. Még mindig nem
fedeztük fel a Szentírás-olvasásban azt a megszentelő erőt, amelyet –
egyébként helyesen – az Oltáriszentségnek tulajdonítunk. Ilyen
értelemben, a biblia közösségben való olvasása, tanulmányozása valóságos
istentisztelet és igazi áldozás, egyesülés és töltekezés Istennel: a
megszentelődés szentségi formája.
Húsvétkor a feltámadási szertartás keretében, valamint Úrnapján, az
Oltáriszentséggel szép körmeneteket tartunk. Hála Istennek az
eucharisztikus istentisztelet formáihoz hasonlóan ma Isten Igéjének
tiszteletét sem hanyagoljuk el. Kifejezésre jut ez akkor, amikor az
evangéliumos könyvet felolvasás előtt, az ünnepélyes liturgiában
megfüstöljük, amikor állva – majdhogy vigyázzállásban és nagy
tisztelettel – hallgatjuk az Evangéliumból hozzánk szóló Isten szavát,
amelyre köszönettel: „Istennek legyen hála”, ill. magasztaló imával
válaszolunk: „Áldunk Téged Krisztus”.
Áldjuk Őt, mert a Szentírás szavai által Ő maga szólt hozzánk és vált
lelkünk táplálékává, akárcsak az Oltáriszentségben. Isten Igéjében az
élő Krisztussal találkozunk, amelyre éppúgy fel kell készülnünk, mint az
áldozásra.
Az evangélium felolvasása előtt a diakónus, áldást kér, a pap pedig
magába száll, bűnbánatot tart és csendesen tisztulásért imádkozik,
szinte gyónást végez: „Tisztítsd meg szívemet és ajkamat mindenható
Isten, hogy méltóképpen hirdethessem Szent evangéliumodat”- mondja. Az
evangélium felolvasása után ugyancsak imával emlékezik arra, hogy Isten
Igéje szentségi eledel, amely megszentelő erővel rendelkezik: „Az
Evangélium tanítása legyen bűneink bocsánatára”- mondja csendben.
A Szentírás lelkünk fontos tápláléka, olvasása és tanulmányozása fontos
szentségi jel, amely nélkül alig találkozhatunk igazán Krisztussal és
alig lehetünk igazi Krisztus-hívők, követők.
Az olvasóállvány, vagyis az ambo és a miséző oltár összetartozik. Vajon
megfelelő figyelmet tulajdonítunk-e mindkettőnek: a Szentírásnak és az
Oltáriszentségnek?
Néha úgy tűnik, hogy többen megelégszenek azokkal a szentírási
ismeretekkel, amelyeket valamikor gyermekkorukban szereztek. Ezekkel a
bibliai ismeretekkel viszont egyetlen felnőttnek sem sikerül
érdemlegesen választ kapni a nagykorúvá vált ember mindennapi
kérdéseire. Ami gyerekkorban a Szentírásból lebilincselt, mert az
számunkra fontos és érdekes volt, ugyanaz felnőtt korban már alig fog
érdekesnek tűnni, mert mások lettünk, mások a gondjaink, problémáink és
kérdéseink, amelyek megoldásához felnőttekhez illő és méltó bibliai
ismeretek szükségesek és azok megszerzése nem mindig egyszerű, de
lehetséges, ha kezünkbe vesszük a bibliát és elkezdjük olvasni naponta.
Természetesen a Szentírást nem lehet csak újságként vagy egyszerű
regényként olvasni, mert a Biblia nem „regényből van". Nem Jókai vagy
Verne előzménye, nem is ájtatos imakönyve őseinknek. Igaz van benne
csata is, kaland is, szerelem is, mese is. Korhűen ábrázolja, milyen
mélyről hozott fel minket Isten, hogyan váltunk kultúr-emberré, az
írások rétegeiben fejlődés bontakozik az egyistenhit, az egynejű
házasság, a közösség felé. Tetten érhető benne - mint egy óriási
karácsonyi csomag bontásakor az ajándék -, Isten emberhez közeledése,
majd a képeskönyvek kedvességével Jézuson keresztül bemutatkozik maga a
személyes Végtelen Isten.
Így is fogalmazhatnánk: a Bibliával információrobbanás következett be,
kommunikációs csatorna nyílt ég és föld között. Mintákat kaptunk a
hiteles vallásosságról. Megismerhettünk szabadságharcosokat,
lelkivezetőket, prófétákat, megtérőket, utolsókból lett elsőket,
mindenkinek mindeneseit.
Foglalkoznunk kell vele, tanulmányoznunk kell, rágódnunk kell tanításán
és akár vitába kell szállnunk azokkal, mert csak így tehetjük magunkévá,
csak így lesz képes alakítani, formálni magatartásunkat,
életvitelünket.
A szakemberek szerint Isten nem hittételeket nyilatkoztatott ki a
Bibliában, hanem kezünkbe adta önmagát. Ebből a tapasztalatból fakadt az
ősegyház hite, majd ennek továbbadásakor keletkeztek az újszövetségi
iratok, azok nyomán az első hitvallások, végül századokkal később a
tételek. Ha a Bibliát úgy olvassuk, hogy a közénk jött Istenre
figyelünk, akkor laikusként is rájövünk a lényegre, az Írás pedig eléri
célját. Bennünk nem valami vállvonogatós „elfogadó" hit keletkezik,
hanem fellobban az örömteli „ráhagyatkozó" hit.
Kiderül a figyelő olvasásnál (Jn 6,68), hogy Jézus azért nem tágított az
Élet Kenyerétől, mert mindenki kenyeréről, a jövőről volt szó, ránk is
gondolt. Azért nem engedte megkövezni a házasságtörőt (Jn 8,11), mert
különben baj lett volna a mi mostani gyónásainkkal is. Nagycsütörtök
délelőtt azért beszélt „virágnyelven" az esti vacsora lakáscíméről (Lk
22,10), mert még sok mondanivalója volt, élni és kommunikálni akart. Ha
hamarább ölik meg, lemaradtunk volna például az alázatnak nemcsak az
információjáról, de az illusztrációjáról is. Nagypénteken nem szállt le a
keresztről (Mt 27,42), hogy minden későbbi korszak elnyomottjának
példája legyen a hűségről, a hősiességről. Testi, lelki fájdalom okozás
esetén így van választási lehetőségünk a bosszúállással szemben.
„Passiónk" nem a peches ember csúfos végéről szól, hanem bemutatja az
Erőst, akinek „hatalma" van odaadni az életét (Jn 10,18). Amikor
papjaink miséznek, ezt a titkot jelenítik meg, ez az egyház igazi
frontja, ez a naponként ismétlődő ellenállás a Halál Kultúrájával
szemben. Ez Isten „politizálása"!
Megírták a Szeretethimnuszt (1Kor 13), hogy találjunk mintát a szép
szeretetre, elkészült a Jelenések Könyve, hogy legyen „jövőképünk" (Jel
21). Ahogy Babits mondta a Zsoltár férfihangra című versében: minden
értünk történt.
A mi teljes Bibliánk mérhetetlen kincs. Többet ér, mintha egy újabb
kumráni barlangból előkerülne valami ókori ipari csoda, eredeti DVD, kép
és hangfelvétel Jézusról. A mi bibliánk nem az eredeti látványt, nem a
„vágatlan" anyagot adja tovább. Ez az Írás a felfedezett Jézusról szól.
Előttünk áll a leleplezett titok (Ef 3,9 és 2Kor 3,14). Amíg csak
időszámításunk kezdetéről, avagy vallásos körökben Krisztus születésének
időpontjáról beszélünk, addig egy időhatározóval bíbelődünk. Ha viszont
olvasva az Apostolok Cselekedeteinek 19. fejezetét, elpirulunk együtt a
régi efezusiakkal, mert kiderül, nekünk sem mond semmit az, hogy
„Szentlélek", akkor fordulóponthoz érkeztünk.
Ha befogadjuk Isten Lelkét, minden a helyére kerül. Értjük Krisztust,
tesszük, amit kér, mert mindenben érintettek vagyunk. Elkezdődik az új
időszámításunk, ami nem Gergely-naptár, nem a tudós találmánya, hanem a
Lélek adománya. Ettől kezdve velünk is minden úgy történik, mint egykor
Magdolnával, akinek húsvét hajnalán indult az „órája", Saullal, aki
déltájtól számította magát másnak, a századossal, aki délután háromkor
jött rá, hogy Isten fiával találkozott, a fiatal Jánossal, aki négykor
járt Jézus lakásán, vagy az emmausziakkal, akiknek szíve alkonyattól
kezdve lángolt.
A Szentírással törődnünk kell. Miért ne lehetne nekünk is mindennapi
olvasmányunk, akárcsak másoknak, amint erről néha hallunk? Az Ige az Úr
megterített asztalának tápláléka, a Szentírás mindennapi életünk lelki
eledele. Arra vár, hogy hozzányúljunk és táplálkozzunk vele.
Tolle et lege, azaz vedd és olvasd – mondta egy hang Ágostonnak! Ágoston
kezébe vette, olvasta és ez megváltoztatta az életét. Az erkölcsileg
lezüllött fiatalemberből a keresztény világ egyik legnagyobb
gondolkodója és az Egyház egyik legnagyobb szentje lett. Adja Isten,
hogy ehhez hasonló dolog történhessen a mi életünkben is… Ámen
Kommentáld!