![](http://4.bp.blogspot.com/-oeca9_6iCRc/U41zUdwxeZI/AAAAAAAATc0/J81Pu-eV11k/s1600/szentlelek.jpg)
Mindannyian
tudjuk, hogy Pünkösd napján a Szentlelket, a harmadik isteni Személyt
ünnepeljük, aki valóságos Isten az Atyával és a Fiúval együtt.
De mit tudhatunk még Róla? S mi az Ő szerepe az ember, az emberiség
életében? Ha röviden akarunk válaszolni a kérdésre, akkor azt kell
mondanunk, hogy a világ és benne az ember “megszentelése”, s legnagyobb
felemelkedése, létének beteljesülése, ami nem más, mint az Isten felé
haladása, az Istennel való egyesülése, a Léleknek a műve, azaz csak a
Szentlélek segítségével valósítható meg.
A Szentháromság életének lényege a szeretet: a három Személyt az eggyé
váló, önmagát kiüresítő szeretet teszi eggyé. A Szentlélek viszont maga
Isten önmagából kilépő, önmagát kiüresítő, eggyé váló Szeretete, a
Szentháromság egységének köteléke. Ez teszi érthetővé, hogy a Szentlélek
a világban és a történelem folyamán úgy jelenik meg, mint a “kilépés”, a
“túllépés” Lelke. Hogy a világ, az emberiség minden önmagán való
túllépése, minden igazi megújulása a Szentlélek által történik.
Mint mondtuk már, az ember, az emberiség legnagyobb felemelkedése,
létének beteljesülése nem más, mint Isten felé haladása, Istennel való
egyesülése. Ez – a világ és benne az ember “megszentelése” - a Lélek
műve, amit elsősorban a szentségek által fejt ki.
A hívő ember, aki a keresztségben titokzatos módon részesül Krisztus
halálában és feltámadásában, megkapja a Szentlelket. A Szentlélek a
keresztség által kezdi meg az ember megszentelésének művét:
mindenekelőtt „megmossa” vagyis megtisztítja a bűntől és a kegyelem
által „újjászületést” ad neki. A Krisztus által megváltott ember így új
teremtmény lesz a Szentlélekben, új lelket kap tőle, a gyermekké fogadás
lelkét. „Isten… Fia Lelkét árasztotta szívünkbe, aki őt így szólítja:
Abba, Atya!”(Gal. 4,6).
A keresztség szentségében a Szentlélek önti a megkeresztelt emberbe az
istengyermekség lelkét, és arra ösztönzi, hogy gyermeki bizalommal
forduljon Istenhez, Atyának szólítsa és biztos legyen az
örökbefogadásban. „Maga a Lélek tesz tanúságot lelkünkben, hogy Isten
gyermekei vagyunk”(Rom 8,16).
A Szentlélek tevékenységének második állomását a bérmálás szentsége
jelenti. Szt. Lukács beszámol arról, hogy a szamariaiak „csak megvoltak
keresztelve az Úr Jézus nevére”, Péter és János ekkor „rájuk tették
kezüket, s erre megkapták a Szentlelket” (ApCsel. 8,16). Ez történik
minden hivővel a bérmáláskor.
A Szentlélek megújítja a bérmálkozó személyben kiáradását, megerősíti
istengyermekségében, bátorságot ad a hit megvallására és segítséget a
keresztény élet gyakorlásához. Klasszikus példája ennek az első Pünkösd,
amikor a gyáva, félénk apostolok az utolsó vacsora termébe zárkózva
várakoznak Krisztus ígéretének valóra válására, azaz a Szentlélek
eljövetelére. Amikor leszáll rájuk a Szentlélek tüzes lángnyelvek
alakjában, akkor bátorság tölti el őket, elpárolog a félelmük és bátran
hirdetik Krisztus evangéliumát. Ezért a főtanács elé állítják őket,
megbotozzák és szigorúan megtiltják, hogy a föltámadott Üdvözítőről
beszéljenek. De, ők azt vallják, hogy nem hallgathatnak arról, amit
láttak és hallottak, nekik inkább kell Istennek engedelmeskedni, mint az
embereknek, s később a vértanúhalált is vállalják Krisztusért.
A Szentlélek azonban nem csupán a keresztségben és a bérmálásban
működik, hanem minden szentségben, a bűnbánatban, éppúgy, mint a betegek
kenetében, vagy a házasság és az egyházi rend szentségében. A
keresztény életét, születésétől kezdve, titokzatos módon a Szentlélek
tevékenysége öleli körül. A Szentlélek élteti, szenteli meg és teszi
gyermekké a Fiúban.
Azonban tudnunk kell, hogy a szentségek kegyelmei nem automatikusan
működnek. Nem törlik el a jellem hibáit, nem semmisítik meg a
temperamentumból adódó hiányosságokat, és nem pótolják saját
erőfeszítéseinket. A szentségek felvétele után, továbbra is hitvány,
félénk emberek maradhatunk, langyosak a hitben, továbbra is rabszolgái
maradhatunk az emberi szempontok szerinti függőségeknek.
A szentségek a Szentlélek erejét csupán felajánlják nekünk, hogy a hit
által szabadon elfogadhassuk azt. De sajnos el is utasíthatjuk ezt a
kegyelmet, vagy semmibe vehetjük. A Szentlélek nagyon gyöngéden
közeledik az emberhez, kényszer nélkül. Ahhoz közeledik, aki a szív
csendjében várja az Ő jöttét. Ő csak akkor fog eljönni, ha várunk Rá, ha
minden szavára odafigyelünk, és ha eltölt bennünket az a vágy, hogy Ő
működjön az életünkben. Csak olyan mértékben fog eljönni hozzánk,
amilyen mértékben megszületik szívünkben az Ő jelenléte és működése
utáni vágy.
Az elsőáldozás alkalmával, illetve a bérmálás szentségének felvétele
előtt az Egyház feltette nekünk a kérdést a keresztségben tett ígéretek
megújítására: „hiszel-e a Szentlélekben, Urunkban és Éltetőnkben?”
Ahhoz, hogy ma tudatosan és őszintén válaszolhassunk erre a kérdésre,
Isten előtt igazságban kell állnunk. Az alázat lelkületével tekintve
életünket – ami az igazságban, a krisztusi áldozatos szeretetben való
állhatatos kitartást jelenti.
Életvitelünket, magatartásunkat, mindennapjainkat szem előtt tartva,
vajon nem kellene-e megkérdőjeleznünk a hitünket, hitünk őszinteségét,
valódiságát, életképességét?
Tudom és tapasztaltam már, hogy nagyon kényes kérdés ez, hiszen minden
templomba járó, minden megkeresztelt keresztény ember, aki anyakönyvi
kivonattal tudja igazolni vallási hovatartozását, meg van győződve
arról, hogy jó keresztény, jó katolikus, jó hívő ember…
S mégis milyen kicsiny lehet a hitünk, ha nem élünk a keresztség és a
bérmálás szentségeinek kegyelmeivel? Milyen gyenge lehet a hitünk, ha a
szentségek által nyújtott isteni segítséget nem használjuk fel annak
érdekében, hogy megváltozzon, Istennek tetsző legyen az életünk?
Hiszen megkaptuk a Szentlélek ajándékának teljességét a bérmálás
szentségében, mégis mi az, ami megváltozott az életünkben? Mennyivel
lettünk jobbak, becsületesebbek, őszintébbek, egyházunkhoz és
házastársunkhoz hűségesebbek, a házasságra való felkészülésünkben
tisztábbak, a munkában elkötelezettebbek, mások becsületének és anyagi
javainak tiszteletben tartóbbak, Istent és embertársat szeretőbbek?
Keresztelésünkkor, ha gyermekként részesültünk a szentségben, nem
voltunk tudatában annak a nagy átváltozásnak, mely bennünk végbement,
nem voltunk tudatában annak, hogy az a mi újjászületésünk volt. A
keresztségi fogadalmakat szüleink és kereszt-szüleink tették a
nevünkben.
De később, a bérmálásban, vagy minden évben nagyszombat este a
vízszenteléskor, amikor a keresztségi fogadalmakat megújítottuk, vajon
egészen tudatosan mondtuk-e hogy Krisztust választjuk, hogy egészen
Hozzá akarunk tartozni?
Válaszunkban az igazságra törekedve, tegyük fel magunknak gyakran ezt a
kérdést: Mit kezdtem a Szentlélek kegyelmeivel, mit tettem magával a
Szentlélekkel, akit mint kimondhatatlan ajándékot megkaptam?
A szentséget felvevő személy számára a szentség érvényes lehet, de hogy
gyümölcsöző-e, hogy képes-e kifejteni hatását az életünkben, ez a két
dolog nem ugyanazt jelenti.
A szentségfelvétel lehet érvényes és ennek ellenére lehetséges, hogy a
hozzá fűződő kegyelmeket az ember nem kapja meg, mert nem nyitott rá,
mert nem igényli igazából. Ami még rosszabb, a méltatlan
szentségfelvétel által bűnt követhet el.
Például a bűnállapotában élő személy szentgyónást végez, elhallgatva
azt, hogy a bűnállapotában él és azt nem is hajlandó felszámolni, és
szentáldozáshoz is járul, mert karácsonykor, húsvétkor ez a szokás. Az
ilyen ember súlyos bűnt, szentségtörést követ el.
A szentségek csak azok számára közvetítenek kegyelmet, akik nem állnak
ellen annak. A Szentléleknek szüksége van a mi nyitottságunkra és belső
hajlandóságunkra, közreműködésünkre, de tudnunk kell, hogy nem működik
egyszerre a Szentlélek befogadása és a bűnös életvitel akarása is. Ő ott
áll lelkünk ajtaja előtt és zörget, de hívatlanul nem tér be, fő
leg ha foglalt a lelkünk. Tehát a bűnhöz ragaszkodva be is zárkózhatunk
Előtte, de a hit és az alázat által szélesre is tárhatjuk Előtte szívünk
ajtaját, rajtunk áll, hogy mit akarunk.
Ha nem kellő hittel újítottuk meg keresztségi fogadalmunkat, ha nem
öntudatos hittel vettük fel a bérmálás szentségét, ha nem fogtuk fel az
esemény rendkívüli jelentőségét, hogy e szentség által a Szentlélek
száll le ránk, akkor most, Pünkösd ünnepén jóvátehetjük ezt a mulasztást
a nagyobb belső, lelki hozzáállásunk által.
Mert, bár a Szentlélek már jelen van világunkban, mégis mindig így kell
imádkoznunk: „Jöjj, Szentlélek, töltsd be híveid szívét és gyullaszd fel
bennük szereteted tüzét!”
A húsvét után ötven napra bekövetkezett Pünkösd nem egyetlen zárt
epizód, hanem az Egyházban állandóan bekövetkező valóság. A Szentlélek
már jelen van bennünk, megkereszteltekben, s még inkább megbérmáltakban,
de pontosan jelenléte által ébreszti fel azt a vágyat bennük, hogy még
nagyobb teljességgel fogadhassuk be Őt.
Szívünket maga a Szentlélek tágítja ki, hogy képesek legyünk befogadni
Őt, aki osztogatja kegyelmi ajándékait az Egyházban. Őt, aki Krisztus
titokzatos testének, az Egyháznak lelke, s minden tagot arra képesít,
hogy a főnek, Krisztusnak nyomába szegődjék, és tanításának fényében
élje meg, nem csak az ünnepeket, hanem a szürke hétköznapokat is.
Kommentáld!