Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Simon Péter testvérével Andrással az elsők között kapott meghívást Jézus tanítványai közé. Kősziklaként ő lett az apostolok feje. Antióchia, majd Róma püspöke lett. Pál a damaszkuszi úton találkozott Jézussal, és ettől kezdve minden erejével Jézus örömhírét hirdette. A népek apostolává vált. Mindketten a Néró féle üldözés során 64 körül szenvedtek vértanúhalált Rómában.
Mt 16,13-19
„Te Péter vagy..”
Amikor ezt a szöveget olvassuk, akkor már a Liszt Ferenc „Tu es Petrus” oratóriumot is hallgathatjuk és a katolikusok, rendesen úgy olvassák ezt a szöveget, mint evangéliumi bizonyítékát annak, hogy a római pápa az egész világ egyház számára a hit szikla alapja. Ha valaki kicsit is ismeri ennek a szakasznak a gazdag biblikus irodalmát, az tudja, másként kell ehhez a szöveghez közelíteni.
Nem mintha kételkednék abban, hogy II. János Pál pápának milyen nagy szerepe van az egyház egységének munkálásában, hanem arról van szó, hogy a szinoptikusok közül csak Máté ismeri ezt a szöveget, és arról az ősegyházi tényről, hogy az evangélium megformálódásának időszakában János apostol, és Jakab apostol nagyobb lelki, tekintélynek örvendett, mint maga Péter. Sőt a római centrummal megszervezett „iuris dictios primátusak”, vagyis a római püspök jogi elsőségének kérdése még fel sem vetődött ebben az időben.
Szélsőséges lenne azt a nézetet vallani, hogy Máté
evangéliumához a későbbi hatalmi ideológia megteremtésének szándékával
egyszerűen beírták ezt a szöveget az evangéliumba. A szöveg mondafűzése
arám eredetre utal, és nem görögre, amely azt mutatja, hogy
Palesztinában, valamely közösségben őrizték ezt a történetet, Péternek
ezt a megnyilatkozását és Jézusnak ezt a prófétai kijelentését.
Péter
nagysága abban állt, hogy kimondta: Te vagy a Krisztus. Persze ennek a
teológiailag igen fontos kijelentésnek ellentmond, hogy a szenvedés
történetben Péter letagadja, hogy ismerte volna Jézust. Ebből csak arra
érdemes következtetni, hogy Péter, amikor bizonyos teológiai fogalmakat
használt, akkor annak inkább a népi jelentésére gondolt, mint a jézusi
értelmére. Csak a feltámadás után vált világosság, kicsoda Jézus, mit
ért ő megváltáson, milyen értelemben „szenvedő messiás, vagy szolga”. Az
evangélium szövege, nem a történések magnó felvételének írott
változata, hanem a fejlődő egyházban formát öltő emlékezésé, amely 15-20
év alatt szilárdult tanná.
Mi volt ebben a történetben az érdekes és
értékes akkor, amikor még Péter nem volt pápa, amikor még Róma nem volt
a kereszténység központja? Jézus messiási voltának a kimondása. Jézust
nem tarthatták a tanítványok csupán éles elméjű vándor rabbinak. Nem is
tekinthették csak olyan karizmatikus tanítónak mint, kortársát Hanina
ben Dosza rabbit. Vissza kell utasítanunk a Renan óta újra és újra
megjelenő nézetet, hogy a rendkívüli vallási tanító közül Jézust a
tanítványok mitizáló emlékezete ragadta ki és tette Isten fiává. Inkább
az az igazság, hogy a Jézussal átélt tapasztalat miatt bontakozott a
tanítványokban Jézus különleges istenségének sejtelme, és a tanítványi
küldetés kulcsfontossága is körvonalazódott a 12 körében.
Mint Jézus
tanításának fizikai örökösei, - hiszen még semmi nem volt írásba
foglalva abból, amit Jézus mondott, - tudatában voltak egyedi és
megismételhetetlen szerepükkel. Így Péter is és az evangélista is tudta,
mindazt, amit megtart Jézus tanításából, az nem mese, hanem egyben
evangéliumi törvény is lesz. A zsinagógától elkülönülő keresztény
házaknak mindennapos kérdése volt, mit tartanak meg a zsidó vallásból,
és mit vetnek el. Az első un. jeruzsálemi zsinaton, már a hivatalos
deklarációt sem lehetett elkerülni ebben a kérdésben. Jézust nem
lehetett reform rabbivá fokozni, ha egyszer a Messiás. Nem lehetett
jólelkű eszkatológikus álmodozássá oldani tanítását, ha az Isten fia.
Ezt a feladatot egy palesztinai közösség emléke szerint Péter kapta.
Talán maga sem tudta akkor, hogy mire vállalkozott.
Persze, amikor mi
ezt a szöveget olvassuk, gyakorta annyira megtiszteljük, történeti és
teológiai okfejtés alapján, hogy a szöveg mondandója és üzenete csak
Péter magánügyévé silányul. Az övé az oldás és a kötés hatalma,
bajlódjék vele, vagy vegyék vállukra ennek terhét a történelmi utódai a
pápák!
Pedig minden körben, amelyben, mint keresztények képviselünk
valamilyen életvitelt, hívőknek és hitetleneknek, jogosan vagy
jogtalanul péteri pozícióba sodródunk. Oldjuk, vagy megtartjuk a
kereszténységet. Megvalljuk, hogy mi sem vagyunk tökéletes keresztények,
de akkor is áll egy-egy morális és teológiai követelmény, vagy azt
mondjuk, ezen a plébánián, ebben a házban én vagyok a keresztény, én
vagyok a pápa. Amit megtartok az a keresztény, amit elvetek az nem
igazán fontos.
Ezek számára szeretném idézni Jézus tanítását az „i” betűről és a vesszőcskéről, amely nem veszhet el, hanem be kell teljesedni az egésznek, de aki egy jottányit is enged az igen kicsi lesz a mennyek országában, akármilyen nagy volt itt a földön és az egyházban.
|
|
schrancz Erika írta 22 órája a(z) KERESZTÉNYEK, SÍRJATOK képhez:
törlés Keresztények sírjatok, Mélyen szomorkodjatok. ...
schrancz Erika írta 22 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
ed You have no flash plugin installed Download latest ...
schrancz Erika írta 22 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Az evangéliumi jelenet helyszíne továbbra is a ...
schrancz Erika írta 22 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Köszönöm Teremtőm, hogy embernek ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Kérés blogbejegyzéshez:
Imádság a Szenvedőkért: Ó, Szűzanyánk, szenvedők ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Útravaló 2025. április 7.
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Flash version 10,1 or greater is required You ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Jézus ezt a kijelentést teszi önmagáról a ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Urunk, Jézusunk, ments meg minket attól, hogy ...
Németh Bence 2 napja új blogbejegyzést írt: Kérés
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!