Nagyböjt negyedik vasárnapjának alapgondolata az örvendezés, amely
valójában elővételezése a húsvéti örömnek. Igazán örvendezni csak a
tiszta szívű ember tud. Ezért sürgeti az Egyház a bűnbánatot, a
megtérést, a lelki megtisztulást, amelyben óriási segítséget nyújt a mi
számunkra Krisztus a világ világossága, aki nemcsak a fizikai sötétséget
képes megvilágítani, hanem a lelkit is. Éppen ezért kérjük Őt:
világítsa meg értelmünket és teremtsen bennünk tiszta szívet, hogy
igazán felkészülhessünk a Húsvét ünnepére…
János evangélista a vakon született meggyógyításának történetében
tragikus iróniával szemlélteti a világosság és a sötétség különbségét.
Az egyik oldalon áll Jézus, világos tettekkel, beszédével, átlátható,
segítőkész személyiségével. Ő maga a Világ Világossága, mellette áll az,
aki sohasem látott még az életében, akinek eddig csak éjszaka volt,
most viszont ajándékul kapta a látást, a világosságot, a fényt.
A másik oldalon viszont ott állnak Jézus ellenfelei, a „jól látók”, a
farizeusok, az írástudók, akiknek nem kell se fény, se szemüveg, akik
nem hisznek Jézusban, mindent tökéletesen tudnak, látnak nélküle.
Micsoda ellentét a világosság és a sötétség között! „Az igazi
világosság... a világba jött... mégsem ismerte fel őt a világ...” (Jn
1,9-10).
És a küzdelem tart a világosság és a sötétség között, olykor iszonyú
méreteket ölt, gondoljunk csak arra, mennyi az aljas rosszindulat, a
feneketlen homály, a szellemi tunyaság, vakság... Sokszor, azaz
érzésünk, szinte teljesen ki vagyunk szolgáltatva a „sötétség
hatalmának” (Lk 22,53), mintha Jézus szenvedésének órája állandósult
volna a világban, az olajfák-hegyi éjszaka formájában (Jn 13,30). A
szenvedés misztériuma pedig egészen átjárja a világot: „Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem?” (Mt 27,46) – kiált föl Jézus a
kereszten.
Ez azonban mégsem a teljes igazság: a vakon született szemei megnyílnak,
megvilágosodik, élete értelmet, s célt kap, mert Jézussal, a világ
Világosságával találkozott, aki megérintette őt. Így a vak mindannyiunk
szimbóluma. Aki erre a világra születik, az mind a sötétség hatalma
alatt áll, vak, mert homályban botorkál. A sötétségből „csodálatos
világosságára” (1 Pt 2,9) Isten hívott meg minket, a sötétség
birodalmából kiragadva áthelyezett bennünket szeretett Fia országába, a
Világosságba (Kol 1,12) – írja Pál apostol.
Amikor Jézus meggyógyítja a vakon születettet, akkor nem csupán egy
csodát tesz a sok közül, hanem ennek a csodának mély jelentést, üzenetet
ad a mi számunkra. Ezért is tárgyalja oly hosszan ezt az eseményt János
evangélista.
Maga a vakság utal az emberiség vakságára, amely Krisztus eljöveteléig
sötétségben járt, várta a Messiást, aki kivezeti őt a sötétségből a
világosságra. De ez nemcsak az Ószövetség idején volt így, hanem még ma
is így van sok esetben. Mert hiszen hányan és hányan tengetik éltűket
céltalanul, mert úgy érzik, hogy olyan ez az élet, mint egy sötét
alagút, amelyben a koromsötét megtapasztalása hátborzongással tölti el
az embert.
Sok ember élete ilyen, nekivág az élet sötét rejtelmeinek anélkül, hogy a
legcsekélyebb fényforrás rendelkezésére állna. Ilyenkor értelmetlenül
mered az élet sötét éjszakája az ember elé, s óhatatlanul felmerül a
kérdés: mi értelme van az egésznek?
Testvéreim! Ha valóban ilyen sötét, céltalan és értelmetlen lenne
életünk, akkor az egész élővilágból az ember lenne a legnyomorultabb
lény, mert értelmével látja létének teljes értelmetlenségét.
De nem ilyen sötét az élet, mert Krisztus, a világ világossága minden
ember számára felragyogott. S ezt a ragyogást gyönyörűen szemlélteti a
vakon született meggyógyításáról szóló történet.
Amint olvastuk, rögtön azzal kezdődik a történet, hogy az apostolok
megkérdezik Jézust: "Mester, ki vétkezett, ez, vagy szülei, hogy vakon
született?" Jézus válasza: "Sem ez nem vétkezett, sem a szülei…”
Jézus határozottan elutasítja, mindkét feltevést: „Sem ez nem vétkezett,
sem a szülei. Mindez azért van, hogy megnyilvánuljanak rajta Isten
tettei." Vagyis ne azt nézzétek, hogy mi van az ember mögött, hogy
mennyi hibával, bűnnel telített, az élete, hanem azt, hogy mi vár az
emberre. Mert ha az Isten az igaz bűnbánat láttán elfelejti, azaz
megbocsátja azt, ami eddig volt, akkor te is felejtsd el, s kezdj végre
új életet, kezdj tiszta lappal.
„Mindez azért van, hogy megnyilvánuljanak rajta Isten tettei, Isten
cselekedetei – mondja az Úr Jézus. Nos, mi lett ott nyilvánvalóvá néhány
perc alatt? Mi vált világossá Isten cselekedeteiből?
Mindenek előtt az, hogy Isten a cselekvő, Szent Fia Jézus Krisztus
által, és nem a tétlenkedő, aki passzívan, közömbösen nézi az ég
felhőiről a hozzá forduló szenvedő, testi-lelki szükségben lévő
problémáját.
Aztán az is pillanatok alatt nyilvánvalóvá lett ott, a jeruzsálemi
templom előtt, hogy a Világ Világossága egyáltalán nem tartja fontosnak,
hogyan és mikor jutott bajba az a vak koldus, hanem csak azt, hogyan
juthat ki belőle minél hamarabb.
Annak idején Mátétól és Zakeustól sem azt kérdezte, hogy mikor és hogyan
kerültek a vámszedő asztal mögé. Nem kérdezte, hanem kihívta őket
onnan. Menet közben, múltjuktól és bűneiktől távolodva aztán
elmondhatták Jézusnak, ha akarták.
Mert a Világ Világossága nem hátrafelé, hanem előre világit! A jövendőt,
az új élet felé vezető utat világítja meg. Ezért az, aki kilépett a
sötétségből és belépet az Ő világosságába – az ne nézzen többé hátra!
Annak már csak jövője van, de múltja nincs. Gondoljunk csak Mária
Magdolnára, vagy Saulra, akiből Pál apostol lett. A múlt, a
szégyenteljes múlt az elhagyott „sötétben” marad annak számára, aki kész
a Világ Világosságának fényében járni.
Vigyázzunk, aki szüntelen a megbocsátott és elhagyott múltjával
foglalkozik, az nem jár világosságban. Sajnos hány és hány esetben
fordul elő az, hogy Isten megbocsát az embernek az őszinte szentgyónás,
bűnbánat keretében és az ember önmagának nem tud megbocsátani, mert
„nincs még egy olyan nagy bűnös, mint ő”, mondja.
Milyen szépen, vallásosan és alázatosan hangzik ez, de a bökkenő benne
az, hogy ez már olyan alázat, ami egyenlő a gőggel. Ez pedig a sötétség
fejedelmének a legnagyobb csapdája: ha nem lehetsz a legtisztább, akkor
légy a legnagyobb bűnös. Sőt légy az Isten irgalmas ítéletének
fellebbviteli bírósága, aki felülvizsgálod Isten döntését! Mi az, hogy
az Isten megbocsátott?! De te, te nem bocsátasz meg magadnak! Azaz
nagyobb vagy az Istennél? Íme, a sötétség urának csapdája és buktatója
annak számára, aki hátranéz a megbocsátott múltra.
Jól értsük meg: a Világ Világossága, a mi Urunk Jézus Krisztus számára
az a fontos, hogy mivé lehetünk és nem az, hogy mi voltunk. És, Isten
dicsőségének tükreivé válhatunk, más szóval a világosság fiaivá.
A jeruzsálemi vak életével kapcsolatosan észre kell vennünk: Jézus nem
ad választ: miért született vakon, hanem arra a kérdésre válaszol, hogy
mi célból?!
„Mindez azért van, hogy megnyilvánuljanak rajta Isten tettei, Isten
cselekedetei – mondja az Úr Jézus. - Éppen úgy, mint a kánai menyegző
csodájában, amelyben „megmutatta az Ő dicsőségét” (Jn 2, 11). Vagy mint
Lázáréban: „ez a betegség nem halálos, hanem Isten dicsőségére való”(Jn
11,4). Ez pedig nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy nincs értelmetlen
élet, csak meg nem értet élet van.
Még annak a nyomorult vakon született életnek is van értelme. Hallatlan értelme az, hogy felragyogjon rajta Isten dicsősége.
Olvastam egy házaspárról, akik se egymással, se egymás nélkül nem tudtak
élni. Kölcsönösen pokollá tették egymás életét. Azt remélték, hogy ha
majd gyermekük születik, az feloldja a köztük lévő feszültséget. – És
valóban így is történt. Született egy vízfejű, szívbeteg gyerekük. És
egyszerre minden elcsendesedett közöttük. Megtanultak csöndesen,
alázatosan élni. Lábujjhegyen járni, halkan beszélni – és egymás kezébe
kapaszkodni. A férfi mondta: „ez a szegény, beteg és értelmetlen gyermek
tanított meg bennünket – értelmesen élni”.
Nincs hát értelmetlen élet, csak meg nem értett élet van.
És nincs céltalan élet, csak célt-tévesztett élet van. Célt téveszteni
pedig világosságban nem lehet, csak sötétségben. A legsötétebb szó, a
bűn első jelentése az ősi szövegben a céltévesztés.
Ahol fölragyog a Világ Világossága, ott a sötétbe, bűneibe tévedt ember
újra tud tájékozódni, és célba is talál, mert Ő úgy választja el a
sötétséget a világosságtól, mint azt a teremtés hajnalán tette.
Egy 74 éves édesanya, aki együtt élt lányával, vejével és unokáival,
öngyilkossági gondolatokkal foglalkozott, mert úgy érezte, hogy
céltalanná vált az élete. Ő hozzá már nem szólnak, vele nem törődnek,
nap, mint nap csak a lánya és veje veszekedését kell hallgatnia, akik
minden semmiségért szüntelenül egymást vádolták. Bele fáradt az életbe.
Akkor egy vasárnapi szentmisén a 74 éves, öreg szívébe beleragyogott a
Világ Világossága. És élete egyszerre célt, újra célt kapott. Attól a
naptól kezdve, bármivel vádolta lánya a vejét, vagy fordítva, ha csak
lehetett, a mulasztást, a pohártörést, a rendetlenséget, mindent magára
vállalt. Öreg, fáradt szíve célba talált: odatette ütközőnek, két kemény
szív közé. Mindent magára vállalt, mert egy vasárnap délelőtti
szentmisén hallott Valakiről, aki mindent magára vállalt, az ő bűneit
is, és vállán vitte a Golgotára, hogy ott meghaljon, azért is.
Igen, ebbe a kis öregasszonyban olyan nyilvánvalóak lettek Isten
cselekedetei, hogy a család előbb megdöbbent, aztán szégyenkezni
kezdett, végül is úgy ültek el a családi viták, viharok, mint a
Genezáret taván, mikor Jézus rendreutasította a hullámokat és a szelet.
Ha nem ismernénk, ha még mindig nem ismernénk életünk célját, megtudhatjuk, ha megkérdezzük Őt, Jézust magát.
Ma, ha akad néhány perces csendes időszak, vagy ha este eloltjuk a
villanyt, engedjük, hagyjuk, hogy bennünk, ott legbelül kigyulladjon a
fény. A Világ Világosságának fénye. És egyszerre belénk hasítson: Ez az.
Ezért vagyok a világon. Ezért élek, ezért kell élnem!
De egyet már most leszögezhetünk: minden egyes emberi életnek van
értelme, s célja. Ha életünknek nem volna célja, akkor a Tejútnak sincs,
a naprendszernek sincs, a katicabogárnak sincs, a világosságnak sincs,
és a szeretetnek sincs – se célja, se értelme.
De van! Amióta a tanítványok zavaros, ködös, elméleti és tudálékos
kérdésére azt válaszolta az Úr Jézus egy vakon született koldus fölött:
„azért született, hogy megnyilvánuljanak rajta Isten tettei, Isten
cselekedetei”- azóta mindennek és minden életnek van értelme és célja,
és mindennek végső célja ez: hogy Isten dicsősége megnyilvánuljon!
Igen a te életednek és az én életemnek végső célja ez – mert mindnyájan
vakok és koldusok vagyunk, és mégis. Akkor is ez a végső célja
életünknek, ha ebben a pillanatban még céltalan életnek érezzük is.
Ha van ennek az aláaknázott világnak értelme, akkor ez, ez a végső
értelme: hogy nyilvánvalókká legyenek benne Isten cselekedetei, hogy
Isten dicsősége megnyilvánuljon benne! És nyilvánvalókká lesznek,
egészen biztos. Ámen.
Kommentáld!