Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
NAGY SZENT GERGELY PÁPA
A 6. században a római népet szinte megszakítás
nélkül járványok, éhínség és nyomor sújtották. A népvándorlás különféle
hódítói irgalmatlanul pusztították az ókori emlékeket. Az emberekben
általános elkeseredettség uralkodott, és boldognak mondták a holtakat,
mert egyszer s mindenkorra megszabadultak e földi élet bajaitól. A történelemben újonnan feltűnő népek
kíméletlen nyers erővel keresték a helyüket ott, ahol a régebbi népek
gyengébb ellenállást tanúsítottak. Így a félig pogány, félig ariánus
longobárdok Pannónia felől 568-ban betörtek Itáliába. Alboin királyuk
vezetésével meghódították Ravenna körzetét, ahol a császári
helytartónak, az exarchának csak kevés katonája volt. Hatalmukba
kerítették a római hercegséget és Rómától délre is néhány területet,
amelyek eredetileg bizánci fennhatóság alá tartoztak. Ennek a nyomorúsággal teljes évszázadnak az
utolsó évtizedében került Péter székébe az az ember, akit joggal
neveznek így: „Az utolsó római és az első középkori pápa”, az Egyházban
pedig a „Nagy” megtisztelő jelző ékesíti. Az ő személyében ragyogott fel
még egyszer és utoljára a római szellem, amely antik mivoltában
hanyatlóban volt, de éppen a pápa személyében egészen új formában jelent
meg. Gergely ősei régi, római arisztokraták voltak.
Maga a Monte Coelión lévő főúri palotában született. Ifjúkorában
közigazgatási pályára készült, és az előkelő, szimpatikus fiatalember
gyorsan haladt egyre feljebb a hivatali méltóságok fokozatain. Életének
harmincadik éve körül járhatott, amikor 572–573-ban a város legmagasabb
közigazgatási hivatalát viselte: Róma prefektusa lett. Ebből a
pozícióból jól átláthatta a város, sőt egész Itália helyzetét is. Ekkor
szerezte azokat az ismereteket, melyeknek birtokában később olyan
hatásos kezdeményezései voltak nemcsak a város, hanem egész Itália
javára. Ismereteinek különösen akkor látta hasznát, amikor a császári
hivatali gépezet fölmondta a szolgálatot, és a zsoldoscsapatok, mivel
fizetségüket nem kapták meg a császártól, átpártoltak a határvidékeken
portyázó törzsekhez. Az ifjú prefektus azonban minden külső
elismerés és siker dacára sem lelte belső békéjét. Csendes magányra
vágyakozott, hogy a közügyek zajától távol, csak szellemi értékekkel
foglalkozhassék. Ez a vágy élete végéig kísérte, de álmain és vágyain
mindig uralkodott a valóságért felelősséget érző, gyakorlati ember. A
történelmi óra parancsa szólította őt, mint „Isten konzulját” (ez a
sírfelirata a római Szent Péter-bazilikában): „Szívünk szerint ugyan
vágyódunk a csöndre, sokak java miatt azonban nélkülöznünk kell”. Szinte észrevétlenül mondott le a prefektusi
tisztségről, és visszavonult atyja palotájába, ahol három nagynénje –
Trusilla, Gordiana és Aemiliana – már a világtól visszavonult, elmélyült
vallásos életet élt. A Monte Coelión lévő palotát Gergely kolostorrá
alakította, és Szent András apostol oltalma alá helyezte. Békés, szemlélődő életét I. Benedek vagy II.
Pelagius pápa zavarta meg azzal, hogy kiválasztotta és fölszentelte a
római egyház diákonusává. Mint diákonus Gergely a hét kerület egyikének
élére került, s az egyház karitatív, illetve anyagi ügyeit intézte. 589. őszén a Tiberis megáradt, s elöntötte a
várost. A lakosság egy része a vízben lelte halálát, sokan pedig az
áradás után föllépett járványok áldozatai lettek. Maga a pápa is e
járványban halt meg. A római nép és a klérus a pápaságra egyetlen
jelöltet látott: Gergelyt. Ő eleinte vonakodott e tisztség
elfogadásától, de amikor Mauritius császár, akit apokrisziár korában
Gergely keresztelt meg, nyomatékosan helyeselte és elfogadta a
választást. 590. szeptember 3- án szentelték püspökké, és azonnal
teljesülni kezdtek a hozzá fűzött remények. Gergely a pápaságot az
Egyház szolgálatának tekintette. A hízelgők által mondogatott egyetemes pápa címet elutasította, mint ahogy nem értett egyet a konstantinápolyi pátriárka ökumenikus pátriárka címével sem. Püspöktársaira való tekintettel így nevezte magát: Isten szolgáinak szolgája. Először a római és az itáliai népet vette
gondjába. A szegényebbeket éppen éhínség fenyegette, ezért a Patrimonium
Petri – ez a római egyház Campaniában, Dél-Itáliában és Szicíliában
elterülő nagy birtokainak volt az összefoglaló neve – jövedelmét az
ínség enyhítésére akarta fordítani. Ám a longobárdok hadjáratai, a
császári hivatalnokok túlkapásai és az egyházi vagyonkezelők
lelkiismeretlenségei miatt e birtokok alig-alig jövedelmeztek valamit.
Ezért Gergely pápa jó gyakorlati érzékkel és emberismerettel új
vagyonkezelőket választott, akik a birtokot hamarosan fölvirágoztatták.
Utasította gondnokait, hogy a császári hivatalnokokkal való jó kapcsolat
érdekében ne fukarkodjanak, ha ajándékot kell adniuk. Nagyon szigorúan
felügyelt arra, hogy az egyházi szolgálatban a bérlők és a parasztok
igazságos és emberséges bánásmódban részesüljenek. Kamatmentes
kölcsönnel segítette őket az elinduláskor. Egyik gondnokának
félreérthetetlenül adta a tudtára: „Hallottad, mi az akaratom, most
rajtad a sor, hogy megtedd!” Gazdaságpolitikája, amely az akkori
Itáliában szokatlan volt, meglepő sikerrel járt. A most már bőségesen befolyó jövedelmeket a
templomok, a papság, a longobárdok elől elmenekült szerzetesek – csak
Rómában háromezer menekült apáca élt ezekben az években! – és nem
utolsósorban a római nép megsegítésére fordította. Foglyokat is váltott
ki a longobárdok rabságából. Bár nem kereste, hamarosan bele kellett
szólnia a nagypolitikába is. A longobárdokkal szemben tanúsított
magatartását az elérhetőnek látszó eredmények határozták meg. A szűk látókörű kortársak nehezményezték, hogy
kapcsolatban áll a hatalmas frank királynővel, Brunhildával.
Kétségtelen, Brunhilda hatalomra vágyó, gátlástalan úrnő volt, ha
érdekeiről volt szó. Gergelynek azonban, ha valamit el akart érni, a
tényleges helyzetből kellett kiindulnia. Feladatát nem abban látta, hogy
elítélje a királynőt, hanem hogy figyelmeztesse emberi kötelességeire.
El is érte, hogy szabad átvonulást, kíséretet és támogatást kapott frank
földön az a missziós csoport, amelyet Ágoston vezetésével Gergely az
angolszászokhoz küldött. Az a törekvése azonban, hogy Kent tartományban
emissziósok a szükséges egyházszervezetet is létrehozzák, nem ért
célhoz. Emberi középszerűség akadályozta meg, hogy a
misszionálásban messzemenően figyelembe vegyék az angolszászok nemzeti
sajátságait és hagyományait. Gergely liturgikus szövegeket írt, s
fölkarolta a liturgikus ének ügyét. Irodalmi hagyatékában mindenütt
fölfedezhető a lelkipásztori szempont. 854 levele maradt ránk, melyek a
nyáj körüli fáradhatatlan munkájáról tanúskodnak. Lelkipásztori regula
c. művében olyan lényeglátással fogalmazta meg a papi méltóságot, hogy a
középkor számára valóban regula volt. A Jób könyvéhez írt magyarázatai
annak bizonyságai, hogy nagyon ismerte az embert, és mély
életbölcsességet birtokolt. A Dialógus c. munkája az itáliai szentek
csodás életrajzainak gyűjteménye. Gergely pápa a középkorban a legolvasottabb
szerző volt. Ez magyarázza, hogy VIII. Bonifác negyedikként a nagy
nyugati egyházatyák közé sorolta Szent Ambrus, Jeromos és Ágoston mellé,
bár teológiailag Gergely nem volt önálló gondolkodó. Felelősségtudattól
áthatott cselekedetei egyházfogalmából fakadtak. Az Egyház az ő számára
Krisztus. E test tagjai között – testen elsősorban az éppen élő
egyházat érti – különbség van a felelősség viselésében és a döntések
meghozatalában, de az összes tagok egymás szolgálatára élnek. A
diákonusok, a papok és a püspökök annak az erőnek a birtokában vannak,
amely Krisztus testét építi. Nagy Szent Gergelyt 604. március 12-én temették
el Rómában, s a 8. századtól ezen a napon ünnepelték. Mivel nagyböjtbe
esik, napját 1969.-ben szeptember 3-ra helyezték át, amely napon
590.-ben püspökké szentelték. A nagy szerzetespápa életéről, akit korának
nyomorúságai késztettek oly sok cselekvésre, hogy „gondjával átölelte a
földkerekséget egyik szélétől a másikig, és gyógyított minden sebet”, a
levelei, életrajzai és a legendák tudósítanak. Egyik legendája mondja el
a következő történetet: Amikor Gergely még szerzetes volt és a kolostor
íróműhelyében dolgozott, egy hajótörött képében angyal zörgetett az
ajtón, s segítséget kért. Gergely adott neki egy ezüstöt. Nem sokkal
később a hajótörött ismét visszajött további segítségért. Megint kapott
egy ezüstöt. Mikor harmadszor tért vissza, Gergely egy árva tallért nem
talált az egész kolostorban. Ezért fogta azt az ezüst tálat, amelyben az
édesanyja főzeléket szokott neki küldeni, odaajándékozta a koldusnak,
aki vidáman ment el. Később, amikor Gergely már pápa volt, gyakran
meghívott az asztalához szegényeket. Az egyik nagycsütörtökön meghagyta a
kancellárjának, hogy gyűjtsön össze tizenkét szegényt. Mikor asztalhoz
ültek, Gergely meglepődve látta, hogy a vendégek tizenhárman vannak.
Számon kérte a kancellártól a pontatlanságot, de az azzal szabadkozott,
hogy ő csak tizenkét vendéget hozott, számoljon csak utána a pápa És valóban, a tizenharmadik vendéget más nem
látta, csak Gergely. Maga mellé vette tehát ezt a titokzatos vendéget az
asztalnál, és érdeklődött a neve után. Akkor az idegen így válaszolt
neki: „Tudd meg, hogy én vagyok az a hajótörött, akinek annak idején az
ezüsttálat ajándékoztad. És azt is tudd meg, hogy az Úr azon a napon
választott ki téged arra, hogy az Egyház feje légy”. Gergely csodálkozva
kérdezte, honnan tudja mindezt. Az erre így válaszolt: „Én angyal
vagyok, és az Úr azért küldött hozzád, hogy őrizzelek. Amit csak kérsz
az Úrtól, általam kapod meg tőle”. Egy másik legendából tudjuk, hogy első pápai
cselekedete még a fölszentelése előtt egy könyörgő körmenet volt,
amellyel a sokat szenvedett római népért vezekelt. Mezítláb ment a
körmenetben, az emberek pedig imádkozva és énekelve vonultak vele a
Lateránból a Szent Péter-bazilikába. Mikor a Tiberis felé közeledtek,
csodálatos látványban volt részük: Hadrianus császár síremléke fölött
megpillantották Mihály főangyalt, aki irgalmas tekintettel hüvelyébe
helyezte lángoló kardját. És ezzel a várost sújtó csapások megszűntek. E
jelenés emlékére áll ma is Mihály főangyal bronzszobra az Angyalvár
felett. Pápaságának kezdetén világosan látta az Egyház
vigasztalan helyzetét: „Én, a méltatlan és gyenge ember átvettem egy
öreg és a hullámok által hányt-vetett hajót. A hullámok mindenünnen
bezúdulnak a hajóba, korhadt gerendáinak nyikorgása az állandó viharban
szüntelenül a hajótörés veszélyével fenyeget”. A szerzetes, aki szíve szerint inkább
szemlélődő életet folytatott volna, de a körülmények miatt politikussá
és a társadalmi bajok orvosává kellett válnia, nehéz hivataláról így ír:
„Nagyon kemény dolog, amit most mondok: Ha
beszélek, magamról szólok, mert a nyelvem nem úgy nőtt, ahogy a
prédikáláshoz nőnie kellett volna, s ha meg is találom a szót, az életem
messze elmarad a szavak mögött... Mióta vállamra vettem a pásztori
hivatal terhét, a lelkemet nem tudtam teljesen összeszedni, hogy igazán
magamra figyeljek, mert sokfelé kell figyelnem. Egyszer az egész Egyház,
másszor egy kolostor ügyeiről kell tárgyalnom, gyakran pedig egyes
emberek életéről és teendőiről kell gondolkodnom. Olykor tűrnöm kell,
hogy polgárok kereskedelmi ügyeikkel rontsanak rám, máskor a barbárok
háborús fenyegetéseivel kell szembenéznem, de ugyanakkor a farkasoktól
is őriznem kell a nyájat. Ismét máskor anyagi javakkal kell
foglalkoznom, hogy gondoskodhassam mindazokról, akik ezt joggal elvárják
tőlem. Ismét máskor higgadtnak kell lennem bizonyos rablókkal szemben,
és azon fáradozom, hogy a szeretetet irántuk is megőrizzem”. Példaadó volt Gergely magatartása a nem
keresztényekkel szemben is. A terracinai püspök egyszer féktelen
buzgóságában elvette a zsidóktól a zsinagógájukat. Ezek a pápához
fordultak oltalomért, s ő így írt a püspöknek: „Azt akarom, hogy
orvosold a panaszt. Hiszen azokkal, akik nem tartoznak a keresztény
valláshoz, szelíden, jóságosan kell bánnunk, és barátságosan kell velük
szólnunk, hogy a keménységünk el ne űzze őket, hanem elfogadják tőlünk a
meghívást az evangélium szépséges hitére”. Ugyanúgy engedélyezte a
megtért angolszászoknak, hogy a nagy egyházi ünnepeken tovább ápolják
egyik-másik kultikus szokásukat, mert: „ha az ember föl akar jutni a
magasba, nem érkezhet meg egyetlen ugrással, hanem egyik lépcsőfokról a
másikra kell föllépdelnie”. Istenünk, ki népedről megbocsátó jósággal
gondoskodsz és szeretettel uralkodol rajta, Szent Gergely pápa
közbenjárására add meg a bölcsesség lelkét azoknak, akikre a kormányzás
feladatát bíztad, hogy pásztoraid örök dicsősége legyen a szentek
sokasága, akiket elvezettek Hozzád!
Amikor
a pápa látta, hogy feladatát milyen gondosan és ügyesen teljesíti,
megbízta az egyik legkényesebb és legmagasabb tisztséggel: kinevezte
apokrisziárnak. Az apokrisziár a pápa követe és állandó képviselője volt
a császári udvarban, Konstantinápolyban. Ő biztosította az Egyház
nyugati és keleti része között a legmagasabb szintű összeköttetést. II.
Pelagius pápa kinevezte és elküldte Gergelyt II. Tiberius császárhoz.
Műveltsége, hivatali ügyekben való jártassága és személyének kedvessége
hamarosan nagy tekintélyt szerzett a császári udvarban Gergelynek.
Minden
erejével azon fáradozott, hogy a sok oldalról veszélyeztetett itáliai
népnek segítséget szerezzen a császártól. Minden ilyen törekvését
meghiúsította azonban a ravennai helytartó, egy különben jelentéktelen
ember. Gergely ezért 585/86-ban visszatért Rómába, lemondott
hivataláról, és visszavonult az általa alapított Szent
András-kolostorba. A pápa gyakran fölkereste, és tanácskozott vele.
A
rosszul informált Mauritius császár heves vádaskodásai ellenére magas
adókat fizetett a longobárdoknak, és ezzel könnyített a nép sorsán. Sűrű
levelezést folytatott a bajor hercegnővel, Theodelindával, aki a
longobárd király, Authari felesége volt, majd ennek utódával, Agilulf
királynővel is, és ezzel előkészítette az egész longobárd törzs
megtérését. Eljárása akkor kapta meg végső igazolását, amikor a
trónörökös, Adlevald megkeresztelkedett. Hispániában a nyugati gótok
későbbi királyának, Rekkarednek az arianizmusból a katolikus hitre való
megtérése szintén Gergelynek volt köszönhető.
|
|
schrancz Erika írta 28 perce a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Nézzetek fel, és emeljétek föl fejeteket, mert...
schrancz Erika írta 29 perce a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A végső időkről szóló beszédének...
schrancz Erika írta 30 perce a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus! Te légy az utunk, aki elvezetsz minket...
schrancz Erika 23 órája új blogbejegyzést írt: Nem adhatjuk fel! – Karitász-ünnep Sárváron
schrancz Erika írta 23 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/5.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika 23 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló – 2024. november 27
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Kezet emelnek rátok, és üldözni ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Az Egyház hármas küldetését három latin szóval ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus! A te küldetésed az volt, hogy ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Isteni irgalmasság rózsafüzére fórumtémában:
4, Örök Atya! Felajánlom Neked szeretett Fiadnak, a mi Urunk ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!