Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ökológiai megtérés, amelyről az előzőekben szó volt, örömöt és
békét hoz (LS 222–227). Ennek alapja – a keresztény lelkiség tanítása
szerint – a mértékletesség, józanság és az alázat. E két
magatartásformát ugyan az elmúlt századok nem becsülték sokra, ám mára
világos: a bennük rejlő emberkép, az önkorlátozás képessége
elengedhetetlen a valódi boldogsághoz (LS 224). Ennek azonban részét
képezi a béke önmagunkkal. „A személy belső békéje nagyban kötődik az
ökológia ápolásához és a közjóhoz, mert ha hitelesen élik meg,
kiegyensúlyozott életstílust tükröz, amely egyesül a rácsodálkozás
képességével, amely elvezet az élet mélységére” (LS 225). Amiről itt szó
van, a szív bibliai értelemben vett megtérése. Ez tesz minket képessé
arra, hogy megálljunk, s hálát adjunk életünk minden pillanatában,
például az egyszerű étkezés előtti és utáni ima esetében (LS 227). Ha
mindig hálásak vagyunk a teremtés ajándékaiért, valódi öröm és béke
költözik a szívünkbe.
A megtért lelkületű ember számára sajátos
kihívássá lesz a civil és politikai szeretet (LS 228–232). Hisz a
környezetet védő ember lelke érzékeny az emberi, társadalmi gyöngeségre,
törékenységre is. A pápa példaként hozza Lisieux-i Terézt, aki a
szeretet kis útjára tanít minket (LS 230). Miként pedig az előző
fejezetnél is utaltunk rá, a szeretet gesztusai, legyenek mégoly aprók
is, kihatnak a családi, közösségi, társadalmi szintekre, s lépésről
lépésre változást tudnak elhozni. Ez még akkor is így van, ha nem
közvetlenül a politika terén munkálkodunk (LS 232). Ezen a téren
elengedhetetlen a közösségalkotás, a közösségi cselekvés, mert ezekben a
szeretet és ajándékozás kézzelfoghatóvá válik.
Korunkban valódi
jellé és üzenetté lesznek a szentségi jelek s a pihenés általi ünneplés
(LS 233–237). A szentségek azt üzenik ugyanis, hogy bennük és általuk
Isten a természetfölötti életet közli (LS 235). Az anyagvilág ekként
sajátosan Istené lesz, a fizikai valóság hordozza a kegyelmit. Ha ezt
átérezzük, mélységet nyert a természettel való kapcsolatunk: amikor
például szemléljük a teremtett világ szépségét, lelkünk felemelkedik
Istenhez (LS 234). A vasárnap, amelynek középpontja az Eucharisztia
szentségének ünneplése, egybekapcsolja ezt a gondolatot a pihenés
szentírási parancsával. „A pihenés a tekintet kiteljesítése, amely
lehetővé teszi, hogy felismerjük a többiek jogait. Így a pihenés napja,
amelynek középpontja az Eucharisztia, kiárasztja fényét az egész hétre,
és bátorít minket, hogy megtegyük a magunkét a természetről és a
szegényekről való gondoskodás terén” (LS 237).
A hívő ember a
teremtmények közötti viszonyok hálójában magát a Szentháromságot
szemléli (LS 238–240). „Az Atya mindennek a végső forrása, szerető és
önközlő alapja mindannak, ami létezik. A Fiú, aki tükrözi őt, és aki
által minden teremtetett, egyesült ezzel a földdel, amikor alakot öltött
Mária méhében. A Lélek, a a végtelen szeretetkapocs, bensőségesen jelen
van az univerzum szívében, új utakra lelkesítve, új utakat ébresztve”
(LS 238). A keresztény ember számára tehát a Szentháromságba vetett hit
egyszersmind mód és modell a másik emberhez s a környezethez való
viszonyra is.
Az enciklika tematikájába kapcsolódóan elénk áll
Mária is, az egész teremtés királynője (LS 241–242). A Szűzanya, aki
szünet nélkül közbenjár, „anyai szenvedéssel visel gondot erre a
megsebesült világra” (LS 241). Amikor pedig mennybevitelét szemléljük,
meglátjuk benne az egész teremtett világ Királynéját is. Ő, aki gondosan
őrizte Jézus (vö. Lk 2,19.51), ebbe a törődésébe most már mindeneket
belefoglal. Mellette áll József, az „őrző”, az egyetemes Egyház
védőszentje – tőle is megtanulhatjuk ezt a megőrzésre irányuló hivatást
(LS 242).
Az enciklika záró gondolata eszkatologikus természetű,
ezt a címet viseli: A Napon túl (LS 243–245). Szent Pál szavai szerint
végül színről színre látjuk majd Isten végtelen szépségét (vö. 1Kor
13,12). Ez az üdvös állapot a mennyei Jeruzsálemben teljesül be, ahol
Krisztus újjáalkot mindent (vö. Jel 21,5). Erre várunk most, efelé tart a
világ. „Minden teremtménnyel együtt járunk ezen a földön, Istent
keresve (…) Járjunk énekelve! Bolygónkért viselt harcaink és
aggodalmaink ne ragadják el tőlünk a remény örömét!” (LS 244).
„Isten,
aki meghív minket a nagylelkű önátadásra és minden odaadására,
felkínálja nekünk azt az erőt és fényt, amelyre szükségünk van ahhoz,
hogy előre haladjunk. Az élet Ura, aki nagyon szeret bennünket, mindig
jelen marad ennek a világnak a szívében. Nem hagy el, nem hagy magunkra
minket, mert visszavonhatatlanul egyesült földünkkel, és szeretete
mindig arra vezet minket, hogy új utakat találjunk. Övé legyen a
dicséret!” (LS 246).
A pápai dokumentum ismertetését holnap az utolsó résszel folytatjuk és fejezzük be.
A Laudato si’ kezdetű enciklika teljes szövege különféle nyelveken elérhető a Vatikán hivatalos honlapján.
Fotó: News.va
Török Csaba/Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Papa beteg fórumtémában:
Ima a betegekért Jóságos Istenem,a betegekért ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Virágvasárnap a nagyhét ünnepélyes megnyitása
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Papa beteg fórumtémában:
Segíts a szenvedésben! Ó, Mária, aki Fiaddal együtt ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Útravaló ápr. 13, Virágvasárnap
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Mondom nektek: ha ezek elhallgatnak, a kövek fognak ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Az utolsó felvonás A virágvasárnapi szentmise ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Mindezek után érkezünk el az utolsó felvonáshoz, amely a ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus! A szent városba,...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
4/1, .Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) Isteni irgalmasság rózsafüzére fórumtémában:
5, .Örök Atya! Felajánlom Neked szeretett Fiadnak, a mi Urunk ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!