Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
JANUÁR 13. – Szent Hiláriusz püspök, egyháztanító
Szent Hiláriusz - Budapest, Belvárosi Szent Mihály-templom
Hiláriusz
(Vidor) 315-ben a mai franciaországi Poitiers-ben született. Felnőtt
korában keresztelkedett meg; 350 körül lett szülővárosának püspöke.
Ebben az időben terjeszkedett a Krisztus istenségét tagadó ariánus
tévtanítás. Hiláriusz, éppúgy, mint kortársai, Szent Vazul, Szent
Atanáz és a többiek, minden erejét latba vetve küzdött az igaz
tanításért. Konstanciusz császár száműzte őt a birodalom keleti részébe.
Itt írta főművét, "A Szentháromságról" című könyvet. Bölcsességgel és
tudománnyal gazdag műveket írt, amelyekkel a katolikus hitet erősítette.
Nagyon jól ismerte a Szentírást. A
zsoltárokhoz és Máté evangéliumához magyarázatot is írt; azon kívül
költött szép himnuszokat is. A császár halála után hazatérhetett.
Meghalt január 13-án, 367 körül.
Élete: Hilarius idejében
Poitiers álmos kisváros volt Gallia római provinciában, ahol unatkoztak a
helytartók. Szórakozásra és mulatságra csak kevés alkalom nyílott. Nem
voltak ott sem híres iskolák, sem híres emberek, a tanulni vágyóknak a
bordeaux-i iskolát kellett fölkeresniök. A város a közlekedési
csomópontoktól messzi-távolra esett. A kereszténység a 4. század előtt
aligha verhetett itt gyökeret.
Hilarius vidéki ember volt. A
hosszú téli napokat és az éjszakákat arra fordította, hogy gyarapítsa
műveltségét és szellemi gazdagságát. Tudásszomja nagy volt. Jól ismerte a
latin írókat, akik nagymértékben meghatározták kemény, ellentétekben
gazdag stílusát, amelyet később tudatosan magasabb szintre emelt, amikor
Isten nagyságáról kellett szólnia.
Amint Venantius
Fortunatus, a költő följegyezte, Hilarius nem volt keresztény.
Megházasodott és egy leánya született. Életének a keresztségét megelőző
időszakáról sajnos csak keveset tudunk.
Már érett férfi volt,
amikor egy este a Biblia olvasása közben mélyen megragadta Istennek
önmagáról tett tanúsága. Elhatározta, hogy megváltoztatja életét. El
akarta nyerni Istentől azt a tökéletes boldogságot, amelyre annyira
vágyakozott. Valószínűleg ekkor kezdett közeledni a kicsiny helybéli
keresztény közösséghez.
Mindennél jobban üldözte a halál
gondolata: "Megkaphatom-e Istentől jutalmamat, ha a halál kiolt bennem
minden érzést és minden életet? Értelmem elutasította magától ezt a
kételyt. Erős meggyőződést adott nekem, hogy Isten sohasem hívott volna
létre, olyan létre, amely képes a gondolkodásra és a bölcsesség
megszerzésére, ha más oldalról csak erőim kikerülhetetlen hanyatlására
és az örök halálra adott volna kilátást."
Hilarius
föliratkozott a hitjelöltek jegyzékébe. Nem tudjuk, hogy feleségével és
lányával együtt-e? Nem sokkal később húsvétra virradó éjjel fölvette a
keresztséget. Föltűnést keltő esemény volt ez Poitiers-ben, hiszen az ő
társadalmi köreiből csak kevesen tartoztak a keresztény közösségbe.
Külsőleg semmi sem változott az új keresztény életében, folytatta régi
életmódját, de új szellemmel telítette. Szent János evangéliuma után nagy elmélyüléssel olvasta Szent
Máté evangéliumát, amely utolsó kételyeitől is megszabadította. 350
körül meghalt a város püspöke, akinek a nevét sem ismerjük. A keresztény
nép összegyűlt és közfelkiáltással Hilariust választotta püspökké.
A választást különösebb lelkesedés nélkül, de feladatának tudatában
fogadta. Egyszer úgy emlékezett meg róla, mint "ráruházott hivatalról".
Jó érzéke volt a dolgok lényege iránt, ezért mindenekelőtt az
igehirdetés feladatának szentelte magát. Az éppen tanulmányozott Szent
Máté-evangéliumot magyarázta híveinek. A szöveg szellemi értelmét tárta
föl előttük, s ennek a kommentárnak a szövege ránk maradt. Nem mindig
volt könnyű gondolatait és fejtegetéseit követni, tekintélye mégis egyre
növekedett. Öt-hat év alatt kiépítette egyházmegyéjét. Mártont, Gallia
későbbi apostolát, eredménytelenül próbálta maga mellett tartani mint
diakonusát. Papjait valószínűleg közös életre fogta össze. Messze volt
Rómától és az ariánusokkal vívott küzdelmektől, amelyek az egyház keleti
felében már teljes hevességgel folytak. Megvallotta, hogy "a niceai
hitvallásról még csak nem is hallott, amíg számkivetésbe nem küldték".
A 353-as esztendőig Galliában senki sem törődött az arianizmussal. A
keresztény Kelet hitvitáiba csak a trieri püspök bonyolódott bele, aki
befogadta a száműzött Alexandriai Szent
Atanázt. Hilarius távol maradt az arles-i (353) és a milánói (355)
zsinatokról. Ezeket Constantius császár hozta össze. Másodszor is
elmozdították Atanázt, és megnyitották a birodalom nyugati
tartományainak kapuit az arianizmus előtt.
355-ben Hilarius
állt az arles-i Saturniusszal szemben kibontakozó ellenállás élére.
Saturnius volt tudniillik az arianizmus fő képviselője Galliában.
Hilarius megszervezte a galliai püspökök gyűlését, és meggyőzte őket,
hogy vizsgálják fölül az arles-i határozatokat, különüljenek el az
ariánus püspököktől, és utasítsák vissza Atanáz elítélését. Nem sokáig
váratott magára a császár ellenintézkedése, amelyet Saturnius sugallt:
Hilariust száműzetésbe küldték Kisázsiába.
356--359 között
élt Hilarius ott: "Fogságomban nem veszítettem el derűmet, mert Isten
igéjét nem lehet bilincsbe verni." Száműzetése ellenére nagy mozgási
szabadságot élvezett, amelyet alaposan ki is használt, hogy jobban
megismerje Keletet. Korábban úgyszólván semmit sem tudott a birodalom
keleti tartományairól. Fokozatosan megismerte az ottani egyházi
helyzetet, a teológiai problémákat, és belelátott a keleti gondolkodás
sajátságaiba. Látván a tanításban mutatkozó zavarokat és tévedéseket,
elhatározta, hogy teljes világossággal írásba foglalja a Szentírásra
vonatkozó igaz katolikus tanítást és a teológiai érveket. Már
száműzetésének első hónapjaiban elkezdte írni A Szentháromság című
főművét, amelynek talán szerencsésebb volt az eredeti címe: A hitről az
ariánusokkal szemben. "Kényszerítve láttam magamat, hogy ügyetlen
szavaimmal negvilágítsam ezeket a kimondhatatlan titkokat, és az emberi
nyelv elégtelenségeire bízzam azokat a misztériumokat, amelyeket
tulajdonképpen hitünkbe és lelkünk tiszteletébe zárva kellene őriznünk."
Hilarius számára a teológia sohasem a puszta tudásvágy kielégítése,
hanem mindig az élő Isten megközelítése volt.
Keleti
tartózkodásának köszönhető az is, hogy veszített gall merevségéből.
Nagyszabású békítő munkába fogott: kísérletet tett a 325 óta közzétett
hitvallási formulák értelmének kifejtésére. Az ellentáborban is
elismerte azt, ami nem volt merőben rossz, és ahol csak lehetségesnek
látszott, igyekezett az igaz hitnek megfelelő értelmezést találni.
Érintkezésbe lépett az ariánusokkal: "Nem tartottam bűnnek, hogy
társalogjak velük vagy belépjek templomaikba, mindenesetre anélkül, hogy
hitüket elfogadnám, vagy hogy nagyon bizakodnék abban, hogy együtt
dolgoznak velünk a béke helyreállításán."
Hilarius e
fáradozásaival kihívta maga ellen azoknak a "hithű" köröknek a
rosszallását, amelyek nem voltak képesek összeegyeztetni az igazságot és
a keresztény szeretetet, a tanbeli szilárdságot és a kölcsönös
megbecsülést.
Ott volt a szeleukiai zsinaton, de nem sikerült
az értelmet diadalra segítenie. Éppen ilyen kevés sikerrel járt a
császárral való találkozása Konstantinápolyban, mert a saját földijei
lettek árulói, akiknek hithűségét pedig annyira megdicsérte. Ez nagy
megaláztatást jelentett számára.
Végül is a keleti ariánusok
gondoskodtak róla, hogy "Kelet bajkeverőjét" visszaküldjék hazájába.
Hazatérve legfőbb feladatának azt tartotta, hogy az igaz hitet
visszaállítsa. Sulpicius Severus elmondja, hogy a poitiers-i püspök
ebben az időben a kétely és a félelem időszakát vészelte át. A
száműzetés és az egyházi események élesen megvilágították előtte, hogy a
teológiai alaptételek mennyire tehetetlenek a császári hatalom
túlkapásaival szemben. A párizsi zsinaton (361) elérte a galliai
arianizmus két fejének, Arles és Perigueux püspökének kiközösítését. A
rigoristák bosszúságára a többi ariánus érzületű püspökkel szemben
Hilarius ismét tanújelét adta józanságának és bölcsességének. Az volt az
alapelve, hogy azokat a püspököket, akik elismerték korábbi
tévedésüket, hagyják meg a helyükön. Ez volt a gall egyház szerencséje.
"Az egész világnak be kellett látnia -- írja Sulpicius Severus --, hogy
gall hazánk Hilarius püspök föllépése által szabadult meg a
szakadástól."
Amikor visszatért püspöki városába, ott találta
Mártont, aki beszámolt neki az igaz hit észak-itáliai összeomlásáról.
364-ben az új császár, Valentiniánus trónralépése után a poitiers-i
püspök kezdeményezően lépett fel Itáliában és megszervezte Itália
püspökeinek milánói gyűlését, de az nem volt képes az ügyesen védekező
ariánus püspököt, Auxentiust eltávolítani a város püspöki székéből.
Ez a kudarc mélyen megrendítette Hilariust. Arra indította, hogy
röpiratot írjon Contra Maxentium (Maxentius ellen) címmel, amelyben éles
határozottsággal megbélyegezte a császár beavatkozását a vallási
ügyekbe. Ezután egyre inkább visszavonult a csatározásoktól.
Életének utolsó éveit békében töltötte, miközben az igaz hit egyre újabb
sikereket ért el. Hilarius ismét a Biblia tanulmányozásának
szentelhette magát, és újra hozzálátott tanító munkájához. A zsoltárokat
magyarázta híveinek: a szó szerinti értelem alól kibányászta mélyebb
értelmük drágaköveit. A boldogság szombati nyugalmáról vagyis az örök
boldogságról így ír: "Azzal készülünk föl rá, ha imádkozunk,
virrasztunk, sokat olvassuk a Szentírást, ha böjtölünk, alázatosak vagyunk minden viszontagság ellenére is."
Hilarius írt liturgikus himnuszokat is azzal a szándékkal, hogy a
híveket bevezesse a teológiai igazságok ismeretébe és szorosabban
bekapcsolja a liturgikus ünneplésbe, de nem sok sikert aratott velük.
Túlságosan sok volt bennük a teológia ahhoz, hogy elnyerjék a nép
tetszését. Ezen a téren a milánói Szent
Ambrus szerencsésebb kézzel dolgozott. De mit számított már neki akkor a
siker vagy a balsiker! Szemét szilárdan az Úrra szegezte
"irgalmasságának beteltéig".
A vihar elcsitult, Hilarius
élvezte a békét és várta az igazak jutalmát. 367-ben halt meg püspöki
városában, Poitiers-ban. Korábban, megtérése és megkeresztelkedése előtt
félelemmel töltötte el a halál. Most úgy jelent meg előtte, mint a
fogyatkozást nem ismerő hajnal fénye, "amelyben vég nélkül hirdetheti az
Úr hűségét és szeretetét".
A 6. századi Jeromos-féle
martirológium szerint Hilariust 367. január 13-án temették el. Rómában a
13. század óta január 14-én ünnepelték, mert Vízkereszt oktávája
elfoglalta 13-át. 1969-ben, mivel ez a nap fölszabadult, újra 13-ra
tették az ünnepét.
Poitiers-i Szent Hilarius saját szavai tanúsítják, micsoda szenvedélyességgel vetette magát az ariánusokkal folytatott hitvitákba.
Amikor a szeleukiai zsinaton (359) eredménytelenek maradtak
fáradozásai, és igazhitű püspöktársai határozatlannak mutatkoztak
állásfoglalásukban, ilyen szemrehányást tett nekik egy harcos iratban:
"Egy szolga -- nem azt mondom, hogy jó szolga, hanem csak olyan átlagos
--, nem tűri, hogy gazdáját gyalázzák. Bosszút áll érte, ha módjában
áll. Egy katona életének veszélyeztetésével is védelmezi királyát, sőt
még akkor is így tesz, ha a saját testét kell eleven védőpajzsként eléje
vetnie. Egy házőrző kutya ugatni kezd, mihelyt valami szimatot kap, és
felugrik a legkisebb gyanús neszre. Ti pedig halljátok, hogy az emberek
azt mondják: >Krisztus, az Isten igaz fia nem Isten!
Isten Fia
által szólt hozzánk. Fia pedig azt akarta, hogy mindig legyenek, akik
továbbadják az Üzenetet. Ezért választott ki apostolokat, ezért hív ma
is szolgálatára, akár papként, akár világban élő hívőként hirdessük
Isten Országának örömhírét.
|
|
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
napi evangélium Aki bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek....
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus mindent az Atya megbízásából tesz, akkor ...
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus! A te küldetésed az volt, hogy ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) KERESZTÉNYEK, SÍRJATOK képhez:
törlés Keresztények sírjatok, Mélyen szomorkodjatok. ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
ed You have no flash plugin installed Download latest ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Az evangéliumi jelenet helyszíne továbbra is a ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Köszönöm Teremtőm, hogy embernek ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Kérés blogbejegyzéshez:
Imádság a Szenvedőkért: Ó, Szűzanyánk, szenvedők ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Útravaló 2025. április 7.
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Flash version 10,1 or greater is required You ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!