Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A Szentírás szövegeiről általában meg szoktuk jegyezni, hogy szerzőik nem helyszíni tudósítást, riportot szándékoztak olvasóiknak átnyújtani, hanem valamiféle tanúságtételt arról, ahogy a megörökített események a szentírók hitén keresztül értelmeződnek, s így a hit továbbadásának csatornáivá válnak.
Fokozottan igaz ez a feltámadás-elbeszélésekre, s talán még fokozottabban arra a módra, ahogy a János-evangélium láttatja a feltámadást.
Valahogy két alapvetően teljesen összeegyeztethetetlen pólus egymáshoz közelítését láthatjuk ugyanis: egyrészt azt a felfoghatatlan tényt, hogy megtörténhetett az, amiről biztosan tudjuk, hogy nem történhet meg, hiszen sosem láttunk még példát arra, hogy valaki, aki meghalt, újra él. Másrészt pedig mégis ott van az a meggyőződés, hogy a mi Mesterünk mégis él, megjelenik tanítványainak, étkezik velük.
S mindkét tény nyilvánvaló: az is, hogy magáról a feltámadás eseményéről senki nem tud egzakt, tényszerű leírást adni, nincsenek szemtanúi, de az is, hogy a Megfeszített újra él, megjelenik tanítványainak, beszél velük, megfeddi őket, velük eszik.
S ennek a két pólusnak az összekötője a hit, a húsvéti hit.
S ahhoz, hogy a tanítványok húsvéti hitét megértsük, s ahhoz, hogy mi magunk is a húsvéti hitre eljussunk, vizsgáljuk meg egy kicsit, hogy miben áll a tanítványok hite.
Ez a hit – noha vannak szilárd, kikristályosodott állomásai – sokkal inkább egy folyamat, mely egy kapcsolatban, a Jézussal való bizalmi viszonyban formálódik. Ezt sugallja az üres sírba benéző tanítványról megfogalmazott legfontosabb mondat: „látta és hitt”. Mintha valami olyasmi játszódna le e tanítvány szívében, mint amikor egy sokdarabos kirakós játékban a helyére kerül az utolsó darab is. Eddig voltak élményeink, benyomásaink a Mesterről, időt töltöttünk vele, tetszett, ahogyan él és tanít; mondott ugyan sok különös, rejtélyes, zavaros, nem érthető, dolgot is, például a föltámadásról, amit értettünk is meg nem is, de most, itt, ebben a pillanatban, az üres sír hihetetlen voltával szembesülve egyszer csak összeállt minden és megértettünk, amiről a Mester beszélt!
Ugyanakkor azt is fontos, hogy nem egy alaptalan, vak hitről van szó, amit nem igazol semmi. Nem egy hézagpótló hitről, ahol a számunkra megmagyarázhatatlan, érthetetlen dolgok helyébe állítjuk a hit mindeneket fölülíró voltát. Nagyon finoman jelzi ezt az evangélista azzal a precíz megjegyzéssel, hogy a Jézus halott testét burkoló lepleket szépen összehajtva, külön eltéve találták. Felettébb illogikus volna ugyanis, hogy ha Jézus testét egyszerűen kilopták volna a sírból, akkor a lepleket otthagyták volna, s ráadásul ilyen rendezetten.
S ha ezt a hitet még jobban meg akarjuk érteni, amit a János-evangélium elénk tár, érdemes egy kicsit előre- és visszalapoznunk is az evangéliumban. Ha visszafelé lapozunk, a búcsúbeszédhez jutunk, ahol Jézus sokat beszél a hitről: „Ne nyugtalankodjék szívetek! Higgyetek Istenben, és bennem is higgyetek!” Ha előre lapozunk, Tamás történeténél ezt olvashatjuk: „Most már hiszel Tamás, mert láttál engem. Boldogok, akik nem látnak, és mégis hisznek.” Majd a szeretett tanítvány az evangéliuma lezárásaként ezt a záró útmutatást adja írása olvasóinak: „…ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen…”
S itt még egy pillanatra térjünk vissza a hitről, a húsvéti hitről mondott alapgondolatunkra: ha a szerzőt, Jánost nézzük, az evangélium sok pontján, szinte állandó jelzőként szerepel neve mellett: „a szeretett tanítvány”. Vagyis a hit, amiről azt állítottuk, hogy dinamikus, változó, folyamatosan fejlődni képes viszony, csak úgy képes alakulni, bizonyosságra jutni, ha a Mesterrel való kapcsolatban, szeretetkapcsolatban, a bizalom légkörében létezik.
Vannak lelki írók, akik azt hangsúlyozzák, hogy a keresztény hit alapvetően végtelenül egyszerű, hiszen valójában egyetlen kérdésre kell újra és újra választ adnunk: a kinyilatkoztatásban hiszünk-e inkább, vagy a saját érzéseinkben, benyomásainkban, véleményünkben. A Jézusban kimondott kinyilatkoztatás azt állítja, hogy az Isten szeret, személyesen, közvetlenül és mindennél jobban. És ez akkor is igaz, ha a tapasztalataink, érzéseink, élményeink épp nem ezzel vágnak össze. Ez az a pont, amikor a hit döntésére van szükség: Isten ígéretében hiszek-e inkább vagy a saját vélekedéseimben?!
Ha ezt a döntést újra és újra meghozzuk, akkor a legsarkosabb, legmegpróbálóbb helyzetben is összeállhat a kép, helyére kerülhetnek a kirakódarabok, a szeretett tanítvány hitére juthatunk: „látta és hitt”.
Ez a hit mindannyiunk osztályrésze lehet, mindannyian erre a kapcsolatban élő, abból forrásozó, abban erősödő húsvéti hitre vagyunk meghívva.
Kondé Lajos / Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Papa beteg fórumtémában:
Adj szeretteimnek jó egészséget Adj szeretteimnek...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Páduai Szent Antal képhez:
IMA SZENT ANTAL SEGÍTSÉGÉÉRT Bizalommal ...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, miképpen...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Páduai Szent Antal képhez:
Antal, kinek lángszavára mély tenger felel, Szívünk siket ...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Imaszándék fórumtémában:
Imádkozzunk Isten irgalmasságáért az egész ...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) Isteni irgalmasság rózsafüzére fórumtémában:
Imádkozzunk Isten irgalmasságáért az egész ...
schrancz Erika 5 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló május 6,
schrancz Erika írta 5 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
napi evangélium Én vagyok az élet kenyere. Abban az...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus az élet kenyerének nevezi magát a...
schrancz Erika írta 5 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Drága Jézus! Sokszor olyan nehéz az élet. Teszem a ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!