Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | schrancz Erika | 0 hozzászólás
Szentbeszéd a nagycsütörtöki esti szentmisén (Cæna Domini). Esztergomi bazilika, 2012. április 5.
(Jn 13,1-15)
Főtisztelendő és Eminenciás Bíboros Úr és Püspök Úr, Főtisztelendő Paptestvérek, Krisztusban Kedves Testvéreim!
1)
A szentmise evangéliumában a lábmosás történetét hallottuk Szent János
titokzatos elbeszélése szerint. Miért mossa meg Krisztus a tanítványok
lábát? Jelét adja ezzel alázatosságának és szeretetének tanítványai
iránt. De jele a lábmosás a megtisztulásnak is. Maga Jézus mondja:
tiszták vagytok, de nem egészen. Arra emlékeztet minket ilyenkor az
Egyház, hogy aki tiszta a halálos bűntől, és ezért nem méltatlan az
utolsó vacsora nagy eseményére, Krisztus Testének és Vérének vételére,
annak is – jelképesen szólva – meg kell mosnia a lábát, vagyis meg kell
tisztulnia minden rossz szokástól, szándéktól, bocsánatos bűntől, minden
olyan ragaszkodástól, amely akadályoz minket abban, hogy Isten akaratát
teljesítsük. Ezért tartunk egyébként minden szentmise elején
bűnbánatot. Ez nem helyettesíti a szentgyónást, nem törli el a halálos
bűnöket, de felkészít minket, hogy „méltóképpen ünnepeljük az Úr szent
titkait”, vagyis a misztériumok misztériumát, az Eucharisztiát. Így lesz
a szentmisén való részvételünk és a szentáldozásunk nemcsak érvényes,
nemcsak megfelelő, hanem igazán gyümölcsöző. Isten ingyenesen, ajándékba
adja végtelen értékű kegyelmét, nekünk pedig együtt kell működni vele
minden fenntartás nélkül, teljes szívünkből, teljes lelkünkből és minden
erőnkből. Ennek a teljességnek, a teljes készségnek nagyszerű jelképe a
lábmosás.
Itt, a mai szertartásban Krisztus személyes gesztusára emlékezünk a lábmosáskor. De figyelmeztetés is ez a számunkra, arra, hogy mindannyian kötelesek vagyunk az áldozatkész szeretetre egymás iránt. Ez nem csupán tetszőleges, „szorgalmi” feladat, hanem valódi kötelességünk. Jézus azt mondja: nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Nemcsak a szabadidőnkből, nemcsak a feleslegünkből adhatunk másoknak, hanem adott esetben kötelesek lehetünk abból az időből, abból az energiából, abból az anyagi lehetőségből is adni, amire nekünk magunknak is szükségünk lenne. Csak így tudjuk legalább részben viszonozni Krisztus irántunk való szeretetét.
2) A lábmosás jelentőségét Jézus életének más eseményei is megvilágítják. Hiszen Jézus lábát is megmossák. Gondoljunk arra az esetre, amely Simon farizeus házában történt . Egy bűnös nő alabástrom edényben olajat hozott. Könnyeit hullatta Jézus lábára, majd hajával megtörölte és illatos olajjal megkente Jézus lábát. A házigazda megbotránkozott ezen. Jézus pedig elmondta a példabeszédet a hitelezőről és két adósáról. Az egyik ötszáz dénárral tartozott, a másik ötvennel. A hitelező elengedte a tartozást mindkettőnek. Vajon melyikük szereti jobban érte? Természetesen az, akinek többet engedett el. Ezért Jézus a farizeushoz fordult és példaképül állította elé a bűnbánó asszonyt. Mert a házigazda nem adott vizet Jézus lábára, az asszony viszont könnyeivel áztatta. Sok bűne bocsánatot nyert, mert nagyon szeretett (vö.: Lk 7, 36-50). Amikor Jézus megmossa tanítványai lábát, nem egyszerűen udvarias, nem egyszerűen szolgálatkész, hanem szinte ennek a bűnös asszonynak a szerepét vállalja. Zavarba is esnek a tanítványok. Mert Jézus értünk olyan lett, mint a bűnös, mint a bűnöző, mint a szolga. Megvádolták, kivégezték. De tőlünk azt kívánja, éppen ezzel is arra szólít, és arra kötelez, hogy mi viszont ismerjük el valódi bűneinket és hibáinkat, bűnbánó szeretettel forduljunk Krisztushoz, és legyünk készek egymás szolgálatára.
3) Nem kíván Jézus túl sokat? Tőlünk, emberektől, vagy akár az apostoloktól is? Hiszen néhány órával később elalusznak az imádkozó Jézus mellett az Olajfák Hegyén. Aztán elmenekülnek, és magára hagyják. Majd beköszönt körülöttük a csend. Őket szánta Jézus arra, hogy hirdessék tanítását és örömhírét, de az elfogatás, a kereszthalál elcsendesítette őket. Majd Pünkösdkor oldódik meg a nyelvük a Szentlélek hatására, akkor lesznek az Örömhír bátor hirdetőivé. De Jézus tudta, mi lakik az emberben, tudta, hogy Szent Péter is még kakasszó előtt háromszor tagadja meg őt. Ezért hagyta itt Testét és Vérét közöttünk, ezért akarta, hogy az Eucharisztia áldozata mindig jelenvaló esemény legyen Egyházában és a világban. Nem csupán halványuló emlékezés vagy nosztalgia, hanem mindennapi kenyér, az útonjárók eledele, áldozat, táplálék és szent jelenlét.
A mai estén az Eucharisztia alapítását ünnepeljük. Micsoda húsvéti vacsora volt az! Micsoda széder! A kenyérről mondja Jézus, hogy a teste, és a borról, hogy a vére. És értünk adja a testét. A bor pedig a szövetség vére, az Újszövetségé. És maga Jézus az áldozat. A kereszten, majd pénteken, de már jelen időben. Jelenvalóként ott van az emeleti teremben a másnapi áldozat. És jelenvalóként van itt azóta is mindig a szentmisében, a történelmi jelenben a hajdani esemény, amely örök. Az esemény, amely térben-időben zajlott, de szét is feszíti a tér és idő határait. Az esemény, amely nem vagy konkrét pillanatban lejátszódott, reális történet, vagy örök megvalósulás, hanem egyszerre mind a kettő, mert Isten más dimenzióban létezik, mint az anyagvilág. De itt van most is, működik a világban, és közben mérhetetlenül túl is mindenen, amit érzékelünk, vagy akár gondolhatunk. Minden szentmise a világmindenségen túli isteni valóság különleges megjelenése köztünk. Más, mint Isten általános jelenléte mindenütt a világban, több annál. Sajátosan krisztusi, olyan isteni jelenlét, amely egy konkrét emberrel lényegi egységben van. Benne tehát gyökeresen másképp és mérhetetlenül inkább jelen van az Isten, mint bárhol egyebütt a világban. És ez a Krisztusban való isteni jelenlét újul meg és marad közöttünk az Eucharisztiában.
4) A tanítványok
pedig megérezték ezt, és annyira a hatása alá kerültek, hogy az Egyház
máig nem felejti. Aztán kimentek az Olajfák Hegyére, elaludtak, és
Péter, az első, aki az életét ajánlotta Jézusért, hamarosan meg is
tagadja. A főpap házához érnek még akkor éjjel. Ott is János és Péter
van jelen, mint majd Húsvét hajnalán. Ott is János az első. Ő szól, hogy
engedjék be Pétert. Ő ismerős a főpapi körökben. Pétert meg elárulja
még a viselkedése is. És megtörténik a dráma, a tagadás, és Péter
szívébe hatol Jézus tekintete, ahogy a költő írja:
Röhögnek a cselédek a rémült bugrison.
A Mester visszanézett. Mert Róma, Babilon
És Jeruzsálem egy már – halál, feltámadás! –
A Szikla, az Alapkő csak te lehetsz, Kéfás!
Ahogy
Jézus Péterre nézett, úgy tekint ránk is. Hív magához, szerepet,
küldetést szán nekünk. Köszönjük meg bizalmát és irgalmát, fogadjuk el
hívását. Vezessen ő egész életünkben! Ámen
|
|
schrancz Erika írta 3 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/1.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 3 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/2.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Bárcsak felismernéd te is, legalább...
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus jeruzsálemi útjának végéhez közeledünk, ...
schrancz Erika írta 3 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Mindenható és szent Istenünk! Te minden embert ...
schrancz Erika 5 órája új blogbejegyzést írt: A Boldogságos Szűz Mária bemutatása a templomban.
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
napi evangélium Mindenkinek, akinek van, még adnak, hogy ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A mai evangéliumi példabeszéd útmutatást ad...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Uram, taníts meg hálásnak lenni! Taníts meg ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) SZÉP IMÁDSÁGOK fórumtémában:
SZENT ERZSÉBET Magyarország szép nemes ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!