Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A 98. évébe lépett nemrég elején Bíró Antal atya, aki ma Böjte Csabának
segít: a szászvárosi ferences kolostorban berendezett gyermekotthonban
él, rendszeresen misézik, prédikál.
Nézem a kezét. Ujjai helyén mintha görcsösen, szeszélyes könnyűséggel
kanyargó szőlőkacsok, erősen kapaszkodó, szép erezetű öreg fa gyökerei
lennének. Finoman a karomra fonódnak; ha nyomatékosabban mond valamit,
nemcsak a hangját emeli meg, szorít egyet az ingemen.
Odalett a csont, az ízület
– Látja, tanár úr, a begombolkozás is nehezemre esik – mondja.
Ragaszkodik hozzá, hogy tanár úrnak szólítson. Az imént azt kérdezte,
mivel foglalatoskodtam eddig életemben; régvolt munkám keltette fel
leginkább az érdeklődését. Ő is tanított: az 1940-es években
Székelyudvarhelyen mint ferences barát németet és magyar irodalmat.
– A börtönben ment tönkre mindkét kezem. Pedig nem vertek meg, hanem
meghúzta a cement a pincében, ahol tartottak. Az öregedéssel pedig csak
súlyosbodott az állapota: odalett a csont, az ízület. Tavaly márciusban
ráadásul elestem, három helyen eltört a lábszáram. Porckopás van a
térdemben, rázuhantam a folyosón a kőpadlóra. Elölről kezdtem az
életemet a kilencvenhetedik évemben. Magatehetetlenül feküdtem hetekig,
mint egy pólyás baba. Újra meg kellett tanulnom mozogni, járni, kérem
szépen. Jobban félek, mióta nincs fájdalmam. Ezért is keresem a kezeket.
Akkor biztonságban érzem magam.
Az egykor szászok lakta, építőmesterei munkáját nyomaiban őrző
Szászváros felett esős-borús az idő. A ferences rendház hatalmas,
boltíves folyosója is sötétbe burkolózik. Késő délután érkeztünk meg
Antal atyához, Erdély legidősebb papjához, Csaba testvér egyik
segítőjéhez. Öt-tíz éves gyerekek lepik el pillanatok alatt a folyosót;
vége a tanulóidőnek, kezdődik a vacsora, juhsajt van és főtt tojás.
Magyar–román keveréknyelven beszélgetnek egymással és a nevelőkkel. A
gyerekek sokszor szegény román családokból érkeznek Szászvárosba, később
átkerülnek Csaba testvérhez Dévára; autóbusszal és vonattal negyven
perc a távolság. A gyerekek körbevesznek minket, határozott mozdulattal
kezet nyújtanak. Három-négy kar nyúl felénk egyszerre: az idegenből jött
a legérdekesebb ebben a pillanatban. A nevemet mondom, az egyik
visszakérdez:
– Ti-be-ri? Tiberiu? Én is Tiberiu vagyok – vágja rá büszkén. Aztán beözönlenek az étkezőbe.
Antal atya mellett a kis asztalon ott a főtt tojás lefedve, mellette egy
tepsiben rizses lecsó hűl. Ő főzte magának. Az íróasztalon világoskék
papír szálkás betűkkel. „Előttük van” – betűzöm ki a szöveget; oldalt az
Alföldy-féle irodalomkönyv és egy Jókai, a Mire megvénülünk. Az ablak
előtt címeres magyar zászló.
– A rabonbán unokája vagyok, tetőtől talpig székely – feleli, mikor a
gyermekkoráról kérdezem. – Zetelaka mellől, Küküllőkeményfalváról
származom. Onnan mentem barátnak.
Vékonyka kötetet mutat, végigpörgetem, beleolvasni nincs idő, folytatná a
beszélgetést. Látom, hogy versek.A saját költeményei. Tavaly gyűjtötte
össze és egészítette ki őket, amikor beteg volt.
– Nem is költemények ezek a szó mai értelmében. Regös vagyok én, krónikás.
Aztán fejből mondja, s megfogja a kezem:
– „Áron püspök! Erdély fia, sziklajellem a javából, / Csodát fakaszt
minden szava, akár Mózes a sziklából.” Tanítani akarok vele, tudja,
tanár úr? Mert a csodák megtörténnek, s bizony azt is tudhatjuk, ha egy
kicsit gondolkodunk, hogy a csodának kétféle módja van: a hivatalos,
amit a római kúria elismer, s van kérem ezen túl milliónyi magáncsoda
is. Olyan esemény, olyan személy szava az ember életében, ami irányadó,
ami a szemét felnyitja.
Nekem Áron püspök, a szent életű Márton Áron volt ilyen irányadóm, ilyen
Úristentől kapott csodám. Egyedül szentelt engem a gyulafehérvári
püspöki kápolnában. Hatan várakoztunk a növendék barátok közül a
papságra. Péter és Pál napján ötöt felszentelt, nekem meg kellett várni,
amíg betöltöm a huszonharmadik évemet. Különleges ajándék volt. A
szertartás után, jövőre lesz hetvenöt esztendeje, széket hozatott nekem,
szemben magával leültetett, úgy, mint ahogy mi ülünk most. Szépen
lassan a következőket mondotta. „Fiam! Tudod-e, mire vállalkoztál?” A
kérdés hirtelen jött, mellbe vágott. „Nehéz idők előtt állunk. Most
kaptam a jelentést a Vatikánból, hogy Oroszországban hogyan üldöznek két
jezsuita atyát.” Aztán elmondta a statisztikát: hány papot börtönöztek
be, végeztek ki eddig a kommunisták. „Ez vár ránk is” – mondta 1941-ben,
amikor még kevesen sejtették a háború kimenetelét. Mindig hangsúlyozom:
nemcsak azokat kell boldoggá avatni, akik börtönben haltak meg annak
idején, hanem azokat is, mint Márton püspököt, akik példamutatóan éltek.
Szinte a püspökkel egy időben került fogságba is. Márton Áron a
negyvenkilences csíksomlyói búcsúról távozva, miután sofőrje
Székelyudvarhely és Segesvár között kicselezte a letartóztatására
igyekvő titkosrendőröket, kerülő úton visszatért Gyulafehérvárra. Nem
sokkal később Bukarest felé menet fogták el, s került börtönbe, majd
1967-ig házi őrizetbe.
– A negyven esztendőn át legutolsónak hitt csíksomlyói körmenetre én
vezettem 1949-ben a zetelakai keresztalját – mondja Antal atya. – Több
tízezren voltak a somlyói nyeregben. Márton Áron püspököt négy gyimesi
csángó kísérte lóháton, hogy megvédjék. Mikor visszaértem Zetelakára, a
káplánunk körmenettel fogadott a falu határában. A központba érve a
káplán elkezdte énekelni a Himnuszt. Zúgott egész Zetelaka, mint az
őserdő. Még aznap este üzent a közelben tartózkodó püspök: hívják össze a
környék papságát, mert testamentáris szavakat akar mondani nekünk.
Röviden beszélt: „Ki tudja, találkozunk-e még?! A kötél a nyakamon; csak
azt várom, mikor húzzák meg. Nem mondok nektek egyebet:
engedelmeskedjetek a mindenkori törvényes püspökötöknek. Egyébbel ne
törődjetek. Vállalom a sorsomat, vállaljátok ti is!”
Megfogja a karomat, a szemembe néz áthatóan, egészen közelről. Értelem,
érzelem s az akaraterő csillog benne egyszerre. Keménykötésű férfi,
szenvedéllyel beszél, néha szinte kiabál, máskor egészen lehalkítja a
hangját, főleg, ha elkomorul.
– A káplánomat a Himnusz éneklése miatt keresték ugyan a rendőrök, de
addigra elbujdosott. Engem nem sokkal később, augusztus 29-én, a mohácsi
vész évfordulóján tartóztattak le. Harminchárom napig vallattak. Egy
olyan fiatal magyar férfi vette föl az adataimat, akit én elnökként
érettségiztettem. Hogy hívják az urat? – kérdezte. Szégyelld magadat,
mondtam, nézd meg az érettségidet, hogy ki írta alá! – folytatja az
atya, s haragosan felemeli a hangját; mintha itt lenne vallatója, s neki
mondaná. – Egy mellényben és egy ingben voltam a Securitate pincéjében,
akkor kezdődtek az ízületi nyavalyáim is. Azt követelték, írjam alá,
hogy a kommunizmus ádáz ellensége vagyok. Persze hogy nem írtam alá,
kérem szépen. Száz tanút hozunk, válaszolták. Mondom, egyet hívjanak!
Nem hívtak.
A jegyzőkönyvbe mégis bekerült, hogy „a rendszer ellensége”, s a papír
végigkísérte az életét a változásig. Aztán szabadon engedték,
visszamehetett szerzetestársai körébe. A rend működését nemsokára
betiltották: 1951. augusztus 20-án éjjel Erdély 22 ferences kolostorából
százhúsz barátot szedtek össze. Hamarosan mindannyian a nagy
máriaradnai rendházban találták magukat, az orosz katonák
szomszédságában. Végül három részre osztották a kisebb testvéreket: a
teológiai tanárok és a növendékek Désre, mások Körösbányára kerültek.
Bíró Antalt a székelyföldi Esztelnekre helyezték, a Kárpátok aljába.
Misézni lehetett, de őrizték őket. A teológiai tanárok titokban tovább
folytatták az oktatást, s aztán négy fal között felszentelték a
klerikusokat. A közelben lakó rendtárs, Csaba testvér is még az
illegális időkben lett ferences.
– Amikor megszüntették a kényszerlakhelyeket, feltették a kérdést: hová
akarok menni szolgálni. A Kárpátokba, Pálpatakára szerettem volna
kerülni, falusi emberek, medvék és farkasok közé, távol a külvilágtól.
Mondtam is. Az állam nem engedte, elővették a jegyzőkönyvet, hogy
ellensége vagyok a kommunizmusnak. Nem maradhattam a székelyek között,
ki kellett takarítaniuk engem Erdélyből! A Bánságba, a Temesvári
egyházmegyébe, Neudorfba, egy sváb faluba helyeztek a német nyelvtudásom
miatt. Negyvenhét esztendeig voltam ott. Német nyelvtudás, hát igen –
sóhajt. – Amikor a diplomát szereztem, azt mondta a vizsgáztató: maga
ugyan Nyikó menti dialektusban beszéli a németet, ellenben a
grammatikája tökéletes. Ezzel a Nyikó menti dialektusommal miséztem a
sváboknak, ezzel kereszteltem, eskettem, temettem őket. Amikor el
akartak helyezni, küldöttséget menesztettek Temesvárra, visszakértek.
Megáll egy pillanatra, megtörten néz rám.
– Fáradt vagyok, tanár úr, bronchitisem van, eddig bírtam hanggal – mondja.
Tamási Áron huncut székely volt
Szedelődzködnénk, de váratlanul lendületesen folytatni kezdi. Csaba
testvérről beszél, arról a negyven évvel fiatalabb paptársról, aki
Márton Áron mellett talán a legnagyobb hatással volt rá életében. Böjte
Csaba néhány évvel Ceausescu bukása után érkezett Dévára. Egy szobát
hagytak meg az előző rendszerben a plébánosnak, a ferences kolostor
többi helyisége romokban állt.
– Oda jártak be korábban piszkolni, szeretőzni. Csaba a lakatot az
ajtóról letörte, kitakarított, s elkezdte maga köré gyűjteni a
gyerekeket. Amikor ezt meghallottam, s láttam, milyen hatása van,
csatlakoztam hozzá, a gyerekeket sokszor az éhhaláltól mentő kis
csoporthoz. Életre hívtuk a Szent Antal Alapot. Ami pénzem volt,
beleadtam. Ott állok mögötte: Szászvárosban ő hivatalosan a plébános, de
én misézek a bentlakóknak és a szászvárosi, szórványban élő
magyaroknak. Először Csaba vitt át Magyarországra, missziót tartottunk
Szentesen. Így mutattam be őt: „Ama régvolt hadak útját rég belepte a
múlt pora, ne várjátok a királyfit, nem jön vissza többé soha. De Isten
megszánt minket, helyette jött másik Csaba, csuhában jött, nem lóháton,
az ő neve Böjte Csaba.” Mióta mellette vagyok, egyértelművé vált: annál,
milyen vallású, sokkal fontosabb, hogy jó vagy rossz-e az ember.
A kisegyházak néha még jobban is segítik Csaba testvért. Ötven-hatvan
éves férfi jött hozzánk a minap. Azt mondta, pünkösdi lelkészként bejár a
debreceni börtönbe, felkeresi a cellákat. Raboskodik ott egy marosszéki
fiú, nem tudom, mit csinált. A kisfia nyolcéves, nálunk van
Szászvárosban. A lelkész annyi csomagot hozott, amennyi a
csomagtartójába belefért. Aztán ugyanebből a pünkösdi gyülekezetből két
hét múlva hárman jöttek, hogy segítsenek, két hónap múlva pedig egy zsák
rizst és egy zsák cukrot küldtek a gyermekeknek. Idejött tizenkét
nazarénus leány a nyáron, kitakarították az egész kolostort, rendbe
szedték a kertet.
A regösségről, a dalnokságról érdeklődnék megint, ő azonban az eszmei-irodalmi előképekről beszél.
– Két nagy írónkat is hallhattam élőben: még papnövendékként Tamási
Áront. Huncut székely volt a kopasz fejével. Ő mondta, hogy a székely
kétszeresen magyar ember. Nyirő Józseffel pedig beszéltem is, amikor
1942-ben a kolozsvári moziban bemutatták az Emberek a havasont. Elöl
ült, vele a stáb, Szőts István rendező. Látta, hogy szerzetesek vagyunk,
odajött hozzánk a vetítés után. Gratuláltunk a filmhez. Tudtuk, hogy
otthagyta a papságot, megnősült, református lett. „Becsüljétek meg a
csuhát! – mondta. – Engem azóta ver az Isten, amióta a reverendát
ledobtam magamról.”
Bíró Antal atya viszont hű maradt.
– Jövőre lesz a hetvenötödik évfordulója, hogy Áron püspök pappá
szentelt. Remélem, megünnepelhetjük. Minden testrészem rossz már. Azért
adok hálát Istennek, hogy a szívemet, a fejemet megőrizte.
Pethő Tibor
mno.hu / Magyar Nemzet
|
|
schrancz Erika 2 órája új blogbejegyzést írt: Szent Ágnes szűz és vértanú
schrancz Erika írta 2 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Egyszer, amikor az Úr szombaton vetések között járt, ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Milyen tevékenységek végzését tiltja ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Uram, Jézusom! Hiszem, hogy te vagy az élő víz...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) Személyes üzenetek, értesitések. fórumtémában:
Köszöntöm 3 új belépőnket, Isten hozott közénk. Várjuk ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) Imádságok, kérések Szent Antalhoz fórumtémában:
Szent Antal segítségéért Bizalommal tekintek rád, erős ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) VERS fórumtémában:
Ha nem lelsz kiutat Ha túl sok gond vesz körül és nem lelsz ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) VERS fórumtémában:
Harangok Mikor megkondul egy harang, szomorú leszek, ...
schrancz Erika 20 órája új blogbejegyzést írt: Boldog Özséb áldozópap
schrancz Erika írta 20 órája a(z) KÖLTÖZZ SZÍVÜNKBE KRISZTUSUNK képhez:
IMÁDKOZZUNK A SZŰZANYÁHOZ! Drága Szent ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!