A mai szentmise első olvasmányának és evangéliumának közös témája az
ima. Az evangélium Jézus főpapi imájából idéz egy részt, míg az
apostolok-cselekedete, arról számol be, hogy az apostolok Urunk
mennybemenetele után visszatérnek Jeruzsálembe, és az emeleti teremben, a
Boldogságos Szűzanya köré gyűlve, imádkozva várják az Úr Jézus által
megígért Szentlelket.
Jézus az utolsó-vacsora termében mondja el főpapi imáját, hangosan,
tanítványai körében, közvetlenül kínszenvedése előtt: „Jézus szemét az
égre emelve így szólt: »Atyám, elérkezett az óra! Dicsőítsd meg Fiadat,
hogy Fiad is megdicsőítsen téged. Te hatalmat adtál neki minden ember
fölött, hogy mindenkinek, akit neki adtál, örök életet adjon”(Jn
17,1-2).
Az Úr Jézus életének egyik legmegrendítőbb állomása minden bizonnyal az
Olajfák hegyi, ahol szembenéz a nagy választással: életét mentse, maga
magát igazolja, vagy az Atya akarata szerint szolgáltassa ki magát
azoknak, akik már életére törnek, s ezzel vállalja a biztos szenvedést
és a halált. „Most mélyen megrendült a lelkem – mondja az olajfák
hegyén. Mit is mondjak? Hogy szabadíts meg attól az órától, Atyám? De
hiszen éppen azért az óráért jöttem! Atyám dicsőítsd meg nevedet” (Jn
12,27-28).
Ez Jézus órája, amelyre oly nagyon készült küldetése teljesítésének
kezdete óta. Szent János evangélista sokszor említi ezt az órát, amely
felé útján a Mester tudatosan halad.
Jézus gondolatai „órájára” irányulnak, kereszthalálának órájára. E halál
által lép majd be a feltámadás dicsőségébe, vagyis abba a dicsőségbe,
amelyben része volt már a világ teremtése előtt. A világba lépve, a
megtestesülés által, amikor Pál apostol szavaival élve „szolgai alakot
öltött”, megsemmisítette ezt a dicsőséget: most viszont, amikor
halálával eltávozik ebből a világból, azt kéri, hogy visszatérhessen
ebbe a dicsőségbe.
Halálával azonban nem szűnik meg küldetése, a halál csak az első
elengedhetetlen lépés. Ezt egy második követi, nevezetesen a feltámadás,
a megdicsőülés. Az önként vállalt halál után a dicsőségesen feltámadott
Krisztus dicsőíti meg az Atyát és üdvözíti az embereket, mert hatalmat
kapott, hogy örökéletet adjon nekik. Tehát, amikor Jézus saját
megdicsőítését kéri, akkor az Atya dicsőségét és az emberek üdvösségét
is kéri.
Az Úr Jézus miután önmagáért imádkozott, apostolaiért és általuk minden
benne hívőért könyörög: „értük könyörgök.” Az Atyához tartoznak, nem
csupán teremtményi voltuk miatt, hanem mivel az Atya apostoli
tevékenységre választotta ki őket és e választás után Fiának adta őket.
Ezért mondja „a tieid voltak, és nekem adtad őket”(6). Jézus odaadó
szeretettel szerette és őrizte őket. Bevezette őket Isten titkaiba,
átadta nekik az Atya szavát, tanítását, amit ők el is fogadtak: „az
igéket, amelyeket nekem adtál, átadtam nekik; ők elfogadták”(8).
A távozni készülő Jézus most aggódik értük. Mintha akarata ellenére
hagyná őket a világban, ahol ezer veszélynek és harcnak vannak kitéve.
Ezért megindító gyöngédséggel bízza őket az Atyára: „értük könyörgök…
akiket nekem adtál, mert a tieid… Én nem maradok tovább a világban, de
ők a világban maradnak, én meg visszatérek hozzád”(9,11). Az
apostoloknak itt kell maradniuk, hogy Krisztus küldetését folytassák.
Ezért fohászkodik így: „Nem azt kérem, hogy vedd el őket a világból,
hanem hogy óvd meg őket a gonosztól”(15).
A világ egyrészt az Isten teremtette kozmoszt, földi létünk színterét
jelenti. Másrészt ez a világ az antivilág; a hitetlenség, a gyűlölet és a
szeretetlenség központja, a keresztény élet követelményeivel ellentétes
és annak ellentmondó világ, ami a bűn birodalmát is jelzi: a Biblia
gyakorta úgy beszél erről a világról, mint az istenellenes tényezők
összességéről. Amikor Jézus arra kéri az Atyát, hogy tanítványait ne
vegye el a világból, a világ szónak mindkét jelentésére gondol. A
tanítványnak a földi életben kell tanúságot tennie, és itt kell
megküzdenie a sötétség hatalmával.
A bűn hatalmával viaskodó tanítvány nem marad támasz nélkül: mert Jézus
arra kéri az Atyát, hogy tanúságtevőit óvja meg a gonosztól. A gonosz
nem más, mint a bűnös világ, a személyes sátán, vagyis azoknak az
istenellenes tényezőknek az összessége, amelyek személyek közvetítésével
érik el az ember belső világát. Amikor Jézus arra kéri az Atyát, hogy
óvja meg tanítványait a gonosztól, erőt kér számukra, hogy eredményesen
tudjanak küzdeni az istenellenes hatalmakkal szemben, és hatékonyan
tudjanak együttműködni Isten üdvözítő akaratával.
Az Apostolok-cselekedete arról számol be, hogy negyven nap múlva, amikor
Jézus halála által már belépett az égi dicsőségbe, az apostolok ismét
az utolsó vacsora termében vannak. A Mester már nincs közöttük, hogy
velük és értük imádkozzék, de jelen van Mária, az Istenanya és segíti
őket.
Az apostolok nem felejtették el Jézus imáját, és biztosra vehetjük, hogy
magukévá tették. Jézushoz hasonlóan az atya dicsőségét és az emberek
üdvösségét kérik, saját maguk számára pedig segítségért könyörögnek,
hogy Krisztus hűséges tanúi lehessenek. Így várják a Szentlélek
eljövetelét: „egy szívvel, egy lélekkel, állhatatosan imádkozva…
Máriával, Jézus Anyjával”(Csel 1,15).
Azzal a Máriával, akit Isten, mint a reménység gyönyörű képét, szent
Fiának anyját, az emberi nem legszebb virágát, állítja elénk. Isten
választotta ki ezt a leányt; létének első pillanatától kezdve
elárasztotta kegyelmével, és kiszemelte a megtestesült Istenfia, Jézus
anyjává. Nem emberi apától született Jézus; így mutatta meg az Isten,
hogy bár Jézus valóságos ember, nem az ember önerejének alkotása, hanem
az ő szeretetének ajándéka. Úgy volt rendjén, hogy Jézus az „atyám”
szóval csak az ő mennyei Atyját szólíthassa. Minthogy „Istennél semmi
sem lehetetlen”(Lk 1,36), a Szentlélek csodálatos ereje teszi szűzen
anyává Máriát. És Mária hisz az Istennek. „Az Úr szolgálója vagyok,
teljesedjenek hát be rajtam szavaid” - feleli az Isten angyalának.
Ott áll Mária édes fia keresztfájánál: ő az egyetlen, aki még akkor is,
ott is hisz benne. De ott van az apostolok között is, a mennybemenetel
utáni napokban, és az első pünkösd napján, amikor mindnyájukra leszáll a
Szentlélek.
Nekünk is az apostolokhoz és Máriához hasonlóan kell készülnünk
Pünkösdre: imával és jócselekedetekkel Istent dicsőíteni, és így
felkészíteni szívünket a Szentlélek befogadására, imádkozni az Egyházért
és pásztoraiért, s minden ember üdvösségéért.
Ugyanakkor a világban maradás és a bűn hatalma elleni küzdelem nekünk is
feladatunk. És ez a feladat mindenképpen felülmúlja erőinket. Ne
feledjük azonban, hogy Jézus értünk is imádkozott, számunkra is kérte az
erőt. De nemcsak értük könyörgök, hanem azokért is, akik a szavukra
hinni fognak bennem (Jn 17,20). Ebből az erőforrásból merítve vállaljuk
tehát földi létünk valamennyi terhét, harcoljunk a bűn ellen, hogy Isten
igazságában megszentelt lényekké válhassunk.
És ne feledjük Mária az Isten szeretetétől elárasztott, a Krisztustól
megváltott, a Szentlélektől betöltött ember tökéletes példája, az Egyház
legtökéletesebb tagja és mintaképe. Ő a mennyországban sem tétlen:
anyai szívébe zárja nemcsak Jézust, hanem valamennyi gyermekét, Jézus
testvéreit s imádkozik értünk, „most és halálunk óráján”. Ámen.
Kommentáld!