Egy rákos beteg szerzetes pap tanúságtétele
P. Szűcs János Sándor OCD
„A BETEGSÉG IS A VÉGTELENÜL SZERETŐ ISTEN NAGY AJÁNDÉKA”
„Számomra az élet Krisztus, a halál pedig nyereség” (Fil
1,21). Ezzel a gondolattal kezdeném, mert ez az igazi lényeg! No meg egy
versidézettel, amely vers egyik kedvencem a sok közül: Reményik Sándor:
„Kegyelem”
„...S akkor - magától - megnyílik az ég...
Akkor - magától - szűnik a vihar,
Akkor- magától - minden elcsitul,
Akkor - magától - éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától - friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a Kegyelem.”
Nem tudom szavakkal kifejezni, hogy mennyi csodát éltem át és
tapasztaltam meg 2011. június közepétől, az életembe bekopogó
rákbetegségemtől kezdve a mai napig: betegségem egész folyamán (az
operáció augusztus 18-án volt). Mondhatom: Isten segítségével, az égiek,
s főként Marcell atya közbenjárására, valamint a kedves és ragaszkodó,
szerető hívek, kármelita atyák, testvérek, nővérek, egyházmegyés papok,
gimnáziumi osztálytársaim, de püspök atyák, ismerősök, rokonságom, s
közülük külön is kiemelve kedves idős Szüleim imáinak segítségével
lelkileg, bensőmben mindig nyugodt voltam.
Nem emlékszem arra, hogy féltem volna a haláltól, aminek pedig a
közelében jártam: inkább a szenvedéstől, a kórházi
kiszolgáltatottságtól, s érdekes módon főként az altatástól. E két
utóbbihoz most már megjegyezhetem, hogy majdnem felesleges volt félni,
mint ezt a későbbi történések mutatták, viszont ez a bizonyos félelem
azért lehetett bennem, így utólag visszagondolva, mert még életemben nem
voltam ilyen hosszú ideig kórházban (egyébként ez sem volt sok, hiszen
10 nap volt mindösszesen a műtéti előkészítéstől számítva az operációt
és osztályon eltöltött lábadozást beleszámítva a Pesti Kármelbe történő
hazamenetelemig). Amikor megszülettem Baján 1956-ban, akkor voltam
kórházban, valamint gimnáziumi koromban egy lábtörés miatt fél napig, s
Miskolcon vesekő gondokkal voltam egy napot kórházban 2000-ben, s ott
egy éjszakát is bent kellett töltenem. Az altatástól meg azért
tarthattam, mert még sosem éltem ilyet át: titokzatosnak tűnt előttem.
De egy pap barátom, akit néhány éve tüdőrák miatt operáltak, bátorított,
hosszan mesélve telefonban ennek módjáról. Többek között elmondta, hogy
nem fogsz emlékezni semmire, csak arra, hogy betolnak a műtőbe, ott
injekciót adnak, s a következő pillanat az lesz majd, hogy ébresztgetnek
a műtét után a folyósón, vagy az osztályon. Az atyának ezek a szavai
némileg bátorítottak s erőt adtak. Egyébként igaza lett: minden úgy
történt, ahogyan elmesélte, egy kis változással, de erről majd később
írok nagy hálával.
Miután az osztályon előkészítettek a műtétre, s jött a zöldbe
öltözött műtős férfi, aki nagyon kedves volt, (mint egyébként mindenki:
betegtársaim, a nővérek, s elsősorban az operációt végző Professzor úr),
fölvitt a betegszállító kocsival a műtő terem előtti térbe, ott
megálltunk, s a következőt mondta: ne nagyon mozogjak a kocsin, mert
szűk, nehogy leessek. Aztán következett a műtő, ahol zöldbe öltözött
személyek vártak, meg rendkívül sok gépezet, de mindezt csak hanyatt
fekve tudtam szemügyre venni. Igyekeztem kihasználni azt a néhány
percet, amíg nagy volt a sürgés-forgás, s végül megérkezett az operációt
vezető Professzor, akinek kedvessége, mosolya és nyugalma rám is
nyugtató és nagyon jó hatással volt. Ettől kezdve az események nagyon
gyorsan következtek: fejemnél megjelent az altató professzorasszony
néhány személlyel, s kedvesen azt mondta, hogy most fog egy injekciót
kapni, amitől el tetszik aludni. Ahogyan ezt kimondta, máris beadták a
szurit, amitől valóban abban a pillanatban elaludtam. Utána jött a több
órás műtét, amit természetesen „tudatomon kívül” végeztek. Ami érdekes,
az az, hogy a következő két mondatra emlékszem. Az egyiket az imént
írtam, s így hangzott: „most kap egy injekciót, amitől el tetszik
aludni.” A másik mondat pedig így hangzott: „Tessék csak balra nézni,
itt van a főnöke.” De ezt a mondatot valószínűleg többször mondhatta a
zöldköpenyes műtős férfi, mert mintha egy mély álomból ébredeztem volna,
de úgy ám, hogy felnéztem Rafael atyára, de abban a pillanatban újra
visszazuhantam a kábulatba, aztán megint a műtős mondata, s én újra
Rafael atyát láttam magam mellet, ahogyan műtő kocsin toltak ki a
folyosón. Ez a visszazuhanás az altatásba, illetve ébredezés néhány
percig eltarthatott, közben az intenzív osztályon elhelyeztek, s immáron
fehér köpenybe öltözve megjelent Rafael provinciális atya, akinek
jelenléte igen biztató volt, mert lassan ráébredtem, hogy élek. Meg
láttam azt is, hogy Provinciális atya minden fáradságot és munkát
félretéve szinte állandóan mellettem volt. Ezt a mellém állását ezúton
is nagyon köszönöm. Nem is lehet szavakba foglalni azt a jó érzést, hogy
mit jelent az, hogy nem csak úgymond idegenek vesznek körül ilyen
krízishelyzetben, hanem egy rendtárs és igazi barát, ráadásul elöljáróm.
Értettem, amit mond, kérdez, lassan válaszolni is tudtam.
No, ez az, amire a tüdőrákon átesett papbarátom nem készített föl,
erre a nagy örömre, hogy „amikor felébredsz, melletted fog állni a
rendtársad.” Igen ám, de Isten tartogat sok örömet is, amit előre nem is
érzel, egyszer csak itt van: rád köszönt a Meglepetés, s úgy hiszem -
talán úgy tudom és tapasztalom, hogy Isten a meglepetések Istene: talán
nem is várod, tán nem is gondolsz rá, Ő itt van, s átölel egy
embertestvéred szeretetével, mosolyával, egy kedves és bátorító
szavával.
Itt térnék még ki néhány mondat erejéig Rafael atya jelenlétére,
aki végigkísérte kálváriámat. A műtét előtti 10 napon át bátorított,
látogatott. Ő és a pesti házfőnök atya kísértek be a kórházba. A műtéti
előkészítésnél is ott volt mellettem Rafael atya, sőt a nagy pillanatban
is: a műtőbe szállításnál, s az operáció idején is, igaz: nem bent, de a
műtő előtt igen.
Ő mesélte később, hogy be is kukkanthatott a műtőbe, mert néha a
csapóajtó nyitva maradt 1-2 percre, engem nem látott, de a műtőasztalt
messziről igen, amin biztosan én voltam kiterítve, hiszen a sok-sok
orvos, illetve segédkezők között ott állt a Professzor úr is.
S az élet másik biztos jele volt bennem az iszonyatos nagy
sebfájdalom, ami miatt valószínűleg kiabálhattam, mert elég gyorsan
hozták az infúziót, ami a nyakamon volt bekötve, s igen gyorsan enyhült
is a fájdalom. Ez a jajgatási akció az éjszaka többször is előfordult,
de hála Istennek és az éjszakás nővéreknek, igen gyorsan ott termettek s
beadták a fájdalomcsillapító injekciót. Az éjszaka folyamán csak
egyszer kellett többet várnom a fájdalomcsillapításra, amikor is egy
denevér beszállt hozzánk a kórterembe, majd a nővérkék szobája elé, úgy
hogy nem mertek kijönni hozzám a gyógyszert hozni, mert ijedeztek a
denevértől, aki idővel mégis csak elrepült valahová, s nagy
megkönnyebbülésemre megérkezett a nővér a gyógyszerrel.
Különösen is hálát adok Istennek, hogy mindezt megengedte, ezen
átvezetett és beépítette végtelenül szerető tervébe. Folyamatosan
tapasztaltam az Égiek, Kármel szentjeinek, főként Marcell atyának
közbenjárását. Annak a Marcell atyának, akinek skapuláré ereklyéjét
állandóan, most is párnám alatt tartom: megérintem, beléje kapaszkodom
szenvedések, fájdalmak, vagy örömök idején, megcsókolom: Marcell atya
állandó kísérőm, hűséges társam egész végig. Az operációm előtti 10
napot már a pesti kolostorunkban töltöttem, házfőnök atya jóvoltából, s
minden nap Marcell atya sírjánál miséztem: micsoda Kegyelem!
Az is nagy ajándék a magyar Kármel számára, hogy Pawel atya át
tudta venni a keszthelyi plébániánk irányítását és fiatalos
lelkesedéssel „belevetette” magát a szerteágazó feladatok végzésébe.
Ebben nagy segítségére volt és van Rafael, Fábián és az egyházmegyés
Sándor Mihály atya, aki jelenleg egy évet segít keszthelyi plébániánk
lelkipásztori munkáiban. S itt mondunk köszönetet a plébánia és rendház
világi munkatársainak, a képviselőtestületnek és minden Kármelt szerető
és segítő kedves hívőnek is.
Egy-két szót a prevencióról, az ún. megelőzésről, hiszen sokan
kérdezik: „Mi okozta a rákbetegségemet?” Illetve: „Elkerülhető lett
volna-e?” Ezt én nem tudom 100 %-osan megítélni, de ha jobban figyeltem
volna az életvitelemre - talán nem következett volna be.
De álljon itt egy szakorvos könyvéből vett hozzászóló idézet, ami elgondolkodtató:
„A
gyógyítás mellett sokkal nagyobb energiát kellene fordítanunk a
megelőzésre! Magam is vallom, hogy a betegségek figyelmeztető jelek, és a prevenció lényegében önmagunk megismerése kellene, hogy legyen:
tisztába kerülni a saját képességeinkkel, értékeinkkel, elfogadni a
gyengeségeinket, azaz fejleszteni az önismeretünket Mindezzel számos
betegségünket, bajunkat megelőzhetnénk!” (Dr. Domján Mihály Miklós tanácsadó szakpszichológus és családterapeuta: „Veled vagyok” c. könyve 108. old. Dr.B.Gy).
S ha már az életvitel fontossága így szóba jött, újfent segítségül
hívok egy szakembert, egy onkológus professzort, aki a rákos betegek
kezeléséről, illetve az érintett betegek hozzáállásának, magatartásának,
viselkedésének fontosságáról lát el minket hasznos információval:
„A
tudományos kutatások összefüggést mutattak a rákbetegek depresszió
szintje és túlélési ideje között. Sőt kapcsolat lehet a páciensek
pszichés állapota, a negatív stressz, szorongás és a daganatos betegség
rosszabbodása között is. Ez alátámasztja, hogy nem elég gyógyszerekkel
gyógyítani, szükség van a betegek életvezetésének támogatására is.”
(Prof. dr. Bodoky György: „Orvoslás és pszichológia” in: „Rákgyógyítás -
A daganatos betegek és hozzátartozóik országos magazinja” IV. évf. 2.
szám 19. oldal - 6723 Szeged, Építő u. 3/a - rakgyogyitas@gmail.com -
www.rakgyogyitas.hu)
Nagyon megszívlelendő dolgokat ír XVI. Benedek pápánk a „Deus
caritas est” c. enciklikájában (2006): „A hitnek megvan a maga lényege,
tudniillik, hogy találkozás az élő Istennel - olyan találkozás, mely az
ész sajátos területét messze meghaladó új horizontot nyit számunkra.
Ugyanakkor az ész számára tisztító erő is. Isten távlatából szabadítja
meg vakságától, és segíti, hogy egyre inkább önmaga legyen. Lehetővé
teszi ay ész számára, hogy jobban működjön és sajátos tárgyait jobban
lássa... Az Egyház hozzá akar járulni az ész tisztulásához, és seg0teni
akar abban, hogy itt és most fölismerhesse, mi a helyes, s azt végre is
tudja hajtani” (28.a pont).
Most nem akarok kitérni ennek a gondolatnak elemzésére, csak
csupán annyit jegyzek meg, hogy Szentatyánk nagyon jól látja a mai
világot, s a mai embert: az ész megtisztítása rendkívül fontos feladat.
Nyilván a pápa itt az Egyház, a politika, a társadalom nagy
összefüggéseiről ír, viszont világosan leszögezi, hogy az Egyház egyik
nagy küldetése az ész megtisztítása, s ha erre nem figyel a politika, a
társadalom és az egyén, akkor jön elő a szédületes sötétségben,
balgaságokban és bűnökben való tévelygés, ami a mostani ún. gazdasági
válságban is nyomon követhető. Az ész megtisztítási feladata pedig a
Kinyilatkoztatásból, s a Szentírásból eredeztethető. S itt idézem újra a
kezdő szentpáli mondatot:
„Számomra az élet Krisztus, a halál pedig nyereség.” Ez
a Bibliából vett mondat is tisztítja eszünket, s erősíti hitünket. S
itt térek vissza betegségem leírásához. A Szent Páltól vett idézet nem
jelenti a feladást a betegségben, sőt ellenkezőleg: nagyon lényeges,
hogy mindent megtegyünk egészségünkért. De a hívő ember nem felejtheti,
hogy csak Krisztus számít: „Életem Krisztus...” Hétköznapi nyelven úgyis
mondhatnám, így éltem meg betegségemben, most a terápia idején: szinte
mindegy, hogy 15,20, 35,40, 56, vagy 99 évet élünk, a lényeg az, hogy az
életünk Krisztusban, s ez által az emberek szeretetében-szolgálatában
teljék. Mert a két szeretet összetartozik és elválaszthatatlan (Isten és
az emberek szeretete), ahogyan a „Deus caritas est” c. pápai
megnyilatkozásban olvashatjuk: „Magasztalja lelkem az Urat” (Lk
l,46):...Mária nem akar a középpontban állni, hanem teret nyit Isten
számára, akivel mind az imádságban, mind a felebaráti szolgálatban
találkozik - csak így lesz jó a világ” (41. pont) „A szentek életéhez
nemcsak a földi életrajzuk tartozik hozzá, hanem Istenből való életük és
tevékenységük is a haláluk után. A szentekben láthatóvá válik: aki
Istenhez megy, nem távolodik el az emberektől, hanem ekkor kerül igazán
közel hozzájuk.”(42. pont).
Egy gondolat erejéig még visszatérve az időre, mármint az életünk
időtartamára és hosszúságára. A mostani betegségemben ezt a
következőképpen élem meg: Ha egy percet élek még mostantól kezdve, Isten
ajándékának veszem. De ha egy órát ad még, vagy 7 napot az Úr, azért is
nagyon hálás vagyok! S ha esetleg hónapokat, egy évet, vagy még sok
évet, akkor pláne örvendezek, de teljesen Istenre igyekszem bízni, hogy
mennyi időt ad még e földi életben. Mondhatjuk nyugodtan, s ezt én
mostanában sokszor mondogatom, mások előtt is, néha „hitetlenek” előtt
is, hogy igazában Isten kezében vagyunk. Ha van időm, még hozzá teszem
beszélgető partneremnek: a földi életünk rendkívül törékeny és
bizonytalan, hiszen nem csak a beteg halhat meg, hanem az egészséges is,
egyik pillanatról a másikra „Nem tudjátok sem a napot, sem az órát!” De
ez ne töltsön el minket emberi félelemmel, hanem inkább bizalommal és
Istenre hagyatkozással, hiszen Ő a tenyerén hordoz minket, s
„egyetlen hajszál sem vész el fejünkről, az ő tudta nélkül” „Nézzétek az
ég madarait! Nem vetnek, nem aratnak, csűrbe sem gyűjtenek - mennyei
Atyátok táplálja őket. Nem többet értek ti náluk?... Ne aggódjatok tehát
a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magáról. A mának elég a maga
baja...” (Mt 6, 26, 34).
Csodaszép és rendkívül tartalmas tanítást ad nekünk az időről Boldog II. János Pál pápa a
„A harmadik évezred közeledtével” kezdetű apostoli levelében:
„A keresztény hitben az időnek alapvető jelentősége van.
A világ az idő dimenziójában teremtetett, időben zajlik az üdvösség
története, melynek csúcsa a Megtestesülés „idejének teljessége”, s vége
Isten Fiának dicsőséges visszatérése. Jézus Krisztusban, a megtestesült Igében az idő Isten dimenziója lesz,
aki önmagában örökkévaló. Krisztus eljövetelével kezdődtek az „utolsó
napok” (vö. Zsid 1,2), kezdődött az „utolsó óra” (vö. 1Jn 2,18), az
Egyház ideje, mely a parúziáig fog tartani.
Az időnek Istennel való kapcsolatából következik megszentelésének kötelezettsége.
Ez történik, amikor napokat, heteket vagy hosszabb időszakokat Istennek
szentelnek, miként történt már az Ószövetségben és történik új módon a
kereszténységben... Krisztus az idő Ura; Ő a kezdete és
beteljesedése; Megtestesülése és Feltámadása minden évet, napot és
percet átölel, hogy ily módon az »idő teljességében« legyenek” (II/ 10. pont).
Azt, hogy mit jelentett a választott nép számára az egyiptomi
fogságból való szabadulás; azt, hogy mit érezhetett Izsák, amikor
édesapja Ábrahám a máglyán megkötözve őt, mint egyetlen fiát, a tőrt már
magasba tartva szúrásra-vágásra emelte, s mit érezhetett Izsák, amikor
Ábrahám mégsem ölte őt meg áldozatul, micsoda szabadulás-élményt, talán
el sem tudjuk képzelni. Vagy mit jelent számunkra Jézus Krisztus a
kereszten értünk kiömlött vére, tanultuk, tudjuk? Ebben élünk, ez éltet
minket, de most az operációm és lábadozásom, terápiás kezelésem óta még
inkább ebben élek, talán jobban átélem, átérzem. Meg a Jézus feltámadása
kimondhatatlan örömét Húsvét hajnalán - ez adja meg az emberi életünk
igazi és egyetlen értelmét. Nem állhatom meg, hogy ne idézzem Pilinszky
János költőnk „Harmadnapon” c. versét:
„És fölzúgnak a hamuszín egek,
hajnalfele a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek.
És szél támad. És fölzeng a világ.
Mert megölhették hitvány zsoldosok,
és megszűnhetett dobogni szíve -
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die.”
Ebből a versből is talán meg tudjuk érezni a feltámadás mindent
megoldó, életünket révbe vivő, mindenen átütő valóságát, amit a költő
művészi és misztikus fokon fejez ki.
S most újfent egy Pilinszky vers részletet idézek: „Halak a hálóban” c. vers utolsó sorait:
„...Roppant hálóban hányódunk
s éjfélkor talán
étek leszünk egy nagy halász asztalán.”

„Roppant hálóban hányódunk” kifejezés életünk viszontagságait,
örömét-búját, sikertelenségeit, nehézségeit, gondjait, keresztjeit,
törékenységét jelentheti. (Zárójelben jegyzem meg: egy orvos mondta: „a
hosszú élethez nagy szerencse kell”).Az „éjfélkor” azt jelenheti, hogy
földi életünk ideje beteljesedett és lejárt: halálunk pillanata? A
„talán” szó azt jelentheti, hogy nem biztos az üdvösségünk, ezért meg
kell „harcolni”, nem bízhatjuk el magunkat, nem ülhetünk ölbe tett
kézzel, nem várhatjuk a sült galambot a szánkba. Az üdvösségünkért, az
örök boldogságunkért, amely boldogság a földi életünk után vár ránk,
imádkoznunk kell, tennünk és dolgoznunk kell, s mégis ajándékként kapjuk
majd meg.
„étek leszünk egy hatalmas
halász asztalán.”
Ez jelentheti a mennyországot, hogy Isten Önmagába fogad minket örökre,
„megistenülünk”, Isteni életében részesít minket, amely nagy vágyat már
most belénk plántálva születésünktől kezdve érzünk, szívünkből
kitéphetetlenül örökké tartó ünnepre és el nem múló boldogságra vágyunk
(„Kell ott fenn egy Ország...”). De mi az, hogy „étek egy asztalon”? Meg
leszünk éve? Mi leszünk a tápláléka Valakinek? Mi ez? A népi mondás jut
eszembe: „Úgy szeretlek, majd megeszlek”. Földi életünkben Jézussal
táplálkozunk a szentáldozásban, az Eukarisztiát vesszük magunkhoz,
megesszük a feltámadt Úr Jézus testét. S a Mennyben még teljesebb lesz
az egység - a költő szóhasználatával: „étek leszünk...”, vagyis Isten
„megeszik” minket, Ő eggyé válik velünk, mi meg Istennel, a Végtelen
Jóval, Széppel, Szeretettel örökre boldogok leszünk, minden vágyunk
beteljesedik.
Egy operáció és életben maradás; egy megmenekülés az egyiptomi
fogságból a Vörös tengeren át csodálatos módon; egy Izsák majdnem-halál,
s végül is életben maradás élménye; egy baleset megúszása; egy
kilátástalannak tűnő nehéz helyzetből vagy talán betegségből való
megszabadulás - ezek a halál közeli élmények mind-mind „kis halálok”, a
megmenekülések pedig „kis feltámadások”.
Földi életünkben megtapasztalunk sok örömet, boldogságot, sikert,
szabadítást-szabadulást. Ezek mind előképek, előkészületül adja ezeket
Isten az igazi szabadításra, feltámadásra, hogy fel tudjunk készülni. S
földi életünkben sok-sok veszteséget kell elkönyvelnünk,
sikertelenséget, rossz élményeket, nehézségeket, gondokat,
kereszteket... - s ezek ugyanúgy mind-mind előképek, előkészületek a
nagy veszteségre, a nagy rossz elszenvedésére. Ezek afféle mindennapi
kis halálok, melyekkel Isten készítget minket elő az „éles” helyzetre,
az igazi halálra, de amely csak átmenet. S így, mindezek után már
tudjuk, hogy eljön, közeleg feltartóztathatatlanul a halálunk, de nem
baj, mert ez által érünk a CÉLBA (
„Nem halok meg, hanem az Életbe lépek”- Lisieux-i Szent Teréz).
De mindezek által a mostani, egyetlen, igazi, valóságos
kincsünket, azaz az életünket, („Életkorunk mindössze hetven év, jó
erőben lehet tán nyolcvan is [Zsoltár 89,10]”), a hétköznapjaink
szürkeségét, örömét-bánatát, gondját, sikerét, a munkát, a boldogságot
és szenvedéseket, apró örömeinket és szomorúságainkat már egészen új,
értelemmel és reménnyel megtöltött lelkülettel éljük át, s nagy-nagy
örömmel és szeretettel, mert tudjuk: ez mind jó, célhoz vezet, értelmet
ad - majdnem önmagában is, a másikért, embertársamért, a családomért, a
közösségemért, a hazámért, a rám bízottakért - de ezen az immanencián
túl és keresztül azért mégis csak átsüt a transzcendencia, ami mindennek
a végső, igazi értelmét megadja, amiért érdemes mindezt vállalni, a
mindennapok gondját-baját, örömét-boldogságát.
Isten ezeken keresztül készít elő minket az igazi átmenetre, az
igazi halálra és feltámadásra, de ezt már másként élhetjük meg, mert
Isten ajándékozott szabadításokat, s ezáltal tudjuk, hogy a meghalt, a
halálból feltámadott, az Igazi Szabadító Jézus vár minket. Immáron
„élesben”, valóságosan - a halál is életszerű valóság és a
szabadítás-feltámadás is örökös, végleges, valóságos - a Jóságos Isten
Szerető kezébe „hullunk”, Ő felfog minket („étek leszünk egy hatalmas
halász asztalán”) és magához ölel minket egy örökkévalóságon át, igaz,
szerető öleléssel.
„Számomra az élet Krisztus, a halál pedig nyereség.”
Köszönöm Istennek a benső békét, nyugalmat. Hála és köszönet az orvosok
maximális segítőkészségének és szakértelmüknek. Köszönet a Budapesti
Rendház lakóinak „őrzőangyali” szerepük jó betöltéséért.
Halálfélelemre igazán nem is volt időm, olyan gyorsan jött minden:
szinte elfelejtettem félni. Úgy éreztem, hogy megérett a helyzetem
(betegségem) az operációra. A növekvő, s lassan már elviselhetetlenné
váló fájdalmak érlelték meg a helyzetet: nem volt más megoldás, mint a
műtét. Igazában 2011. június közepe táján vettem észre, hogy a
testsúlyom csökken és étvágytalanság alakul ki. Július elején tudatosult
bennem, hogy „baj van”. Jött a Kármelhegyi Boldogasszony búcsúja,
ünnepre készülődés, Keszthelyi Bazilikánk megvilágításának szervezése,
napi feladatok ellátása - így nem is maradt sok időm a gondolkodásra.
Ezúton is köszönöm mindazoknak, akik bátorítottak és sarkamban voltak,
mondván: „Járj utána!” „Tessék orvoshoz menni!” Így a kivizsgálás
lehetett volna már július hónap második hetében, de a búcsút, 17-ét még
megvártam, s csak a rákövetkező héten került sor a diagnosztizálásra
Budapesten. Megállapították, hogy nagy a baj, minél előbb operáció, amit
végül is augusztus 18-ára iktattak be.
A Jóisten kezében éreztem magam mindig és folyamatosan, s ezáltal
is megtapasztaltam, hogy milyen nagy ajándék a hit kegyelme: hívő
lélekkel könnyebb, egyszerűbb elfogadni a szenvedést és a betegségeket,
mert Jézus mindezeket vállalta értünk. A hit fontosságáról maga a
pszichológus így nyilatkozik:
„A hit ereje. A hit valamelyik formájára minden beteg embernek szüksége van. Hihet
a páciens a gyógyulásában, a kezelőorvosában, a kiegészítő kezelések
hatékonyságában, önmaga lelki, valamint a családja megtartó erejében, a
szerencséjében, és persze Istenben is. A hittel élő páciensek
életminősége jobb azokénál, mint akik a saját betegségükön kívül másra
nem képesek figyelni, illetve a teljes gyógyuláson kívül más célokat nem
képesek maguk elé tűzni. Azt gondolom, hogy hasznos betegen a
spirituális utak felé nyitnunk, és megint csak ösztönösen, például
elkezdenünk imádkozni.” (Dr. Domján Mihály Miklós: „Veled vagyok” 39. oldal).
Egész életemben nem kaptam ennyi szurit s infúziót, mint ebben az
öt-hat hónapban, s minden egyes szúrásnál, legyen az vérvétel vagy
injekció vagy infúzió, mindig Jézusra gondolok, akitől nem kértek
elnézést, s nem is finom vékony tűkkel szúrták, hanem kegyetlen
ütésekkel, nagy vas szögekkel ütötték át kezét-lábát. Mi az én fájdalmam
az Övéhez képest? Ilyen lelkülettel a Jézus szenvedésére gondolás és
emlékezés mindig erőt ad, s szinte mindig Őt kérem, hogy kísérjen,
segítsen, s így könnyebb is viselni, s egyúttal minden kis fájdalmat és
nagyot is igyekeztem „hasznosítani” is: tehát nem csak elszenvedni,
hanem fel is ajánlani Magyarországért, rendünkért, családokért,
betegekért, fiatalokért, hivatásokért, elhunyt és élő családtagokért,
rendtársakért, s lehetne ezt a sort tovább folytatni, s szoktam is
folytatni: végig gondolva külön személyekre is családtagjaimnál, vagy
Keszthelyen, vagy ismeretségi körömben, vagy korábbi szolgálati
helyeimen.
Itt mondok köszönetet a budapesti karmelita házfőnök atyának és az
ott lakó rendtársaknak és civil segítőknek, akik őrzőangyalként álltak
és állnak mellettem a műtét utáni nehéz napokban, de az utána következő
több hónapos terápiás kezelésem idején is. Külön említést tennék az
operáció utáni hétről, amikor már az osztályra kerültem: pesti
rendtársaim látogatásukkal, imáikkal, minden apró dologról való
gondoskodásukkal mérhetetlen nagy segítséget jelentettek ők számomra.
Ezt annál inkább kiemelném, mivel gondoljunk bele: augusztus 18-án
műtét, 19-én már felvittek az osztályra, aztán következett aug. 20-a
szombat, majd 21-e vasárnap. Az ilyen ünnepnapok a kórházban is
„lazábban” működnek, de ennek ellenére mind az orvosokról, főként az
operáló professzorról, mind az osztályon szolgálatot teljesítő
orvosokról, mind pedig az ápoló nővérekről, gondoskodásukról,
figyelmességükről sok jót tapasztaltam. Akárcsak most is, a hosszú,
hónapokat igénybe vevő terápiás kezelések idején: a terápiát irányító
professzor, valamint a szakorvosok, ápolónővérek, háziorvosok
(Keszthelyről, Budapestről), a rendházba kijáró infúziót bekötő, illetve
dietetikus nővér, mind- mind nagy segítőkészségről és jóságról tesznek
bizonyságot, amit ezúton is hálásan köszönök.
Nagyon köszönöm kiterjedt rokonságom segítőkészségét, imáit, külön
is kiemelve drága jó Szüleimet, akik korukra való tekintettel nem
tudnak ugyan személyesen meglátogatni, de telefonon és imáikkal
folyamatosan és aggódó szeretettel mellettem állnak. Szabad legyen
megemlítenem plébános bátyám és legifjabb testvérem rendkívüli
gondoskodó gyakori látogatásukat és nagy áldozatokat vállaló
mellémállásukat.
Befejezésül Izaiás próféta könyvéből idéznék egy részletet az 53.
fejezetből, amelyben Jahve szolgájáról ír a szerző, de a keresztény
Egyház ráismert Jézus életének és megváltó halálának titokszerű
meghirdetésére, mert Ő volt az Isten igaz szolgája. Ha ezeket a sorokat
olvassuk, szinte megdöbbenünk, hogy mennyire beteljesedett Izaiás
próféciája Jézus életében. Másrészt ezek az igazságok erőt is adnak
nekünk, különösen is a betegeknek, szenvedőknek. Ezért érdemes ezeket
olvasni, mert így is azonosulhatunk Jézussal, aki
„betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá...”, hiszen Ő is azonosult velünk:
„Mindenben hosonló fett hozzánk, a bűnt kivéve” (Szent Pál). Következzék Izaiás próféta:
„Megvetett
volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a
szenvedés... Bár a mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink
nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire
lesújtott az Isten, és akit megalázott. Igen, a mi bűneinkért szúrták
át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi békességünkért érte utol a
büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást” (Iz 53, 3-5).
S mivel Avilai Szent Terézia (1515-1582), Kármelita Rendünk
alapítója születésének 500. évfordulójára készülünk, álljon itt néhány
gondolat, melyeket a „Kármel” folyóirat 2011. 5-6. számából
kölcsönöztem, abból a cikkből, amit Péceli Bence Imre OCD rendtársam „A
testvéri szeretet próbája a Szent Teréz által alapított közösségben”
címmel írt (22-23-24.oldalakról):
„Avilai Szent Teréz sokat küzdött a
betegségekkel. Az Önéletrajzában beszámol arról, hogy már serdülőkora
óta jelentkezett gyenge egészségi állapota, amelynek következménye lett,
hogy nem folytathatta a tanulmányait. Részletesen leírta a szerzetesi
életének első éveiben felbukkanó nagy betegségeinek történetét, amely
során majdnem az életét is elvesztette. Beszámolt arról, hogy fiatalkori
betegsége az egész életére kihatott: rosszullétei több évtizeden
keresztül elkísérték őt. Ezek a szenvedések sok lelki haszonnal jártak, a
türelemmel viselt fájdalmak, rosszullétek segítették abban, hogy
szabadon és békében hordozza keresztjét. »Ha az Úr azt látja, hogy
javunkra szolgál ad egészséget; ellenkező esetben betegséget küld.
Áldott legyen mindenért«. Egyik versében pedig így ír: »Adj nekem
halált, adj nekem életet, adj egészséget, vagy betegséget (...) Mit
kívánsz, hogy legyen belőlem?«”
Szent Teréz itt a nővérközösségeinek ír, de úgy gondolom,
mindannyian megszívlelhetjük a kármelita nővérek szabályzatából vett
irányelveket, amelyek a betegek segítéséről, valamint a betegek
magatartásáról szólnak, s ezt a szeretetet, gondoskodást magam is
megtapasztaltam a körülöttem álló embertársaim részéről:
„A betegeket
ápolják nagy szeretettel, gondossággal és gyöngédséggel, amennyire csak
a mi szegénységünktől telik. A beteg pedig dicsérje az Urat, ha jó
ellátásban részesül.(...) A betegeket látogassák és vigasztalják.
Nevezzenek ki betegápoló nővért, és pedig olyant, akiben megvan a
szükséges ügyesség és gyöngédség. A betegek pedig mutassák ki ilyenkor
azt a tökéletességet, amelyre az egészséges állapotukban tettek szert.
Legyenek béketűrők, okozzanak minél kevesebb alkalmatlanságot, főleg
amikor a baj nem nagy; legyenek engedelmesek a betegápoló iránt, hogy
ilyen módon előbbre haladjanak a tökéletességben, a betegséget lelki
hasznukra fordítsák, a nővéreknek pedig épülésére szolgáljanak.”
Szolgáljunk mi is egymás épülésére, ahogyan az Imre testvér
cikkének alcímében szereplő idézet is meghívást ad mindnyájunknak:
„Hordozzátok egymás terhét, s így teljesíteni fogjátok Krisztus törvényét.” (Gal 6,2).
Kommentáld!