DAMASZKUSZI SZENT JÁNOS
Keresztény Magyarország Portál - Nap Szentje - 2012. December 4.
Nap szentje: DAMASZKUSZI SZENT JÁNOS
Damaszkusz, 650 körül +Jeruzsálem, 750 körül
A keleti Egyház nagy szentjéről, Damaszkuszi Szent Jánosról sem a
pontos születési évet, sem halálának dátumát nem őrizte meg a hagyomány.
Valószínűnek látszik, hogy 650 körül, tehát húsz évvel Mohamed halála
után született, és 750 körül halt meg. Az adatok hiányának nem az az
oka, hogy a világ egyik eldugott sarkában élt. Szülővárosa, Damaszkusz,
ahol élete első fele is zajlott, mozgalmas hely, 660-tól a kalifák
székhelye volt. Innen irányították az iszlám szellemi és vallási életét
egészen 750-ig, amikor ezt a vezető szerepet Bagdad vette át.
János atyja, Sargun ibn Manszurnak hívták keresztény volt, de a
kalifátus pénzügyminiszteri tisztét töltötte be. Nagy gondot fordított
arra, hogy János és fogadott fia, Kozmász alapos műveltséget
szerezzenek, s így készüljenek föl a későbbi, magas hivatalok
betöltésére. Az ellen sem volt kifogása, hogy János a trónörökös
barátja, a leendő Jazid kalifa játszó és asztaltársa legyen.
Amikor János elérte a férfikort, először munkatársa, majd utóda lett
atyjának a pénzügyminiszteri poszton. A 7. század végén azonban
megváltozott a keresztények helyzete a kalifátusban. Az új uralkodó,
Abd-el-Malek (685-705) bizalmatlan volt velük szemben, s ezt János
családja is nagyon hamar megérezte. Éppen ezért, hogy elkerüljék a
nagyobb bajokat, fogadott testvérével, Kozmásszal együtt elhagyták
Damaszkuszt, és Jeruzsálembe települtek át. Ott beléptek a világszerte
ismert Mar Szabbasz-kolostorba. Mindez 700 körül történhetett. Nem
sokkal később a jeruzsálemi pátriárka, V. János (706-735) pappá
szentelte Jánost. Ettől kezdve János a pátriárka tanácsadója lett, s
egyre inkább be kellett avatkoznia az egyház életébe. Elkezdte írói
tevékenységét is. A mindenfelé dúló viták és bizonytalanságok miatt
sokan fordultak hozzá tanácsért, segítségért.
Jánost a kortársak s az utókor is nagyon becsülte és értékelte. A
középkor után Kelet Aquinói Szent Tamásának nevezték, ami ellen ő maga
tiltakozna a legjobban. János ugyanis korának gyermeke volt, s ezt a
kort az utánzás és a gyűjtés jellemezte. A 4. és 5. század az Egyház
szellemi életében a nagy lángelmék kora volt, a 6-7. század csak
rendszerezte és őrizte a nagy elődök hagyományát, anélkül, hogy átfogó
szintézist, rendszert készített volna. János annyit akart, hogy a
megtámadott igazságot megvédje. Önmagát egy helyen a méhhez hasonlítja,
amely mindenféle virágról összegyűjti a mézet. Fő teológiai műve, A
megismerés forrása a korábban élt keleti atyák írásaiból és a zsinati
aktákból hihetetlen szorgalommal összeállított gyűjtemény.
A maga korában a képrombolással kapcsolatos vita tette híressé.
Három nagy beszédet írt a képek tisztelete érdekében, amely ellen a
képrombolók III. Leó császár vezetésével (717-741) könyörtelen támadást
indítottak. A szentképek tisztelete körül korábban is akadtak már
nézeteltérések. A kérdés gyökere az Ószövetségbe nyúlik vissza, ahol a
mózesi törvény szigorúan megtiltja minden képmás, szobor vagy kép
készítését, hogy a bálványimádás veszedelmétől megóvja az igaz Isten
tiszta kultuszát. Az Újszövetség ezt a törvényt hatályon kívüliként
kezelte, de a nép körében mindig óvakodtak attól, hogy közvetlen
tiszteletet adjanak a képmásoknak. A kérdést az iszlám megjelenése
élezte ki a maga kivételt nem ismerő képtilalmával, amely mivel az
iszlám egyre nagyobb hatalomra tett szert az Egyházra is hatást
gyakorolt.
Lehetséges, hogy III. Leó császár, aki kiváló államférfi és hadvezér
volt, az iszlám oldaláról várható kritika elkerülése végett fordult a
képtisztelet ellen. A mohamedánok ugyanis bálványimádással vádolták a
keresztényeket. Bizonyára nem véletlen, hogy a császári intézkedés
szinte egybeesik II. Jazid kalifa 720-ban kiadott, képeket eltiltó
rendeletével. Ez azonban csak mellékes hatás lehetett, a fő indíték az
Egyházon belül támadt azzal, hogy a régóta vitatott kérdésben a császár
személy szerint a képtisztelet ellen foglalt állást. Meggyőződése volt,
hogy a képek ,,bálványozása'' Isten haragját hívja ki a birodalom ellen,
melyet neki minden veszedelemtől óvnia kell. Kötelességének érezte
tehát, hogy hatalmi szóval avatkozzék a vitába. 726-tól egyre keményebb
intézkedéseket hozott, végül 730-ban nyílt rendeletet adott ki, amely
megtiltotta a szentek képeinek készítését és tiszteletét (ekkor Krisztus
és Mária ábrázolása még kivételt képezett).
A rendelet Keleten fölháborodást és tiltakozást váltott ki. Ebben az
időben lépett föl János, s megírta beszédeit a képrombolók ellen. Nem a
képekkel kapcsolatos visszaéléseket vette védelmébe, hanem világos
különbséget tett a csak Istent megillető imádás és a képeken ábrázolt
szenteknek szóló tisztelet között. Minden erejével a képek tisztelete
mellett foglalt állást. Ezzel a későbbi kor számára ,,a képtisztelet
klasszikus teológusa lett''. Csodálatos a bátorsága, amellyel
szembeszállt a császárral, s még a kiközösítést is föl merte hozni
fenyegetésül.
E két említett munka mögött háttérben marad János minden egyéb
írása. Mindazonáltal lenyűgöző a tudása és széles körű az érdeklődése.
Nemcsak dogmatikus és apologéta, hanem egzegéta, filozófus és
hagiográfus is volt. Ezenkívül mint himnuszköltő vált nagyon híressé a
keleti Egyházban, ahol mindmáig éneklik a liturgiában a himnuszait.
A bizánci hagyomány úgy tudja, hogy Damaszkuszi Szent Jánost
december 4-én temették el. Valószínűbb azonban, hogy ezen a napon halt
meg. A római naptárba 1890-ben vették föl az ünnepét, március 27-re.
1969-ben az ünnepet december 4-re helyezték át.
________________________________________
Műveiből három fő jellemvonás rajzolódik ki:
Elsőként egyszerű alázatossága. Gazdag és tekintélyes családból
származott, életének első fele a legmagasabb körökben zajlott, de amikor
a Mar Szabbasz-kolostor szerzetese lett, mindez mintha nem is létezett
volna. Elvonulva a világtól egyedül Istennek akart szolgálni. Nagyon
művelt és tudós szellem volt, ennek ellenére ,,haszontalan és utolsó
rabszolgának'' tartotta magát, akinek ,,jobb lett volna, ha Isten előtt
csak a bűneit vallja meg'', mint hogy beavatkozzék a teológia és az
egyházpolitika kérdéseibe. Mindazonáltal engedelmességből harcba szállt a
megtámadott igazságért.
Másik vonzó jellemvonása a hagyományhoz való hűség volt. Igaz,
korának lelkületére jellemző volt, hogy az áthagyományozott kincsek
őrzését tekintették a legfőbb feladatnak, és nem az újdonságokat
hajhászták, mégis Jánosban a hagyomány tisztelete erkölcsi alapállás
lett. Az igazság iránti tisztelet tanította meg arra, hogy önmagát és a
saját ötleteit távol tartsa a kapott és továbbadandó üzenettől. E
hűségében lett közvetítő az első századok és a középkor között.
Harmadik vonása az Egyház iránti szeretete. Éber készenlétben
nyilvánult ez meg, amellyel a veszélybe került Egyház segítségére
sietett, nem törődve az őt fenyegető megtorlásokkal, még a
leghatalmasabbakkal sem. Nem kereste a vitákat, de ha az Úr ügyéről volt
szó, félelem nélkül szállt harcba az igazságért.
________________________________________
Istenünk, kérünk, add, hogy Szent János áldozópapod könyörgése
segítsen minket, és az igaz hit, melyet ő oly buzgón tanított, legyen
mindenkor világosságunk és erősségünk!
forrás:Dr. Diós István
Kommentáld!