Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Elöljáróban
Még 2018 nyarán egy pedagógus
ismerősöm hívta fel a figyelmemet a boldogságórákra. Érdekelni kezdett,
hogy miről szól a boldogságórák programja, és elkezdtem jobban
megismerkedni vele, hiszen az emberi élet nagyon fontos témájáról van
szó.
Ebben az írásban összefoglalom, mit tudtam meg a boldogságórákról. Megfogalmazom a kérdéseimet és a dilemmáimat is.
Személyes
reflexiómat továbbgondolásra szánom. Azt remélem, hogy az itt felsorolt
tények, kérdések és dilemmák segítséget jelenthetnek keresztény
pedagógusok és szülők számára ahhoz, hogy eldöntsék, bekapcsolódnak-e a
boldogságórák programjába – vagy inkább más boldogságprogramokat
készítenek és ajánlanak gyermekeiknek.
1. Boldogságórák – a pozitív pszichológiára építve
Egyre
több óvodában és iskolában vezetik be a boldogságórákat. Úgy tűnik,
hatásos a program meghirdetése: 2018-ban már 80 ezer gyerek vett részt
boldogságórákon és ma már több, mint 7000 boldogságóra csoport működik az országban.
A
magyarországi boldogságórák „kiemelt küldetése, hogy a pozitív
pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani
segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás
korosztály számára”.
Ennek érdekében szerte az országban megkeresik az óvodákat és iskolákat, hogy nevezzenek be a Boldog iskola és óvoda pályázatba, és vezessék be a boldogságórákat az iskolájukban. Ehhez a pedagógusoknak és a szülőknek képzéseket ajánlanak fel.
Mindaz,
amit a boldogságórák honlapján olvashatunk, vonzó lehet az olvasó
számára, mert színes, érdekes, hívogató, gyermekbarát programmal
találkozunk, amelynek pozitív, életadó céljai vannak. Ki ne akarná, hogy
a gyermekei boldogabbak legyenek? Ki ne tenne azért valamit, hogy a
tanulók az iskolában boldogabbak legyenek? Sőt, ki ne tenne valamit
azért, hogy ő maga boldogabb legyen?
Fontosak a Boldogságórák
témái is: boldogságfokozó hála – optimizmus gyakorlása – kapcsolatok
ápolása – boldogító jócselekedetek – célok kitűzése és elérése –
megküzdési stratégiák – apró örömök élvezete – megbocsátás –
testmozgás – fenntartható boldogság.
Ezek a témák a pozitív
pszichológia szemléletére épülnek. Elég összevetnünk ezeket Sonja
Lyubomirsky 12 boldogságfokozó gyakorlatával a Hogyan legyünk boldogok című könyvéből.
A
boldogságórák szakmai csoportjába Bagdi Bella énekesnő mellett két
neves szakember is tartozik: Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai pszichológus
és Prof. Oláh Attila, aki a Magyar Pszichológiai Társaság elnöke. Mindketten szakértői a pozitív pszichológiának.
Bagdy Emőke a boldogságórákhoz készült tanári kézikönyvek társszerzője.
Így azt gondolhatjuk, hogy a pozitív pszichológia szempontjából
szakmailag megalapozott a Boldogságórák programja.
Gyarmathy Éva
klinikai és neveléslélektani szakpszichológus (Gyarmathy Éva Prima-díjas
klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, a magyarországi
Diszlexia Központ megalapítója, az MTA tudományos főmunkatársa) azonban
felvet megfontolandó szakmai szempontokat a boldogságórák
hatékonyságával kapcsolatban.
2. Szakmai felvetések – Vajon tényleg hatékonyak a boldogságórák?
Gyarmathy Éva a boldogságórákkal kapcsolatos meglátásait és kételyeit kifejtette a HVG-ben megjelent írásaiban. A Boldogságórák szakmai csapata válaszolt a HVG-ben Gyarmathy Éva felvetéseire. Mindegyik cikket érdemes elolvasni.
A HVG-ben megjelent harmadik írásában
Gyarmathy Éva bemutatja a boldogság különféle értelmezését. Szerinte ez
elengedhetetlen ahhoz, hogy mélyebben megértsük a boldogság témáját és a
hozzá vezető különféle utakat. A cikkben azt is megfogalmazza, hogy
szerinte milyen előnyei és hátrányai lehetnek a boldogságóráknak az
iskolai tanrendben.
Az előnyök között megemlíti:
− A gyerekek ismereteket és élményeket szereznek a boldogságról.
− A pedagógusok tudást szereznek a boldogság témájában.
− Rendelkezésre áll egy módszertani alap a boldogabb tanításhoz, amit adaptálni lehetne más órákba.
Több hátrányt sorol fel, amelyek között szerepel:
− A gyerekektől újabb órát vesznek el, miközben éppen az óraszámok drasztikus csökkentésére lenne szükség.
− Hamis illúziót keltenek azzal az üzenettel, hogy a boldogság megtanulható tanórán.
−
A gyerekek az általuk tapasztalthoz nem illő információkat tanulnak be.
Ezeket majd fel is tudják mondani, akár egy boldogságfelmérésen is.
Mégsem lesznek boldogok. A félmegoldások és látszatmegoldások nagyon
ártalmasak, mert akadályozzák a valódi problémamegoldást.
Gyarmathy
Éva konklúziója: „A boldogságórák sok lehetőséget mutatnak meg, de
hamis világot építenek. Boldogságórák helyett a tanítás (és ha lehetne,
az országunk) minden terébe a boldogsághoz szükséges szemléletet és
gyakorlatot kell bevezetni.”
Kérdések, dilemmák: Hogyan
értelmezzük mi, keresztény pedagógusok és pszichológusok, a
boldogságot? Mi jellemzi „a boldogsághoz szükséges szemléletünket”?
Miből állna az a „gyakorlat”, vagyis melyek lennének szerintünk azok a
boldogságfokozó stratégiák, amelyeket érdemes lenne bevezetni a tanítás
és országunk minden terébe, hogy a boldogabb élet felé haladjunk?
Sonja
Lyubomirsky az általa javasolt 12 boldogságfokozó gyakorlatban
megemlíti a vallásgyakorlás és a spirituális élet fontosságát is. A
spiritualitás mindegyikünk életének része, letagadhatatlan összetevője,
akár tudatos ez a számunkra, akár nem.
A boldogságórákról szóló
reflexióban fontos megnéznünk a szakmai kérdéseken túl azt is, hogy
milyen spiritualitás van a hátterében, és ez vajon hogyan jelenik meg a
boldogságórák anyagában, hogyan kerül továbbadásra.
3. A boldogságórák szellemi, spirituális háttere
A
boldogságórák kezdeményezője Bagdi Bella életmódfejlesztő énekesnő, aki
harmincéves korában nagy lelki változást tapasztalt meg az életében. Így vall erről:
„közel harminc éves koromig folyamatos kudarc volt az életem…, nem
voltam boldog, … és állandóan gyötörtek a negatív gondolataim, de egy
nap arra ébredtem, hogy: Szeretnék boldog lenni! (…) Mindezt egyetlenegy
dologgal értem el: tudatos önfejlesztéssel!”
A tudatos önfejlesztéshez pedig egy könyv volt a segítségére, amelynek a címe: A csodák tanítása. Egy interjúban számolt be erről: „Egy barátom javasolta, hogy végezzem el A csodák tanításának 365 gyakorlatát,
mert az rendbe tenne engem. Az év minden napjára van egy megerősítő
mondat, ami segít a gondolataidat a megfelelő irányba tartani. Én ezeket a mondatokat úgy jegyeztem meg napközben, hogy megzenésítettem. Ez volt a magja mindannak, amit ma csinálok.”
A csodák tanítása
a New Age egyik alapkönyve. (Ezoterikus alapmű, Helen Schucman amerikai
pszichológus írta le „belső diktálás” útján. Magyarul az Édesvíz
Kiadónál jelent meg. Három részből áll: tanítások könyve, munkafüzet és
tanári kézikönyv.) A csodák tanítására jellemző, hogy
keresztény nyelvezetet használ, beszél a megbocsátásról, a békéről, de
mindezek egészen más jelentést hordoznak, mint a kereszténység tanítása.
A csodák tanításának veszélyeiről, téves
útmutatásairól lehet olvasni Sharon Lee Giganti katolikus katekéta és
előadó írásában, aki hajdan elkötelezett New Age-tanítvány és tanító
volt, de később visszatért katolikus hitéhez, és ma a New Age
veszélyeire hívja fel a figyelmet előadásaival és írásaival (Sharon Lee
Giganti angol nyelvű írásának a címe: A Warning About A Course In Miracles).
A csodák tanítása ilyen megtévesztő gondolatokat terjeszt Sharon Lee Giganti szerint:
−
A földi, fizikai élet csak egy „lidércnyomás”, amelyben az emberi nem
úgy van jelen, mint egy fizikai álomban. A világnak, amelyet magad körül
látsz, semmi köze a valósághoz, csak te képzelted el, de valójában nem
létezik. Egy útmutatás a könyvből (14. lecke): „Csukott szemmel gondolj
most ennek a világnak mindenféle szörnyűségére, ami csak eszedbe jut.
Nevezd meg mindegyiket, ahogy megjelennek előtted, és azután tagadd meg
ezeknek a realitását. Isten nem teremtette ezeket, tehát nem is
valódiak. Mondd ezt: Isten nem teremtett háborút, tehát az a valóságban
nem is létezik. Isten nem teremtette a repülőgép-katasztrófát, tehát az
nem is valóságos.”
− Egy másik mérgező tanítás: Minden
igazságtalanság, ami történik veled, mindaz, ami megbánt és megsebez
téged, minden erőszakos cselekedet, ami ellened irányult – valójában
csak a te félelemmel teli, mások felé irányuló „támadó gondolataidnak”
az illuzórikus szüleménye (23. lecke). Ezért nincs szükség megbocsátásra
sem, sőt, nincs is megbocsátás, mert mindazt, amit sértőnek
tapasztalsz, valójában csak a te egód okozta.
− Egy másik ok,
amiért nincs szükség a megbocsátásra: Mondd azt magadnak, hogy mivel
nincs semmiféle bűn, ami valaha is előfordult volna, ezért nincs szükség
megbocsátásra.
Kérdés, dilemma: Vajon a
boldogságórák elméletében és gyakorlataiban találkozhatunk-e ezekkel a
New Age-es tanításokkal és mindazzal, amit olyan átalakító erejűnek
tapasztalt a program szakmai vezetője A csodák tanítása című
tananyagban? Ennek a feltárásához valószínűleg keresztény szakemberek,
teológusok, pszichológusok, pedagógusok közös munkájára lenne szükség.
A csodák tanításának egyik magyarországi tanítója, Sarkadi Kriszta, így fogalmaz a tanításról: „rendkívül gyengéd és fokozatos módon bontja le az eddigi hitrendszeredet, és épít fel egy másikat”.
Kérdés, dilemma: Vajon
ez azt is jelentheti, hogy a gyermekek, pedagógusok és szülők
keresztény hitrendszere, életszemlélete, másokhoz és önmagukhoz való
viszonyulási módja is fokozatosan lebomlik és átalakul? Mivé alakul át?
Milyen életszemléletet, emberképet, istenképet, viszonyulási módokat
épít fel a korábbi helyébe?
Vajon mi lehet a boldogságórák
tananyagában az a szelíd és gyengéd eszköz, amelyen keresztül a New
Age-es tanítás eléri az embert?
Itt érdemes felidéznünk Bagdi Bellának egy vallomását az énekeiről, dalairól.
Egyrészt hangsúlyozza, hogy azoknak a daloknak a szövege, amelyeket ő
énekel, „pozitív megerősítések vagy motivációs üzenetek. Ezek a pozitív
dalok azért annyira hatásosak, mert a zene a limbikus rendszerre hat,
ami közvetlenül az érzelmeinkért felelős, és azonnal előhívja belőled
azokat az érzelmeket, amelyek összhangban vannak a dalok szövegével.”
Kérdés, dilemma: Vajon
az énekek, amelyek közvetlenül a limbikus rendszerre hatnak, mennyire
vésődnek be a gyermekek emlékezetébe és szívébe? Vajon felülírják-e a
gyermek istenképét, Istennel, önmagával és másokkal való eddigi
kapcsolatát?
Másrészt pedig Bagdi Bella hangsúlyozza, hogy
„megénekli” azokat a tanításokat, amelyek a személyes formálódására
átalakító hatással voltak. Ezt írja a megénekelt tanításokról: „Azokat a tanításokat, amelyek az életemre hatást gyakoroltak, megzenésítettem. Ilyen pl. Eckhart Tolle A Most hatalma c.
könyve (Eckhart Tolle kanadai író, előadó, spirituális tanító. Magyarul
több könyve is megjelent az Agykontroll és az Édesvíz Kiadónál.
Írásaiban egyaránt megtalálhatóak a Buddhától, Ramana Maharsitől és
Niszargadatta Maahárádzstól átvett gondolatok, tanítások, valamint a
misztikus irányzatokra, mint például a gnosztikus kereszténységre, az
iszlám szúfizmusra, a zsidó kabbalára, vagy Jézusra, a Bhagavad Gítára
vagy a buddhista zenre és dzogcsenre való utalások. Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Eckhart_Tolle; Robert Barron katolikus teológus és püspök véleménye Eckhart Tolle tanításairól), vagy a Ho’oponopono ősi hawai gyógymód, vagy Deepack Chopra A bőség megteremtése
című könyve (Deepak Chopra amerikai író, előadó, a New Age mozgalom
jelentős alakja, az alternatív gyógyászat egyik meghatározó
személyisége. Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Deepak_Chopra Magyarul több könyve is megjelent az Édesvíz Kiadónál és a Libri Kiadónál is: A jóga hét törvénye; Spirituális útmutatások; A harmadik Jézus).
Nagyon sokat köszönhetek nekik abban, hogy sikerült az életemet és a
személyiségemet átformálni, mely formálódás a mai napig is tart.”
Ezen felül Bagdi Bella CD-i között imadalokat is találunk.
Ezt írja ezekről: „Az imadalok kapcsolatot teremtenek a
természetfölöttivel. Legfőbb szerepük az, hogy egy magasabb
tudatállapothoz segítsék a hallgatóját vagy éneklőjét…”
Kérdés, dilemma: Mire
utal Bagdi Bella a természetfeletti szóval? Mit ért magasabb
tudatállapot alatt? Az imadalokkal megszólít egy Istent is – ki az az
Isten, akihez imádkozik?
Egyértelműnek tűnik, hogy a
boldogságórák spirituális forrása a New Age, az ezotéria. Ez pedig
rejtett veszélyeket jelent azok számára, akik mit sem sejtve
kiszolgáltatják magukat a New Age erős hatásának. Az énekeken keresztül
pedig még mélyebben átjárhatják a bensőnket, gondolatainkat, érzéseinket
ezek a megtévesztő tanítások.
A boldogságórák programjának
szakmai fővédnöke Prof. Dr. Bagdy Emőke, ami biztonságot és garanciát ad
arra, hogy a pozitív pszichológia szempontjából jó és igényes
tudásanyag kerül átadásra. A spirituális dimenziót illetően azonban
felmerülhetnek bennünk aggodalmak és dilemmák. Sajnos az utóbbi időben
nyilvánvalóvá vált az, hogy Prof. Dr. Bagdy Emőke szakmai támogatásáról biztosít ezoterikus rendezvényeket (Egy ezek közül: A XIV. Napfényes Fesztivál – az egészség, egyensúly és teljesség felé
címmel 2018. június 3-án volt Budapesten. Ez a fesztivál az ezoterikus
rendezvények közé tartozik Magyarországon. Két előadáscím a 2018. évi
fesztiválról: A győzelem mágikus csillagtitkai, A nap titkai az asztrológia tükrében.
Dr. Bagdy Emőke az egyik főelőadó volt ezen a fesztiválon. Sokféle
természetgyógyászati konzultáció várta az érdeklődőket, például
antropozófus orvoslás, homeopatikus orvoslás, kineziológia,
íriszdiagnosztika, önismereti asztrológia).
Feltételezhető, hogy
Dr. Bagdy Emőke mindezt jó szándékkal teszi, mert támogatásra méltó
értékeket lát ezekben a programokban. Valószínűleg a boldogságórák
programjában is inkább azt láthatja, hogy a pozitív pszichológia és a
spiritualitás nagyszerűen összekapcsolódik, egymást megerősíti. Talán
nem is gondolja, hogy itt a keresztény istenképet, emberképet és
lelkiséget romboló spiritualitásról van szó, amely a jó látszatával
hirdeti magát.
4. Hiteles és kiegyensúlyozott ismeret szükséges a New Age tanításairól
Azért,
hogy körültekintően és megalapozott bölcsességgel hozzunk döntést a
boldogságórák bevezetéséről az iskolában, és hogy egyéb helyzetekben is
el tudjuk kerülni a New Age útvesztőit, nagyon fontos, hogy legyen jó,
hiteles és kiegyensúlyozott ismeretünk a New Age tanításainak
jellemzőiről és veszélyeiről.
Érdemes azokhoz fordulni, akik
tapasztalatból ismerik a keleti meditációt, az okkult
természetgyógyászatot és a New Age spiritualitását, és hiteles utat
jártak be a személytelen spiritualitástól és különleges lelki
tapasztalatoktól a keresztény megtérésig:
− Az indiai meditációs
iskolát megjárt, majd ezoterikus gyógyítóként, New Age-követőként
ismert belga származású Joseph-Marie Verlinde atya vall életéről,
megtéréséről a következő videóban, amelynek címe: Guru vagy Jézus – Joseph Marie atya tanúságtétele
− Joseph-Marie Verlinde: A tiltott tapasztalat – Az asramtól a monostorig című könyvét is érdemes elolvasni (Szent István Társulat, 2017). Erről a könyvről ismertetés jelent meg portálunkon.
− Rabindranath R. Maharaj – Dave Hunt: Egy guru halála című könyv megrázó életutat mutat be az elkötelezett keresztény életig.
5. Következtetés
A
boldogságórák munkatársi csapata professzionálisan és hatékonyan
terjeszti a programot a médián és egyéb csatornákon keresztül – így
például az iskolák személyes megkeresésével. Kreatív, új
kezdeményezésekkel, programokkal keresik meg a pedagógusokat, a már
bekapcsolódott iskolákat, amelyekkel motiválhatják őket a további
együttműködésre.
A boldogságórák és az egyéb
boldogságprogramok távlati célja nem lehet kevesebb, mint a társadalom –
és különösen a felnövekvő nemzedék – lelki átformálása, és ennek
érdekében feltételezhetően lelkesen és jó szándékkal egyre szélesebb
körben terjesztik a boldogsághoz vezető stratégiákat.
Azt mondhatnánk, hogy kialakulóban van egy Boldogság Mozgalom,
amely Bagdi Bella, Bagdy Emőke, a Boldogság Intézet és A Jobb Veled a
Világ Alapítványhoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy mindehhez megvan a
szükséges emberi és anyagi erőforrásuk és jól kiépített szervezeti
felépítésük is.
6. Felvetések
Magyarországon nagyon sokan szenvednek depressziótól, lelki betegségtől, boldogtalanságtól, amelynek sokféle oka, háttere van. A
nemzet lelki egészségét gondozni és gyógyítani kiemelt feladat –
szükség van a társadalom lelki átalakulására, megújulására, ehhez
azonban elengedhetetlen az is, hogy az egyes ember megújuljon. Isten az embert boldogságra teremtette – akarjunk és merjünk boldogok lenni!
−
Milyen lelki megújulási programot, evangelizációs programot –
keresztény „boldogságprogramot” – tudnánk felajánlani felnőtteknek és
gyerekeknek, amelyek segítséget jelentenének számukra a boldog élet
útján járni?
Egy ilyen lelki megújulási programban keresztény szemléletünkre és lelkiségünkre kell építenünk:
− a keresztény istenképre: Ki az az Isten, akiben hiszünk?
− a keresztény emberképre: Mit jelent az, hogy az ember Isten képére és hasonlatosságára teremtetett?
− szem előtt kell tartanunk az ember alapvető hivatását, életcélját: az örök boldogságot és üdvösséget;
− tisztáznunk kell, hogy mi a boldogság, és miben nyilvánul meg a boldog élet;
− a keresztény ima lényegi szempontjaira, módjaira és meghívásunkra a Szentháromsággal való benső, személyes kapcsolatra.
A boldogságórák szakmai vezetője, Bagdi Bella azt mondja az egyik ismertetőjében, hogy az oktatás
kulcsfontosságú abban, hogy Magyarország következő generációja már
boldogabb legyen, ezért terjesztik széles körben a boldogságórák
programját.
Felmerülhet bennünk a kérdés: mi mit tudnánk tenni
azért, hogy a boldogság fontosabb téma legyen az oktatás-nevelés
területén, és a következő nemzedék boldogabb életet éljen?
Érdemes lenne megfontolnia a következő kérdéseket egy-egy szakmai, munkatársi csoportnak:
−
Vajon vannak-e olyan keresztény programjaink gyermekek részére, amelyek
a pozitív pszichológia elméletét és gyakorlatát jól ötvözik a
keresztény spiritualitással? Hogyan tudnánk e téren előrébb lépni? Mire
lenne szükség?
− Milyen képzési programokat kínálnak fel a keresztény egyházak a boldog élet témájához a pedagógusoknak és a szülőknek?
−
Ismerünk-e olyan keresztény önismereti és lelki programokat, amelyek
játékosan, kreatívan segítik a gyermekek személyiségfejlődését és
érését?
Végül álljanak itt Roska Péter atya, katolikus teológus szavai megfontolásra: Jézus
Krisztus arra hív minket, hogy boldogságunk forrását Istennel és
embertársainkkal való személyes szeretetkapcsolatainkban keressük. A
boldogság nem tanítható, nem a problémamentes élet hozadéka, nem lehet
megszerezni magunknak, hanem Isten önmagát elajándékozó szeretetének
befogadása és viszonzása a személyes szeretetben. „Hiába fürösztöd
önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat" – írja a költő. Ezoterikus
babonákon alapuló boldogságórák vagy szcientológus tanfolyamok helyett
az Evangélium tiszta forrásához nyúljunk, hogy Jézus nyolc boldogságával
valóban boldogok lehessünk minden nehézség közepette.
Budapest, 2019. március 15.
Berkecz Franciska
szociális testvér
tanácsadó szakpszichológus
Fotó: Lambert Attila
Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 22 órája a(z) Fatimai Szűzanya képhez:
Fatimai felajánlás Mária Szeplőtelen Szivének ...
schrancz Erika 22 órája új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa állapota javul
schrancz Erika írta 23 órája a(z) Imaszándék fórumtémában:
SZENTSÉGES SZŰZ, ÉGI ANYÁNK: NE FELEJTKEZZÉL ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) Imádságok, kérések Szent Antalhoz fórumtémában:
IMA SZENT ANTAL SEGÍTSÉGÉÉRT Bizalommal ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, miképpen...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) VERS fórumtémában:
Aranyosi Ervin ~ Tárd ki a szívedet... Tárd ki a szívedet,...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Kérjetek, és adnak nektek; keressetek, és ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés „Kérjetek, és adnak nektek; keressetek, és ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, irgalmasság Istene, könyörülj rajtunk, ...
schrancz Erika írta 23 órája a(z) SZÉP IMÁDSÁGOK fórumtémában:
Napi ima Uram köszönöm Neked ezt az új napot és az ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!