Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A Szentatya hagyományosan üzenetet küld a híveknek és minden jóakaratú embernek január 1-jén a béke világnapja alkalmából. A 2013-as dokumentumot, amelyet XVI. Benedek Boldogok a békeszerzők címmel tett közzé, az alábbiakban közöljük.
1. Minden új év magával hozza a várakozást, hogy jobb lesz a világ.
Ebből a nézőpontból kérem az Istent, az emberiség Atyját, hogy adjon
számunkra egyetértést és békét, hogy mindenkinek valóra válhasson a
boldog és gyümölcsöző élet iránti vágya.
50 évvel azután, hogy
kezdetét vette a II. Vatikáni Zsinat, amely lehetővé tette az Egyház
világban végzett küldetésének megerősödését, erőt önthet belénk az a
felismerés, hogy a keresztények, vagyis Isten népe, amely az emberek
között járva megéli a közösséget Istennel, úgy vesz részt a
történelemben, hogy osztozik mindenkivel az örömben, a reményben, a
szomorúságban és a gondban1 és így hirdeti a krisztusi megváltást és
dolgozik a békéért mindenki érdekében.
Korunkat jellemzi a
globalizáció, annak pozitív és negatív hozadékaival, ugyanakkor
folyamatosak a véres összeütközések és háborús fenyegetések is – éppen
ezért van szükség a megújult és közös fellépésre a közjó, minden ember
és az ember teljessége érdekében.
Riasztóak azok a
feszültséggócok és szembenállások, amelyeket a gazdagok és szegények
közötti egyre növekvő különbségek idéznek elő, valamint az önző és
individualista gondolkodásmód, amit a féktelen pénzügyi kapitalizmus is
kifejezésre juttat. A nemzetközi terrorizmus és bűnözés különféle formái
mellett fenyegetőek a békére nézve azok a fundamentalista és fanatikus
irányzatok is, amelyek kiforgatják a vallás természetének lényegét,
amely arra volna hivatott, hogy elősegítse az emberek között a
közösséget és a megbékélést.
Ugyanakkor az a számos
békekezdeményezés, amelyben bővelkedik a világ, arról tesz tanúságot,
hogy az emberiségnek veleszületett hivatása a béke. A békevágy minden
egyes emberben alapvető törekvés és bizonyos értelemben egybeesik azzal a
vágyunkkal, hogy teljes, boldog és beteljesedett életet éljünk. Más
szavakkal, a békevágyunk megfelel az erkölcsi alapállásunknak, vagyis
annak a kötelességünknek és jogunknak, hogy törekedjünk a teljes értékű,
közösségi és társadalmi fejlődésre, amely része Isten emberre vonatkozó
tervének. Az ember létének célja a béke, amely Isten ajándéka.
Mindez
arra ösztönzött, hogy Jézus Krisztus ezen szavaiból merítsek a mostani
üzenetemhez: „Boldogok a békeszerzők, mert őket Isten fiainak fogják
hívni” (Mt 5,9).
Az evangéliumi boldogság
2. Azok a
boldogságok, amelyekről Jézus beszél (ld. Mt 5,3-12 és Lk 6,20-23),
ígéreteket jelentenek. A biblikus hagyományban a boldogságmondás
irodalmi műfaj, amely mindig jó hírt, vagyis evangéliumot hordoz, és egy
ígéretben csúcsosodik ki. Vagyis a boldogságok nem csak erkölcsi
jótanácsok, amelyek betartása megfelelő időpontban – általában a
túlvilági életben – ellentételezést von maga után, vagyis nem az
eljövendő boldogságra utalnak. A boldogság inkább egy olyan ígéret
beteljesedését jelenti, amely mindenkire vonatkozik, aki engedi, hogy az
igazság, az igazságosság és a szeretet iránti vágy vezesse. Azok, akik
rábízzák magukat Istenre és az ő ígéreteire, a világ szemében gyakorta
naivnak és a valóságtól távolinak tűnnek fel. Jézus viszont éppen azt
jelenti ki, hogy ők nem csupán a túlvilági életben, hanem itt is fel
fogják fedezni, hogy Isten fiai, és hogy Isten öröktől fogva és
mindörökké szolidáris velük. Meg fogják érteni, hogy nincsenek egyedül,
mivel Isten azok oldalán van, akik elkötelezik magukat az igazság, az
igazságosság és szeretet mellett. Jézus, aki az Atya szeretetének
megnyilvánulása, nem habozik fölajánlani önmagát áldozatul. Amikor
befogadjuk Jézus Krisztust, az Isten-embert, egy hatalmas ajándék
örömteli megtapasztalását éljük át: a kegyelmi életet, a tökéletesen
boldog létezés zálogát. Jézus Krisztus különösképpen a békét adja a
számunkra, amely az embernek az Istennel való bizalommal teli
találkozásából fakad.
A jézusi boldogság arról szól, hogy a béke
egyszerre messiási ajándék és emberi mű. Valóban: a béke előfeltétele a
transzcendensre nyitott emberség. A kölcsönös megajándékozás, gazdagítás
gyümölcse, amelyet Isten ad számunkra, lehetővé teszi, hogy az ember a
többi emberrel és a többi emberért éljen. A béke etikája nem más, mint a
közösségiség és az osztozás etikája. Elkerülhetetlenül szükséges ezért,
hogy a mai kor különböző kultúrái túllépjenek a pusztán szubjektivista
és pragmatikus elméleti és gyakorlati alapokon nyugvó emberképeken, mert
ezek szerint az emberek közötti együttélést egyedül a hatalom illetve a
haszon elve mozgatja. Az eszközök céllá válnak és viszont; a kultúra és
a nevelés középpontjában pusztán a módszerek, a technikák és a
hatékonyság áll. A béke előfeltétele, hogy leküzdjük a relativizmust, és
azt a teljes mértékben autonóm erkölcsöt, amely kizárja a természetes
erkölcsi törvény elismerését, noha ezt maga Isten írta be minden egyes
ember lelkiismeretébe. A béke az emberi együttélés építése az ésszerűség
és az erkölcs szerint, olyan alapokon, amelynek mértékét nem az ember,
hanem Isten alkotta meg. „Az Úr erőt ad népének, az Úr békével áldja meg
népét” – fogalmaz a 29. zsoltár (ld. 11. vers).
A béke: Isten ajándéka és az ember műve
3.
A béke az emberi személyiség teljességére vonatkozik és emberségünk
egészének tennie kell érte. Béke az Istennel, ha az Ő akarata szerint
élünk. Belső béke önmagunkkal, külső béke felebarátainkkal és az egész
teremtett világgal. Ez elsősorban azt jelenti, ahogyan ezt Boldog XXIII.
János pápa fogalmazta meg a néhány hónap múlva ötven éve kihirdetett
Pacem in terris enciklikájában, hogy az együttélést az igazságra, a
szabadságra, a szeretetre és az igazságosságra építjük.2 Ha tagadjuk
azt, ami az ember valódi természetét jelenti: azt a képességét, hogy
megismerje az igazságot és a jót, végső soron magát az Istent, az súlyos
veszélybe sodorja a békét. Az igaz emberkép híján, amelyet a Teremtő a
szívébe írt minden személynek, a szabadság és a szeretet értelme
beszűkül és az igazságosság gyakorlása is talaját veszti.
Ahhoz,
hogy hitelesen építsük a békét, alapvető fontosságú az odafigyelés a
transzcendens dimenzióra és az Istennel, az irgalmas Atyával folytatott
folyamatos párbeszéd, amelyben az ember kéri a megváltást, amelyet
elnyert számunkra Isten Egyszülött Fia. Így lehet képes az ember
legyőzni a béke elhomályosításának és tagadásának a csíráját, amely maga
a bűn, annak minden formájában: az önzés, az erőszak, a kapzsiság, a
hatalomvágy, az intolerancia, a gyűlölet és az igazságtalan társadalmi
szerveződések.
A béke megvalósítása főként attól függ, hogy
felismerjük: Istenben egyetlen családot alkotnak az emberek. E család,
amint ezt a Pacem in terris enciklika tanította, olyan interperszonális
kapcsolatokból és intézményekből épül fel, amelyeket a közösség elve, a
„mi” támogat és táplál. Ez azt jelenti, hogy belső és külső erkölcsi
renden alapszik, amelyben őszintén, igazsággal és igazságosan, az
emberek kölcsönösen elismerik egymás jogait és kötelességeit. A béke
olyan rend, amelyet a szeretet éltet és egészít ki oly módon, hogy
magunkénak érezzük a mások szükségeit és igényeit, részt adunk
javainkból másoknak, és mindinkább kiterjesztjük a világban a szellemi
értékeken alapuló közösséget. Olyan rend, amelyet szabadon hoznak létre,
olyan módon, amely megfelel a személy méltóságának, aki értelmes
lényként felelősséget vállal cselekedeteiért.3
A béke nem álom és
nem utópia: meg lehet valósítani. A szemeinknek mélyebbre kell látniuk,
a látszat és a jelenségek felszíne alá, hogy felfedezzék a szívekben
rejlő pozitív valóságot, hiszen minden ember Isten képére van teremtve
és arra kapott meghívást, hogy növekedjen lélekben és hozzájáruljon egy
új világ építéséhez. Isten ugyanis, Fiának megtestesülése és az általa
végbevitt megváltás révén belépett a történelembe, és így új teremtést
és új szövetséget hozott létre (vö. Jer 31,31-34), lehetőséget adva a
számunkra, hogy „új szívünk” és „új lelkünk” legyen (vö. Ez 36,26).
Éppen
ezért az Egyház meg van róla győződve, hogy sürgetően szükséges újra
hirdetnie Jézus Krisztust, a népek valódi fejlődésének és a békének
legfőbb alkotóját. Jézus ugyanis a mi békénk, a mi igazságosságunk, a mi
kiengesztelődésünk (vö. Ef 2,14; 2 Kor 5,18). Az igazság szerzője, a
jézusi boldogság értelmében az, aki a másik javát keresi, testi és lelki
értelemben, a jelenben és a jövőben.
E tanításból megérthetjük,
hogy minden egyes személy és minden közösség – legyen bár vallási,
civil, iskolai vagy kulturális közösség – arra kapott meghívást, hogy
munkálja a békét. A béke elsősorban a közjó megvalósítása a különféle
közegekben, a legszűkebb közösségtől a legnagyobbig, a nemzettől a
nemzetközi és világméretű közösségig. Éppen ezért vélekedhetünk úgy,
hogy a közjó megvalósításának útjai egyben a béke elnyerésére is
irányulnak.
A béke szerzői azok, akik szeretik, védik és előmozdítják az életet, annak teljességében
4.
A közjó és a béke megvalósításának útja elsősorban az emberi élet
tisztelete, annak minden vonatkozásában, a fogantatásától kezdve,
fejlődésének minden szakaszában egészen természetes végéig. Azok az
igazi békeszerzők tehát, akik szeretik, védik és előmozdítják az emberi
életet, annak minden dimenziójában: a személyes, a közösségi és a
transzcendens szinten egyaránt. Aki a békét akarja, az nem tűrheti el a
merényleteket és bűntényeket az élet ellen.
Azok, akik nem
tisztelik kellőképpen az emberi élet értékét és következésképpen
támogatják például az abortusz szabadabbá tételét, talán nincsenek
tudatában annak, hogy így egy illuzórikus békét tűznek ki célul. A
felelősség elől való menekülés lealacsonyítja az embert, s még inkább a
védtelen és ártatlan lény megölése, s ebből nem fakadhat béke és
boldogság. Hogyan gondolhatja valaki, hogy megvalósíthatja a békét és a
népek teljes értelemben vett fejlődését, vagy a környezet védelmét, ha
nem őrködünk a leggyengébbek élethez való joga felett, kezdve a meg nem
született gyermekeken? Az élet minden fajta megsértése, annak kezdetétől
fogva, mindenképpen helyrehozhatatlan károkat okoz a fejlődésben, a
békében, a környezetben. Az sem igazságos, ha alattomos módon hamis
jogokat és döntéseket foglalnak jogszabályba, amelyek az emberi
személyre vonatkozó leszűkítő és relativizáló látásmódon alapulnak,
ügyesen alkalmazva kétértelmű kifejezéseket, hogy úgymond jogot adjanak
az abortuszra és az eutanáziára, az élethez való alapvető jogot
fenyegetve.
A házasság természetes szerkezetét, egy férfi és egy
nő kapcsolatát is el kell ismerni és előnyben kell részesíteni azokkal a
törekvésekkel szemben, hogy ezt jogilag egyenlővé tegyék gyökeresen más
párkapcsolati formákkal. Valójában ezek az irányzatok kárt okoznak a
házasság intézményének, hozzájárulnak elbizonytalanodásához,
elhomályosítják különleges jellegét és pótolhatatlan társadalmi értékét.
Ezek
az alapelvek nem hitigazságok és nem is a vallásszabadság jogának
következményei csupán. Ezek az elvek az ember természetébe vannak
beleírva, értelmünk révén felismerhetők és így közösek az egész
emberiség számára. Az Egyház törekvése ezek megvédésére tehát nem
felekezeti jellegű, hanem minden emberhez szól, vallási
hovatartozásuktól függetlenül. És e tevékenysége annál szükségesebb,
minél inkább tagadják vagy félreértik ezeket az alapelveket, mivel így
az emberi személy igazságát sértik meg és mély sebet ejtenek az
igazságosságon és a békén.
Éppen ezért az is a béke érdekében
való fontos együttműködés, ha a törvényi szabályozás valamint az
igazságszolgáltatás szervei elismerik a jogot a lelkiismereti alapon
történő ellenállásra olyan törvényekkel és kormányintézkedésekkel
szemben, amelyek az emberi méltóságot sértik, mint az abortusz és az
eutanázia.
Az alapvető emberi jogok között, a népek békés élete
érdekében is, szerepel az egyes személyek és a közösségek joga a vallás
szabadságához. A jelen történelmi időszakban egyre fontosabbá válik,
hogy ezt a jogot ne csak negatívan értelmezzék – mint valamitől, például
kötelezettségektől vagy kényszerektől való szabadságként –, hanem
pozitívan is, mint valamire szolgáló szabadságot, különféle területeken:
például a saját vallás hirdetésének, tanításának, tanúsításának
szabadságaként; vagy olyan nevelési, jótékony vagy ápoló tevékenység
végzésére szóló szabadságként, amelyek megengedik a vallásos elvek
alkalmazását; arra szóló szabadságként, hogy az emberek társadalmi
szervezeteket hozzanak létre vallási tanításaiknak és intézményes
céljaiknak megfelelő szervezeti formában. Sajnos olyan országokban is,
amelyek régi keresztény hagyományokra tekinthetnek vissza, egyre
gyakoribbak a vallási türelmetlenséghez köthető események, a
keresztényekkel szemben és olyan személyekkel szemben is, akik vallásuk
azonosító jegyeit viselik magukon.
A békeszerző embernek
tudatában kell lennie annak is, hogy a közvélemény mind nagyobb
hányadában a radikális liberalizmus és a technokrácia elültette a
meggyőződést, hogy a gazdasági növekedés elérendő azon az áron is, ha
összeomlik az állam társadalmi szerepvállalása és kárát látja a civil
társadalom szolidaritási hálója, akkor is, ha csorbát szenvednek a
társadalmi jogok és kötelességek. Nem szabad elfelednünk, hogy ezek a
jogok és kötelezettségek alapvető fontosságúak ahhoz, hogy más jogok és
kötelezettségek is teljesülhessenek, a civil élet és a politika
területén.
A manapság leginkább veszélyben lévő társadalmi jogok
és kötelességek között találjuk a munkához való jogot. Ez annak
következménye, hogy a munkát és a munkások jogállásának igazságos
elismerését mind kevésbé tekintik értéknek, mintha a gazdasági fejlődés
egyedül a piacok teljes szabadságától függene. A munkára ezért úgy
tekintenek, mint a gazdasági és pénzügyi folyamatok egyik változójára.
Ennek kapcsán kiemelem, hogy az ember méltósága, valamint gazdasági,
társadalmi és politikai okok is megkívánják, hogy „prioritást élvezzen a
munkához jutás, illetve a munka megtartása mindenki számára”.4 Ennek a
nagyratörő célkitűzésnek az eléréséhez előfeltételként az etikus
alapelveken és lelki értékeken alapuló munka megbecsülését kell
visszaállítani, hogy ismét úgy tekintsenek rá, mint a személy, a család
és a társadalom alapvető javára. Ennek a javunknak velejárója egy
kötelesség és egy jog, amely mindenki részéről új és bátor
munkapolitikát követel meg.
A béke előmozdítása a fejlődés és a gazdaság új modellje szerint
5.
Több oldalról is elismerik, hogy a fejlődés új modelljére van szükség,
és a gazdaságra is másként kell tekintenünk. A teljes értelemben vett,
szolidáris és fenntartható fejlődés csakúgy, mint a közjó, megfelelő
értékrendet kívánnak meg, amely csak úgy hozható létre, ha a végső
igazodási pont Isten. Nem elegendő, ha sok eszköz és sok választási
lehetőség áll a rendelkezésünkre, bármennyire nagy értékűek is ezek. A
fejlődést szolgáló sokféle eszközt éppúgy, mint a választási
lehetőségeket úgy kell felhasználnunk, hogy nem tévesztjük szem elől a
jobb életet, a helyes magatartást, amely elismeri a szellemi dimenzió
elsőbbségét és a közjó megvalósításán fáradozik. Ellenkező esetben
mindezen eszközök elvesztik értéküket és csupán újabb bálványok válnak
belőlük.
Ahhoz, hogy túlléphessünk a jelenlegi pénzügyi és
gazdasági válságon – mely csak még tovább növeli az egyenlőtlenségeket
–, olyan személyekre, csoportokra és intézményekre van szükség, akik az
életet állítják előtérbe, segítik az emberi kreativitást s még a válság
hatására is képesek új gazdasági modellt elképzelni. Az utóbbi évtizedek
modellje arra törekedett, hogy maximalizálja a hasznot és a
fogyasztást, s ennek hátterében önző és individualista látásmód állott,
amely a személyeket annak alapján értékelte, hogy mennyire képesek
megfelelni a verseny támasztotta kívánalmaknak. Egy másik nézőpontból
ugyanakkor az igazi és tartós sikert csak úgy érhetjük el, ha odaadjuk
önmagunkat, intellektuális képességeinket, vállalkozókedvünket, mivel az
élhető, vagyis a valóban emberhez méltó gazdasági fejlődés alapelve az
önzetlenség kell, hogy legyen, mint a testvériség és az ajándékozás
logikájának kifejeződése.5 Konkrétan a gazdasági tevékenységben a
békeszerző ember az, aki a közreműködő személyekkel és kollégáival, a
megbízókkal és a felhasználókkal a bizalom és a kölcsönösség talaján
álló kapcsolatokat hoz létre. Gazdasági tevékenységét a közjó érdekében
végzi, munkáját olyan dologként fogja fel, amely túlmutat egyéni
érdekein, javára szolgál a kortárs és az eljövendő nemzedéknek. Így
munkáját már nem csak saját maga részére végzi, hanem azért is, hogy
másoknak méltó jövőt és munkát teremtsen.
A gazdasági élet
területén az államok részéről kívánatos, hogy ipari és mezőgazdasági
fejlődésükkel kapcsolatos terveik tekintetbe vegyék a társadalmi
fejlődést és a demokratikus jogállam kiteljesedését. Alapvető fontosságú
és elkerülhetetlenül fontos ezen kívül a monetáris, pénzügyi és
kereskedelmi piacok etikus felépítése, hogy stabilabbak, jobban
koordináltak és ellenőrzöttek legyenek, s így ne okozzanak kárt a
szegényebbeknek. A sokféle békét célzó tevékenységnek – határozottabb
módon, mint amennyire máig történt – az élelmiszerválság felé kell
fordulnia, amely sokkal súlyosabb, mint a pénzügyi válság. Az
élelmiszer-ellátás biztonságának kérdése ismét elsőrendű fontosságúvá
vált a nemzetközi politikai színtéren. Ennek oka olyan válsághelyzetek
kialakulása, amelyek többek között a mezőgazdasági alapanyagok árának
ismételt ingadozásából, egyes gazdasági szereplők felelőtlen
magatartásából és a kormányok és a nemzetközi közösség nem megfelelő
ellenőrzéséből származott. Ahhoz, hogy szembe tudjunk nézni ezzel a
válsággal, a békeszerzőknek az a feladata, hogy együtt, egymással
szolidárisan lépjenek fel a helyi szintektől egészen a nemzetközi
színtérig azzal a céllal, hogy a mezőgazdaságból élőknek, különösen a
vidéki lakosságnak biztosítsák a lehetőséget tevékenységük méltó
folytatására, társadalmi, környezeti és gazdasági szempontból is
fenntartható módon.
Nevelés a béke kultúrájára: a család és az intézmények szerepe
6.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a békén munkálkodó személyek feladata
őrködni a családok és a társadalmi igazságosság felett és dolgozni a
megfelelő társadalmi nevelés érdekében.
Senki sem tagadhatja vagy
becsülheti le a család meghatározó szerepét, amely a társadalom
alapsejtje a demográfia, az etika, a pedagógia, a gazdaság és a politika
szempontjából is. Természetes küldetése az élet gondozása: elkíséri az
emberi személyeket növekedésük során és rávezeti őket arra, hogy
kölcsönösen segítsék és gondozzák egymást. A keresztény család
különösképpen is magában hordozza annak a nevelési tervnek a csíráját,
amelynek mértéke az isteni szeretet. A család az egyik olyan alany a
társadalomban, amely elkerülhetetlenül szükséges a béke kultúrájának
megvalósításához. Meg kell védeni a szülők jogát és elsődleges szerepét
gyermekeik nevelésében, elsősorban erkölcsi és vallási téren. A
családban születnek meg és nevelkednek a békeszerzők, az élet és a
szeretet kultúrájának eljövendő munkásai.6
A békére nevelésnek
ebben a hatalmas feladatában különösen nagy szerep hárul a szerzetesi
közösségekre. Az Egyház e nagy felelősség részesének érzi magát az új
evangelizáció formájában, amelynek lényege a megtérés Krisztus
igazságára és szeretetére, s az ebből következő szellemi és erkölcsi
újjászületés az emberek és a társadalom részéről. A Jézus Krisztussal
való találkozás alakítja a békeszerzőket azáltal, hogy elköteleződnek
egy közösség iránt és túllépnek az igazságtalanságokon.
A béke
tekintetében sajátos küldetése van a kulturális intézményeknek, az
iskoláknak és az egyetemeknek. Ezeknek nem csupán az a feladatuk, hogy
új vezetők (leader) nemzedékeinek képzését szolgálják, hanem az is, hogy
megújítsák a nemzeti és nemzetközi közintézményeket. Azáltal is
segítséget nyújthatnak, ha szilárd antropológiai és etikai talajon álló
tudományos gondolatokat fogalmaznak meg a gazdasági és pénzügyi
tevékenységekkel kapcsolatban. A mai világnak, különösen a politika
világának szüksége van új gondolatokra, új kulturális szintézisre, amely
túlmutat a technokrata felfogáson és képes összefogni eltérő politikai
irányzatokat a közjó érdekében. Ezek az új gondolatok, a pozitív
személyes és intézményes kapcsolatok összessége, az egyes emberek és
embercsoportok valódi fejlődésének szolgálatában, a valódi békére
nevelés alapját jelenthetik.
A békeszerző pedagógiája
7.
Végezetül fontos kiemelni a béke pedagógiája előmozdításának
szükségességét. Ehhez gazdag belső életre, világos és értékes erkölcsi
elvekre, megfelelő magatartásra és életstílusra van szükség. A békével
kapcsolatos gondolatok, szavak és gesztusok megteremtik a béke
mentalitását és a kölcsönös tisztelet, a becsület és a szívélyesség
légkörét. Ezért meg kell tanítani az embereknek, hogy szeressék egymást
és a békére törekedjenek, ne puszta toleranciával, hanem jó szándékkal
forduljanak egymás felé. Az alapvető buzdítás lényege: „nemet mondani a
bosszúra, elismerni hibáinkat, elfogadni a bocsánatkérést és végül
megbocsátani”,7 hogy a tévedéseket és a sértéseket el lehessen ismerni
az igazságban és együtt lehessen haladni a kiengesztelődés irányába.
Ehhez az kell, hogy elterjedjen a megbocsátás pedagógiája. A rosszat
ugyanis a jóval lehet legyőzni és az igazságosságot úgy leljük meg, ha
követjük az Atyaistent, aki szereti minden gyermekét (vö. Mt 5,21-48).
Ehhez a munkához idő kell, mert feltételez egy lelki fejlődést, a
magasabb rendű értékek irányában történő nevelést és az emberi
történelemről alkotott új képet is. El kell vetni azt a hamis békét,
amely csak e világ bálványait nyújtja, el kell kerülni a vele járó
veszélyeket. A hamis béke egyre érzéketlenebbé teszi a lelkiismeretet,
önmagunkba fordulást és közönybe fulladó életet eredményez. Ezzel
szemben, a béke pedagógiájának következménye a tett, az együttérzés, a
szolidaritás, a bátorság és a kitartás.
Jézus a maga életében
megtestesíti ezeket a magatartásformákat, egészen a teljes önátadásig,
„élete elvesztéséig” (vö. Mt 10,39; Lk 17,33; Jn 12,25). Megígéri
tanítványainak, hogy előbb-utóbb abban a rendkívüli felfedezésben lesz
részük, amelyről kezdetben beszéltünk, vagyis megértik, hogy a világban
jelen van az Isten, Jézus Istene, aki teljes mértékben szolidáris az
emberekkel. Ebben a szövegösszefüggésben szeretnék emlékeztetni arra az
imádságra, amellyel azt kérjük Istentől, hogy tegyen minket az ő
békéjének eszközévé, hogy elvigyük a szeretetet oda, ahol gyűlölet
uralkodik és az igaz hitet oda, ahol kétség honol. A magunk részéről,
Boldog XXIII. Jánossal együtt azt kérjük Istentől, hogy világosítsa meg a
népek vezetőit, hogy amellett, hogy munkálkodnak a polgárok méltó
jólétén, védelmezzék a béke értékes ajándékát. Ébressze fel mindenkiben
az akaratot, hogy túllépjenek azokon a gátakon, amelyek elválasztják
egymástól az embereket, megerősítsék a kölcsönös szeretet kötelékeit,
megértsék a többi embert és bocsássanak meg azoknak, akik sértéseket
okoztak. Adja meg, hogy az ő kegyelme révén a Föld minden népe testvérré
legyen, és virágozzék és mindörökre uralkodjék közöttük a hőn áhított
béke.
Ezzel az imával kívánom mindenkinek, hogy a béke valódi
munkálója és építője legyen, hogy az emberek világa növekedjen a
testvéri egyetértésben, a jólétben és a békében.
XVI. Benedek pápa
1 Vö. II. Vatikáni Zsinat, Gaudium et spes, pasztorális konstitúció az Egyházról a mai világban, 1.
2 Vö. Pacem in terris enciklika (1963. április 11.): AAS 55 (1963), 265-266.
3 Vö. uo.: AAS 55 (1963), 266.
4 XVI. Benedek, Caritas in veritate enciklika (2009. június 29), 32: AAS 101 (2009), 666-667.
5 Vö. uo., 34 és 36: AAS 101 (2009), 668-670 és 671-672.
6 Vö. II. János Pál, Üzenet a Béke Világnapjára, 1994 (1993. december 8): AAS 86 (1994), 156-162.
7
XVI. Benedek beszéde azon alkalommal, hogy találkozott a kormány
tagjaival, a köztársaság intézményeinek, a diplomáciai testületnek, a
vallási vezetőknek és a kultúra világának képviselőivel a libanoni
Baabdában (2012. szeptember 15): L’Osservatore Romano, 2012. szeptember
16., 7.
|
|
schrancz Erika írta 18 órája a(z) Kérlek imádkozz velem fórumtémában:
Mennyei Atyánk ,könyörgünk azokért, akik erőszaktól, ...
schrancz Erika írta 18 órája a(z) Imádságok, kérések Szent Antalhoz fórumtémában:
Szent Antal segítségéért Bizalommal tekintek rád, erős ...
schrancz Erika írta 18 órája a(z) Imádság Mindszenty József boldoggá avatásáért. fórumtémában:
Urunk, Mennyei Atyánk! Hozzád jövünk, nem földi kérések ...
schrancz Erika írta 18 órája a(z) Papa beteg fórumtémában:
Mindenható mennyei Atyánk! Az ember próbál minden ...
schrancz Erika írta 18 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/4.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika 19 órája új blogbejegyzést írt: XIV. Leó pápa ünnepélyesen megkezdte péteri szolgálatát
schrancz Erika írta 19 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az...
schrancz Erika írta 19 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus földi tevékenységének egyik fontos ...
schrancz Erika írta 19 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus! Elvinni a szeretetet, a te ...
schrancz Erika 19 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló május 19,
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!