 |
Foto: fr. Szilveszter archívum |
Nagyboldogasszony napján ünnepeljük hitünknek ama igazságát, hogy a
Szent Szűz teste, amely az Üdvözítőt a világnak adta, visszatért
Istenhez a mennybe. A szenthagyomány szerint, Szűz Mária elszenderülése
után rövid ideig a lelke elvált testétől, de Isten csodás intézkedése
folytán ismét egyesült és dicsőségesen felvétetett a mennybe. Ezt a
tényt, mint hitigazságot, dogmát XII. Piusz pápa 1950-ben hirdette ki,
de már a negyedik században ünnepelték Mária mennybevételét.
Egyébként magyar vonatkozásban ez a legősibb Mária-ünnep. 1038-ban Szent
István királyunk, Imre herceg halála után, ezen a napon ajánlotta az
országot, s a népet a Szent Szűz oltalmába. Ez volt a világtörténelem
legelső ország felajánlása a Szent Szűznek. Egyébként nemcsak e templom
közösség, nemcsak népünk és a nyugati egyház számra a legnagyobb Mária
ünnep a mai, hanem a keleti, az ortodox egyházak számára is.
Goethe, a híres német költő, mondotta egyszer: „Minden embernek naponta
meg kellene néznie egy művészi szobrot vagy képet, és el kellene
olvasnia egy szép költeményt, hogy ízlése tisztuljon, vágyai és
gondolatai nemesebbek legyenek”.
A költőnek ezt a kívánságát a katolikus egyház teljesíti, amikor az
évnek szinte minden hónapjában oda állít elénk egy gyönyörű képet, amely
nemessé, magasztossá teszi szívünket, lelkünket, s ez a kép nem más,
mint a Boldogságos Szűz Anya képe, amely ma a Nap aranysugaraiba
öltözött Asszonyt ábrázolja, ma ő rá tekintünk, mert alkonyati kort
élünk.
Alkonyati kort élünk, amikor a keresztény erények és értékek homályba
vesznek, sokszor még a katolikus emberek körében is. Éppen ezért
tekintetünket a Napba-öltözött Asszonyra emeljük, az Atyaisten
„legkedvesebb leányára”, hogy a belőle sugárzó erények ne szoruljanak ki
sem a mi életünkből, sem a közéletből.
Mária példaadó életéből mindenekelőtt az ő hitét emelhetjük ki. Rokona –
Erzsébet – is a hitét dicséri a mai evangéliumban: „Boldog, aki hitt
annak beteljesedésében, amit az Úr mondott neki” (Lk 1,45). Lukács
evangélista másutt is kiemeli Mária hitét. Egy alkalommal a tömegből egy
asszony odakiáltott Jézusnak: „Boldog a méh, amely kihordott, és az
emlő, amelyet szoptál!” Mire Jézus így felelt: „Hát még azok milyen
boldogok, akik hallgatják az Isten szavát és hűségesek is maradnak
hozzá!” (Lk 11,27-28).
Az evangélista két alkalommal is kiemeli Mária hitét. Mária boldog, sőt
boldognak mondja őt minden nemzedék, de boldogsága nem kizárólag Isten
anyaságából fakad, hanem abból, hogy teljesíti Isten akaratát. A hit
tehát boldogság forrása is lehet a mi számunkra, ha Máriához hasonlóan
komolyan vesszük.
Napjainkban, amikor sokaknál a hit alkonyát tapasztaljuk, bizony nem árt
tudatosítani a szentírási üzenetet: a hit boldogság forrása lehet!
Mária boldogsága mindenki számára elérhető, hiszen ehhez csak meg kell
hallani Isten szavát, és hűségesnek kell maradni hozzá. Ahogy Mária
tette! „Először a szívében foganta meg Jézust, aztán a méhében” – mondja
Szent Ágoston. Mindenki felemelkedhet Máriához, akinek a szívében
megfogan Isten tanítása. „Minden lélekben, aki hisz, megfogan és
megszületik Isten Igéje” (Szent Ambrus). Ha pedig felemelkedünk Mária
hitéhez, akkor már itt a földön részesülhetünk Mária boldogságában,
földi életünk után pedig fölemeltetünk a mennyei boldogságba, amelyről
Szent Pál apostol azt vallja, hogy: „Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta, amit Isten azoknak készített, akik őt
szeretik” (1Kor 2,9).
Azonban nem elég Mária hitét elsajátítanunk és általa boldogulnunk,
hanem azt úgy kell megélnünk, hogy vonzó legyen mások számára:
természetesen elsősorban gyermekeink, szeretteink, közvetlen
környezetünk számára.
Az ember úgy van megalkotva, hogy teste és halhatatlan lelke van. Éppen
ezért nincs igaza a híres „Cigány-báró” című operett egyik áriájának,
amely ezt énekli: „Az élet célja semmi más, mint egy jó evés és jó
ivás”. Nem ez, nem lehet ez az élet célja.
Természetesen szükség van ételre, italra, ruhára, egészséges lakásra,
lelket üdítő szórakozásra. De ez nem minden. „Nemcsak kenyérrel él az
ember…”- mondja az Úr Jézus. Más is kell neki, az anyagvilág kincseinél,
tiszavirág életű örömeinél sokkal többre áhítozik az emberi szív. Szt.
Ágoston, a nagy püspök szerint, az emberi szív a Végtelenre, vagyis
Istenre van beállítva. Egy hosszú, bűnökkel telített élet után mondja:
„Magadnak teremtettél Uram minket és nyugtalan a mi szívünk, míg Te
benned meg nem nyugszik Istenünk”.
Az ember tudva vagy nem tudva, erre a végtelenre, az Istenre éhezik és
szomjazik. Addig nem találja meg lelke nyugalmát, élete igazi célját,
amíg Istenre nem talál.
Ma, amikor figyelmünket a napba öltözött Asszonyra irányítjuk, akit
Isten testestül, lelkestül fölvett a mennyei boldogságba, ne feledjük,
hogy az ő életének útja is megpróbáltatásokkal, szenvedésekkel volt
telítve: szívét a fájdalmak tőre járta át. Ezért fájdalmas anyának is
nevezzük, de a szenvedésekkel telített, golgotás út végén a mennyei
dicsőség várt rá. Így lett a fájdalmas anyából, dicsőséges anya.
Ez a mi utunk is, szenvedésekkel, keresztekkel van szegélyezve, de az
örök dicsőségbe vezet. Szentül hisszük, hogy a halál után nem a
megsemmisülés, nem a beolvadás, a Nirvána vár reánk, hanem a mennyei
Atya, hozzá, haza megyünk. Tulajdonképpen ez a hit teszi értelmessé,
értékessé az emberi életet.
Vigyázzunk nagyon, hogy ezt a szent hitet, a hitnek a fáklyáját
sértetlenül őrizzük meg, és sértetlenül adjuk is tovább gyermekeinknek,
szeretteinknek, s minden jóakaratú embernek. Természetesen a hit tovább
adásában elsősorban nem az üres szavakon van a hangsúly, hanem a
példaadó, a tanúságtevő életen.
A mai szentmiseáldozatban, ennek megértéséhez és a szürke hétköznapokban
való megvalósításához kérjük a mennybe fölvett Nagyboldogasszony, a
Csíksomlyói napba öltözött Segítő Szűz és az esztelneki Madonna égi
támogatást, közbenjárását.
Kommentáld!