Hamvazószerdával kezdetét vette a nagyböjt. Az a nagyböjt, amelynek
igazi liturgikus neve így hangzik: a húsvéti előkészület szent negyven
napja. Ez név jelzi, hogy ebben az időszakban nem is a böjtölésen van a
hangsúly, hanem az előkészületen, aminek egyik eszköze az önmegtagadás, a
böjt. Ugyanis a szent negyven nap értelmét a húsvétra irányultságában
nyeri el.
A húsvét keresztény életünk egyik legnagyobb ünnepe. Keresztény hitünk
magva, az emberi lét értelmének kulcsa. Hitünk minden tanítása és
megnyilvánulása a húsvét, a feltámadás titkában forrásozik. A húsvét az
igazi örömmel tölti el a hívőt. Azzal az örömmel, amely emberi létünk
alapvető félelmének, a halállal kapcsolatban érzett félelmének a
homlokegyenest ellenkezője és kioltója. Örömünk pedig a közösségi
ünneplésben lesz kézzelfoghatóvá. De csak akkor, ha erre a nagy ünnepre
kellőképpen fölkészülünk.
Éppen a napokban tapasztalhattuk, hogy egy farsangi felvonulásra, egy
bálra, mennyit készültek iskolás gyerekeink, fiataljaink, de
felnőttjeink is. Ugyanígy mennyi készülődéssel jár egy-egy kirándulás,
vendég fogadás. Hát akkor mennyivel inkább fel kell készülnünk az emberi
létünk értelmét feltáró ünnepre, a húsvétra.
Jézus egész élete a húsvétra való készület volt. De amikor rejtett
názáreti évei után kilép a nyilvánosság elé, akkor ez a készület még
hatványozottabb lesz, amibe belevonja testét és lelkét, a böjt és a
bensőséges ima által. Megkeresztelkedése után a pusztaságba vonul,
pontosabban a Lélek, a Szentlélek vitte őt oda. A pusztaság az a hely,
ahol nincs semmi, vagy legalábbis sokkal szegényebb az élővilága,
változatossága egy ilyen helynek, mint mondjuk az erdőnek. Az igazi
pusztában csak a sziporkázó kék ég van és a kő vagy a homoksivatag.
Ez a pusztaság csak külső pusztaság, amely utal a belső pusztaságra,
melyet lelkünkben kell kialakítani. Lelkünkből is el kell távolítani
minden olyan dolgot, amely fölöslegesen leköti figyelmünket. Csak
egyetlen egy dolog maradhat ott: Isten.
Jézus negyven napig maradt a pusztában, mert mindent kikapcsolt maga
körül, hogy egyedül csak Istennel legyen, hogy felkészüljön arra, ami
előtte áll, és annak befejezésére, a húsvétra.
Mi is a szent negyven-napban Jézussal együtt igyekezzünk mindent
kikapcsolni magunk körül, ami elterelheti figyelmünket az Istennel való
bensőséges kapcsolatról. Ebből a megfontolásból alakult ki az a
gyakorlat, hogy az öntudatos, elkötelezett hívő keresztényember,
ilyenkor tartózkodik a zajos mulatságtól, az eszeveszett szórakozástól,
az elmét kábító alkoholtól, a gyomor működését felkavaró lakmározástól, a
fölösleges és olykor mások becsületébe gázoló beszédektől, a jogtalan
kritizálástól, az alaptalan ítélkezéstől és a többi… A katolikus
templomok is ilyenkor azért vesztik el díszüket, az oltárokat díszítő
virágokat, mert egyedül most csak Istenre akarunk figyelni, s Jézussal
akarunk készülni a húsvét méltó megünneplésére.
Egyvalaki azonban nem akarja, hogy Istennel való találkozásunk és
felkészülésünk sikeres legyen: a sátán. A sátán már Jézusnál is vette a
bátorságot és zaklatta őt kísértéseivel: hogy változtassa a követ
kenyérré - ez az ösztönök kísértése, hogy ugorjon le a Templom
szédületesen magas párkányáról - ez az önzés kísértése; hogy imádja a
sátánt, cserében az világ összes országáért - ez a hatalom kísértése.
Ezek a kísértések a Jézussal együtt pusztába vonuló Isten népét, vagyis
bennünket is érnek. Hiszen ha a sátán már Jézust, az Istenembert
megkísértette, akkor minket miért ne.
Mik ezek a kísértések és hogyan győzhetők le? Erre irányítsuk most
figyelmünket, Jézus válaszai és az Egyház évszázados gyakorlata alapján.
Az első kísértés: a köveket kenyérré változtatni: az ösztönök kísértése.
Itt arról van szó, hogy az ember maradéktalanul elégítse ki a különböző
ösztöneit. A minket körülvevő környezet minden erejével erre biztat a
reklámok, az igénytelen filmek által: éljük ki ösztöneinket, élvezzük az
életet, mert azért van. És különben is senki sem tilthatja meg, mert
ehhez már csak jogunk van.
Erre a kísértésre adja Jézus által az Egyház az ellenszerét, a böjtöt:
„Nemcsak kenyérrel él az ember” - nemcsak ösztönökből áll az ember. A
böjtölésben – aminek leggyakoribb formája az étel és ital böjt – az
ember megéli emberi méltóságát azzal, hogy tud uralkodni testének
vágyain, hogy tud parancsolni „falánk és borissza” természetének. Ezen
túl megtapasztalja teremtettségét, törékenységét, s ez alázatra indítja
Teremtője előtt, akinek létének minden percét köszönheti. Az ember test
és lélek egysége, s amikor böjtöl, akkor mintegy testével imádkozik.
De ott a veszély a böjtölésben, hogy azt az ember afféle fizetési
eszköznek, mennyei valutának tekinti az Istennél, amivel kikényszeríthet
belőle kérések teljesítését, mert hát megfizetett érte. Ez a magatartás
tulajdonképpen farizeuság, amelyet Jézus működésekor nem győzött
kárhoztatni.
A második kísértés: ugorjon le Jézus a templomról, majd elkapják az
angyalok: az önzés kísértése ez. Az önzésé, mert ha Jézus leugrik, akkor
abban az a lényeg, hogy ő jól érezze magát, s majd mások, az angyalok
ehhez segédkeznek.
Egyéni életünkben ez úgy jelentkezik, hogy senkivel és semmivel nem
törődve éljük életünket, harcolunk a boldogságunkért, de ha baj van,
akkor rögtön Istenhez könyörgünk, s embertársainkhoz fordulunk, és
szörnyen megharagszunk, ha azonnal nem jön a segítség.
Jézus válasza a kísértésre: „Ne kísértsd Uradat, Istenedet!” - hogy ő
cselekedjen helyetted. Az Egyház a jó cselekedeteket adja kezünkbe eme
kísértés ellenszereként, hogy másokon segítve, másokkal kapcsolatba
lépve megtapasztaljuk, hogy boldogságunk egymáson múlik, a tettekben
megnyilvánuló önzetlen szeretetből fakadó jó cselekedetekben.
Veszélyforrás a jó cselekedetek terén, hogy megrontja az önzés: csak
azért teszek jót, hogy népszerű legyek. Azért adok másoknak, hogy
szükség esetén én is kapjak tőlük, ha rászorulok. Jézus soha nem azért
segített az embereken, hogy népszerű legyen, vagy azért, hogy majd adott
esetben hálára legyenek kötelezve vele szemben. Ebben az értelemben
mondjuk azt, Jézus egyetlen csodát sem tett magáért. S ha ő nem tett,
akkor mi se kívánjunk magunknak önző érdekekből.
A harmadik kísértés a hatalom kísértése: Jézusé lesz a világ összes
országa, ha leborulva imádja a sátánt. A hatalom ősi kísértés. A
hatalomvágyban tulajdonképpen az ember végtelen utáni vágyának a sátán
által félremanipulált változatát figyelhetjük meg. A végtelen utáni vágy
a hatalomban úgy jelentkezik, hogy az ember legyen az isten. Mindenkin,
vagy legalább minél több emberen uralkodjék. Magát tegye meg az őt
körülvevő világ középpontjának. Kultúrvilágunkban kifinomított
változatát karriernek hívják, ahol a vezető beosztás megszerzésében a
képlet ugyanaz: minél több embernek parancsolni.
Az ellenszere ennek a kísértésnek az imádság: „Uradat, Istenedet imádd,
és csak neki szolgálj!” Az imádságban az ember kapcsolatba lép Istennel
és rádöbben, hogy nélküle semmi, és semmit sem tehetne. Előtte minden
hatalom a porszemnél is kevesebbet ér.
Most nagyböjtben azt ajánlja az Egyház, hogy imádkozzunk többet. Ez
azonban még csak véletlenül sem a mennyiség növelését jelenti, hanem a
minőségét. Mert ott a veszély az imában, hogy hatalomvágyunkat ide is
bevisszük: szeretnénk, ha Isten kéréseink, követeléseink, elképzeléseink
kivitelezője lenne, akit imádságunkkal mintegy lefizethetünk. A legjobb
ima az, ha magunkban és magunk körül csendet teremtve engedjük végre az
Istent is megszólalni a csendben, hogy szóljon hozzánk.
Az Egyház a mai vasárnapon kezünkbe adja a felkészülés kísértéseinek
ellenszereit: a böjtöt, a jó cselekedeteket, és az imádságot.
Gyakoroljuk ezeket, hogy hitünk nagy eseményére méltón felkészüljük, és a
felkészülésünk eredményeképpen lelki megerősödést és életet jelentsen a
húsvét közelgő ünnepe. Azonban ne csak ezen szent negyven napon
cselekedjünk így, hanem egész életünk folyamán, hogy az örök húsvét, a
mi feltámadásunk örömére is felkészüljünk. Ámen
Bejegyezte:
Szilveszter Barát
dátum:vasárnap, március 09, 2014
Kommentáld!