„Magyarország szép nemes csillaga” – november 19-e
Árpád-házi Szent Erzsébet (1207–1231) liturgikus ünnepe. A középkor
egyik legismertebb és legkedveltebb szentjét évszázadok óta nagy
tisztelet övezi, sok nemzet saját szentjeként tiszteli. „A női eszmény
megtestesülése” – írta róla Sík Sándor.
Erzsébet 1207. július 7-én született
Sárospatakon. Édesapja II. András, Magyarország nagy hatalommal bíró
királya, édesanyja merániai Gertrúd volt. Életének első négy évében a
magyar királyi udvarban nevelkedett, négy testvérével; kedvelte a játék
örömét, a zenét és a táncot. A krónikák tanúsága szerint gyakran és
buzgón imádkozott a templomban; amit ajándékul kapott, abból mindig
adott a szegény leányoknak, és buzdította őket, hogy imádkozzanak, Mária
közbenjárását kérve. Kisgyermekként a Szűzanyát választotta
példaképének és pátrónájának. Már nagyon fiatalon különös figyelmet
szentelt a szegényeknek, jó szóval és szeretettel segítve őket.
A
kor szokásainak megfelelően gyermekként eljegyezték Thüringia leendő
grófjával, Lajossal. Véget ért boldog gyermekkora, amikor Türingiából
lovagok érkeztek a magyar királyi várba, hogy elvigyék új otthonába. A
XIII. században e német tartomány grófja, I. Hermann Európa egyik
leggazdagabb és legbefolyásosabb uralkodója, udvara a fényűzés és a
kultúra fellegvára volt. A pompa mögött jelentős feudális érdekek
húzódtak, így a türingiai őrgróf nagy örömmel fogadta a fia és Erzsébet
közötti házasság lehetőségét. A négyéves királylány tehát örökségével
és kíséretével Eisenachba, Wartburg várába került, ahol németül,
franciául, latinul, továbbá zenét és hímzést tanult. Az Árpád-házi
kiránylány jóságával és kedvességével hamar megnyerte a vár népét.
Temperamentumos és szenvedélyes volt, szerette a vad lovaglást.
Egyenrangú társként bánt a legszegényebb gyermekekkel is.
Ifjú
vőlegénye, Lajos is szívből megszerette. A két fiatal között – jóllehet
házasságuknak elsősorban politikai okai voltak – őszinte szerelem
alakult ki, amelyet a hit és az isteni akarat beteljesítésének vágya
táplált.
Erzsébet tizennégy éves
volt, amikor férjhez adták az ifjú őrgrófhoz. Házasságuk nagyon boldog
volt. Kölcsönös, szerelmes hitvesi szeretetük sokak számára ma is
példaadó. Egy krónikás megemlíti, hogy Erzsébet, férjét hazavárva,
messzire elébe lovagolt; és csókokkal, viharos örömmel üdvözölték
egymást.
A
szentéletű asszony legbensőbb titka és egyik legvonzóbb tulajdonsága,
hogy tökéletes összhangot tudott teremteni az Isten és a férje iránti
szeretet között.
Lajos 18 éves
korában, apja halála után vette át a hatalmat Türingiában. Erzsébet
segítette férje emberi értékeit magasabb, természetfölötti szintre
emelni, aki feleségét mindig megvédte a szegényekért folytatott
tevékenységében. A fiatalasszony a vár alatt nagy házat építtetett,
befogadta a zarándokokat és koldusokat, és ápolta a betegeket. Kedves és
gondoskodó volt hozzájuk, anyjuknak érezték és szólították őt. Az udvar
rosszallása ellenére Lajos támogatta felesége jótékony cselekedeteit.
Erzsébetet
szüntelen kritikák érték, viselkedése a hercegi család tagjai szerint
nem felelt meg az udvari elvárásoknak. Esküvőjüket sem a megszokott
pompával rendezték meg; a költségek egy részét Erzsébet inkább a
szegényeknek adományozta. Egy alkalommal a kápolnában, ima közben
levette fejéről koronáját, a keresztre tette, amit anyósa számon kért
rajta. „Hogyan tehetem én, nyomorult teremtés, fejemre a földi hatalom
koronáját, amikor Jézus Krisztust tövissel koronázták?” – felelt
Erzsébet a vádakra.
Az ifjú hitves
hat év boldog házasság után özvegy lett: 1227-ben búcsút kellett vennie
férjétől, aki II. Frigyes német-római császár oldalán keresztes
hadjáratba indult, és a dél-itáliai Otrantóban vesztette életét, 27
éves korában. Lajos halála után testvére vette át a hatalmat, mondván,
hogy Erzsébet nem lenne képes az uralkodásra. Férje elvesztése után
Erzsébet számára már nem jelentett otthont az udvar, gyermekeivel együtt
el kellett hagynia a várat. Sokat nélkülözött, gúnyolták, elkergették;
béketűréssel viselte a megaláztatásokat. Városról városra járt, ahol
szükség volt segítségére, dolgozott, ápolta a betegeket, megvarrta
ruháikat.
Később, rokonai
segítségével, Marburgba költözött, és belépett a ferences rendbe. Javait
és élete hátralévő esztendeit a betegek és rászorulók gondozásának
szentelte. 1228 nagypéntekén Erzsébet néhány ferences barát jelenlétében
lemondott a világi javakról; kórház építésébe kezdett, ahová befogadta
a földönfutókat, betegeket, és ő maga gondozta őket.
1231. november 16-áról 17-ére virradó éjszaka halt meg Marburgban.
Huszonnégy éves volt. Számtalan tanúságtétel szól csodás tetteiről.
Három
és fél esztendővel később, 1235. május 26-án, pünkösdkor iktatta a
szentek sorába IX. Gergely pápa; s a rákövetkező év májusának első
napján „emeltettek oltárra ereklyéi”. Sírhelye fölött, tiszteletére
szentelték a marburgi székesegyházat. Egykori kérője, II. Frigyes
német-római császár e szavakkal tett aranykoronát Erzsébet koporsójára:
„nem koronázhattam meg császárnénak, most megkoronázom Isten országa
halhatatlan királynéjának”. Ünnepét a római naptár november 17-ére
tette. Mi, magyarok november 19-én emlékezünk Árpád-házi Szent
Erzsébetre.
Kultusza a XIII.
századtól kezdve szinte egész Európában elterjedt. Alakjához számos
legenda fűződik: az őt ismerők tanúvallomása alapján összeállított
A négy szolgáló vallomása (Libellus de dictis quattor ancillarum) címet viselő életrajztól egészen a középkor legelterjedtebb legendagyűjteménye, az
Arany legenda (Legenda Aurea) Erzsébet-életrajzáig.
A nevéhez fűződő egyik legismertebb legenda az úgynevezett
rózsacsoda,
amelyet először XIV. századi forrás említ: egy alkalommal Erzsébet
ruhájában kenyeret vitt a szegényeknek; férje megállította, hogy
megtudja, mit visz benne. Erzsébet azt felelte, hogy rózsát, s amikor
megmutatta kötényét, valóban rózsák voltak benne. E történet alapján az
ábrázolásokon a rózsák váltak Szent Erzsébet legfőbb ikonográfiai
attribútumává.
Egy
másik legenda szerint Erzsébet egyszer férje ágyába fektetett egy
leprás koldust. Hazatérő férje, a szobába rontva, a megfeszített
Krisztust találta az ágyban, és ekkor értette meg felesége „esztelen”
szeretetét. Feljegyezték, hogy haldoklása idején egy kismadár
vigasztalta csicsergésével, halála után pedig sok madár gyűlt köré,
örömteli dalokat énekelve.
Árpád-házi
Szent Erzsébet a feleségek, a fiatal anyák, a ferences harmadrend és a
szolgáló szeretet védőszentje. „Az emberszeretet eszményi példaképe” –
írta róla Ünnepi kalendáriumában Bálint Sándor. Személye, élete sok
művészt megihletett a századok során: számos festmény, zenemű, irodalmi
alkotás őrzi alakját, cselekedeteit.
XVI.
Benedek 2010 októberében mondott katekézisében Árpádházi Szent
Erzsébetről elmélkedett: a felebaráti szeretet védőszentjének nevezte a
középkori magyar szentet. Erzsébet gyermekei születése után sem hagyott
fel a rászorulók és a ferences testvérek támogatásával, s Assisi Szent
Ferenc megtérésének történetét megismerve még inkább megerősödött abban,
hogy követni akarja a keresztre feszített Krisztust, akit a
szegényekben ismert fel. Rövid életének utolsó éveit kórházában
töltötte, mindig szeretettel és alázattal ápolva a szegényeket és
betegeket. Fáradhatatlanul szolgált, szeretetből: enni adott az
éhezőnek, inni a szomjazónak, ruhát adott a ruhátlanra – fogalmazott a
pápa.
„
Szent László a férfiúi
eszmény legszebb példája: Erzsébet a női eszmény megtestesülése. A
férfiúi eszményről elmélkedvén, Szent László példájában az erőnek és a
szolgálatnak kettős fővonásában találtuk meg a legjellemzőbbet:
voltaképpen ugyanez a lényege a női eszménynek is, csak a kettőnek
kifejlődési iránya fordított. A férfiúi eszmény az erőből indul ki, és
az erő tisztul, finomodik addig, amíg odaadássá, szolgálattá nem
szellemül át. A női eszmény lényege az odaadás, amelyben úgy kifejlődik
a lélek ereje, hogy végül hősiességgé nő. Lényegében egy a kettő. Mind
a kettő: erő” – írta Sík Sándor Árpád-házi Szent Erzsébetről.
Forrás:
Magyar Kurír
Kommentáld!