Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Piotr Stefaniak domonkos harmadrendi egyháztörténész, az Árpád-házi szentek kutatója, nemrég mutatta be Veszprémben legújabb tanulmánykötetét (Rostetter Szilveszter magyar fordításában), amely veszprémi Boldog Ilona, az első stigmatizált nő életútját és a magyarországi domonkos nővérek megtelepedésének történetét ismerteti meg az olvasóval.
A
könyv előszavában Deák Hedvig domonkos nővér köszönetet mond
Stefaniaknak, hogy Boldog Ilona Magyarországon is kevéssé ismert
személyének felkutatása kapcsán a domonkos történelem számára hiánypótló
adatokat, történészi újdonságokat sorakoztat fel tudományos
igényességű, ugyanakkor olvasmányos munkájában.
„Az ember kezén, lábán és oldalán vérző stigmákat mindig is általános érdeklődés követte. Krisztus szenvedésének jele különleges ajándék, mely a megváltás jézusi élményéhez köti és hozzásegíti a stigmák hordozóját a szentség eléréséhez” – olvassuk a könyv bevezetőjében, ahol a stigmatizáltság ismérveiről, a híres stigmahordozókról kapunk információkat. Többek között arról is, hogy Assisi Szent Ferenc történészek és teológusok által is elismert stigmái mögött sokáig az ismeretlenség homályában maradtak mások, akik pedig szintén stigmahordozók voltak. Ennek okaként a szerző a ferences barátok féltékenységét jelöli meg, akik törekedtek is arra, hogy szentjük stigmatizáltságát ne homályosítsa el mások krisztusi megjelöltsége. A világ azonban ma már számtalan stigmahordozót ismer. A legismertebbek Sziénai Szent Katalin domonkos harmadrendi egyházdoktor, Európa védőszentje, vagy napjainkban Szent Pio atya. S veszprémi Boldog Ilona mellett, aki a legelső női stigmahordozó volt, az ugyancsak veszprémi nevelkedésű Árpád-házi Szent Margit domonkos nővérről is megtudhatjuk, hogy Krisztus sebeit hordozta magán.
Boldog
Ilona életútja is szinte a történelem homályába vész, írja a szerző.
Még születése évét sem ismerjük pontosan, csak annyit következtethetünk a
forrásokból, hogy 1200 körül veszprémi polgári családban láthatta meg a
napvilágot. Halálát a hagiográfusok leginkább 1240-re teszik.
Gyermekkorától apáca módra élte életét, s a veszprémi beginaközösség
elöljárójává választották. (Hogy kik voltak a beginák, s milyenek voltak
közösségeik, annak egy egész fejezetet szentel a szerző.) Szigorú
monasztikus életre vágyakozva Boldog Pál lelkiségét követve csatlakozott
később a prédikátor rendhez, a domonkosokhoz, s közösségét is az akkor
megalakuló magyarországi domonkos rendtartományhoz csatlakoztatta. A
zárdában lemondással teli életet élt. Rendkívüli ajándékokat kapott: a
stigmákat és a prófétálást (megjósolta a tatárjárást is többek között).
Rendkívül intenzív belső lelki élete ellenére megmaradt igen egyszerű
apácának. A szerző rámutat: ugyan Ilona legendájában s a régi
történetkutatók munkáiban is az olvasható, hogy ő volt Árpád-házi Szent
Margit nevelője a veszprémi Alexandriai Szent Katalin domonkos
kolostorban, ez valószínűleg téves adat. Ugyanis a Margit
élettörténetével foglalkozó legrégibb források Bodoméri Olimpiadészt
említik nevelőjeként. 1246-ban, amikor IV. Béla leányát a nővérekhez
beadta, már egy Katalin nevű nővér volt a zárda főnöknője, s Ilonát már
évekkel előtte magához szólította az Úr.
Boldog Ilona veszprémi kultuszával kapcsolatban több korabeli és főként XVII-XVIII. századi forrást idéz Stefaniak, ugyanis ezekben a századokban a török időkben kihunyt tisztelete ismét felelevenedett. Bezerédj Miklós kanonok XIX. századi egyik kéziratában pedig azt írja, Ilona végig szent életet élt, halála után is sok csodát vitt végbe, s Veszprémben mindig is „Szent Ilonaként” emlegették. Ugyancsak korabeli feljegyzésekből tudjuk, hogy 1287-ben Héder Péter veszprémi püspök Ilona földi maradványait oltárra emelte a sírból, ami a boldoggáavatási szertartással volt egyenértékű. Ez lehetséges volt, mert akkor történt, amikor a pápai szék nem volt betöltve. Ilona formális jogi boldoggáavatására azonban máig nem került sor, írja Stefaniak. Majd hozzáteszi: ma az Apostoli Szentszék megfelelő jogi aktussal, például egy dekrétummal ezt hitelesíthetné, s elrendelhetné tiszteletét valamennyi magyarlakta területen. Ennek kezdeményezése azonban a prédikátor rend és a Veszprémi Érsekség hatáskörébe tartozik.
A
könyvből megismerkedhetünk a magyar domonkos rendtartomány (a
dominikánusok) apácamonostoraival is, amelyek Szent Ágoston regulája
alapján szerveződtek és szolgáltak. Boldog Ilona Boldog Pállal és
Bertalan veszprémi püspök segítségével – aki a női monasztikus kolostor
patrónusává vált – vállalta az addig lazább veszprémi nővérközösség
reguláris kolostorrá alakítását, majd annak elöljárója (priorisszája)
lett haláláig.
Ezután bemutatja a szerző a veszprémi Szent Katalin kolostor szemlélődő apácáinak korabeli mindennapjait, imádságos, s egyben munkás életét, a kolostor történetét is 1240-es megalakulásától 1566-os megszűnéséig, amikor a török elől az apácák Körmendre menekültek. Olvashatunk Ilona gazdag ikonográfiájáról, festészeti-grafikai ábrázolásairól is, melyek a magyar határokon túl a lengyelországi domonkosoknál, Felvidéken és Olaszországban, Ausztriában is megtalálhatók.
A könyvet gazdag, színes képmelléklet zárja, dokumentálva és illusztrálva Boldog Ilona európaivá táguló tiszteletét.
Toldi Éva/Magyar Kurír
|
|
Németh Bence új fórumtémát indított: Szüleimért
Németh Bence 1 hete új blogbejegyzést írt: Kérés
schrancz Erika 2 hete új blogbejegyzést írt: Szűz Mária, a keresztények segítsége
schrancz Erika 2 hete új blogbejegyzést írt: Boldog Apor vilmos püspök
schrancz Erika írta 2 hete a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Ti barátaim vagytok, ha megteszitek, amit parancsolok...
schrancz Erika írta 2 hete a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Az előző napokban olvasottak után a szeretet új ...
schrancz Erika írta 2 hete a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, Jézus Krisztus, te a Szentlélek által minden ...
schrancz Erika írta 2 hete a(z) Segítség kérés fórumtémában:
Imádkozzunk a pápával Imádkozzunk a pápával ...
schrancz Erika írta 2 hete a(z) Kérlek imádkozz velem fórumtémában:
Gájer László római katolikus pap imája a békéért ...
schrancz Erika írta 2 hete a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/6.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!