Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Kovács Gergely az erdélyi Krónikának beszélt pályafutásáról, vatikáni munkájáról, Márton Áron boldoggá avatásával kapcsolatos posztulátori feladatairól, Ferenc pápáról…
Hogyan jutott el a Székelyföldről a Vatikánig? Kevesen mondhatják el magukról Erdélyben, hogy ilyen pályát futottak be.
-
Erre tréfásan tudnék válaszolni, mert azt kellene mondanom: azt kell
megkérdezni, aki úgy rendelkezett, hogy Rómába menjek. A katolikus
egyházban nincs demokrácia, felépítése hierarchikus. Egy pap
engedelmeskedik elöljárójának, püspökének és az én esetemben is így
volt.
Amikor kispap voltam Gyulafehérváron, az 1989-es változás
után kiküldtek Rómába tanulni, mert az elöljárók úgy ítélték meg, hogy
alkalmas vagyok rá. Hat évig tanultam, befejeztem a kötelező teológiai
alapképzést, utána az egyházjogi doktorátust, majd az egyezségnek
megfelelően hazatértem, és Marosvásárhelyre kerültem káplánnak,
segédlelkésznek. Bedobtam magam a munkába, ám egy év elteltével
Jakubinyi érsek közölte, kellene csomagolni és visszamenni a
Szentszékhez dolgozni.
Tehát semmiképp sem az én
kezdeményezésemről van szó, az érsek urat kéne megkérdezni, hogy ki
kérte meg őt, miért gondolták úgy, hogy engem küldjenek Rómába. Az érsek
megbízott vele, én meg engedelmeskedtem. Amikor úgy dönt, hogy jöjjek
haza – hiszen egyházjogilag továbbra is a gyulafehérvári egyházmegyéhez
tartozom –, akkor csomagolok. Elsősorban pap vagyok, és a papi
szolgálatomat végzem, bárhol is legyek.
Hogyan telik egy napja a Vatikánban?
-
Ez nagyon sokszínű, összetett kérdés, amiről nagyon nehéz beszélni.
Amikor általában egy hivatali, irodai munkára gondolunk, akkor ezt úgy
képzeljük el – ahogy nálunk sajnos sok helyt szokás –, hogy bemegy az
ember a munkahelyére, kávézgat, lötyög, kimegy egy kicsit bevásárolni,
és eltelik a napja. Nos a Vatikánban szó sincs erről, ott nagyon
intenzív munkaprogram van. Úgy kell elképzelni, mint egy minisztériumi
alkalmazottat, aki reggeltől estig az irodában végzi a munkáját. De arra
sem szabad gondolnunk, hogy ez unalmas munka, és csak papírokat írunk,
gépelünk, nyomtatunk, iktatunk. Ez is a munka része, hiszen óriási a
levelezése a Vatikánnak, ugyanakkor rendkívül sokszínű, hiszen
kultúráról van szó.
Ha a Kultúra Pápai Tanácsát lefordítom laikus
nyelvre, akkor a Szentszéknek, a Vatikánnak a kulturális minisztériumát
jelenti. Nemzetközi a személyi összetétele: a mexikóitól az indiaiig, a
franciától a spanyolig, az erdélyiig mind ott vagyunk, és egy csapatot
alkotunk. Én Közép-Kelet-Európát és a német nyelvterületet követem,
mindent, ami itt történik a kultúra terén; ha miniszter-, nuncius-,
püspök-, művész- vagy látogatócsoportok érkeznek a Vatikánba, őket
fogadnom kell, szóba kell állni velük, a látogatásokat elő kell
készíteni.
Tehát nagyon érdekes és izgalmas munkát végzek.
Időnként utaznom is kell konferenciákra, kiállításmegnyitókra. Bár a
kultúrával foglalkozom, egészen mély értelemben teszem, ezért ne arra
gondoljunk, hogy csak koncerteket, kiállításokat szervezünk. Ezeket is
elvégezzük, de a kultúra ennél sokkal mélyebb dolog. Mindenki a saját
kultúrájában él, miközben az evangélium mindenki számára egy és ugyanaz.
Elég megnézni egy afrikait, aki esetleg táncol a szentmisén, vagy egy
ázsiait, mindenki a saját kultúrája szerint katolikus, és ez rengeteg
érdekes kérdést vet fel.
Hosszan sorolhatnám, mi mindennel
foglalkozunk még, például a szekularizáció problémájával, a fiatalok
világával. Én reggel hétkor kezdem a munkám, és előfordul, hogy este
hétkor még az irodában vagyok. De otthon is akad munkám, hiszen a
kongregációnál is dolgozom, Márton Áron boldoggá avatási ügyében is,
amit nem munkaidőben végzek, hiszen nem kifejezetten ezért vagyok
Rómában. Intenzív és zsúfolt programom hallatán még az orvosom sem
örül...
Igazság szerint nem könnyű éjjel egy-kettőig dolgozni,
majd reggel fél hatkor kezdeni elölről, viszont örömmel és szívesen
csinálom. Amikor az ember érzi, hogy azt teszi, amit kell, akkor nincs
gond, nincs áldozat. Olyan, mint amikor az édesanya felkel éjszaka a
kisgyerekéhez, hiszen ezt szeretettel, örömmel teszi.
És miként lesz valakiből posztulátor?
-
A boldoggá és a szentté avatásnál először is az a legfontosabb, hogy
valakinek kérnie kell. Márton Áron esetében ez a gyulafehérvári
főegyházmegye, illetve az érsekség képviseletében az érsek, latinul az
„actor”. Ennek a tervnek a végigkísérése, lebonyolítása olyasvalakinek a
feladata, aki ért hozzá, elsősorban egyházjogász, ő a posztulátor. A
tisztséget kezdettől fogva Szőke János atya, szalézi szerzetes töltötte
be, aki sajnos két évvel ezelőtt meghalt. Ekkor szükség volt új
posztulátorra, Jakubinyi György érsek pedig engem nevezett ki.
Mi konkrétan a posztulátor feladata?
-
A posztulátor posztulál, azaz kérelmez, mozgatja az ügyet, megteszi
mindazokat a lépéseket, amelyek szükségesek az ügy előrehaladásához.
Ismeri az eljárás folyamatát, és elvégzi az ezzel járó feladatokat.
Összekötő kapocs a boldoggá vagy szentté avatást kérelmező egyházmegye
és a Szentszék között. Én most is ezt teszem, bejárok a kongregációhoz, a
per mindig az egyházmegyében kezdődik, és amikor a Szentszékhez kerül
az ügy, akkor Rómába kell menni. Ezért fontos, hogy én Rómában
tartózkodom, hiszen így bármikor be tudok menni a kongregációhoz a
kapcsolattartás végett.
Miért nevezik pernek a boldoggá avatás folyamatát? Feltehetően nem sok köze van a polgári perekhez.
-
Így igaz, ezért sokkal jobb eljárásról vagy ügyről beszélni. Azért
nevezik egyébként pernek, mert amikor az egyházmegyében elkezdődik a
folyamat, vannak bizonyos vonásai, amelyek perre utalnak. Azonkívül,
hogy össze kell állítani egy dokumentációt, ki kell hallgatni a még élő
szem- vagy fültanúkat. Ez úgy történik, hogy kinevezik a feladattal
megbízottakat, akik esküt tesznek, hogy munkájukat hűségesen,
titoktartás mellett végzik. Tehát kihallgatás történik, kérdéseket
tesznek fel, aminek perjellege van.
Néhány éve
foglalkozik Márton Áron püspök boldoggá avatásával. Hol tart most a
folyamat, mennyi időbe telhet, amíg sikerül eredményt elérni?
-
Arra nem lehet válaszolni, hogy mikorra remélhető Márton Áron boldoggá
avatása, mert rengeteg tényezőtől függ, ami semmiképp nem rajtam múlik.
Fontos, hogy az ügy nem akadt el. Nem szabad konspirációs elméletre
gondolni, hogy bezzeg a többiek haladnak, ez pedig nem. Márton Áron
esetében létezik egy technikai szempontból óriási különbségtétel: nem
volt vértanú, nem halt meg a kommunista üldözés során a börtönben,
ellentétben például Bogdánffy Szilárddal vagy Seper Jánossal, akik
meghaltak a hitükért.
Az ő esetükben azt kell igazolni, hogy
valóban azért haltak meg, mert a hitükért adták az életüket, ezt
követően pedig következik a boldoggá avatás. Márton Áron esetében azt
mondjuk, hogy ő hitvalló, ezért az egész életét ki kell vizsgálni, hogy
valóban egész életén keresztül hősies módon élte-e az erényeket, a
hitét. Elképzelhető, hogy ez mekkora dokumentációt jelent:
szentbeszédek, körlevelek, különböző írások, ezeket mind fel kell
dolgozni. Az egész életét nagyító alá kell venni, ezért halad sokkal
lassabban a folyamat. És ha ez meg is történik, mert valóban szentként
élt, akkor még mindig egy csodának is történnie kell az ő
közbenjárására. Amit megint hosszan ki kell vizsgálni, ami időigényes,
ezért van ez az eltolódás. Vannak fejlemények, de sok kutatás van még
hátra, ezen dolgozunk.
Mi változott a Vatikán életében Ferenc pápa megválasztása óta?
-
Azt mondanám, hogy a Vatikán életében konkrét változás nincs. Három
szentatya – II. János Pál, XVI. Benedek és most Ferenc pápa – alatt
szolgáltam, és azt tapasztaltam, hogy a mindennapi munkában nem sok
minden változott. Ugyanazt kell tenni, legfeljebb a hangsúly változik,
hogy mit tartunk fontosabbnak, mire figyelünk jobban oda. Árnyalatbeli
különbségek vannak, de úgy kell végezni tovább a munkát, mint eddig.
Vitathatatlan,
hogy Ferenc pápa megválasztása óta érezhető egyfajta másság, ami annak
is betudható, hogy nem európai. Egy latin-amerikai egészen másképpen
gondolkodik, más a mentalitása, ráadásul aktív pasztorációból jött:
Buenos Airesben ott volt a hívek között, „első kézből” hozta magával a
helyzetismeretet. Ez az, amit érzékelni lehet nála, az élet ízét.
Ugyanakkor nem szabad abba a tévedésbe esni, hogy összehasonlítjuk a
korábbi pápákkal, hiszen minden embernek megvan a sajátos értéke.
Mindannyian
jók vagyunk valamiben, és vannak gyengébb pontjaink is, amelyekkel csak
úgy elvagyunk. Ezért téves lenne kiemelni Ferenc pápa valamelyik
erősségét és összehasonlítani XVI. Benedek egy gyengébb pontjával. Ebbe a
hibába nem szabad beleesni, hiszen szerves folytonosság van az
egyházban. Most talán picit változó időszak, szervezeti reform
következik, ugyanis nem titok, hogy a Szentatya újra kívánja szervezni a
kúriát. Nem tudjuk, ez pontosan mit fog jelenteni, ezért van bennünk a
Szentszéknél egyfajta várakozás, amit pozitívan élek meg.
Úgy
érzem, mindannyian azért vagyunk ott, hogy tegyük a dolgunkat. Ha valami
megváltozik, akkor majd máshol végzem a dolgomat, de ezt nem úgy kell
elképzelni, hogy akkor most megszűnik a munkahely, bezár a cég. Ha a
Szentatya úgy látja jobbnak, fontosabbnak, hogy a képességeimet máshol
kamatoztassam, akkor én boldog leszek, hiszen éppen az a hivatás, hogy
kamatoztassam a rám bízott talentumokat, ahogy Jézus is mondta.
Ferenc
pápa rendkívüli népszerűségnek örvend nemcsak a hívek, hanem a laikusok
körében is. Hogyan hat ez vissza a hívek gyülekezeti életére?
-
A Szentatyának a kommunikáció az erőssége. Egyrészt nagyon röviden,
tömören, frappánsan fogalmaz, szinte úgy, mint a Twitter. Másrészt
gesztusokkal is kommunikál. Egy szerdai általános kihallgatáson maga a
tanítás, a beszéd 15 perc, de a Szentatya utána körbemegy, leszáll az
autóból, megölel, fölemel, megszólít. Ez olyan nyelvezet, amit megért a
nem katolikus is. Ha mondok egy teológiai beszédet, akkor lehetnek benne
olyan fogalmak, amelyeket nem biztos, hogy megértenek.
De a
gesztusok által is lehet kommunikálni, és a Szentatyának ez az erőssége.
Ezért is van, hogy a nem hívők, esetleg érdeklődők valamit jobban
megértenek belőle, jobban tudják követni, könnyebben „elcsípnek”
valamit. Ugyanakkor ez önmagában nem hat vissza a hívekre, ellenben
közvetlenül rám az igen, ahogy ő főpásztor, ahogyan értékeket közvetít.
Szerintem ez az, ami hat a katolikus egyházon belül.
Dr. Kovács Gergely 1968-ban született Kézdivásárhelyen. Teológiai tanulmányait 1987-ben kezdte meg a gyulafehérvári szemináriumban, majd 1990-ben Rómában folytatta. A Collegium Germanicum et Hungaricum növendékeként a Gregoriana és Lateráni pápai egyetemeken tanult. 1993-ban pappá szentelték a gyulafehérvári érsekség számára. Római tanulmányait 1996-ban fejezte be egyházjogi doktorátussal, ezt követően egy évig káplánként dolgozott Marosvásárhelyen. 1997 augusztusától a Kultúra Pápai Tanácsának (a Szentszék kulturális minisztériumának) szolgálatában áll, amelynek jelenleg irodavezetője. Több szentszéki intézmény munkatársa. 2012 februárja óta Márton Áron szentté avatási ügyének posztulátora.
Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Imaszándék az emberiségért:) fórumtémában:
Szentséges Szűz, égi anyánk: Ne felejtkezzél meg a föld ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Imádság Mindszenty József boldoggá avatásáért. fórumtémában:
Urunk, Mennyei Atyánk! Hozzád jövünk, nem földi kérések ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
3/10, .Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Áldott Vasárnapot! képhez:
Drága Jézusom, testem lelkem Királya! Sajnálom és bánom, ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Hitt ő maga, és vele egész házanépe. Egy alkalommal ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A nagyböjti evangéliumokban sokszor ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Istenem, irgalmas Atyám! Öröm számomra, hogy ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
3/9, .Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Hozzátok hamar a legdrágább ruhát, és adjátok rá! Azokban...
schrancz Erika írta 2 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Visszatérés az Atyához A mai evangéliumban...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!