Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Életművét a közelmúltban Corvin-lánccal ismerte el az állam – portré Jelenits Istvánról.
Jelenits István piarista szerzetes az utóbbi fél évszázad egyháztörténetének
és napjainknak az a személyisége, akit mindenki szeret. Anélkül, hogy
az elveiből, a meggyőződéséből bármikor bármit föladott volna,
mindenkihez tud empátiával közeledni: diákhoz, költőhöz, művészhez, és
ezért mindenkinek tud lelkipásztora is lenni. Egész lénye, egyszerű
bölcsessége, szerénysége, derűje inkább egy ferences barátot juttatna
eszünkbe, mint egy nagy tekintélyű piarista tanárt, aki számos elismerés
birtokosa. Pedig a 20. századi magyar sors nem kényeztette a
nyolcvanadik életévében járó szerzetest sem, akivel a kegyes tanító
rendi atyák régi-új Duna parti épületében beszélgettem. Életművét a
közelmúltban Corvin-lánccal ismerte el az állam.
Jelenits István
1951-ben érettségizett a piaristák pesti gimnáziumában. Az egyházi
oktatási intézmények 1948-as államosítása után két évig az ő iskolája
sem maradt egyházi fenntartásban, és a piarista rend abban az
esztendőben kapta vissza az iskolát és kecskeméti intézményét is, amikor
Jelenits István érettségizett. Ám a gimnáziumot és a rendházat 1953-ban
kilakoltatták a belvárosi főplébánia-templom tőszomszédságából.
„Bonyolult kérdés ez” – zárja le a témát a tanár úr, aki számítani semmiképpen nem számított arra, hogy a rend visszaköltözhet eredeti tulajdonába, különösen nem azokban az évtizedekben, amelyek a rendnek a kényszerű eltávozása után következtek.
A piarista szerzetes nagy szeretettel emlékszik vissza diákkorára, mint mondja, nem véletlen, hogy piarista lett. „Ha rosszul éreztem volna magamat az iskolában, akkor nem léptem volna be a rendbe, hogy másokat is arra kényszerítsek, hogy ebbe az iskolába járjanak, ahol én rosszul éreztem magam.” A háború utáni légkör sajátos, szoros kapcsolatot teremtett az iskolában tanító tanárok és a diákok között, mert nemcsak a tantárgyak miatt találkoztak, hanem az élet egyéb területein is egymásra voltak utalva. A diákoknak nem nagyon volt más szórakozása, mint amit az iskola nyújtott a tanítás utáni kirándulásokkal, nyári táborokkal, szellemi örömökkel. „Sem a tanároknak, sem a diákoknak nem volt más dolguk, mint hogy egymással foglalkozzanak, és ez roppant gazdaggá tette az életet.”
Az
államosítás idején a diákok „gazdagításának” más módját is kieszelték a
piarista atyák, akik 1950-ig maradhattak a rend kötelékében, csak
elszakították őket az iskolától. A szerzetesrendek fölszámolásakor a
piaristák közül is sokakat szétzavartak, mert az általuk fenntartott tíz
iskola tantestületéből csak kettő maradhatott meg a szigorúan
meghatározott keretben. A kegyesrendi atyák a bizonytalan helyzetben egy
újabb támadásra készültek, ezért a könyvtárukban található értékesebb
könyveket módszeresen „szétszórták” diákjaik között, hogy ha véletlenül
támadás éri és elhurcolják őket, akkor a könyveik jó helyen legyenek.
„Hazavittünk egy csomó könyvet. Én például nagyon szerettem a latint,
elég jól tudtam, és olvastam latin szerzőket. Mignes patrológiájának a
köteteit vittem haza, sorakoztak a pocokon, és rengeteg Szent Ágostont
olvastam diákkoromban. Nem volt televízió, nem voltak érdekes
olvasmányok, eléggé pártvezérelt szellemi élet volt akkoriban az
országban, és ezeknek az antik egyházatyáknak a szövegei hallatlanul
színesek és izgalmasak voltak számomra” – eleveníti fel diákkorának
éveit a szerzetes, aki miután idővel visszaszolgáltatta a rend
tulajdonát, később, már rendtagként újra találkozott a gondosan
megőrzött kötetekkel.
Gimnáziumi tanárai közül elsőként
osztályfőnökére, Simon Sándorra emlékezik vissza, aki görög–latin szakos
tanár volt, „nagyon kiváló ember, kormányzógyűrűs doktor. Ez azt
jelenti, hogy az első elemitől az egyetemi záró vizsgáig csupa jelese
volt csak. Remekül tudott tanítani, azért is szerettem meg ennyire a
latint, mert az ő tanítványa lehettem. Nemcsak a nyelvet tanította,
hanem a latin költészetet is megszerettette velünk. Az irodalommal való
kapcsolathoz is az idegen nyelvű irodalom nyitotta meg a kaput” –
vallja, aki maga is évtizedek óta foglalkozik literatúrával.
Franciára
Rónay György tanította, akit Sík Sándor tartományfőnök kért fel, mivel a
rendnek az új felállásban nem volt e nyelvből szaktanára. „Ha az
irodalommal való találkozást Simon tanár úrnak, a modern irodalommal
való beható és életre szóló találkozást Rónay Györgynek köszönhetem –
idézi fel első civil tanára alakját Jelenits István. – Kicsit tétován
állított be hozzánk, mert még nem tanított soha életében, de aztán
észrevette, hogy nemcsak tanítható emberek vagyunk, hanem a tudásvágy is
eleven bennünk.” A költő, író, műfordító Rónay annyira jól érezte magát
a nyiladozó értelmű fiatalok között, hogy minden második héten elment
hozzájuk külön a kortárs irodalomról beszélgetni. Olyan irodalmi
nagyságokról beszélt, akikkel jó barátságban volt, például a néhány
évvel korábban elhunyt Radnótiról, aki az iskolai irodalomoktatásban még
nem foglalta el az őt megillető helyet, életműve még föltáratlan volt.
Illyés Gyuláról, más élő költőkről is tőle hallottak először. „Elkezdtük
őket forgatni, olvasni, és sokkal többet tudtunk róluk, mint amit az
irodalomórán tanulhattunk volna.”
Bár az 1951-es érettségi után a
fiatal Jelenits István számára egyértelmű volt a hivatása, de mert
pesti családból származik, a rend elöljárói arra kérték, az egyetemet
otthonról végezze el, így csak rövidebb ideig veszi igénybe a numerus
clausust, a kispapok államilag előírt létszámkeretét. Ezzel a tudattal
iratkozott be a bölcsészettudományi karra. Sokat jelentett számára, hogy
laikus státusban végezte az egyetemet, mert másfajta civil kapcsolatai
támadtak az emberekkel az egyetemen is, mintha reverendában járt volna
oda.
A magyar szakkal párhuzamosan beiratkozott a Hittudományi
Akadémiára is rendkívüli hallgatónak, és ott bizonyos tárgyakból
kollokviumokat tett. Amikor a rendbe belépett, már a teológiai
tanulmányokban is előre haladt. Elöljárói pedig azt tartották helyesnek,
hogy akkor már ne a rend saját teológiáján folytassa a tanulmányait,
hanem a Hittudományi Akadémián, ahol hittanári végzettséget és teológiai
doktorátust szerzett.
Pedig az egyetem elvégzése küzdelmes
volt: a rostálásokon az embernek meg kellett kapaszkodnia. A szerzetesi
életre készülő fiatalember azért, hogy nélkülözhetetlenné tegye magát az
egyetemen, fölvette a Bevezetés a mongol filológiába című tárgyat,
melyet Ligeti Lajos tartott. „Aztán ott ragadtam, mongolt is hallgattam
meg keleti nyelvészetet”. Járt Keresztury Dezső szemináriumára is, ahol
az akkoriban éppen csak megtűrt magántanár eleinte a rendszer emberének
nézte Jelenitset, de később a helyzet tisztázódott. Kemény Zsigmondról
szóló óráját mindössze ketten látogatták, a zugszerzetesen kívül az
előadó unokaöccse, aki talán a rokoni szálak miatt érezte kötelezőnek a
részvételt. „Keresztury először azt gondolta, hogy én beépített
emberként megyek, hogy meghallgassam, és jelentést tegyek róla. Aztán
lassan kiderült, hogy ez nem így van, és akkor nagyon mély kapcsolat
szövődött közöttünk.” Olyannyira, hogy a temetésén is az egykori diák
búcsúztatta.
Természetesen akkoriban az ideológiai oktatás alól
nem volt kibúvó, az elsőévesek közösen hallgatták a Gólyavárban a
marxizmust, amiből vizsgázni is kellett. „Az egy komoly, kemény dolog
volt, mert nemcsak tudást vártak, hanem valamiféle hűséget is próbáltak
számon kérni. De nem kerültem velük olyan konfrontációba, ami miatt
kitették volna a szűrömet”.
A kor gondolkodását gúzsba kötő
rendszerével lépten-nyomon szembesültek a hallgatók. Horváth János neves
irodalomtörténésszel, aki nemzedékeket nevelt fel, már nem
találkozhatott Jelenits István, őt akkoriban nyugdíjazták. A régi magyar
irodalomnak Klaniczay Tibor lett a tanára, Szauder József pedig, akiről
egykori tanítványa nagyon pozitív emlékeket őriz, a felvilágosodás
korának irodalmát oktatta. „Ezek az emberek akkoriban eléggé az
ideológia rabságában vergődtek, pedig többre is futotta volna a
tehetségükből” – teszi még hozzá a paptanár, aki szívesebben
foglalkozott nyelvészettel, kiemelve tanárai közül Pais Dezsőt és Bárczi
Gézát, akitől nagyon sokat tanult.
A Hittudományi Akadémián
folytatott magántanulmányaival persze nem dicsekedett az ifjú Jelenits,
ahogy azzal sem, hogy Tótfalusy István írói álnéven már egyetemista
korában publikálni kezdett a Vigília hasábjain.
Harmadéves
korában a „lélekhalász” Pándi Pálnál vizsgázott, aki meggyőződéses
marxista volt, és különösen a tehetséges fiatalokat igyekezett a
hivatalos ideológiának megnyerni. A fiatal hallgató, aki a piaristák
gimnáziumában görögül is tanult, Kölcseyről beszélve görögül idézett
valamit, ami rögtön föltűnést okozott. „Pándi megdöbbent, hogy görögül
idézek, és megnézte az indexemet. Bele volt írva, hogy a piaristáknál
végeztem. Mondta, hogy jelest ad, de a vizsga után szeretne velem
beszélni. Gondoltam, hogy adott volna inkább egy négyest, és engedett
volna el, de mégis ott maradtam. Megkérdezte tőlem, hogy a piarista
gimnáziumi érettségi óta változott-e a világnézetem? Mondtam, hogy
szorgalmasan hallgatom a marxizmust, de eddig még nem volt okom, hogy a
világnézetemet megváltoztassam.” Mire Pándi: „Nem nagyon fog boldogulni a
kereszténységgel, mert egy olyan világban él, ahol magának mint
magyartanárnak tisztelettel kell szólnia azokról az írókról, akik
ateisták lettek, maga meg ezekre biztosan haragszik, és akkor szembe
kell fordulnia az egész hivatalos irodalomszemlélettel.”
Jelenits
válasza: „Tanár úr biztosan tudja, hogy a keresztényeknek az
ellenségeiket is szeretniük kell, és őszintén szólva én nem biztos, hogy
haragszom egy íróra, ha ateista lett. Ha valaki abban a korban, amikor
kötelező volt kereszténynek lenni, úgy érezte, hogy nagyobb igazságra
talált, és emiatt vállalat mindenféle nehézséget, az tiszteletet ébreszt
bennem. Inkább azokat nem szeretem, akik érdekből lesznek ateistává.” A
válasz tetszett Pándinak, és felhatalmazta a diákot, hogy ha a
kereszténysége miatt az egyetemen valami baj érné, forduljon hozzá, és a
segítségére lesz. Erre nem került sor, de az eset gyakran az eszébe jut
Jelenits tanár úrnak.
Nemigen találkoztam még olyan emberrel az
elmúlt harminc évben, aki neheztelt volna rá. Mindenkihez, diákhoz,
alkotóhoz, időshöz, fiatalhoz egyaránt empátiával közeledik, és ezért
mindenkinek lelkipásztora tud lenni. Törekedett erre vagy ez magától
jön?
„Magától jött, de biztos, hogy korán világossá lett számomra, olyan korban élünk, amely arra törekszik, hogy egymás ellen fordítsa az embereket, és tényleg jó volna egy olyan alapállást felvenni, ahol ezekből a csapdákból kiemelkedhet az ember” – fogalmazza meg a mindannyiunk számára megszívlelendő életbölcsességet a nyolcvanadik életévében is fiatal szerzetes, akit május végén Corvin-lánccal tüntettek ki. Schütz Antal után és sok-sok évtizeddel később, másodikként a piarista rend történetében.
Szerdahelyi Csongor
|
|
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Fatimai Szűzanya képhez:
Fatimai felajánlás Mária Szeplőtelen Szivének ...
schrancz Erika 8 órája új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa állapota javul
schrancz Erika írta 8 órája a(z) Imaszándék fórumtémában:
SZENTSÉGES SZŰZ, ÉGI ANYÁNK: NE FELEJTKEZZÉL ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) Imádságok, kérések Szent Antalhoz fórumtémában:
IMA SZENT ANTAL SEGÍTSÉGÉÉRT Bizalommal ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, miképpen...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) VERS fórumtémában:
Aranyosi Ervin ~ Tárd ki a szívedet... Tárd ki a szívedet,...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Kérjetek, és adnak nektek; keressetek, és ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés „Kérjetek, és adnak nektek; keressetek, és ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Urunk, irgalmasság Istene, könyörülj rajtunk, ...
schrancz Erika írta 9 órája a(z) SZÉP IMÁDSÁGOK fórumtémában:
Napi ima Uram köszönöm Neked ezt az új napot és az ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!