Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mauro Piacenza bíboros, a Papi Kongregáció prefektusa nyitotta meg március 7-én a milánói katolikus egyetemen a modern világ egyházáról szóló teológiai kurzust. Beszédét, melyet alább foglalunk össze, a L’Osservatore Romano közölte.
Piacenza
bíboros idézte a Szentatya homíliáját, amelyet Szent Péter
székfoglalásának idei ünnepén, február 19-én mondott: „az egyház nem
önmagáért létezik, nem egy megérkezési pont, hanem önmagán túlra, a
magasba, önmagunk fölé kell mutatnia”. XVI. Benedek hangsúlyozta, hogy
az egyház olyan mértékben önmaga, amilyen mértékben átsugározza magán a
másik világot, amelyből jön és ahová tart. Az a feladata, hogy az
önmagába bezárkózó világot megnyissa az önmagán túli felé, és elvigye a
világba a fentről jövő fényt, amely nélkül a világ lakhatatlan lenne.
A
Papi Kongregáció prefektusa három részre tagolt beszédében a következő
témákat feszegette: mi az egyház, vagyis ki az egyház? Hol a helye a
világban, ha joga van egy helyhez?
Az egyház és a relativizmus
Piacenza
bíboros emlékeztetett arra, hogy a militáns ateista rezsimek bukását
követően olyan szellemi áramlatok töltötték be az utánuk maradt űrt,
amelyek Istent fogyasztási cikké silányították, az Istennel való
kapcsolatot pedig haszonelvű alapon képzelik el. Az egyház számára
azonban ebben a környezetben is lehetséges hirdetni Isten megtestülését,
az emberré lett Istent, a világegyetem és a történelem középpontját.
Az
egyház tudatában van annak, hogy nem más, mint a krisztusi történés
meghosszabbítása az időben és a térben, egészen a történelem végéig. Az
egyház az isteni jelenlét a világban, teljes mértékben Istentől függ (az
Istennel való relációban létezik, vagyis vele összefüggésben relatív).
Ilyen értelemben az egyház maga is relatív: „nem önmagáért létezik, nem
egy megérkezési pont, hanem önmagán túlra, a magasba kell mutatnia”.
Amikor az egyház tagjai nem Isten felé mutatnak, hanem világias módon
élnek és meggyengítik az egész egyház prófétai erejét, akkor az egyház
nem érzékelhető a világban isteni jelenlétként.
Napjaink
kulturális relativizmusával szemben az egyház igazsága – egy személy, a
názáreti Jézus, akihez az emberre és a világra vonatkozó minden más
igazság kapcsolódik – ellenkezést vált ki a világban. Hatalmas szakadék
van az egyházi relativizmus (az Istennel való kapcsolat, felé való
irányulás) és az uralkodó kulturális relativizmus között, amely tagadja
az egyetemes igazságok létét.
Piacenza feltette a kérdést: ki a
szabadabb? Aki egy cél felé tart, vagy aki cél nélkül bolyong? Ki a
modernebb? Aki úgy él a jelenben, hogy a múltban gyökerezik és a jövő
felé irányul, vagy aki a gyökerek és távlatok nélküli jelen rabja? Mi az
igazi haladás? A technikai fejlődés, amely hazug módon azt ígéri,
legyőzi a halált, vagy az az út, amelyen afelé tartunk, aki valóban
legyőzte a halált?
Az egyháznál jobban senki nem szereti a
szabadságot, a modernséget, a haladást, hiszen az egyház azoknak az
embereknek a közössége, akiket Krisztus megszabadított, és akik erről a
szabadságról, erről a különleges tapasztalatról szeretnének tanúskodni
másoknak is, hogy Krisztus szabadító ereje által életük legyen. A népek,
a különböző emberek, kultúrák közötti békés együttélés akkor
lehetséges, ha nem hagyjuk, hogy az egyes emberek, csoportok
elszigetelten magukra maradjanak. Amint XVI. Benedek már pápasága
kezdete óta javasolja: vissza kell találni az emberi értelem értékéhez,
mert csakis ezáltal lehetséges a hiteles párbeszéd. Nem szabad pusztán
technokrata módon használni az emberi értelmet.
A békét és a
toleranciát nem a relativizmus biztosítja, hanem az értelem, amely
felismeri, hogy az életet kaptuk és életünk elválaszthatatlan
kapcsolatban van Istennel: így a másikat nem pusztán toleráljuk, hanem
tiszteljük és szeretjük.
Az egyház jelenlét és jelenvaló
Piacenza
határozottan kijelentette: az egyház a jelenben él, a modern világ
jelenében. Semmiféle hatalom nem tudja megakadályozni, hogy megvalósítsa
az emberek közti találkozásokat. A relativizmus összeomlik a találkozás
csodájában, amely által az ember megnyílik és keresi az élet értelmét
önmaga, kortársai, gyermekei számára. Semmiféle relativizmus nem tudja
legyőzni az emberi szív vágyát, hogy testvéri közelségbe kerüljön
másokkal.
A II. Vatikáni Zsinat Gaudium et spes kezdetű
lelkipásztori konstitúciójából kiindulva elmondhatjuk: ahol van egy
ember, aki szeret, küzd, örül, szenved és keresi az igazságot, ott jelen
van az egyház, amely testvéri és anyai gondoskodással igyekszik nevet
adni ennek a keresésnek, ennek a küzdelemnek, ami maga az élet. Társul
kínálkozik, hogy az ember a testvérek jelenlétében konkrétan
megtapasztalja a misztérium jelenlétét.
A közösségben élő ember
erősebb. Ahogy a család Chesterton tanítása szerint az elnyomással
szembeni ellenállás sejtje, úgy az egyház, a tág család ennek az
ellenállásnak nem egy sejtje, hanem a teste.
A szabadságot és
toleranciát hirdető relativizmus végül a hatalom hatékony eszközévé
válik azáltal, hogy az ember szabadságvágyát végtelen sok
mini-szabadsággal hajtja igába, míg az egyház a valódi, a végső
szabadság tanúja a világban. Piacenza hangsúlyozza annak fontosságát,
hogy az egyház, az egyházi emberek soha ne feledkezzenek meg arról, hogy
az igehirdetés, a tanítás, a tanúságtétel valóban a Krisztussal való
találkozásról szóljon, aki új távlatot ad az életnek.
A Papi
Kongregáció prefektusa hangsúlyozta: az egyház nem statikus. Isten
érkezésének és az ember elindulásának a helye, ahol a történelem és az
egyes emberi élet legfontosabb eseménye történik meg: az Istennel való
találkozás mozdulata. Az egyház nem a hagyományhoz tér vissza, hanem
előre megy, a hagyomány felé. Mert a hagyomány maga Jézus Krisztus. Az
egyház tehát az elindulás helye: útnak indul az ember egy cél felé,
amelyet nem ismer a maga teljességében, csak megérzi, mert előtte járó
testvérei beszéltek róla neki. Az egyház folyamatosan mozgásban van.
Fontos mindig tudatában lennünk annak, hogy az ember csak akkor indulhat
ki az egyházból Isten felé, ha az egyház az a hely, ahová Isten
érkezik. Az irgalmas szeretet nagy tetteit is azért tudja véghezvinni,
mert Isten, a Szentlélek munkálkodik benne, mert szereti az emberré lett
Istent és vele együtt szeret minden embert.
Egyház és misszió
„Ahogy
Krisztus az életét adta az emberek szabadulásáért, úgy az egyház és
minden keresztény ember életét adja embertársai szabadulásáért, ily
módon testében egészíti ki, ‘ami Krisztus szenvedéséből hiányzik’ (Kol
1,24), jelenvalóvá teszi a kereszt misztériumát” – hangsúlyozta Piacenza
bíboros.
Vannak olyan helyek a világban, ahol az a tanúságtétel
egészen a vértanúságig megy el. Más helyeken, így nyugati világunkban
nem véráldozatról van szó, de kétségtelen, hogy a média relativista,
intoleráns hatalma valódi üldözést teremt. Az üldöztetés a világ
végezetéig tart, de az egyház soha nem szűnhet meg tanúskodni
Krisztusról, aki létezésének értelme. Krisztusról tanúskodni azt
jelenti: szeretni az emberiséget, a szabadságot, a valódi haladást,
minden egyes embert, hiszen egymás testvérei, egyetlen Atya gyermekei
vagyunk, közös a sorsunk.
Az egyház küldetése az igazság
hirdetése, terjesztése, hogy minden ember találkozhasson vele, szomját
olthassa vele. Az igazság pedig maga Jézus. Az egyház nem kényszeríti
senkire saját igazságát, hanem mindenkinek felajánlja az igazságot, a
Krisztussal való találkozást. Ha a világ magába zárkózik, az egyház
feladata, hogy megnyissa az önmagán túli, tágabb és mélyebb ismeret
felé, hiszen ez az emberi szív vágya is. Emberi szemmel nézve ez
beképzeltségnek tűnhet, de ez nem egy ember alkotta terv, stratégia,
hanem kétezer év óta nem más, mint engedelmesség Krisztusnak.
„Engedelmesség, amely nagyon emberi, mert emberiessé tesz; szabad, mert
szabaddá tesz; modern, mert aktuális, jelenvaló” - fogalmazott a
bíboros.
A Papi Kongregáció prefektusa bátorító szavakkal zárta
gondolatait: „Ha az egyház egyszerűen és hűségesen az lesz, amit Isten
parancsolt neki, ha az egyház nem önmagáért létezik, hanem engedi, hogy
Isten világítson át rajta, akkor nem kell félnie semmiféle
ellenségeskedéstől, meg nem értéstől, mert a világnak és a világban
minden embernek mélységesen és legyőzhetetlenül szüksége van Istenre.
Arra az Istenre, aki Krisztusban megmutatkozott, meghalt és feltámadt,
és a Szentlélek ereje által az egyházban tovább él.”
Magyar Kurír
(tzs)
|
|
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: Szent Cecilia szűz és vértanú
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/1.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
5/2.Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Bárcsak felismernéd te is, legalább...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés Jézus jeruzsálemi útjának végéhez közeledünk, ...
schrancz Erika írta 1 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Mindenható és szent Istenünk! Te minden embert ...
schrancz Erika 1 napja új blogbejegyzést írt: A Boldogságos Szűz Mária bemutatása a templomban.
schrancz Erika írta 3 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
napi evangélium Mindenkinek, akinek van, még adnak, hogy ...
schrancz Erika írta 3 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
elmélkedés A mai evangéliumi példabeszéd útmutatást ad...
schrancz Erika írta 3 napja a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
imádság Uram, taníts meg hálásnak lenni! Taníts meg ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!