Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A katolikusok húsvét előtti hetet nagyhétnek
nevezik. A keresztény hívők ekkor emlékeznek a megváltásra. A 4.
században élt alexandriai Atanáz, valamint a 367-ben Constantia egyházi
elöljárójának megválasztott Epiphanosz püspökök nevezték először szent
hétnek ezt az időszakot, igaz eredetileg csak két szent napra, a
péntekre és szombatra gondoltak. A niceai zsinat (325) előtt a
keresztény egyház a húsvétot, a szombatról vasárnapra virradó éjszakán
tartotta meg. A 4. század végére azonban az ünnepi megemlékezések már
egymástól elkülönítve, a hét más-más napjára is kiterjedtek.
Nagycsütörtökön Jézus Krisztus utolsó vacsorájára, nagypénteken Krisztus
szenvedésére és halálára, nagyszombaton sírbatételére, húsvét
vasárnapján pedig feltámadására emlékeznek.
Nagycsütörtök
az utolsó vacsora emléknapja. A keresztény hagyományban Jézus a
Getsemáne-kertben e napon vett búcsút tanítványaitól, majd felkészült az
áldozatra. Tanítványait ekkor hívta meg a (feltehetően) Széder esti
vacsorára (ez lett az utolsó vacsora), amit az Egyiptomból való
szabadulás emlékére rendezett. Hogy szeretetét kimutassa, megmosta
tanítványai lábát. Ennek emlékére, Krisztus példáját követve honosodott
meg a lábmosás szertartása, amikor a főpapok – pápa, püspökök, apátok –
jelképesen megmossák 12 szegény ember lábát. Angliában ilyenkor a brit
uralkodó mindig más-más templomban oszt alamizsnát a rászorultaknak.
Nagycsütörtök
az Oltáriszentség, vagyis az Eucharisztia alapításának ünnepe. Ilyenkor
minden templomban csak egy misét tartanak, az esti órákban. A pap fehér
ruhában celebrálja, e színnel utal az ünneplésre, az örvendezésre.
Ilyenkor a feszületeket takaró lila lepleket is fehérekkel váltják fel.
Az orgona hangjára felcsendül a „Dicsőség a magasságban Istennek”
kezdetű himnusz, s közben megkondulnak a harangok, megszólalnak a
csengők, hogy utána nagyszombatig, húsvét vigíliáig némák maradjanak.
Ahogy mondják, a harangok Rómába mentek. Ez a néma csend fejezi ki azt,
hogy senki sem állt ki Jézus mellett. A prédikációt a már említett
lábmosás követi.
A szentmise befejeztével, csendben, mellőzve
minden ceremóniát, megtörténik az ún. oltárfosztás, aminek során a
templom oltáráról leveszik a kereszteket, gyertyatartókat, terítőket. E
sajátos halotti szertartással jelképezik, hogy Jézust megfosztották
ruháitól, de egyben utalnak a gyászra is. A középkor folyamán számos
szerzetesrendben megszokott volt az oltármosás. Miután eltávolítottak
mindent az oltárról, megmosták, megkenték, letörölgették. A Krisztus
oldalából kifolyt vérre és vízre emlékeztetve, az oltárokat borral és
vízzel mosták meg. Az oltármosás miatt sok helyen e napot tiszta
csütörtöknek is hívják. E foglalatosságokat minden évben egyszer végzik
el, emlékezve az oltáriszentség megalapítására, az oltár szeretetére és
tiszteletére. Ugyanis az oltárt elsősorban Jézus testének
megtestesítőjeként tartják számon, az oltár megfosztása a gyász jele,
annak megmosása, megkenése pedig azt kívánja kifejezni, hogy Jézus
halála nemcsak halál, hanem szentség, „benne van a mi üdvösségünk és
feltámadásunk”.
A templomokkal ellentétben, a székesegyházakban
délelőtt tartanak misét. Ezen az adott egyházmegye valamennyi papjának
kötelező részt venni, ahol megújítják, megerősítik papi fogadalmukat.
Ekkor végzik el a krizmaszentelést (balzsammal kevert faolaj). A püspök
megszenteli és megáldja a következő évben használt szent olajokat – a
keresztelendők olaját és a betegek olaját – valamint a krizmát.
Megszentelik a nagypénteki áldozás ostyáit. Valamikor e napon fogadta
vissza az egyház a megtért bűnösöket. Németországban e napot
zöldcsütörtöknek nevezik, mert a bűnbánók zöld ágat kapnak, jelezve,
hogy eleget tettek nagyböjti kötelezettségüknek.
Nagypénteken
a keresztény világ Krisztus keresztre feszítésére emlékezik. Nagypéntek
a protestáns egyház legnagyobb ünnepe, náluk nem csupán gyásznap, hanem
isteni üdvtény is. Tőlük vette át a római katolikus egyház a Krisztus
szenvedései útvonalának bejárását, a kálváriát vagy keresztutat,
valamint a háromórás liturgiát, amit nagypéntek napján déltől, délután 3
óráig tartanak. Az anglikánok ugyancsak háromórás istentiszteleten
vesznek részt. A keleti ortodoxok már nagycsütörtök este elvégzik
Krisztus sírba tételének szertartását. Az evangélikusok felolvassák
Jézus szenvedéseinek és halálának evangéliumi történetét. A
reformátusoknál szigorú bűnbánó nap, számos gyülekezetben kiosztják az
úrvacsorát. Sokfelé közös ökumenikus istentiszteletet végeznek a
keresztény egyház egységének, összefogásának kifejezésére, s a
közép-európai országokban szokás a szent sír elkészítése.
Nagypénteken
a gyertyák és virágok nélküli templomokban nem tartanak misét, mert úgy
vélik, ezen a napon a legfőbb pap, maga Jézus Krisztus mutat be
áldozatot. A mise helyett igeliturgia van, áldoztatással. A pap, a
vértanúság színében, piros öltözékben végzi a szertartást. Mind a papok,
mind segítőik teljes csendben vonulnak be a templomba, s a
lecsupaszított oltár előtt letérdelve arcra borulnak. Ezután felolvassák
János evangéliumából Jézus szenvedéstörténetét, a haláláról szóló
részt, a passiót. A körmenetbe hozott kereszt előtt a hívők kifejezik
Krisztus iránti imádatukat és hálájukat. Ezt követi az áldozás, a
nagycsütörtökön megszentelt ostyával, vagyis Isten testével. A liturgiát
könyörgéssel fejezik be, áldásosztás és elbocsátás ezúttal nincs.
A
böjtölés az ókor óta világszerte ismert, elsősorban vallási
elhívatottságból böjtöltek vallásalapítók és híveik, s böjtölnek ma is
az elkötelezettek, papok, papnők, beavatásra várók. Arra vonatkozóan,
hogy ezen a napon a keresztények a bűnbánat mellett böjtöltek is,
először a 2. századból találtak utalásokat, a szigorú böjttel
kapcsolatos szokások azonban csak a katolikusokra vonatkoztak. Hosszú
időn keresztül a keresztények, különösen a római katolikusok és a keleti
keresztények, egy-egy negyven napos böjtöt tartottak, a nagyböjt
tavaszi bűnbánati időszakában és a karácsony előtti bűnbánat, az advent
idején. A II. vatikáni zsinat (1962-65) óta azonban már csak a
hamvazószerda és a nagypéntek a kötelező böjtnap. A protestánsoknál a
böjt nincs egységesen szabályozva, a hívők lelkiismeretére bízzák a
betartását. A „szent negyven napja” néven ismert nagyböjt a húsvét
ünnepére való felkészülés – hamvazószerdától nagycsütörtökig tartó –
ideje.
A nagyszombat húsvét vigíliája, Krisztus
sírban pihenésének emléknapja. A nagyszombat elnevezés a nagyhétre
utal, mivel ez a nap is része a „három szent napnak”. A Fülöp-szigetiek
fekete szombatnak, a csehek pedig fehér szombatnak hívják e napot. Ekkor
ér véget a böjti időszak, a böjt örömteli befejezését követően sok
keresztelési szertartást tartottak, azonban a nagyszombati
istentisztelet egy időben nem volt része az egyházi liturgiának. A
tűzszentelés, a templomba vonulás, a húsvéti gyertyaszentelés, a
keresztvízszentelés pedig már a későbbi idők jellemző szertartásai.
Régen húsvét vigíliáján megkeresztelték a jelölteket, megáldották a
keresztutakat és a szentelt vizet.
A nagyszombati örömünnep este
a tűzszenteléssel kezdődik, a fehér ruhát öltött pap megáldja a tüzet,
meggyújtják Krisztus feltámadását jelképező húsvéti gyertyát. A misén
felhangzó Alleluját harangzúgás, csengőszó és az orgona hangjai kísérik,
majd felcsendül a Glória. Ezt követi a keresztvízszentelés, majd az
éjszakai virrasztó mise, a vigília is a feltámadást ünnepli. Noha a
körmenet nem része a vigíliának, a mise végén a 11. század óta az esti
órákban elindul a feltámadási körmenet. Ezzel hirdetik a világnak, hogy
feltámadott Krisztus. 1955-től a római katolikusok és a keleti ortodoxok
húsvét előtt ismét virrasztanak.
|
|
schrancz Erika írta 1 órája a(z) KERESZTÉNYEK, SÍRJATOK képhez:
törlés Keresztények sírjatok, Mélyen szomorkodjatok. ...
schrancz Erika írta 1 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
ed You have no flash plugin installed Download latest ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Az evangéliumi jelenet helyszíne továbbra is a ...
schrancz Erika írta 2 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Köszönöm Teremtőm, hogy embernek ...
schrancz Erika írta 14 órája a(z) Kérés blogbejegyzéshez:
Imádság a Szenvedőkért: Ó, Szűzanyánk, szenvedők ...
schrancz Erika 14 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló 2025. április 7.
schrancz Erika írta 14 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium Flash version 10,1 or greater is required You ...
schrancz Erika írta 14 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Elmélkedés: Jézus ezt a kijelentést teszi önmagáról a ...
schrancz Erika írta 14 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Urunk, Jézusunk, ments meg minket attól, hogy ...
Németh Bence 1 napja új blogbejegyzést írt: Kérés
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!