Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
schrancz Erika
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Rendhagyó módon és tartalommal tartottak megemlékezést a trianoni emléknapon a veszprémi Laczkó Dezső Múzeumban Limbacher Gábor múzeumigazgató, néprajzkutató és Rainer Pál régész, muzeológus vezetésével.
Az előadások középpontjában a hazaszeretet szakrális megalapozottsága, megrendítően szép példái és a Kárpát-medencében élő népek, nemzetiségek, nemzetek ősi eredetű összetartozása állott, amely a XIX. század második felében kezdett megbomlani, majd az első világháború után a különböző nemzetiségeket is egyesítő magyar állam trianoni tragédiájához vezetett. Mindkét előadásból kicsendült, hogy amit területileg elveszett Trianonban nemzetünk, hinnünk kell benne, hogy megteremthetjük még lelkiekben, s ebben segítségünkre lehetnek elődeink hősi példái, paraszti kultúránk alkotásai.
Limbacher
Gábor, aki a szakrális néprajz kutatója, a népi vallásosság, a népi
iparművészet területéről hozott példáival szemléltette, hogy hosszú
századokon át egy sajátos hazafias és szakrális összetartozás-tudat
tükröződött magyarok és velünk élő nemzetiségiek között. Többek között
bemutatott egy XIX. századi fafaragványt, amelyet egy pásztor készített
és egy pad háttámláját díszítette vele. Ezen az 1848/49-es
szabadságharcra emlékeztetőként egy lovas huszár alakja látható, s
mellette megörökítette a mester az emberi megélhetéséhez, életvitelhez
szorosan hozzátartozó állatokat, de a faragványon feltűnnek az ősi
egyenlő szárú keresztek is, valamint két szív az égi és földi szeretet
jelképeként, s mindezeket közrefogják szimbolikus kozmikus jegyek: a
csillagok, a Hold… Ezek a motívumok nemcsak a magyarok, hanem a
nemzetiségiek népi alkotásain is megtalálhatók a hungarus-tudat
jeleként. Ezeknek az ábrázolásoknak védelmi célja is volt persze,
mutatott rá. Példaként mutatta azt a festményt, amelyen egy korabeli
istálló kapujában áll Szent István, annak kifejezéseként, hogy a szent
király védelmezi majd az állatokat a rontástól, a betegségektől. A
középkori, koraújkori gazdasági épületek ajtaját napsugarasra
díszítették, mert a Nap az Isten szimbóluma, s így védték értékeiket. Ez
volt a „mennyei életbiztosítás”. Szent István végrendeletét is idézte,
melyből kitűnik, hogy ország-felajánlásában nemcsak a fejedelmekkel,
urakkal,
hanem az „alávetettekkel” egyetemben ajánlotta „Szíz Máriának” oltalma
alá a magyar hazát. Ezzel kifejezte: számára a földi ország is mennyei
jelentőségű, nemcsak a nemeseké, hanem a szegényeké is, akik a „bódogok”
a krisztusi szemlélet alapján. A magyarsághoz tartozónak tekintette
magát ebben az időben a magyar földön élő valamennyi nemzetiség is,
integrálódtak a nemzetbe, miközben saját kultúrájukat is gyakorolták.
Ugyanakkor sokáig élt az a hit és hagyomány a Kárpát-medencében élő
valamennyi nép és nemzet közösségében, hogy Szent István valamennyi itt
élőnek királya, hiszen ő térítette meg e föld valamennyi népét. Szólt az
ősi nemzetfelfogásról is, amely egy közös mondában is szerepel,
miszerint valamennyi együtt élő nép a Kárpát-medencében közös ősöktől
származik, közös a múltja, közösek szokásai s közös a nyelve, tehát
Isten is úgy rendelte, hogy összetartozzanak. Ez a szakrális
nemzetszemlélet és hazaszeretet évszázadokon át nemzetünkben éltető erő
volt, s talán van rá esélyünk, hogy átvészeli azt a modern nemzeti
időszakot, amely a XIX. századi polgárosodás szülötte, fejezte ki
reményét az előadó. A történelmi visszatekintésben végül Trianon
traumájának, nemzettudat-hasadásának témáját is szemléltette egykorú
népi alkotásokon. Bemutatta, hogy az évszázados együttélés és
összetartozás-tudat nyomán a német nemzetiségű, a szlovák, a horvát és a
többi népcsoport népművészetében hogyan jelenik meg még sokáig a
nemzetvesztés fájdalma, a magyar nemzeti trikolor színei, a magyar ősi
címer, a Szent Korona.
Rainer
Pál előadásában az első világháborúban a Monarchia katonáiként
résztvevő gyalogos csapatok helytállásáról tartott vetített képekkel
illusztrált élményszerű előadást, azt mutatva be elsősorban, hogy a
hazaszeretet mekkora áldozatokra tette képessé a gyakran félig még
gyermek katonákat a súlyos próbákkal terhes harcokban, a hó, a fagy, a
heteken át átnedvesedett ruházatban való hadimunka gyötrelmei között. A
ma már országhatárokon túlra nyúló Zemplén megye északi részén fekvő
Homonna, Mezőlaborc térségébe, és a galíciai vidékre vezette el
hallgatóságát, amely fontos hadiesemények helyszíne volt 1914-őszétől
1915 tavaszáig. Pár éve több alkalommal tett zarándokutat e vidékre,
hogy a veszprémi 31. számú honvédgyalogezred és főhadnagy nagyapja
nyomába eredjen e vidéken.
Megrendítő
képeken mutatta be, hogy egyes helyszíneken szinte teljesen eltűntek
települések a térképekről mára, csak a hagyományőrzők által emelt neves
és névtelen elesett hősök katonai temetői jelzik a történelem
viszontagságos időszakát. Közben templomokat is bemutatott, például
Smolnikban Szent Miklós templomát, amelyben bizonyára a katonák is
megfordulhattak a nehéz időkben. Chryszczatej hegyén pedig megtalálták
barátaival azt a vaskeresztet, amelyen tábla jelzi, hogy Karol Wojtyla,
azaz Boldog II. János Pál pápa is még papi szolgálata kezdetén egy
alkalommal megfordult itt 1952-ben.
Toldi Éva/Magyar Kurír
|
|
schrancz Erika írta 4 órája a(z) KERESZTÉNYEK, SÍRJATOK képhez:
NAGYBÖJT ELÉ - Próbaidő A szent negyven nap ...
schrancz Erika írta 4 órája a(z) Isteni irgalmasság rózsafüzére fórumtémában:
5.Örök Atya! Felajánlom Neked szeretett Fiadnak, a mi Urunk ...
schrancz Erika 4 órája új blogbejegyzést írt: Egyházi személyeket tüntettek ki nemzeti ünnepünk alkalmábó
schrancz Erika 5 órája új blogbejegyzést írt: Útravaló – 2025. március 14.
schrancz Erika írta 6 órája a(z) Egyházi énekek fórumtémában:
Keresztények sírjatok, Mélyen szomorkodjatok. Keseregjen ...
schrancz Erika írta 6 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Napi evangélium 2025. március 14. – Péntek A hegyi ...
schrancz Erika írta 6 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
. Elmélkedés: A kiengesztelődés fontosságára...
schrancz Erika írta 6 órája a(z) NAPI EVANGÉLIUM fórumtémában:
Imádság: Urunk, Istenünk! Látjuk és elismerjük, hogy a ...
schrancz Erika írta 6 órája a(z) Rózsafüzér imádság a Szűzanyához. fórumtémában:
Mi Atyánk aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a Te ...
schrancz Erika írta 6 órája a(z) Imaszándék fórumtémában:
Imádság békéért Csak még egy napot adj, Uram! Egy napot, ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!